handdator

Visa fullständig version : På tonfiskbuken står det...


RealElwood
2003-04-05, 14:22
Vikt 185g varav tonfisk 140g

Är näringsinnehållet per/100g räknat inklusive vattnet eller på den rena tonfisken?

Linn
2003-04-05, 14:46
finns det någon näring i vatten? där har du svaret..

King Grub
2003-04-05, 15:00
Nej, om det står 120 kcal/100 gram, t ex, är det med vattnet kvar, som varan är förpackad i burken. Att vattnet i sig inte innehåller något spelar ingen roll: det är ett genomsnitt av burkens innehåll som är angivet.

RealElwood
2003-04-05, 15:14
Okej

MacLeod
2003-04-06, 00:31
Ät en burk tonfisk, mörda fem söta delfiner säger jag!

Rumpelstilzchen
2003-04-06, 17:50
Originally posted by MacLeod
Ät en burk tonfisk, mörda fem söta delfiner säger jag!

Jag förstår inte det här med delfiner. Alla säger att de så smarta och allt det där andra. Om nu dessa delfiner är så smarta, varför simmar de då in i tornfisknsnäten?:confused: :D

Lellan
2003-04-06, 18:29
Originally posted by Rumpelstilzchen


Jag förstår inte det här med delfiner. Alla säger att de så smarta och allt det där andra. Om nu dessa delfiner är så smarta, varför simmar de då in i tornfisknsnäten?:confused: :D

Jag tror det är VISSA delfiner som är smarta.. på mina tonfiskburkar har de en glad delfin på etiketten, jag tror det är ett porträtt på en smart delfin som inte simmade in i näten (eller så tipsade de korkade tonfiskarna delfinen om att inte simma in i näten för det står "dolphin friendly tuna" på den) så jag köper bara dem där den är avbildad på.. :angel:

Å andra sidan ska man kanske inte tro på allt man läser.. :MrT:

Fartman
2003-04-06, 19:00
vad är näringsvärdet på delfin då? :naughty:

Lellan
2003-04-06, 19:03
Originally posted by Fartman
vad är näringsvärdet på delfin då? :naughty:

:smash: Tonfisken OFFRAR sig för sina vänner delfinerna, så du slipper äta dem och får mumsa tonfisk istället.. för övrigt så innehåller de inget protte, bara snabba kollisar och mättat fett.. :D :angel:

Kimo
2003-04-07, 09:32
Det finns ju som sagt "delfinsäker" tonfisk, köp den. I övrigt har jag svårt att förstå det moralfilosofiska resonemanget som ligger bakom slutsatsen att det skulle vara ett större moraliskt brott att döda delfiner än tonfisk(ar?).

Lellan
2003-04-07, 09:57
Originally posted by Kimo
Det finns ju som sagt "delfinsäker" tonfisk, köp den. I övrigt har jag svårt att förstå det moralfilosofiska resonemanget som ligger bakom slutsatsen att det skulle vara ett större moraliskt brott att döda delfiner än tonfisk(ar?).

Antar att den ena är fridlyst/utrotningshotad men inte den andra? Och mångfald vill vi ju behålla.. är inte säker men kan tänka mig att det förhåller sig så? :confused:

Rumpelstilzchen
2003-04-07, 10:36
Fast makrillen är ändå mycket godare och mer disco än tonfisken. Dock måste äta 3 sådana burkar för att komma upp i det antal proteiner som finns i tonfisk.