handdator

Visa fullständig version : Tips till en 15-åring "newbie"


Jontisch
2007-07-18, 01:56
Hej allihop!
Tänkte börja gymma lite snart och det vore kul med lite tips och rådgivning och allt sånt där. ;-)
Vilka maskiner jag skall köra och så, vill få en fin hållning och framhäva musklerna.
Är helt ny inom gymning (även ny på detta forum :P) så är inte allt för kunnig.

Är väl inte alla gym som tar in en 15-åring heller, men jag får hoppas på det bästa. Tror att det är lite mytvarning på det där "man-ska-vara-16-år-hysteriet", är ju ganska välutvecklad av mig...
Info om mig:
Ålder: 15 år
Vikt: 80 kg
Längd: 185 cm

Nå, tack för mig och hej på er! :)

Musselbank
2007-07-18, 02:42
Tjena! Börja med att söka och läsa :-) forumet är aktivt och hjälpsamt (men lite otåligt mot nybörjare som ställer frågor som besvarats förr)

Först
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10855

Kloka upplägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

Övningar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

små tips ändå:
* träna hela kroppen
* strunta i att försöka lära dig "allt" (kost, anatomi, alla övningar, mm mm mm) genast - det är inte så bråttom, inte heller så noga egentligen.
* Maskiner är bra, men var inte rädd för fria vikter (skivstång o hantlar) heller.
* Det enda man verkligen bör undvika är förstås att göra sig illa... att inte börja med tunga vikter kan vara klokt
* lita inte till 100% på någon människa (eller bok), det finns förvånansvärt många detaljer som det råder delade meningar om.

Rahf
2007-07-18, 04:01
Ett tips är också att inte sitta uppe till 3 på morgonen för att skriva inlägg :D

Kan du inte sova, har nattjobb eller har nån annan anledning till att vara vaken så är det ok. Men sitter du och lirar spel eller liknande så är det dags att ställa tillbaka dygnet för tusan!

Nimille
2007-07-18, 06:52
Starta journal.
Suveränt sätt att få koll på sin träning, feedback samt ryggdunkning :)
Är definitivt glad att jag gjort det i alla fall.
Sen är det bara att försöka ta in så mycket information som möjligt, finns mycket kunskap på forumet.

Taragon
2007-07-18, 06:59
Ett tips är också att inte sitta uppe till 3 på morgonen för att skriva inlägg :D

Kan du inte sova, har nattjobb eller har nån annan anledning till att vara vaken så är det ok. Men sitter du och lirar spel eller liknande så är det dags att ställa tillbaka dygnet för tusan!

Han har säkert sådant där sommarlov eller vad det heter..

Jontisch
2007-07-18, 10:25
Tjena! Börja med att söka och läsa :-) forumet är aktivt och hjälpsamt (men lite otåligt mot nybörjare som ställer frågor som besvarats förr)

Först
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10855

Kloka upplägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

Övningar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

små tips ändå:
* träna hela kroppen
* strunta i att försöka lära dig "allt" (kost, anatomi, alla övningar, mm mm mm) genast - det är inte så bråttom, inte heller så noga egentligen.
* Maskiner är bra, men var inte rädd för fria vikter (skivstång o hantlar) heller.
* Det enda man verkligen bör undvika är förstås att göra sig illa... att inte börja med tunga vikter kan vara klokt
* lita inte till 100% på någon människa (eller bok), det finns förvånansvärt många detaljer som det råder delade meningar om.

Ah, ber om ursäkt.
Tack för tipsen iaf!

Jontisch
2007-07-18, 10:25
Ett tips är också att inte sitta uppe till 3 på morgonen för att skriva inlägg :D

Kan du inte sova, har nattjobb eller har nån annan anledning till att vara vaken så är det ok. Men sitter du och lirar spel eller liknande så är det dags att ställa tillbaka dygnet för tusan!

Som en annan skrev så, ja, jag har sommarlov. :)
Sömn är kanske en viktig del i träningen så får väl ta och skärpa mig ;), men får hur som helst mina 8 h.

Raggis
2007-07-18, 10:29
Ett tips är också att inte sitta uppe till 3 på morgonen för att skriva inlägg :D

Kan du inte sova, har nattjobb eller har nån annan anledning till att vara vaken så är det ok. Men sitter du och lirar spel eller liknande så är det dags att ställa tillbaka dygnet för tusan!


Eh? Varför?

Mushan
2007-07-18, 20:57
Eh? Varför?

Vill jag också ha svar på! :D

Johan_P
2007-07-18, 21:02
Lär dig grundlig anatomi, hur man bör träna, och lite annat smått o gott - sen är det bara att fetta på *popcorn*

joriice
2007-07-18, 21:10
Vill jag också ha svar på! :D

Jag med. *whistle*

Sniggel
2007-07-18, 23:00
Håller väl med musselbanks tips mestadels. De tips jag tycker är bra är:

* Träna hela kroppen lika mycket så kommer hållningen förmodligen automatiskt. Detta innebär i princip lika mycket ryggträning (dragövningar) som "bröstträning" (pressövningar) samt att man även tränar benen i ungefär lika stor mängd (eller mer)
* Träna basövningar (övningar med fria vikter där flera leder arbetar samtidigt i övningen, exempelvis militärpress, stångrodd och knäböj, sök gärna på "basövningar" här ifall du är osäker på vad jag menar), de tar på flest muskler, de kräver bra samarbete melan musklerna och bidrar till att ge dig en bättre hållning och kroppsbalans.
* Träna regelbundet. Det kan vara 2-4 gånger i veckan kanske, beroende på en mängd olika faktorer (t ex hur hårt du tränar, hur tungt du tränar, hur du fungerar kroppsligt, hur många set du kör och hur många övningar du kör (jag rekommenderar att man väljer så få som möjligt, men väljer effektiva sådana (basövningar)))
* Ät vanlig bra mat, speciellt efter träningen, vill du dessutom bli stor och växa rejält krävs det dessutom att du äter förbaskat mycket mat, men vad jag kan se av din första post så hade du som mål att få lite tydligare muskler och bättre hållning och då duger oftast vanlig sund husmanskost när man är hungrig.
* Träna helkroppspass eller kanske 2 split (under/överkropp varannan dag t ex). Jag personligen tror inte så mycket på att träna en muskelgrupp per vecka och dela upp kroppen på 5 dagar, speciellt inte för en nybörjare.
3-split kanske också kan funka bra (t ex press/drag/ben)
* Skippa specifik armträning (de växer ändå av basövningar) och skippa så mycket "isolationsövningar" (sök på ordet om du inte vet vad det betyder) som möjligt.

Jontisch
2007-07-21, 01:50
Tack för tipsen!

En fråga bara, min morsa är lite kritisk på att jag skall börja gymma redan vid 15år, eftersom det typ är en oskriven regel som säger att det är 16 år som gäller.... Vad har ni att säga om den punkten?:P

Rahf
2007-07-21, 02:20
Tack för tipsen!

En fråga bara, min morsa är lite kritisk på att jag skall börja gymma redan vid 15år, eftersom det typ är en oskriven regel som säger att det är 16 år som gäller.... Vad har ni att säga om den punkten?:P

Du kommer inte stanna i växten.

Det är fullt normalt.

Sen får du formulera det efter eget bevåg. Det är väl dags att vara lite rebell eller hur?

Jorgen
2007-07-21, 06:07
En fråga bara, min morsa är lite kritisk på att jag skall börja gymma redan vid 15år, eftersom det typ är en oskriven regel som säger att det är 16 år som gäller.... Vad har ni att säga om den punkten?:P

Det finns inga nackdelar med att börja träna på gym i din ålder, snarare tvärtom.

Gör nu inte som så många andra i din ålder gör, skiter i övningsutförande och har som mål nummer ett att maxa i bänkpress/bicepscurl/whatever varje pass.
Be någon på gymmet visa dig hur övningarna skall utföras (och då inte en polare, utan en som faktiskt har tränat några år eller en instruktör).

fonzie
2007-07-21, 11:45
Vil bara flika in och säga att jag har kört på z_bumbis nybörjarprogram i 2 år och det funkar satana perkele bra! :)

Johan_P
2007-07-21, 12:23
Tack för tipsen!

En fråga bara, min morsa är lite kritisk på att jag skall börja gymma redan vid 15år, eftersom det typ är en oskriven regel som säger att det är 16 år som gäller.... Vad har ni att säga om den punkten?:P

Jag fick dispans på mitt gym när jag var 15. Prata med ansvarig anställd på gymmet, se om ni kan komma överens om någonting. Med målsmans intyg fick jag börja när jag var 15 år, där det egentligen är 16-årsgräns.