handdator

Visa fullständig version : Exorcism - Sant eller falskt??


k4l_2007
2007-07-18, 01:01
Undrar bara vad ni tror om andar osv

själv så tror jag inte så mkt på sånt om exorcism som ska ha baserats på riktiga händelser tex exorcism of emily rose

vad tror ni?

cennys
2007-07-18, 01:07
Exorcism? njaa
Att det finns "spöken" Absolut.

Arf Pingvin
2007-07-18, 01:10
Tror du på gud?

cennys
2007-07-18, 01:11
Tror du på gud?
Nope

Raggis
2007-07-18, 01:16
Har själv upplevt diverse oförklarliga saker. Så, nog tror jag på spöken.

*In before all the religion bashers!*

n1tro
2007-07-18, 06:49
Har själv upplevt diverse oförklarliga saker. Så, nog tror jag på spöken.

*In before all the religion bashers!*

berätta mer, det enda skumma som hänt mig var att jag tänkte på fotbollsspelaren marc vivien foe (som avled), då kom en bil förbi med reg skylten FOE xxx. så det måste vara ngt riktigt skumt som hänt dig då alltså ^^

kharon
2007-07-18, 08:58
Exorcism... Klart folk har varit "besatta", och klart folk är det ännu idag. Naturligtvis är det ju inga andar eller spöken eller satan själv, utan det är väl frågan om någon psykisk sjukdom eller sinnesrubbning som kanske varit tillfällig. Och visst kan man då ha prästen att komma och kasta vatten på den sjuke! :thumbup:

Was!?
2007-07-18, 09:16
Mina päron har berättat en del om vad dom upplevt för konstigheter, rassel på vinden och sånt. Det kan dom väl inte ljuga om! :confused:

Petf
2007-07-18, 10:20
Mina päron har berättat en del om vad dom upplevt för konstigheter, rassel på vinden och sånt. Det kan dom väl inte ljuga om! :confused:

Rassel på vinden är ju inget fenomen för fasen , det kan ju va en råtta , eller va fan som helst .

Ont : nä tror inte på sånt , satt och hade en ganska intressant diskussion jag och nåra andra om stigmatia och sånt och den ena av oss trodde stenhårt på det och berättade den ena efter den andra sjuka händelsen som ska ha hänt nån han känner osv , så jag tror mest det är bluff och båg , tills det är bevisat hur det ligger till .

Dissector
2007-07-18, 10:31
Jag tänker inte vägra att tro på något sådant, men jag ser ingen större anledning att göra det heller. Psykologin kan förklara oerhört mycket. Känns lite meningslöst att börja jaga förklaringar på annat håll först.

Rassel på vinden är ju inget fenomen för fasen , det kan ju va en råtta , eller va fan som helst .


Ett fenomen är det väl, om än inte speciellt övernaturligt :D

Tolkia
2007-07-18, 10:36
En intressant detalj i sammanhanget är att katolska kyrkan i Sverige faktiskt har en "riks-exorcist". Den uppgiften upptar dock inte särskilt stor del av hans arbetstid.

Granatgiraffen
2007-07-18, 11:21
Igår när jag skulle gå och lägga mig så satte jag på fläkten. När jag hade kommit 6 meter i från den så stannade den. Då såg jag att klockan var 23:33 (2*3=6 och 3+3=6), 666! Då blev jag lite skraj, men jag somnade till slut.

Lallle
2007-07-18, 11:27
Igår när jag skulle gå och lägga mig så satte jag på fläkten. När jag hade kommit 6 meter i från den så stannade den. Då såg jag att klockan var 23:33 (2*3=6 och 3+3=6), 666! Då blev jag lite skraj, men jag somnade till slut.

lol. Givetvis tror jag inte på sånt.

Zakath
2007-07-18, 11:45
Mina päron har berättat en del om vad dom upplevt för konstigheter, rassel på vinden och sånt. Det kan dom väl inte ljuga om! :confused:

Förut trodde jag inte, men nu när jag vet att dina föräldrar har hört rassel på vinden så tror jag i princip på varenda spökhistoria jag hör!









:laugh: Inget illa menat Was, men din beskrivning låter väldigt komisk.

Lövbiffen
2007-07-18, 12:03
Förut trodde jag inte, men nu när jag vet att dina föräldrar har hört rassel på vinden så tror jag i princip på varenda spökhistoria jag hör!









:laugh: Inget illa menat Was, men din beskrivning låter väldigt komisk.



Inte för att varan den, som är den, men du trodde ju att jag trodde psykhistorierna i en annan tråd va riktiga. Då måste jag ju bara upplysa dig om att Was? äger tråden med en jävla skön ironi :D

Fan jag kan inte slutta skratta åt: "rassel på vinden" Hahahaha :laugh:

Stoltz
2007-07-18, 12:18
Japp - definitivt. Vaknade kl 03:00 av att det åskade, och det vet vi är ju demonernas timme.

Ok, seriöst då - Jag tror på övernaturliga fenomen till viss del, men det ska vara mer än rassel på vinden och ett videoklipp från youtube för att jag ska vilja titta på det seriöst.

HajduMan
2007-07-18, 12:45
själv har jag svårt att tro på "spöken" men jag har fått höra en del historier av släktingar:

Min morfar berättade om en en gungstol som han har i vardagsrummet (det var hans fars gungstol) den brukade stå och gunga av sig själv, och en dag när han gick förbi vardagsrummet så satt hans farsa i den och rökte pipa, när han kollade igen var han borta.

Min mosters man berättade om ett bord hans föräldrar hade, det flyttade på sig av sig själv, det flyttade sig in i olika rum när ingen såg.

Min mamma har varit hos en spåkärring som berättade om hennes äldsta son (jag) som skulle ha sitt värsta förhållande runt 20 års åldern, vilket antagligen stämde. (men e det inte många som har sjuka förhållanden i 20 års åldern? spåkärringen sa även att min morsa skulle få ett 3:e barn vilket också kom...
Men har man varit hos ett 30-tal kärringar så måste ju nånting stämma...

kharon
2007-07-18, 13:57
Japp - definitivt. Vaknade kl 03:00 av att det åskade, och det vet vi är ju demonernas timme.

Ok, seriöst då - Jag tror på övernaturliga fenomen till viss del, men det ska vara mer än rassel på vinden och ett videoklipp från youtube för att jag ska vilja titta på det seriöst.

Vafan!? Demonernas timme? Aldrig hört talas om... ska man behöva vara rädd från kl. 00.00 (spöktimmen) framåt nu då? :(

Fatalist
2007-07-18, 14:08
Exorcism... Klart folk har varit "besatta", och klart folk är det ännu idag. Naturligtvis är det ju inga andar eller spöken eller satan själv, utan det är väl frågan om någon psykisk sjukdom eller sinnesrubbning som kanske varit tillfällig. Och visst kan man då ha prästen att komma och kasta vatten på den sjuke! :thumbup:

Eller köra en påle in i hjärtat på stackarn. Det är tur att religion och vidskeplighet existerar! Hur skulle annars mänskligheten se ut, tänk bara om alla använde det sunda förnuftet! huga! :confused:

själv har jag svårt att tro på "spöken" men jag har fått höra en del historier av släktingar:

Min morfar berättade om en en gungstol som han har i vardagsrummet (det var hans fars gungstol) den brukade stå och gunga av sig själv, och en dag när han gick förbi vardagsrummet så satt hans farsa i den och rökte pipa, när han kollade igen var han borta.

Stackars farfar såg nog lite fel på doseringsanvisningen på hostmedicinen...

Stoltz
2007-07-18, 14:42
Vafan!? Demonernas timme? Aldrig hört talas om... ska man behöva vara rädd från kl. 00.00 (spöktimmen) framåt nu då? :(

http://thecia.com.au/reviews/e/images/exorcism-of-emily-rose-poster-0.jpg
Rena dokumentären, serru.

Eller köra en påle in i hjärtat på stackarn. Det är tur att religion och vidskeplighet existerar! Hur skulle annars mänskligheten se ut, tänk bara om alla använde det sunda förnuftet! huga! :confused:


Vilken religion är det som talar om vampyrer och spöken av det fenomen som diskuteras i den här tråden? :confused:

Fatalist
2007-07-18, 16:16
http://thecia.com.au/reviews/e/images/exorcism-of-emily-rose-poster-0.jpg
Rena dokumentären, serru.



Vilken religion är det som talar om vampyrer och spöken av det fenomen som diskuteras i den här tråden? :confused:

Fadern, sonen och den heliga anden. Kristendomen.

Stoltz
2007-07-18, 16:21
Fadern, sonen och den heliga anden. Kristendomen.

Den heliga anden refererar inte på något sätt till gengångare dock, som vi diskuterar här. Ingen dog och "blev sedan" den helige ande.

Fatalist
2007-07-18, 16:21
Den heliga anden refererar inte på något sätt till gengångare dock, som vi diskuterar här. Ingen dog och "blev sedan" den helige ande.

Man tror fortfarande på en övermänsklig makt, däri ligger kopplingen till denna tråd. :)

Stoltz
2007-07-18, 16:26
Man tror fortfarande på en övermänsklig makt, däri ligger kopplingen till denna tråd. :)

Känns som om man blandar i hop skruvar med spik när man måste dra en parallell till religion i en tråd där man talar om spöken, det känns lite krystat, som om man var tvungen att få in religion för att det i så fall rättfärdigar att man diskuterar det. Men det kanske är min teologsida som inte står ut med att folk gör den jämförelsen :)

Emil_Larsson
2007-07-18, 16:49
När jag såg "The Exorcist" för första gången så kunde jag inte somna på 3 dagar och jag såg bilder av "Regan" hela tiden. Inte så att jag var direkt livrädd, men jag fick liksom filmen på hjärnan, man blev nästan besatt själv :n00b

Deceiver85
2007-07-18, 16:58
Jag har alltid sett mig själv som stenhård ateist, men på sistone har jag börjat tvivla...världen är så jävlig stundtals att det måste finnas en medveten vilja bakom allt skit som händer, det kan inte bara vara slump.

Motorbreath
2007-07-18, 17:02
Jag har alltid sett mig själv som stenhård ateist, men på sistone har jag börjat tvivla...världen är så jävlig stundtals att det måste finnas en medveten vilja bakom allt skit som händer, det kan inte bara vara slump.

Huvet på spiken

Liten Men Fet
2007-07-18, 17:15
Jag har alltid sett mig själv som stenhård ateist, men på sistone har jag börjat tvivla...världen är så jävlig stundtals att det måste finnas en medveten vilja bakom allt skit som händer, det kan inte bara vara slump.

Ja, det kallas mänskligheten. Den har en tendens att ställa till jävelskap så fort den tror den kan komma undan med det, folkmord å skit.

Jag tror inte på några övernaturliga fenomen alls, inte för att jag kategoriskt avfärdar det utan för att jag aldrig någonsin sett ett bevis för det eller någon händelse som dokumenterats trovärdigt.

Det finns så mycket konstigt och häftigt i världen som det finns belägg och bevis för, jag tycker inte det finns något behov av att tro på saker som det inte finns bevis för bara för att det skulle varit häftigt om dom existerade.

Mel
2007-07-18, 17:29
FALSKT, HerreGud att jag alltid skall behöva komma och sätta ner foten.

Deceiver85
2007-07-18, 17:31
Ja, det kallas mänskligheten. Den har en tendens att ställa till jävelskap så fort den tror den kan komma undan med det, folkmord å skit.

Det är här tvivlet kommer in, jag vet inte ifall människan är så kapabel...det måste nästan finnas något bakom det.

Pingu
2007-07-18, 17:35
Falskt, tror inte ett dyft på dom.

Was!?
2007-07-18, 17:43
Jag har alltid sett mig själv som stenhård ateist, men på sistone har jag börjat tvivla...världen är så jävlig stundtals att det måste finnas en medveten vilja bakom allt skit som händer, det kan inte bara vara slump.
Tron verkar allt. Du kan ju alltid öppna när jehovas ringer på dörren nästa gång så mår du bättre sen :D .
Något bakom folkmmord etc.? Överlevnad tro det eller ej så mår du bättre sen. Det kanske inte verkar så smart, men innan civilisationen så behövde man faktiskt vara på sin vakt mot alla hemskheter mer än nuförtiden. Spöken som kommer för att hugga huvet av en bla.

Tolkia
2007-07-18, 17:48
Ang. kopplingen till religion så finns tron på diverse övernaturliga väsen i alla religioner. Ofta har tron på diverse andar och demoner överlevt tvångsmissionerande av någon annan tro (t.ex. kristendomen, men även ateism) och sedan blandats in i den nya.

Zakath
2007-07-18, 17:58
Inte för att varan den, som är den, men du trodde ju att jag trodde psykhistorierna i en annan tråd va riktiga. Då måste jag ju bara upplysa dig om att Was? äger tråden med en jävla skön ironi :D

Fan jag kan inte slutta skratta åt: "rassel på vinden" Hahahaha :laugh:

Om det hade varit en medlem med 1000 inlägg så hade jag förstått ironin, men det förtroendet har jag inte för personer med 5 poster. :D

"Rassel på vinden" = SPÖKEN1111111!!!!!!!111111

Liten Men Fet
2007-07-18, 19:11
Det är här tvivlet kommer in, jag vet inte ifall människan är så kapabel...det måste nästan finnas något bakom det.

Jodå, jag är helt säker på att jag själv är kapabel både till att slå ihjäl folk och tortera dom till döds även om jag är ganska pacifistisk nu och hyser stor empati för dom flesta. Jag vet hur arg jag kunde bli när jag var yngre och är övertygad om att det inte försvunnit, det enda som krävs är att jag ska tvingas in i en situation där det på något tokigt sätt känns rättfärdigat.

Det enda som krävs är att något lyckas väcka ett tillräckligt starkt hat mot någon.

ErikWrestlingFreaket
2007-07-18, 19:14
Ja för när jag ställer väckarklockan och sen går och lägger mig, så brukar jag vakna några minuter innan väckarklockan ringer. Det är väl dom goda andarna osv som väcker mig ifall väckarklockan inte skulle fungera.


*whistle*

Was!?
2007-07-18, 19:16
Ja för när jag ställer väckarklockan och sen går och lägger mig, så brukar jag vakna några minuter innan väckarklockan ringer. Det är väl dom goda andarna osv som väcker mig ifall väckarklockan inte skulle fungera.


*whistle*
Det har jag varit med om faktiskt, men kan det inte vara så att man vänjer in kroppen på att vakna vid den tiden?

egge
2007-07-18, 19:32
Det har jag varit med om faktiskt, men kan det inte vara så att man vänjer in kroppen på att vakna vid den tiden?

Nej.

Stoltz
2007-07-18, 19:49
Ang. kopplingen till religion så finns tron på diverse övernaturliga väsen i alla religioner. Ofta har tron på diverse andar och demoner överlevt tvångsmissionerande av någon annan tro (t.ex. kristendomen, men även ateism) och sedan blandats in i den nya.

Det kan jag köpa, men det är skillnad mellan folkmyt och religion. Det är många som blandar ihop tron på spöken med tron på en religion, det är därför jag inte anser att man ska blanda ihop detta som om det vore samma sak.

Was!?
2007-07-18, 20:21
Nej.
Okej då antar jag att man vaknar naturligt efter x antal timmar när man sovit klart ;) annars säger jag slumpen eller inbillning:D .

Stoltz
2007-07-18, 20:25
Nej.

Inte? Det låter otroligt att kroppen inte skulle vänja sig vid att sova x antal timmar, om man höll samma timmar under en lång tidsperiod.

Jag vaknar ofta några minuter innan min klocka ringer, tror många gör det.

egge
2007-07-18, 20:26
Jag var inte så seriös. I min värld var det roligt;)

Stoltz
2007-07-18, 20:28
Jag var inte så seriös. I min värld var det roligt;)

:D