Visa fullständig version : Vill ha tips på järnrik mat. Gravid.
Hej igen kolo. Jag har varit borta ett tag men nu är jag tillbaka och tänkte be er alla kunniga om lite tips. Jag är gravid och har gett mig tusan på att inte behöva äta äkliga järntabletter som BM tjatar om. Men jag börjar tappa lite inspiration på maträtter. Så jag behöver tips på mat som är järnrik och gärna gott. Jag har ätit mig less på spenatsoppa och jag försöker laga mycket av maten i järngryta. Men det måste finnas mer man kan göra. Jag får inte äta lever, för mycket A-vitamin som tydligen kan skada fostret. Jag har också problem med att hitta sidor där kan kan se näringsinehåll på tx. bär. Blåbär hur mycket järn innehåller det?
Hej igen kolo. Jag har varit borta ett tag men nu är jag tillbaka och tänkte be er alla kunniga om lite tips. Jag är gravid och har gett mig tusan på att inte behöva äta äkliga järntabletter som BM tjatar om. Men jag börjar tappa lite inspiration på maträtter. Så jag behöver tips på mat som är järnrik och gärna gott. Jag har ätit mig less på spenatsoppa och jag försöker laga mycket av maten i järngryta. Men det måste finnas mer man kan göra. Jag får inte äta lever, för mycket A-vitamin som tydligen kan skada fostret. Jag har också problem med att hitta sidor där kan kan se näringsinehåll på tx. bär. Blåbär hur mycket järn innehåller det?
Blodpudding är både järnrikt och gott. Innehåller vanligtvis omkring 20mg järn per 100g.
Med lingonsylt, keso, kanske lite bacon och ett glas mjölk är du nästan i himlen!
Blåbär innehåller i princip inget järn att tala om.
Näringsinformation kan du söka på Livsmedelsverkets hemsida;
www.slv.se/ldb
Grattis till the child to be! :thumbup:
Blodpudding (blodmat överlag), kött och hela korn-produkter (tror jag) innehåller rätt mycket järn.
Det var länge sedan jag provade på Blodpudding men jag skall göra min sambo glad och inhandla lite i morgon. Jag har läst någonstans att mjölk hämmar kroppens upptagning av järn. Kan det stämma?
Spenat inehåller mycket trevligt!
Spenat inehåller mycket trevligt!
Och rätt mycket otrevligt (nitrat).
Och rätt mycket otrevligt (nitrat).
:Virro :MrT: :eating:
MyungChul
2007-07-18, 00:01
Har fått för mig att knallgröna växter så som broccoli och spenat innehåller rikligt med järn. Säkert brysselkål också för att sätta en extra spin på vardagen!
Här är en lista på de 100 järnrikaste livsmedlen enligt www.fineli.fi;
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Bara att vräka och vraka. Lycka till med boldpuddingen!
BigForre
2007-07-18, 05:20
Jo...kalciumet i mjölken hindrar upptaget något. Ska du ta upp så mycket järn som möjligt är det apelsinjuice till som gäller. Jag vet ju hur jag hade gjort, men du väljer ju själv...
Mjölk till blodpudding *drool*
Eddie Vedder
2007-07-18, 05:53
Absorbtionen icke hemjärn från vegetabilier är betydligt sämre än hemjärn från animalier och dessutom störa upptaget av saker som fytinsyra (förekommer mycket i fullkornsprodukter), oxalsyra (mörka grönsaker och sojabönor bl.a.), polyfenoler (kaffe, té, kakao) och kalcium. Det enda som stör absorbtionen av hemjärn är kalcium.
C-vitamin påverkar upptaget av båda positivt.:thumbup:
Grönsaker är ganska järnfattiga men å andra sidan kan man äta väldigt mycket utan särskilt mycket kcal. Annars är alla köttprodukter i stort sett bra järnkällor, alla är inte sådär jätterika på färn men det är åtminstone hemjärn och kroppen är själv effektiv på att styra upptaget av dom mineraler man får i sig mycket av och dom man får i sig lite av.
Har du ett lite lågt järnintag blir absorbtionen effektivare helt enkelt.:thumbup:
Ola Wallengren
2007-07-18, 06:53
Prova tunnpaltbröd
Här är en lista på de 100 järnrikaste livsmedlen enligt www.fineli.fi;
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Bara att vräka och vraka. Lycka till med boldpuddingen!
Tuggummi kom på en hedrande 41 plats, bland annat före flertalet kött sorter :MrT:
Annars är jag säker på att jag läst att broccoli innehåller rikligt med järn. Det må vara så att koncentrationen inte är så hög, men broccoli innehåller ju mycket c-vitamin också. Det är bara sätta igång att förtära stora mängder. Annars är det bara börja med leverpastej på mackorna...
Eddie Vedder
2007-07-18, 07:29
Annars är jag säker på att jag läst att broccoli innehåller rikligt med järn. Det må vara så att koncentrationen inte är så hög, men broccoli innehåller ju mycket c-vitamin också. Det är bara sätta igång att förtära stora mängder. Annars är det bara börja med leverpastej på mackorna...
Broccoli är en ganska dålig järnkälla skulle jag säga, precis som det är en ganska dålig kalciumkälla även om den ofta nämns.
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV
Det som talar för broccoli som järnkälla är väl att man kan äta väldiga mängder per dag vid liten kcalmängd men fortfarande blir det ganska lite.
Dessutom är som sagt absorbionen av icke hemjärn från vegetabilier mycket sämre än hemjärn. Broccoli är även ganska rikt på oxalsyra.
Såna här saker som fytater och oxalater är inget en person med en varierad blandkost behöver oroa sig över, det kommer inte vara avgörande på något sätt för om man får i sig tillräckligt med näring. Ligger man på gränsen och exempelvis undviker mjölkprodukter och köttprodukter kan det vara bra att tänka på om man vill få i sig bra med kalcium och järn (två mineraler som dessutom påverkar absorbtionen av varandra negativt).
Prova tunnpaltbröd
+ messmör på det så blir det*drool*
Laga maten i gjutjärnsgryta/-panna. Lagar du dessutom mat med ngt syrligt i, kanske vanligtvis tomat, så utsöndras mer järn.
Tunnpaltbörd? Det har jag aldrig hört talas om. Kan det vara ett annat namn för blodbröd?
Så det är alltså skillnad på järn från köttprodukter och järn från vegetabiliska produktukter. Ingår fisk i det? Jag har sug efter lax, tänkte att det kan ha med omegafetterna att göra. Men det kanske är järnrikt också?
Så kroppen styr sitt upptag av järn? Eller missförstod jag det? Det jag fått veta tidigare är att fostret tar det den behöver och jag blir utan och det är det som kan bli problemet. Det måste ju gälla kalcium också. Knepigt att två mineraler som jag behöver påverkar varandra negativt...Jag får alltså drick juice till maten och mjölk till mellanmålen.
Tunnpaltbörd? Det har jag aldrig hört talas om. Kan det vara ett annat namn för blodbröd?
Min gissning: Ja. Här uppe kallas det tunnbröd eller paltbröd och ser likadant ut, d.v.s. som svartbrund tunnbröd. Kan kokas och ätas med vit sås (snuskigt värre imho), eller med bacon (fortfarande snuskigt, men något bättre) eller ätas torrt som vanligt tunnbröd (smakar ganska mycket som vanligt tunnbröd och borde, som Milia påpekar, vara en delikatess med messmör på).
Så kroppen styr sitt upptag av järn? Eller missförstod jag det? Det jag fått veta tidigare är att fostret tar det den behöver och jag blir utan och det är det som kan bli problemet. Det måste ju gälla kalcium också. Knepigt att två mineraler som jag behöver påverkar varandra negativt...Jag får alltså drick juice till maten och mjölk till mellanmålen.
Exakt. Mjölk, kaffe och te lämpligen INTE till mål där du är mån om att ta upp allt järn, däremot behöver du inte sluta med totalt. Gärna, som skrivits ovan, c-vitaminrika saker ihop med "järnmat"; kanske leverpastejsmörgås och apelsinjuice (eller en vanlig apelsin) på morgonen?
Har du svårt att tillgodose järnbehovet i alla fall så finns det järntillskott som är snällare mot magen än "standardtabletterna". Det finns även järn+c-vitamin i brusform från Friggs som är snällt mot magen; jag vet i och för sig inte hur bra det är, men det lär ju inte passera obearbetat genom kroppen i alla fall.
Lilla Lisa
2007-07-18, 10:25
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21113&Preview=
Grattis & lycka till!
Eddie Vedder
2007-07-18, 10:51
Så det är alltså skillnad på järn från köttprodukter och järn från vegetabiliska produktukter. Ingår fisk i det? Jag har sug efter lax, tänkte att det kan ha med omegafetterna att göra. Men det kanske är järnrikt också?
Ja det är stor skillnad, upptaget av icke-hemjärn från vegetabilier är både sämre i sig samt påverkas negativt av flera saker vilka jag nämnde tidigare (kanske är fler faktorer än då dessutom). När det gäller hemjärn är som sagt enbart kalcium som hämmar så en kopp kaffe efter en köttbit påverkar inte negativt på det sättet om ett glas mjölk skulle göra.
Och ja, fisk är en animalie. Sist jag kollade var fisken ett djur och ingen växt iaf.;) Inte är det särskilt rikt på järn i sig men absorbtionen är som sagt effektiv, 2mg järn från fisk kanske tas upp bättre än 3mg från t.ex spenat.
Angående tunnpaltbrödet låter det gott och finns i vanliga affärer. Ett mycket järnrikt knäckebröd (kanske finns mjukt tunnpaltbröd oxå?), hat man messmör på står vi ju dock återigen mot dilemmat kalcium-järn.*gah!* Jag vet dock inte hur stor inverkan det har i praktiken när vi pratar om produkter som är extremt rika på järn såsom blod-och levermat.
Slutligen vill jag även pusha för musslor som väldigt god och bra källa till hemjärn!:thumbup:
Wikner89
2007-07-18, 17:12
blodpudding och apelsinjuice(har för mig att juicen ökar järnupptaget)
Eddie Vedder
2007-07-18, 19:20
blodpudding och apelsinjuice(har för mig att juicen ökar järnupptaget)
Du har inte läst igenom tråden sådär jättenoga va?;)
Musselbank
2007-07-18, 19:45
Just när man är gravid ska man inte ta sig ett järn. Så där ja.
Jag provade blodkorv idag för första gången, snäppet godare än pudding tycker jag, fast aningen riskabelt - lätt att bränna russinen! Dyrare som fan också.
En kul grej är att flingor som är järnberikade, åtminstone nån sort, åtminstone förr, hade lätt urskiljbara järnspån ilagda, lätta att samla in med magnet. Så man kunde ju tänka sig att helt sonika bara fila lite på lämplig järnbit och sluka lite järnfilspån; billigt och elegant... men kanske bäst att låta bli, vad vet man om vilka otäcka legeringsmetaller som råkar gömma sig *spy*
Hur är det med rost förresten, borde väl fungera bra som tillskott! (orka fila). Rostbiff är ju gott. Eller bara koka soppa på en spik.
Hmm, jag kanske går till överdrift. Eller, ja, eller också föds en blomstrande verksamhet i detta ögonblick. "Frasses kosttillskott & Bilskrot" ftw.
Kött ofta och blodpudding (/korv) ibland borde täcka behovet, tänker jag! De flesta andra järnhaltiga livsmedlen vill man oftast inte äta några mängder av.
Jag är helt säker på att jag disskuterat hemjärn och kalcium uptpaget med Sverker i den tråd för länge sedan. Vad jag förstod påverkades inte upptaget nämnvärt av kalciumet i mjölken.
När jag får tid ska jag leta fram tråden
edit: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1069771&postcount=14
Annars är ju leverpastejmacka inget att glömma :eating:
Tack alla för många bra tips och lite lärdom om järn. Jag viste väl att kollo skulle sitta inne med massor av kompetens i ämnet.
Enligt vad Sverker skrev så skulle kalcium inte påverka upptaget av järn från tx blodpudding. Då är det alltså ok att dricka mjölk till blodpuddingen, som för övrigt är inhandlad och blir lunch i morgon. Jag skall leta efter detta tunnpaltbröd och försöka mig på att äta det. Messmöret går bort därimot, fullkomligt vidrigt.
machine gun
2007-07-19, 16:31
Kalcium påverkar även upptaget av hemjärn negativt. Messmör är nog en ganska dålig järnkälla eftersom det även innehåller stora mängder kalcium.
Jag har hört nånstans att anledningen till att folk tror att spenat är en bra järnkälla är att någon någon gång råkade sätta en decimal fel i en livsmedelstabell. Om dte är sant eller inte vete sjutton, men man måste äta väldigt mkt spenat för att ens komma i närheten av dagsbehovet av järn.
Under sista trimestern är det i princip omöjligt att få i sig hela dagsbehovet av järn genom enbart kosten, vilket ofta leder till att den blivande mamman blir anemisk eftersom fostret kommer att ta det som det behöver oavsett mammans näringsstatus.
Eddie Vedder
2007-07-19, 16:52
Under sista trimestern är det i princip omöjligt att få i sig hela dagsbehovet av järn genom enbart kosten, vilket ofta leder till att den blivande mamman blir anemisk eftersom fostret kommer att ta det som det behöver oavsett mammans näringsstatus.
Det här var väldigt intressant, fostret kräver så mycket av modern alltså? Annars är ju anledningen till kvinnors högre järnbehov (och således större förekomst av järnbrist) mensen. Så trots att man inte har mens kräver fostret så mycket av ens järnintag att brist är i stort sett oöverkomligt, det var intressant som sagt.
Kanske därför morsan hade dille på musslor när hon gick och bar på min storasyster.:D
Musselbank
2007-07-19, 17:25
Foster & moderkaka står tydligen för i det närmaste halva ökningen mot slutet.
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3404
När vi ändå diskuterar järn och gravidetet kan jag ju passa på att fråga om någon vet ungefär hur mycket behovet av järn ökar med ett foster i magen?
Inte för att jag är gravid - eller kvinna för den delen - men vore helt enkelt intressant att känna till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.