handdator

Visa fullständig version : Durayan behöver stöd


Durayan
2007-07-17, 21:58
Hej

Ny här för att jag behöver någon som gormar lite på mig i vardagen, så att jag kan skala av det där irriterande lagret icke-muskler-päron som sitter mellan låren och midjan. Vill ha upp det på armarna, ryggen och till mittkroppsstyrka.

Klättrar, vilket innebär att jag inte alls vill lägga på mig en stor tung muskelmassa, utan där en lätt stark kropp är modellen. Jag är inte heller särskilt tung, 49 kg på 160 cm för tillfället. Jag är kanske ute efter att få bort något kilo eller två, inte mer, däremot får gärna styrkan i armar, rygg och mitten av kroppen öka något i takt med att det oänskade päronet förhoppningsvis försvinner.

Min svaghet när det gäller kost är att:
* jag gärna glufsar i mig onyttigheter om folk ställer fram när man är borta
* att jag faller för grupptrycket om någon säger "äh, vi kan väl ta en pizza" eftersom jag är en social typ
* att jag glömmer att äta, istället för att äta nyttigt
* att jag är lat och äter allt på en gång när jag ändå lagar, istället för att dela upp på flera små måltider.

Min svaghet när det gäller träning är att:
* jag är social och gärna gör det andra gör istället för att köra mitt race
* jag inte har någon fast träningskompis som jag är tajt med, utan istället ett lite större mer löst nätverk.

De gånger när jag lyckats med en bra kost och träning tidigare känns det att träningen går frammåt. Därför hoppas jag på stöd.

Whistler
2007-07-17, 22:43
Jag säger som alltid: Hälsovakten!

Hjälpte (och hjälper fortfarande) mig sååååå mycket. :)

Durayan
2007-07-18, 08:33
Har förstått att det är ett program, men vad gör det lite mer exakt och finns det för Mac?

Cilia
2007-07-18, 08:37
Har förstått att det är ett program, men vad gör det lite mer exakt och finns det för Mac?
det är ett program vet inte om jag får länka till det
Det hjälper dig att beräkna vad du har ätit eller vill äta och hur mycket du har motionerat för och visar också vad energin i maten kommer ifrån uppdelat.

Det är inte helt okontroversiellt härinne med HV.
En del tycker det är skräp.
Jag tycker det är ok men man måste komplettera det med en del annan kunskap för ibland visar dom lite lågt. Man måste helt enkelt använda sunt förnuft och utvärdera hur ens egen kropp reagerar

Durayan
2007-07-19, 04:05
Inledde med vilodag igår och middag för en bekant som jag ska göra en kortare resa med. Såg till att det blev nyttig mat:
Lax, yoghurtsås, rösti och kokta färska rödbetor samt jordgubbar efter.

Durayan
2007-07-19, 04:06
det är ett program vet inte om jag får länka till

Varför får du inte det? Vore kul att se lite vad det är.

Cilia
2007-07-19, 08:56
Varför får du inte det? Vore kul att se lite vad det är.
Google brukar funka ganska bra

skickar länken här, är det galet får väl någon mod ta bort den
http://www.halsovakten.se/index.asp


tror man kan ladda ner ett demoex som man får prova i 1 vecka gratis

Durayan
2007-07-19, 13:33
Tack, ska kolla in.

så här långt idag:
te och mackor (standard, den tänker jag inte ändra, vill ha mitt te)
mellis: en näve cachevnötter
Lunch: avokado med laktosfri lättcremefraishe, rom och kräftstjärtar.

sen blir det
eftermiddagsmål: rester från igår
kvällsmål efter träning: frukt och ev mer avocado om jag är hungrig.

Durayan
2007-07-23, 22:20
Helgen har bestått av en mycket annorlunda träning... har burit bord och bänkar inför och efter en fest. I flera timmar och i terräng, eftersom det var utomhus. Dessutom cykel en timme fram och tillbaka varje dag. Trodde nog jag skulle ha värre träningsvärk efter alla ovana lyft än vad jag fick, men tyckte ändå att det var värt en vilodag i dag.

Vad man får tag i att äta ute i naturen när man bär bord och bänkar är väl inte det bästa... vi beställde pizza till allihop som jobbade. I dag var det tillbaka till bättre rutiner med lax, potatis och grönsaker, samt crabfish som huvudingredienser i måltiderna. Har bakat ett lite grövre bröd, men jag tror att det innehåller lite för mycket sirap för att allt ska gå åt i jäsningen, så det kanske inte är så nyttigt som jag först tänke, men gott var det och säkerligen bättre än det mesta man köper i affärerna i alla fall!

Durayan
2007-07-25, 10:14
Jaha, och så blev jag sjuk då... Ont i halsen igår, så det blev ingen träning, bara en långpromenad med kameran. I dag är halsen bättre, men snorar och snörvlar. Ska sitta och sura framför tv:n och se Tour de France...

teargaz
2007-07-26, 08:33
Titta! Här hade vi den ju:)
*subscribe*
Hoppas du kryar på dig så att vi kan bli överösta med klättring.

Var klättrar du? Hur länge har du hållt på och vilken nivå ligger du på?

Ivar_Lo-J
2007-08-01, 12:26
Hej!
Till sist hittade jag journalen, nu blir det subscribe även för mig. Påhejning följer framöver.
Ett litet tips ang. pizzan, är att be o få en utan ost. Jag käkade veganskt under ett par år o käkade då utan osten, vilket först låter supertråkigt, men det är riktigt gott! Och man får inte den där flottiga känslan i hela kroppen.
Ser fram mot intressant läsning! *popcorn*

Kämpa på! :thumbup:

Ivar_Lo-J
2007-08-01, 15:07
Jag glömde en grej:
Lägg till en länk till den här journalen i din signatur ('User CP' och sen 'Edit signature') så blir det lättare för folk att hitta hit.

Durayan
2007-08-01, 23:36
I går var jag igång och tränade igen. Lät dels förkylningen få ta sin tid och dessutom var jag en sväng till Norge i helt andra ärenden än träning.

Kände mig hyfsat stark trots uppehållet, men fick jobba lite för att inte slarva med tekniken, vilket jag kände att jag ändå gjorde till och från.

I dag var det vila. I morgon väntar en tur till Klätterverket för lite maxbouldering (vilket aldrig är kul, för man bara ramlar av hela tiden, men det är nyttigt! :smash: )

Kosten har varit lite si och så. Har haft några portioner hemgjord köttfärssås i frysen, så det var enkelt att bara tina och göra pasta till. Men nu är den slut, så jag får väl försöka tänka ut något listigt. Har även en bit paj som måste ätas upp innan den blir dålig, och det är ju inte världens bästa mat, men jag tänkte dela upp den i småbitar och köra den som mellis med mycket sallad till och det blir den nog bra som. Längtar efter kyckling, men tycker inte att jag har något kul recept som inte innehåller en massa mjölkprodukter, tips mottages tacksamt!

Durayan
2007-08-01, 23:40
Test om det blir signatur nu.

Durayan
2007-08-01, 23:55
Inte mina klättermuskler på avataren, men de är ju rätt bra som inspiratonskälla :) så stark vill jag också vara, men tjejigare, ja, ni fattar nog...
Nu har jag hållit på här tills klockan är alldeles för mycket. sovdagx.

Ivar_Lo-J
2007-08-02, 06:01
Inte mina klättermuskler på avataren, men de är ju rätt bra som inspiratonskälla :) så stark vill jag också vara, men tjejigare, ja, ni fattar nog...


Jag hajjade till lite när jag såg bilden först :) Rejält stark person det där..


I dag var det vila. I morgon väntar en tur till Klätterverket för lite maxbouldering (vilket aldrig är kul, för man bara ramlar av hela tiden, men det är nyttigt! :smash: )

Kosten har varit lite si och så. Har haft några portioner hemgjord köttfärssås i frysen, så det var enkelt att bara tina och göra pasta till. Men nu är den slut, så jag får väl försöka tänka ut något listigt. Har även en bit paj som måste ätas upp innan den blir dålig, och det är ju inte världens bästa mat, men jag tänkte dela upp den i småbitar och köra den som mellis med mycket sallad till och det blir den nog bra som. Längtar efter kyckling, men tycker inte att jag har något kul recept som inte innehåller en massa mjölkprodukter, tips mottages tacksamt!

Maxboldering låter, som du säger, kul men svårt! Jobbigt som tusan också...

Vad gäller maten så tycker jag det är väldigt svårt att hålla uppe inspirationen för att hitta på nya saker att äta... men kommer man på nått storkok, som köttfärssåsen, så är ju mycket vunnet. För vår del har det varit soppa och chili con carne på quornfärs som har gällt senaste veckorna.

Det var länge sedan jag åt kyckling nu, men jag minns att jag tyckte det var gott o äta kycklingfilé till klyftpotatis, och sen nån god sallad till (tomat, gullök, örtsalt kanske?). Det andra jag kunde komma på att jag åt var kycklingsallad, men då kanske det snarare ska vara grillad kyckling än filéer. Har man i avocado o tomat o kanske lite oliver eller så, så borde det inte kännas så mycket som att man behöver massa sås eller dressing till om man inte vill. Kanske soltorkad tomat om man vill känna sig lyxig. :eating:

Är det förresten så att du är överkänslig för mjölkprodukter eller är det nån annan anledning att du inte vill äta det? Är du överkänslig kan du testa att använda Oatlys havregrädde till såser etc. Jag tycker den är riktigt god. (ca 15% fett har jag för mig)

Durayan
2007-08-02, 08:38
Näe, jag tål mjölk produkter, men dels tycker jag inte så mycket om, antingen är det för fett, som CF, eller så är det vattnigt, som mellanmjölk. Light gillar jag inte, för det är ju oftast sötat också. Och sen är det inte så mycket kvar att välja på... dels är det ju inte heller det bra fettet i mjölk, så man ska väl försöka hitta på annat. Men tomatröra blir så himla tjatigt. Hmmmmm... avocado sa du... ...guackamole??? Hmmmm.... kan det vara något till kyckling? Kanske ska testas...

Ivar_Lo-J
2007-08-02, 08:44
Hmmmmm... avocado sa du... ...guackamole??? Hmmmm.... kan det vara något till kyckling? Kanske ska testas...

Japp, och tycker man inte att det passar med vitlökssmaken (eller vill undvika det av andra skäl) så kan det ju funka bra med att bara skära upp den i bitar, iom att den ju brukar vara ganska krämig i sig, om den är lagom mogen, eller att mosa den o krydda, fast skippa vitlöken. Jag tycker Herbamares örtsalt är väldigt gott till, har fått tips om att balsamvinäger är bra också. Har testat nån gång, men minns inte riktigt, tror att det var gott dock.

Durayan
2007-08-02, 09:09
Tackar, bra idé till kycklingen. Smakrapport kommer längre fram idag.

Durayan
2007-08-03, 08:38
Körde hård boulder i går em, sån där som man bar ramlar av efter ett move hela tiden och sen tar det tvärslut och man kan inte ens göra ett barnproblem. Körde triceps (dra över huvudet), mage (hänga i armarna och sparka upp rakt fram samt åt sidorna) och svank (ligga på mage och göra "flygplan" med lätta vikter i händerna) efterår.

Kom hem och upptäckte att jag hade ingen guacamole-mix hemma, så det blev örtkryddad stekt kycklingfilé, saffransrisotto och en mosad avocado, även den med örtkryddor. Det var väldigt gott.

Kan verkligen rekommendera saffransrisotton som jag hittade på min Ica, tillsätt bara vatten. Går ju att ha i stort sett vad som helst till och denna smakade så nära riktig schwizisk risotto man kan komma utan långkok tycker jag.

Ivar_Lo-J
2007-08-03, 09:00
Frustrerande känsla när man upptäcker att kroppen tagit slut fast man har vilja kvar!

Bra med god mat som är lätt att laga, så det blir av. Man borde väl egentligen skriva ner alla bra rätter man kommer på, så att man kan kika när man är helt idé lös.

:thumbup:

tuben
2007-08-03, 12:58
Min svaghet när det gäller träning är att:
* jag är social och gärna gör det andra gör istället för att köra mitt race
* jag inte har någon fast träningskompis som jag är tajt med, utan istället ett lite större mer löst nätverk.


Är klättrare själv och ser inte direkt det där som nån svaghet.
Klättringen är ju en sån bra sport med sån trevlig stämning tycker jag så det är alltid trevligare ju fler man är.
Sen att klättra andras problem tycker jag också är trevligt.
Iofs kanske du har höga planer med din klättring? 1a på 8a.nu till nästa år? ;)

Durayan
2007-08-04, 10:06
Hej tuben. Visst är det trevligt när det är socialt, men jag vill också utvecklas och då bör man ju ligga i och köra lite hårt mellan varven också. Jag försöker bättre mig på den punkten.

I går körde jag mängdlära på Verket. Blev ca 12 leder tror jag, ingen över 6b så det var bara att mala på, men sedan kom gårdagens träning ikapp mig och det blev dags att lägga ned. Lätta leder är bra för tekniken och bra för uthålligheten. Avslutade med fys för triceps med gummisnoddar, benlyft, ryggövnining för nedre delen av ryggen och en rejäl stretsch. Mådde grymt bra efteråt.

Kosten var i stort sett samma som dagen innan, eftersom jag hade stekt mer kycklingfilé när jag ändå höll på, så det gick fort att göra iordning måltiderna. Däremot blev kvällsmaten lite väl sen eftersom jag kom hem så sent (efter nio), men bättre att käka i alla fall, så att återhämtningen funkar.

tuben
2007-08-04, 20:41
Hej tuben. Visst är det trevligt när det är socialt, men jag vill också utvecklas och då bör man ju ligga i och köra lite hårt mellan varven också. Jag försöker bättre mig på den punkten.


Du får vara social med folk som klättrar hårt då :thumbup:

Är lite avis på ditt träningspass där, har själv inte kunnat klättrat fullt ut på 4 månader pga inflammerad armbåge. Får traversera i boulderhallen en gång i veckan :(

Durayan
2007-08-05, 08:25
i går var det vilodag.

Var på thairestaurant på kvällen, och det var rätt ok med kycklingvok och kaschwenötter (men de hade lyckats fritera den stackars kycklingen innan och det var ju mindre bra). Sen åt vi glass och det är ju bland det mest onyttiga man kan sätta i sig. två kulor. Men å andra sidan var det en månad sedan sist.

Man ska inte säga det i försvar, men jag är inte sådär tokig i glass att det lätt blir återfall, det var mer det där sociala fallet som inträffade igår, men de andra åt någon slags stor gammaldags strut med tre kulor topping och grdädde och den klarade jag mig i alla fall ifrån.

Tuben, o du gått fyra månader måste du göra något åt det, annars blir det permanent. Man ska max ha infammation i två veckor. Kolla runt på Klätterverkets hemsida, så hittar du adresser till bra folk i sjukvårdsbranchen som kan ta atag i det åt dig!

tuben
2007-08-05, 15:13
Du verkar ha lite väl ångest för smågrejer som att äta lite glass. Ta det lugnt, knappast som att du går upp flera kilo på en gång :)

Jag har haft kontakt med sjukgymnast i 2 månader ungefär och det är väldigt bra nu jämfört med innan min vila. Skall ju tilläggas att jag klättrade och styrketränade med inflammation från hösten till våren så jag får väl skylla mig själv :)

Durayan
2007-08-05, 18:51
, jag har inte ångest för att jag åt glass igår, men jag ska inte göra det ofta om jag vill nå de mål jag satt upp. Glass är onyttigt. Punkt.

Dagen tillbringades i härlig sol på en härlig klippa tills fingrarna blödde (nåja, ett finger blödde, men de andra kändes rätt rosa de med). Man blir inte lika trött i kroppen av att klättra ute, eftersom det sällan är så brant här i trakten, men det var skönt och härligt på alla sätt, det har ju varit så uselt väder den här sommaren att uteklättringen verkligen fått lida.

Inga sensationella resultat heller, men en 6c och en 6c+ är rätt väl framkörda för en bra redpoint vid nästa besök (om det inte går för lång tid mellan, för jag har ju så uselt minne var jag satte fötterna sist så jag för börja om från början och så tar skinnet slut innan jag får till det, detta behöver också övas upp.)

Sedvanlig macka och energy bars vid klippan, lax med fäsrskost och sallad och en kall 2,8% öl vid hemkomsten. Mår bra.

Ivar_Lo-J
2007-08-05, 18:55
Låter härligt! Trevligt med lite väder som uppmuntrar till utomhusaktivitet för en gångs skull.

Durayan
2007-08-05, 19:25
Tog usperdåliga bilder i kväll, men de är det jag har för tillfället (och hur sjuttsingen tar man bilder av sin rygg?). Fatta att det är en del att jobba på...

Ivar_Lo-J
2007-08-05, 19:50
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av att du lyckades ta den där bilden på din rygg! Det ser ut som en yogaposition att hålla kameran sådär. :)
Jag tycker också det är väldigt knepigt o få till bilder. Har du inte någon fördröjning på slutaren du kan aktivera? (det heter väl nått, men jag kommer inte på vad) Du vet, så där som man gör när man ska ta familjebilder... alla sitter uppställda, en ställer upp kameran o trycker på avtryckaren för att sedan springa o ställa sig på rätt ställe innan bilden tas.

Du ser riktigt stark ut, verkligen en klättrarkropp.:thumbup:

sohlin
2007-08-05, 21:23
Självutlösare kanske=),,

Hur som helst ser du riktigt hård ut, om du vill ha en bra bild på ryggen får du nog som sagt använda själutlösaren eller helt enkelt be någon knäppa kort på din rygg, sen om du kör en latspread eller dubbel biceps bakifrån spelar nog ingen större roll =)

På tal om ingenting så såg jag en tjej i umeå i lördags som hade liknande kropp som dig, men jag har ju väldigt svårt att tänka mig att de var du,


Mvh, sollet

Durayan
2007-08-06, 07:33
Men det är ju stark / hård som jag inte är, utan vill se detta som en "före" bild, något som behöver ändras. Är klart missnöjd med kroppssammansättningen, både under midjan samt på armarna (ja, jag vet att man inte kan punktförbränna, men vi har ju alla våra ställen där det sätter sig, det där oönskade) och jag behöver ju mer magmuskler dessutom.

Kolla in grabben på min avatar, han är vältränad han. Man ser revbenskanten, men de är väl täckta av en stadig fettfri muskelkorsett. Det tycker jag verkar helt idealiskt.

Hoppas att om jag tar nya bilder om en två-tre veckor så ska det gå att se skillnad. Eller är jag lite för ivrig då? Hur lång tid ska man låta det gå mellan jämförelserna?

PS Var inte i Umeå i lördags, nej

Durayan
2007-08-06, 08:03
På grund av barnlisgt och omoget bemötande på andra delar av forumet (inte av Teargaz och Ivar-Lo, ni har varit super!) kommer jag inte att bli långlivad på det här forumet. Hoppas hitta något ställe där fler mogna människor som bryr sig om träning istället för underliv huserar.

melancoolio
2007-08-06, 08:10
Det roliga är att dom som du förmodligen retat upp dig på är "kvinnor" i övre medelåldern :D

Ivar_Lo-J
2007-08-06, 08:23
Men det är ju stark / hård som jag inte är, utan vill se detta som en "före" bild, något som behöver ändras. Är klart missnöjd med kroppssammansättningen, både under midjan samt på armarna (ja, jag vet att man inte kan punktförbränna, men vi har ju alla våra ställen där det sätter sig, det där oönskade) och jag behöver ju mer magmuskler dessutom.

Kolla in grabben på min avatar, han är vältränad han. Man ser revbenskanten, men de är väl täckta av en stadig fettfri muskelkorsett. Det tycker jag verkar helt idealiskt.

Hoppas att om jag tar nya bilder om en två-tre veckor så ska det gå att se skillnad. Eller är jag lite för ivrig då? Hur lång tid ska man låta det gå mellan jämförelserna?

PS Var inte i Umeå i lördags, nej

Jag tror att du nog behöver ge det iaf 6-8 veckor innan du börjar se resultaten i spegeln, dock tror jag inte man ska underskatta den psykologiska biten av att man börjat med någon ny träningsform eller känner att man tränat ordentligt. Jag upplever ofta dramatiskt skillnad i hur kroppen känns direkt efter ett pass jämfört med när det var ett par dagar sedan senaste passet.
Iom att den förändring du vill ha inte är att bara lägga på dig muskler hur som helst, utan verkligen kvalitet så kan det nog tyvärr gå ännu lite segare.
Om jag får komma med ett förslag så skulle jag tycka att det nog vore mer utslagsgivande att du väljer ett par övningar och skriver ner hur mycket du klarar nu, för att sedan se hur mycket mer du klarar om några veckor. Detta är nog ett bättre mått på din framgång, och tror jag ger lite mer "pepp" så att du inte tappar sugen.

På grund av barnlisgt och omoget bemötande på andra delar av forumet (inte av Teargaz och Ivar-Lo, ni har varit super!) kommer jag inte att bli långlivad på det här forumet. Hoppas hitta något ställe där fler mogna människor som bryr sig om träning istället för underliv huserar.

Jättetråkigt att det blev så himla dumt på de där trådarna. Jag har svårt att förstå hur folk orkar ha en så fånig, dum och destruktiv attityd. Jag har insett mer och mer under den korta tid jag varit medlem här att det absolut största utbytet fås i jounalerna, när man hittat trevliga människor, och inte i de allmänna delarna av forumet där folk tävlar om att vara mest besser-wisser och ha drygast attityd.
Jag tycker det skulle vara jättekul om du fortsatte att skriva lite i din journal här, även om du bestämmer dig för att strunta i resten av forumet. Om inte annat kanske du kan skriva ett meddelande om du hittar någon annan sida att föra journal på. Det vore kul att kunna fortsätta följa dina framsteg och peppa efter bästa förmåga!

teargaz
2007-08-06, 08:59
På grund av barnlisgt och omoget bemötande på andra delar av forumet (inte av Teargaz och Ivar-Lo, ni har varit super!) kommer jag inte att bli långlivad på det här forumet. Hoppas hitta något ställe där fler mogna människor som bryr sig om träning istället för underliv huserar.

Idioter finns det nog överallt. Om dom har mer focus på underliv än träning så tycker jag det känns som att dom borde söka sig till ett annat forum och inte du.
Rapportera inläggen till admin så kan vi hoppas att så blir fallet.

Jag tycker i alla fall det är kanon att ha en klättrare här som är vass!

Durayan
2007-08-06, 09:06
Tack, jag blev så förbaskad att jag tog bort bilder och avatar och allt, men sen tänke jag att jag ska i alla fall titta in och se om någon av er vettiga personer har skrivit någon respons. Kanske har ni mött samma fånigheter eller så.

Ok, jag kan fortsätta med dagboken lite till, men bara så länge den inte svämmas över av dumheter. Jag är ingen fjortis, varken på pappret eller i realiteten.

Om en bild är bra eller inte är ju rätt irrelevant när det inte är en fotosajt, enligt min mening. Men det beror ju då på vad folk tänkte ha bilden till... men då var det färdigsnackat om det.

Eftersom bilder inte duger ska jag istället ta ett måttband och mäta lite olika omkretsar på mig och så får vi se om dessa kan tänkas ändras. Så här tänkte jag mäta:

Byst: över bysten (vet inte hur bra ett sånt här mått är, man minskar ju i byst om man minskar i fettprocent, men samtidigt kanske jag breddar över ryggen om jag kör tungt, så att måttet blir missvisande, men jag ska testa det ett tag i alla fall)

Midja: den är alltid svårt att mäta på exakt samma ställe, så jag tar ett mått i naveljhöjd.

Höft: typ där en bikinibyxa börjar, har ingen bättre förklaring

Överarm: mellan axelmuskeln och triceps (tror jag, i alla fall där armen har en insvängning.

Lår: där det är som störst, alltså lite under grenen.

jag tar inga av måtten genom att dra åt, utan måttbandet ska ligga slätt på skinnet (alltså inte dras in i mjukdelarna :P )

Dagens mått, som får vara utgångsmåtten - de som ska förändras, blir då

Byst: 83
Midja: 69
Höft: 84
Överarm: 28
Lår: 50

Kanske vettigt att mäta varje måndagsmorgon och se om det skett någon förändring. Vissa mått borde ju öka och andra minska, typ.

Ivar_Lo-J
2007-08-06, 09:31
Ett förslag nu när du snarare vill undvika att det kommer in en massa människor i postar i jounalen än strävar efter detsamma, kanske kan vara att du plockar bort länken i signaturen igen. Då kanske du iaf slipper att folk kommer in o skriver nått korkat rent spontant.
Vi andra har ju redan hittat din journal och behöver således inte länken. Men som sagt, det är bara ett förslag.

Jag skulle fortfarande vilja trycka lite på att du väljer någon övning eller två och testar dig i med jämna mellanrum, då jag tror att det kommer vara det tydligaste sättet att se framgången, jag menar dock ej med det att du inte ska ta mått, det kan absolut också vara ett kul sätt o se om nått händer.:thumbup:

bulldozer
2007-08-06, 10:44
Tips på att mäta bröst är att hålla armarna rakt ut och mäta precis under
armhålorna, är nog ett lite bättre mått för oss tjejer att tillämpa oss av..
Du behöver ju dock nån som mäter åt dig :thumbup:.
Kul med nya journaler :)

LadyG
2007-08-06, 11:01
Glöm inte att kroppen kan vara mer vätskefylld vissa perioder, i synnerhet för kvinnor. Det kan påverka mätresultaten ganska ordentligt.

Lycka till med dina målsättningar :thumbup:

Durayan
2007-08-06, 17:38
Vilodag och lågkolhydratdag.

Varit ledig och kunnat njuta av solen på en filt med en god bok.

Kost: lågkolhydratdag, kör t.ex. med crabsticks och , kycklingbitar med avocado (det var en bra idé det dr med guacamole) och dricker en lättöl. jag gör ingen atkins av det, utan kör helt enkelt vissa dagar med lågt kolhydratintag. Tror att kroppen annars vänjer sig och tar ned förbränningen, men gör man det då och då bara så hålls förbränigen uppe, man blir mätt, men förbränner förhoppningsvis lite oönskad massa medan man bevarar styrka.

jag har läst någon stans att kroppsbyggare under tokdeff svälter två dagar i rad, för att sedan äta normalt den tredje och så vidare några veckor. Detta verkar dock lite för brutalt, så jag testar en egen medelväg. Har ju ingen brådska, utan vill hitta en mer bestående förädnring av kroppsfördelningen eftersom jag inte ska vara fit till någon tävling utan vill ha en bättre allmän prestationsnivå.

Durayan
2007-08-06, 18:33
Gjorde en uträkning av hur många kalorier jag behöver, (enligt den där formeln med längd, ålder, vikt, hu rmycket man rör sig gånger olika tal).
vilodag framför datorn eller liknande = 1961,74
träningsdag = 2288,7

sen ska man ta 500 minus detta vildet ger 1461,74 respektive 1788,7

fördelar man detta på fem måltider blir det ca 300 respektive 350 per måltid

vid fyra måltider blir det 365 respektive 447.

Idealet är givetvis att få till fem måltider på en dag, eftersom förbränningen hålls igång bättre med flera måltider. Men jag är en sån slarver, så jag tror att fyra är det jag kan åstadkomma, i alla fall som start.

I så fall blir det mat 7.30, 11.00, 14.30 samt 18.00.

jag står ut med att värma på ett lagat mål flera gånger (behöver alltså inte variation varje gång jag äter), men vill nog gärna ha lite olika mat olika dagar. Dessutom vill jag ha mitt te och smörgås på morgonen, har provat med gröt, men känner mig inte alls lika nöjd om jag äter det.

I dag kommer det sista målet lite sent, för det ska jag gå och äta nu. Vissa gånger, som i morgon, när jag tränar hela em-kvällen, blir det också pannkaka med tiderna, men då får det bli det en sån gång. Jag tror inte på att bli alltför fast i ett schema, för då är det lätt att man börjar ställa väckarklockan för att gå upp och äta på natten och andra hysteriska saker.

Yucko
2007-08-06, 18:41
Idealet är givetvis att få till fem måltider på en dag, eftersom förbränningen hålls igång bättre med flera måltider. Men jag är en sån slarver, så jag tror att fyra är det jag kan åstadkomma, i alla fall som start.


Det där stämmer tyvärr inte, det är en gammal Aftonbladet-skröna. Det spelar ingen roll om du käkar 2000 kcal fördelat på 2 eller 4 måltider, ämnesomsättningen är densamma i slutändan.

Kör på det du trivs bäst med och som passar din vardag.

Durayan
2007-08-07, 07:46
Men det finns idrottsläkare som säger att det stämmer, och jag som är frusen av mig märker att jag blir varmare om jag äter så på vintern. Hur hänger det i så fall ihop?

Fed up
2007-08-07, 07:59
Hej! Vore kul med lite fler (bättre) bilder, leta upp självutlösaren, den är min bästa vän!
Hur lång är du+vikt? Tycker inte dina mått låter särskilt stora. Generellt brukar man mäta midjan på det smalaste stället och överarm på överarmens bredaste ställe, över biceps och triceps. Jag brukar iof. mäta både på smalaste stället och över naveln, för det är stor skillnad mellan dessa mått för mig.

Lycka till med din träning och allt.

Yucko
2007-08-07, 10:15
Men det finns idrottsläkare som säger att det stämmer, och jag som är frusen av mig märker att jag blir varmare om jag äter så på vintern. Hur hänger det i så fall ihop?

Det dom säger stämmer inte (vilka är det förresten?). Äter du 2 stora måltider med 1000Kcal vardera får du 2 st stora termogena effekter, och i motsvarande fall om du äter 6 små måltider med 333Kcal (2000/6;)) får du 6 st mindre termogena effekter.

Förbränningen höjs alltså när du ätit, men den är alltid energi-relaterad. Så i slutändan blir det samma resultat.

Durayan
2007-08-08, 07:43
Fed-up:
Jag gjorde en invägning i dag på morgonen före frukost. 48 kilo på 159 cm. Det är ju 2-3 kilo för mycket i min sport, så det är dessa jag jagar, men utan att förlora styrka, så det ska gå långsamt och metodiskt, genom mer träning och rätt kost.

Yuko:
Men man kanske känner sig varmare om man äter flera små mål? Ifall man är frusen menar jag.

Det där med att vara frusen, det trodde man ju att det var folk med lite fett på kroppen, men jag känner då minst två personer som ligger enormt lågt på kroppsfett och båda är supervarma och håller på och klagar på att de svettas och går i t-shirt när övriga dragit på sig tjocktröjan. Detmåste således vara något annat... förbränningen. jag tror inte att man är född med så superolika förbränning, utan att det även där handlar om något annat, som att ha mycket muskler som ju ökar förbränningen eftersom de ständigt behöver bränsle. Rätta mig om jag har fel!

Durayan
2007-08-08, 07:47
Träning igår:
Fyra timmar i Skevik, körde "mängdlära" vilket bäst gjordes med flera repetitioner av Luftslott direkt, Ikones och Pumpmaskin. Sen blev det mörkt och skinnet på fingrarna var ändå ett minne blott.

Kost: körde med kycklingfilé, guacamole och grön bandspagetti (vad den nu heter, ni vet vad jag menar). samt en liter jordgubbar. Fördelat över flera mål på dan. Frukost som vanligt te och smörgås.

Eddie Vedder
2007-08-08, 07:50
Det där med att vara frusen, det trodde man ju att det var folk med lite fett på kroppen, men jag känner då minst två personer som ligger enormt lågt på kroppsfett och båda är supervarma och håller på och klagar på att de svettas och går i t-shirt när övriga dragit på sig tjocktröjan. Detmåste således vara något annat... förbränningen. jag tror inte att man är född med så superolika förbränning, utan att det även där handlar om något annat, som att ha mycket muskler som ju ökar förbränningen eftersom de ständigt behöver bränsle. Rätta mig om jag har fel!

Att vara frusen eller ej har mycket med kroppsfett att göra, bara för att två personr med lågt kroppsfett inte är frusna och en fet person kan vara jättefrusen så innebär inte det att det kan vara en faktor för människor.

Om muskelmassan påverkar kroppsvärmen vet jag inte, hursomhelst är det en väldigt överskattad energiförbrukning vid ökad muskelmassa. Att väga mer kostar mer energi helt klar, men 1kg muskler förbrukar ca. 13kcal per dygn i vila. Inte särskilt mycket med andra ord, det är snarare vikten i sig som förbrukar mer energi samt att man med en vältränad kropp faktiskt kan hålla tillräckligt hög fysisk aktivitet för att förbruka energi.
Musklernas energiförbrukning i sig är som sagt väldigt överskattad.

Durayan
2007-08-08, 07:56
Vad bra med ett så snabbt svar! Båda herrarna i fråga är dock inte tunga, runt 70 kilo, men det som väger på dem är inte fett, så det är inte tyngden som har någon betydelse i dessa fall. Men om detta inte spelar in, varför är man då så lika frusen? Jag rör mig mycket, men fryser enormt mycket i alla fall, folk bara garvar när jag tar av mig dubbla fleecekalsonger, termobyxor och goretexställ efter slalomåkning, t.ex.

Eddie Vedder
2007-08-08, 08:09
Vad bra med ett så snabbt svar! Båda herrarna i fråga är dock inte tunga, runt 70 kilo, men det som väger på dem är inte fett, så det är inte tyngden som har någon betydelse i dessa fall. Men om detta inte spelar in, varför är man då så lika frusen? Jag rör mig mycket, men fryser enormt mycket i alla fall, folk bara garvar när jag tar av mig dubbla fleecekalsonger, termobyxor och goretexställ efter slalomåkning, t.ex.

Det jag menade tyngden syftade jag inte på dina vänner. Jag syftade snarare på själva myten om att man får så mycket högre grundförbrukning när man lägger på sig muskler och det är en sanning med modifikation eftersom den främsta kostnaden beror på att man går och drar på en tyngre kropp. Sätter du på dig en 5 kg tung ryggsäck och promenerar med är det faktiskt inte så stor skillnad som att promenera utan ryggsäck med med 5 kg extra muskler. Personen med mer muskler orkar troligtvis mer o.s.v. men ren energikostnad från tyngden är densamma. Hoppas du förstår vad jag menar.:Virro

Att olika personer är mer frusna är naturligt helt enkelt, att äta tillräckligt spelar förstås in (måltidsfrekvens tror jag är ganska oväsentligt eftersom kroppsvärmen är i relation till energiintaget) men annars är det nog väldigt individuellt och har med blodcirkulation o.s.v. att göra.

Starta en tråd om saken så kanske du får bättre svar.:)

Yucko
2007-08-08, 08:55
Yuko:
Men man kanske känner sig varmare om man äter flera små mål? Ifall man är frusen menar jag.



Mycket möjligt. Ska vara att du får en jämnare effekt av flera små istället för några få större som klingar av. Psyktiskt kanske? Hjärnan är väldigt manipulativ :)
Jag tänker inte lägga mig i det så länge du trivs med det, ville bara påpeka att målfrekvensen inte är något som uppreglerar förbränningen.

Durayan
2007-08-09, 08:53
I går var det vilodag. Läste harry Potter och var ledig även jobbmässigt, så det var rejäl vila.

Åt kyckling/guacamole/pasta och sen sushi på kvällen. Men jag var tokgodissugen och åt även polkagris (!) av allt knasigt *whistle* , men det är ju ändå ett av det minst dåliga godiset, eftersom det inte både är fett och sött på en gång. Ska man falla får man väl falla lagom, typ. Gott var det i alla fall. Men säg något i den här stilen åt mig nu: :furious:

teargaz
2007-08-09, 09:07
Träning igår:
Fyra timmar i Skevik, körde "mängdlära" vilket bäst gjordes med flera repetitioner av Luftslott direkt, Ikones och Pumpmaskin. Sen blev det mörkt och skinnet på fingrarna var ändå ett minne blott.


Gahhh va sotis jag blir. Själv kolhydratladdar man med ipren och bafucin.
Jag har iofs bara vart i skevik en gång men det var fint där.
Vilka grader har lederna ovan?

Sen tänkte jag på en till sak ang dedär med vikt och fett och sånt.
Jag har ju aldrig ens funderat på vad jag väger och vad jag har för olika mått här och där.
För mig är inte det viktigt.
Jag tror att om man bara äter skapligt korrekt och sen utövar den sport/syssla som man trivs med så kommer kroppen forma sig optimalt efter den.
Vill man vara en chipsätande soffpotatis så kommer kroppen optimera sig för det, med lite träning.
Vill man onsita 7b så kommer kroppen optimera sig efter det kanske lite mer träning.

Personligen så tycker jag ingen som klättrar över 7 har en kropp att skämmas över*popcorn*

Ivar_Lo-J
2007-08-09, 09:28
I går var det vilodag. Läste harry Potter och var ledig även jobbmässigt, så det var rejäl vila.

Åt kyckling/guacamole/pasta och sen sushi på kvällen. Men jag var tokgodissugen och åt även polkagris (!) av allt knasigt , men det är ju ändå ett av det minst dåliga godiset, eftersom det inte både är fett och sött på en gång. Ska man falla får man väl falla lagom, typ. Gott var det i alla fall. Men säg något i den här stilen åt mig nu: :furious:

Avocado o kyckling verkar ha blivit en hit. :thumbup:

Var det en sån där polkagrisstång inslagen i papper? Isf tycker jag det är lite bonuspoäng för att det nog måste vara det mest old school-aktiga godiset som man kan välja. Men nu var det ju mer nått sånt här som skulle sägas:

*popcorn* :nono: *grr27*

Vilodag är bra, men kan vara lite tråkigt bara... jag har sådan idag, men laddar inför en rejäl klättringssession på salveo på lördag. Det blir fina grejor det.

Ivar_Lo-J
2007-08-09, 09:29
Personligen så tycker jag ingen som klättrar över 7 har en kropp att skämmas över*popcorn*

Väl talat. Då har man ju onekligen en väldigt funktionell o välfungerande kropp att gå omkring i. :thumbup:

Durayan
2007-08-09, 09:48
Fast jag tror ju att om man optimerar kroppen själv, så kommer man dit man vill snabbare. Jag har legat aplänge på 6c-7a (onsight/redpoint) och kommer inte längre hur jag än tycks göra. Då måste man ta till andra medel.

Jag var ju på ett rejält "träningsläger" i juni och fick en massa hjälp av en duktig klättrare med tekniken, och sen är det ju ett faktum att de som klättrar hårdare inte har något kroppsfett att tala om, så det kan liksom inte vara en tillfällighet. Jag har ingen brådska med detta, utan gör en långsiktig plan, vilket jag tror är bättre än att tokdeffa och sen gå upp igen som muskelknuttarna gör.

Klättermässigt satsar jag ju mest på teknik och mittkroppsstyrka just nu, men tror att saker och ting går lite hand i hand, man kan inte bara göra en sak, det är nog där jag gjort fel tidigare och därför som jag inte kommer längre.

Just nu känner jag mig lite nertränad, har ju kört rätt mycket hårt inne med all bouldering, så jag ska försöka få till lite mer mängdträning på lättare leder, så att jag verkligen får öva teknik. På tokhårda leder blir det ju inte så tekniskt utan snarare att man med max pressar sig upp utan att riktigt fundera på hur.

Kom till Verket istället på lördag vet jag!

Ivar_Lo-J
2007-08-09, 09:57
Låter som en bra idé att variera träningen, o nöta in tekniken ordentligt. :thumbup: Även klokt att låta viktnedgången ta tid, så man är snäll mot kroppen, och inte köra någon snabbkur. Särskilt när man inte har så där supermycket att ta från.

Hade gärna kommit till Verket, men på lördag är det salveo som gäller då vi ska se till o få ut våra topprepskort, så det blir gjort. Gick kursen för ett bra tag sen nu, men det är svårt o kunna komma dit o visa på deras utsatta tider.

Förhoppningsvis blir det mer klättring i veckan (jag ska se till att det blir det iaf) men funderade då på att reka lite på Karbin inför boulder open. Jag lär ju ta mig till Verket förr eller senare dock, så jag får kolla in det också. Du lär väl vara där en del kan jag tänka mig? Är det där du är instruktör?

Durayan
2007-08-09, 11:10
Mig auktoriserad instruktör, mig kunna examinera er. Mig finnas på Verket :P

Durayan
2007-08-10, 08:46
Blev inget ute igår, eftersom det var så vått. istället körde vi skiten ur oss på Verket. Först lite vanlig bouldering, uppfann en travers över överhänget och den mördade ganska bra. Sen systembräda en trappa upp som mördade ännu bättre, sen avslutande repklättring för att lägga metrar till det hela. Även skinnet tog slut, saknar stora luckor på båda händerna.

Var till Intersport och köpte en sån där stång som man spänner mellan dörrhålen hemma, för att kunna göra benlyft även de dagar då jag inte tränar i Stockholm, eftersom det inte finns någon här. Men jag harinte hunit montera den än, så jag vet inte hur det funkar. Den var i alla fall inte dyr.

Ivar_Lo-J
2007-08-10, 09:54
Mig auktoriserad instruktör, mig kunna examinera er. Mig finnas på Verket :P

Åh, det låter lockande! Men imorron blir det salveo, iom att det ingår i kursen som vi gick för ett tag sen, så vi får klättra gratis efteråt också. Vi ska ha en liten "klätterdate" med min bror, hans sambo o deras kompis, så det ska bli skoj.
Jag har fått för mig att salveos kort bara gäller på salveo dock, finns det nån mer allmän variant (från förbundet eller dyl)? Det vore ju isf mycket bra att kunna examinera oss hos dig, och kanske till och med få nått tekniktips på samma gång :)

Blev inget ute igår, eftersom det var så vått. istället körde vi skiten ur oss på Verket. Först lite vanlig bouldering, uppfann en travers över överhänget och den mördade ganska bra. Sen systembräda en trappa upp som mördade ännu bättre, sen avslutande repklättring för att lägga metrar till det hela. Även skinnet tog slut, saknar stora luckor på båda händerna.

Var till Intersport och köpte en sån där stång som man spänner mellan dörrhålen hemma, för att kunna göra benlyft även de dagar då jag inte tränar i Stockholm, eftersom det inte finns någon här. Men jag harinte hunit montera den än, så jag vet inte hur det funkar. Den var i alla fall inte dyr.

Bra nött där :thumbup:

Glöm inte att räcket även är perfekt för o göra chins i också. Mycket bra! *flex*

Jag hade en skum variant på en sån där pinne förut, som man liksom hakade fast i dörröppningen och ovanpå dörrkarmen. Sen klämdes den fast när man hängde sig i den, men det funkade inte direkt helt perfekt... Så jag tror betydligt mer på en sån där vanlig pinne som du köpt.

Durayan
2007-08-11, 14:28
I går (fredag) var det vilodag. En fyra timmars lång vandring i skogen resulterade i 2,2 kilo kantareller (eller cirka 7 liter rensad svamp). Det gick alltså inte så fort, men skönt att lulla på i regnet.

Efteråt åt vi grillspett och äppelkaka (men inte samtidigt) och hade det skönt med en brasa.

I dag (lördag) är det fortsatt vilodag (bör nog vara minst två dagar efter ett pass på systembrädan). Jag har förvällt svamp och ser fram emot en massa goda svamprätter framöver. I dag kommer det tock att bli spagetti och köttfärssås, samt jordgubbar, men et får bli lite svalare innan jag ställer mig vid spisen igen :P

Durayan
2007-08-11, 14:29
PS Om det regnar i morgon blir det Verket, så om någon vill är det ju bara att sluta upp.

Durayan
2007-08-13, 07:16
i går var det Verket som gällde. Vi bouldrade och jobbade med teknik för reach, det vill säga nästan bara hårda moves, eftersom det är först då det blir avgörande om tekniken är bra eller falerar.

Avslutade med triceps med gummisnoddar, armhävningar, "sälen" (för nedre rygg), benlyft från hängande armar och benlyft under pullup.

Kost: spagetti och köttfärssås.

Visst attan, ska ju mäta mig idag... återkommer

Durayan
2007-08-13, 07:28
Förra veckan:
Byst: 83
Midja: 69
Höft: 84
Överarm: 28
Lår: 50

Nu:
Byst: 82
Midja: 68
Höft:83
Överarm: 28
Lår: 50

en liten förbättring på kroppen alltså, men variationen är så liten att det kan vara dagsform, så det är inget att slå klackarna i taket för än. Det blir ju först när jag mätt i flera veckor som det kan synas om det finns någon trend.

teargaz
2007-08-13, 08:40
Hittade ett klippkort på verket som jag tror inhandlades 2003. Har 9 klipp kvar av 10:em:
Tror du det kortet funkar eller finns det nåt bäst före?
Jag har för mig att man var tvungen att vara medlem för att kortet skulle gälla och medlemskortet gick ut 2004:banned
Hur funkar det idag?

Durayan
2007-08-13, 16:47
Kortet gäller, men du måste vara medlem. Har inga priser i huvudet, kolla hemsidan.

Durayan
2007-08-15, 11:17
Tjaha, min tur att snora då. Eländes sommarförkylning som jag antagligen inte riktigt blev av med sist blossade upp igen. Vila således. Försöker dock hålla ordning på kosten för det, men igår kom min pappa förbi och då åt vi kanelbullar på kvällen.

Durayan
2007-08-17, 13:03
Snuvan fortsätter och jag tar det lugnt, sitter framför datorn eller äter och det äbrukar ju inte vara någon lyckad kombination... Men jag är i alla fall på bättringsvägen.

Ivar_Lo-J
2007-08-17, 13:46
Skönt att märka att det blir bättre :thumbup: , det gäller bara att inte bli allt för apatisk av att inte kunna göra annat än att sitta hemma o uggla.

Durayan
2007-08-19, 21:33
Nu har jag bestämt mig för att jag har varit snuvig färdigt. Snorar i och för sig en del fortfarande, men känner mig inte så hängig längre och jag har ju inte ont i halsen nu. Så i morgon blir det äntligen träning igen.

Jag är hopplös, när jag inte tränar slarvar jag med kosten också och äter en massa junk istället för sån mat jag egentligen behöver för att bli frisk. *gah!*

Ivar_Lo-J
2007-08-20, 07:56
Låter skönt! Kul att komma igång igen. Ta det bara lugnt så du inte åker dit igen. Ska bli kul att iaf få läsa om nån som klättrar :)

Durayan
2007-08-20, 11:57
Start:
Byst: 83
Midja: 69
Höft: 84
Överarm: 28
Lår: 50

Förra veckan
Byst: 82
Midja: 68
Höft:83
Överarm: 28
Lår: 50

Nu:
Byst: 83
Midja: 67,5
Höft:82,5
Överarm: 28
Lår: 50
Undrar om det är muskler som går åt när man är förkuld och äter junk?

Durayan
2007-08-21, 08:18
I går blev det äntligen tränat igen. Bouldrade förest en timme, lekte mest med nya problem som var uppskruvade. Sen körde jag några vändor rep också, inte heller det så allvarligt, utan mest för att komma igång igen. Kändes bra i kroppen, men tappade ohemula mängder skinn, eftersom det hunnit bli mjukt och babyaktigt på veckan utan träning.

Ivar_Lo-J
2007-08-21, 08:52
[...] tappade ohemula mängder skinn, eftersom det hunnit bli mjukt och babyaktigt på veckan utan träning.

Jobbigt att det krävs så kort tids vila för att det ska märkas. En instruktör på salveo pratade om att man tappade väldigt mycket av greppstyrkan på väldigt kort tid också, är det nått som du upplever också?

Durayan
2007-08-21, 12:43
På så kort tid rasar inte greppstyrkan för mig, men jag har korta fingrar och crimpar är min grej, har mycket svårare med slopers, eftersom jag får liten friktionsyta med korta händer, så det är värre för mig i så fall.

Durayan
2007-08-22, 22:04
Vilodagar 2, i morgon blir det träning igen. Snuvan har inte tilltagit av det förra passet, så då kör jag på igen som vanligt nu.

Ivar_Lo-J
2007-08-23, 12:27
Skönt att höra att du kan köra på som vanligt igen! Trevligt o kunna aktivera sig lite igen. :thumbup:

Durayan
2007-08-24, 08:14
I går blev det ett intensivt boulderpass med teknikinriktning. Tusen tack till Fredrik som tjatade på om att vrida in höften. Avslutade med lite fys för triceps, nederdelen av ryggen och mage.

Var på bjudlunch innan och åt en massa restaurangmat, men huvudrätten var lax, så det var i alla fall bra, även om glassen och smördegen i förrätten inte var det. Nååja, de säger ju att man ska boosta upp kaloriintaget mellan varven så att förbränningen inte avtar, så det var väl det jag gjorde :P

Durayan
2007-08-24, 23:46
Fredag: vilodag. Satt och slogs med en databas hela dagen, glömde äta lunch och gick ut med kompisarna och tog en öl och en hamburgare sen. Nästa vecka är det stor skärpning som gäller! Var lite stygga mot mig nu, jag behöver någon som säger åt mig att skärpa mig! :smash:

Yucko
2007-08-25, 00:20
Gött att roa sig med polarna. Härligt att du har distans till träningen :thumbup: ;)

Durayan
2007-08-25, 19:29
I dag var jag och bouldrade på Verket. Gick lite sådär, inte någon av de bättre dagarna. Men så hände något trevligt, för Ivar Lo dök upp och presenterade sig, fråga mig inte hur han kunde gissa att jag var jag, men jättekul att ses på riktigt. jag hade väl inte sådär jättemycket skinn kvar, men vi bouldrade på en stund och klättrade några väntor på rep också. Ivar måste träna på undercling har vi kommit på, annars gjorde han en hel del bra moves.

Förutom vår forumvän dök en gammal klätterbekant upp. Han hade lagt av förut, men har nyligen börjat igen. Nu hade han dessutom tagit tag i skofrågan och skaffat nya dojjor istället för de med stora hål på tårna som han hade förr. Kombinationen att styrkan börjar återvända och de nya skorna var påtaglig, han klättrade jättefint och det var verkligen kul för oss alla.

Sen slutade dagens övning för mig, för jag missbedömde ett fotsteg, slant (vilket är rätt ovanligt, jag brukar stå bra) och tappade hela huden på ringfingret. Lämnade blodiga spår hela vägen upp (fast jag bytte från 6b:n som jag var på till en 5-nånting som går på samma rep, för det var svårt att klättra utan att hålla ordentligt med ena handen). I och för sig var jag nog lite trött i kroppen också vid det laget, det var ett rätt långt pass.

Har kanske pyspunka på bilen, vilket inte alls hör hit, men är lite trist. DOck inga problem att komma hem sedan jag varit på statoil och fyllt på luft. Får kolla upp det när det blir vardag igen.

Durayan
2007-08-26, 08:12
Merlene Ottey är för ball. Född 1960 står hon ännu på startlinjen i ett VM på 100 meter - och går vidare! Hon har hittills 59 starter i VM-sammanhang. Det var tio år sedan hon tog medaljer, men hon fortsätter att träna och tävla, antagligen för att det är skoj. Snacka om motivaton! Go Merlene!

Ivar_Lo-J
2007-08-26, 09:30
Tråkigt det där med däcket, men bra att du kom hem ordentligt iaf.

Ja, Ottey är verkligen en ispirationskälla. Kul att se folk som håller sig kvar i toppen så länge, och visar att det faktiskt går.

Durayan
2007-08-26, 16:10
Vilodiag söndag. Har fixat min hemsida och tittat på VM. Grattis till Carro!

Lätt lunch, men nu ska jag ner och handla och se vad de har för gott i butiken, tror det ska bli kyckling till middag.

Durayan
2007-08-28, 09:50
Har fortfarande ett stort hål i skinnet på höger ringfinger, så klättra gick inte. Gick in i gymet och körde ett klätterinriktat styrkepass istället. Lite kul när biffarna lite förundrat tittar och funderar vad benlyften frång hängade i raka armar är för underlig övning - men de kan inte göra den :P

Jag blir så bedrövad när jag ser alla killar som lastar på så mycket vikt att de inte kan göra rörelsen rätt, utan rycker med hela kroppen. Så ineffektiv träning... Men det är i och för sig inte mitt problem. Tjejerna å andra sidan tar som regel i för lite istället och fjösar sig igenom ett pass, vilket givetvis inte heller ger önskat resultat.

I dag har jag lite stelhet i bröstmusklerna som jag nog försummat lite ett tag, får ta tag i det.

Kosten igår var bra, har kommit på att såna där laxbitar som man köper frysta i fyrpack finns som förkryddade, t.ex. citron och örter. Och så kör man dem i ugnen i 225 grader i 20 minuter. Klart. Superenkelt och så bra!

Har kommit på att jag glömt veckans mätning och nu har jag ätit frukost och är inte riktigt i den positionen att jag kan börja strippa heller (eller så skulle det bli sensation :P ). Får försöka komma ihåg det till i morgon då.

Kollar vidare på Vm i friidrott. Susanna Kallur imponerar tycker jag och dessutom ser hon ut som en rejält vältränad men sund tjej. Klart ideal.

Durayan
2007-08-29, 16:25
Tisdag körde jag ett isolerat magpass på 40 minuter. Kosten var resterna av firren från måndagen, samt macka på ett möte på kvällen.

Durayan
2007-08-29, 16:26
Onsdag vilodag.
Storstädat bilen och köpt ett nytt däck, för pyspunkan gick inte att fixa.
Soppa till lunch, har inte beslutat mig om vad det blir till middag än.

Durayan
2007-08-31, 06:51
Torsdag
Tillbringade åtta timmar på Verket. Kurser 4h, bouldering 2,5h och resten socialt mellansnack. Trevlig dag sålunda. Men eftersom jag hade första kursen 12 fick jag åka före 11 hemifrån. Då var jag inte så hungrig sedan frukosten. Sen var kursen slut 14 och då var det dags att träna. Efter 2,5h var jag tokhungrig och alldeles frusen. Det var inte så bra.

Själva träningen gick dock bra. Peter höll på och skruvade en massa nya problem och ville ha dem testade. Flera var riktigt hårda, men jag kände mig ändå duktig som löste klurigheterna, även om jag inte alla gånger fick till moven.

Till sist undrade han om jag inte kunde testa en led också, i 7a-registret. Efter 2,5 timmars boulder? Vilken skämtare! Nej, det var ingen idé att ens ta på sig selen.

I dag mår jag som jag förtjänar, alltså rätt stel. Men samtidigt tycker jag att det är skönt när man gjort en sån där riktig genomkörare.

teargaz
2007-08-31, 07:29
Låter nice!

Jag lär nog vara ganska mör i morgon*popcorn*
Idag blir det 3 timmar maxning på Boulder open

Ivar_Lo-J
2007-08-31, 07:33
En riktig maratonsession det. Kul att det gick bra med boulderingen!
Hur ofta bygger dom om problemen på verket?
Satte du det där röda problemet du jobbade på när jag var där?

Ivar_Lo-J
2007-09-02, 18:46
Hur gick det på verket idag då? För min del blev det en del säkring, och lite teknikträning på salveo. Hade inte trott jag skulle orka klättra idag, efter all bouldering, men några lätta leder gick fint ändå.

Durayan
2007-09-05, 08:25
Nu har jag slarvat med mina uppdateringer, men det är en hektisk vecka på flera sätt. Nåja:

Fredag:
långpromenad

Lördag:
Vilodag

Söndag:
Klättring på verket. Började med bouldering och gick sedan över till rep. Klättrade med Henrik som just opererat sin menisk (tre dagar sedan), men som ju ändå enkelt sätter sjuor. Orättvist :P
Pratade också med en läkare om mitt onda knä och troligen är det också menisken som spökar. Har fått ett rehab-upplägg med vanliga lårövningar som jag ska köra i ca 10 dagar och se om det ger med sig, annars får det bli ett besök på kliniken.

Måndag:
Vilodag, men jag flyttade garderober genom hela lägenheten ensam och det var ju som ett styrkepass i sig

Tisdag:
Klättring i Uppsala. Körde rep, bara lätta leder. Tränade ledpsyke istället. Därefter in i gymet och körde dels det jag ska göra för knät och dels en del pullups, benlyft från hängande i stång, rygglyft med 10kgsvikten samt rodd-drag (alltså inte roddmaskin för kondition, utan styrkemaskinen)


Onsdag.
I dag blir det vilodag.

Durayan
2007-09-05, 08:31
Puckoforum som man inte kan editera i sina egna inlägg, får skriva ett tillägg som tar en massa mer serverplats då...


Edit om söndagen:
Jag jobbade på den svarta 7a:n som jag började med en gång tidigare, för rätt länge sedan. Nu var det andra gången jag var på den och snart sitter den. Blev extra glad när jag tog ett av cruxgreppen på ett så bra sätt. Full dyno, men fick snabbt på fötterna, utan studsar, och hävde svängen direkt. Försöker bevara den bra känslan detta gav.

Durayan
2007-09-07, 03:28
Torsdag:
Bouldering på Verket. Körde på ordentligt i dryga två timmar, men försökte undvika sånt som frestar på knät. Kände trots detta att vissa saker börjar sitta bättre än det gjort tidigare och att satsningen på styrka är rätt just nu.

Ivar_Lo-J
2007-09-07, 21:03
Uppe i ottan, måste jag säga! 04:28 är inte o leka med.

Det blir förmodligen bouldering på verket på söndag för min del, om inte något oväntat inträffar.

Durayan
2007-09-08, 20:23
Fredag:
Kort teknikpass med övriga instruktörer i Uppsala som ett led i fortbildningen.

Durayan
2007-09-08, 20:23
Lödag:
Vilodag

Ivar-Lo: då kanske vi ses på söndag, tänkte vara där vid ca 10.30. Från 14 har jag kurs.

Durayan
2007-09-10, 09:03
Söndag:


Blandad klättring på Verket. Först bouldering och därefter rep. Efter boulderdelen var det inte läge för några maxpress på leden jag jobbar på, men för övrigt blev det ett bra pass med flera maxflytt i bouldering. Var oerhört nära att onsighta en 6c, tog tredje sista greppet, en stoooor sloper, lite fel och åkte av en gång. Blev sur så klart, men det kändes ändå riktigt bra. Och det var inte på grund av trötthet jag föll, utan för att jag missbedömde greppet.

Träffade Ivar-Lo igen, som också hade ett bra pass, enligt egen utsago i alla fall!

En annan positiv sak är att det antagligen inte är menisken som gör ont, utan muskelfästet till lårmuskeln, och detta är lättare att åtgärda. Ska smörja med voltaren i tio dagar som start, så nu blir det besök på apoteket.

Durayan
2007-09-11, 10:14
Måndag
Vilodag och var till apoteket och skaffade Votarensalva. Känns faktiskt bättre redan efter tre behandlingar. Hoppas hoppas att det är så enkelt!

Ivar_Lo-J
2007-09-11, 10:18
Knän är bökiga grejor... hoppas det är muskulärt, och att det fixar sig snabbt.

Durayan
2007-09-12, 06:14
Tisdag:
Hård bouldering på en massa nya problem och en del gamla. fick lite hjälp av Ida som ju är tävlingsklättrare och det var bussigt och bra. Avslutade med campus på de största listerna för att stärka ryggen.

Sen var jag på middag hos min pappa och missade sålunda det utannonserade kvällsträningspasset dit man får komma och köra bouldering med några av sveriges bästa klättrare, få tips om teknik eller lösningar på problemen. Men Peter lovade att det kommer att bli fler tillfällen, kanske inte så ofta som en gång i veckan, men det kommer att bli fler. Toppengrej!

Mat var som sagt middag hos pappa. Inte alltför onyttigt, vi åt tjälknöl med rödvinssås, kantareller, potatis och en hel del grönsaker. Dock lite väl onyttig efterrätt mitt i veckan.

Durayan
2007-09-13, 07:38
Onsdag
Kört isolerad träning för mittkroppen. Sen var jag ute och cyklade hela em, men bara långsamt och stannade och fotade hela tiden, så det gav nog inte så mycket motion i alla fall. Men känner av magmusklerna idag, det är bra :P

Durayan
2007-09-16, 08:28
Torsdag:
Styrketräning hela överkroppen.

Fredag:
Vila

Lördag:
Bouldrade på Verket, men inte tills jag tog helt slut, eftersom jag tänkte köra mer klättring på rep idag. Passet gick hyfsat, men vissa saker känns som de utvecklas trögt just nu.

Durayan
2007-09-16, 21:33
Söndag

Ett rejält pass repklättring på Verket.

Körde först sex lätta leder, 4c x 2, 5b x 2 och två olika 5c, för att få bort lite av stelheten från boulderingen igår och bli ordentligt uppvärmd.

Gav mig därefter på den svarta 7a:n och har nu fått ihop allt utom sista movet. (Men det gjorde ont i knät, måste väl gå till doktorn med det i alla fall då... suck.) Sen körde jag tre 6b+, en 6b, två olika 6c och avrundade med en 5c för att trappa ned. Summa: 210 meter.

Mer meter än svårt var målet och detta genomförde jag, efterosm jag kunde hålla mig från mer än ett press på 7a:n.

Durayan
2007-09-18, 07:04
Undrar var alla är som borde vara här och hacka på mig så att jag blir bättre... Tappar lusten att föra den här dagboken. Jag hoppas det blir ändring, får väl se. Hoppas annars att träffa dig igen på klätterväggen ivar-Lo.

teargaz
2007-09-18, 07:59
Fläskigt pass du fick till på söndan!
Körde du allt på led?

Durayan
2007-09-18, 11:11
Nej, jag gjorde allt på topprep. Har ett svullet knä och tid hos idrottsläkaren på måndag, så innan dess tänkte jag inte riskera något (eftesrom jag har lite dåligt ledpsyke skulle jag kunna pressa på för att inte ta ett fall om det hugger till i knät, och det vore dumt).

Tack för att du skrev lite, och sorry om jag lät lite butter i inlägget ovan, men det här med knät känns lite jobbigt och då blir man kanske låg över lag.

Hade vilodag igår och hade tänkt köra idag, men så gjorde jag om planen och tar det lugnt även idag och kör ren styrketräning imorgon istället, så att knät får vila lite mer. Sen blir det lite klättring precis innan jag ska till doktorn, om det inte blir värre till dess.

Ivar_Lo-J
2007-09-18, 11:15
Låter klokt att vila lite extra, så du kan komma tillbaka med lite bättre utgångsläge sen. Får hoppas att doktorn har nått positivt att säga när du ska dit.

Durayan
2007-09-21, 23:22
Nu har jag skrivit lite dåligt igen, men har kört ett rejält pass mittkroppsstyrka i förrgår och bouldrade idag.

Försökte låta bli sånt som är dåligt för knät, men i stort sett allt känns, bara mer eller mindre. Hängde i alla fall mest på svarta problem och fick lite hjälp av flera av de duktiga killarna för att förstå vad jag gjorde för tekniskt fel i något move, så att jag kunde rätta till det. Det är hela tiden detta som jag behöver jobba mycket på, så det kändes trots allt som ett bra pass, kanske aningens kort, men jag skulle ha en kurs sen.

Ivar_Lo-J
2007-09-24, 08:33
Låter bra med lite tips.
Hur gick det med helgens klättrande?

Durayan
2007-09-25, 18:41
Söndag:

Körde "skiten ur mig" eftersom jag ska till doktorn måndag och antagligen får lov att vlia lite efter det. Först rep med Patrik och sen campus tills jag var helt slut. Det enda som var dumt var att jag glömt någon frukt eller annat ätbart så jag fick köra bil med ryggmärgen eftersom hjärnan tog paus även den (kändes det som i alla fall).

Durayan
2007-09-25, 18:45
Måndag:

Till idrottsläkaren och precis som han misstänkt var det en rejäl infammation i muskelfästet till låret, precis under knät. Fick cortisonspruta och det gör skitont... Det andra benet var också det en inflammation i, eftersom jag överbelastat det när knäet gjorde ont. Men den satt uppe vid bäckenbenet "Och ska jag spruta dig där måste jag spänna fast dig" sa doktorn (vi känner varandra, så man kan ju skämta lite :P ). För detta fick jag voltarentabletter i tio dagar, en rätt rejäl dos.

Och så får jag inte hoppa ned på tio dagar heller. Vilket innebär ingen hård bouldering, utan sånt som jag kan klättra ned ifrån, alternativt repklättring med försiktiga landningar. Just nu känner jag mig dock inte så klättringsbar, behandlingen gjorde ont, så jag har bestämt mig själv för vila tills på torsdag och så känna efter igen då hur det känns. Då ska jag ändå in och hålla kurs så jag kan passa på att prova väggen.

Plåster på såren: åkte pendeltåg resten av dan. I förarhytten. Med kameran. Skitkul!

Durayan
2007-09-28, 12:16
Tisdaag & onsdag
Vila

Torsdag:
Första träningen efter knäbehandlingen. Själva knät känns riktigt bra, däremot är överansträngningen i det andra benet fortfarande klart kännbar, men ändå inte lika intensiv som tidigare. Nu kan jag ju lyfta in benet i bilen utan problem, men att sätta upp vänsterfoten högt när jag ska klättra tar emot ännu. Men det är ju en tid kvar på voltarenkuren, så vi får väl hoppas att den hinner hjälpa. Avslutade med pullups med händerna olika högt, tricepsträning, träning av nederdelen av ryggen (genom att göra "sälen" med vikter i händerna), armhävningar och sen stretsch.

Härnäst blir det repklättring lördag morgon, och sen någon slags träning måndag, onsdag och fredag. Sen ska jag ju få köra som vanligt igen, så det är bara att hoppas på att det är bra till dess.

Ivar_Lo-J
2007-09-28, 12:19
Får hoppas på snabb återkomst till full styrka, och att du blir av med problemen på riktigt.

teargaz
2007-09-28, 12:59
Fan va surt. Jag ska kolla in blocket om man kan hitta ett par nya knän åt dig!

Durayan
2007-09-30, 08:28
Tackar, men mitt knä tar sig riktigt hyfsat. Och även överbelastningen i det andra benet börjar ge med sig, även om det inte går lika snabbt (kunde ju inte få en spruta där och då går det givetvis långsammare).

Lördag:
Klättrade rep, först 5 st. femmor med varierande bokstäver, därefter en 6c och en 6b och sen gjorde jag väl en fyra-fem femmor till. Kändes som ett perfekt reahb-pass. I och för sig var 6c:n på vertikalen, så det var mycket höga fotistättningar, men det gick bra ändå. Bara topprep, rejält spänt i starten för att inte riskera att dunsa i mattan om jag skulle missa starten (som tur är är ju Verket såna att de har tjockmattor under i stort sett alla leder också, vilket gör rehabträning där mycket bra psykiskt).

Därefter körde jag lite fys, pullups på ojämna handtag, triceps och armhävningar. Kändes som ett bra pass, men längtar efter att träna mer ben! (Antar att det är positivt eftersom jag inte alls längtade efter detta när jag hade som ondast.)

Durayan
2007-10-01, 02:06
Söndag:
Vilodag

Har hittat en marinad att lägga kycklingfiléer i, så får vi se om de känns roligare. jag gillar ju kyckling, men det blir också lätt tjatigt.

Durayan
2007-10-01, 18:09
Måndag:
Ett rejält pass i gymet, körde igenom hela kroppen, fast inte så tungt för ben eftersom jag fortfarande räknar dem som rehab. En övning kunde jag inte heller göra än, eftersom den kändes av för mycket. Hoppas bara att jag inte kvaddade något genom att försöka... (det kändes uppe där låret fäster i bäckenet på vänsterbenet, det som inte har blivit sprutat). För övrigt ett ok pass.

Durayan
2007-10-02, 18:26
Tisdag
Vilodag, men jag är kattvakt så jag cycklar sådär en 45-50 minuter mer än vanligt per dag.

Nu ska jag gå och testa den där marinaden till kycklingen, har dragit i en timme nu.

Durayan
2007-10-03, 19:14
Onsdag
Inplanerad träning uteblev eftersom jag fick en återbudstid för att fixa en grej på bilen på verkstan. Håhåjaja... shit happens

Durayan
2007-10-05, 07:08
Torsdag
I dag var det inplanerad vilodag, men jag cyklar fortfarande ca en timme mer än vanligt, är fortfarande kattvakt.

Durayan
2007-10-05, 16:00
Fredag:
Tänkte köra i tunneln, men greppen börjar ha suttit för länge och var slemmiga så man bara åkte av (den står på tur att byggas om). Blev lite sådär "nu passar ingenting", men sen tog jag tag i saken, och körde systembräda, campus och sist fys. Så det blev väl ett rätt ok pass trots allt.

Men sen hade jag en kurs och sen har jag packat för helgen och glömt äta lunch, så nu sitter jag här och är svinhungrig och det tar emot att gå och laga käk, så jag får nog ta en macka först :P

I helgen åker jag med katten på utställning, så då blir det ingen träning (och ingen närvaro på nätet heller), men nya tag på måndag igen!

Durayan
2007-10-11, 09:10
Tisdag:
Klättrade rep på Verket. Det onda i knät känns ok (dvs känns nästan inte alls), men det onda uppe mot bäckenbenet i det andra benet blir inte bra. Känns lite trist att inte kunna lyfta benet ordentligt, eftersom jag är kort och "lever" på höga fotistättingar och heelhooks...

Durayan
2007-10-12, 06:56
Onsdag och torsdag:
gjorde en extra vilodag från klättring/styrketräning för att se vad som händer med benet. Kände mig tapper när jag cycklade trots mörker och ösregn torsdag kväll. Det regnade ju något helt kopiöst och när bilarna körde förbi sprutade det äckelvatten ända upp i ansiktet, fi-fan, men när alla regnkläder sen hängde på tork i duschen kändes det värt det.

T-train
2007-10-12, 07:53
Jobbigt med strulande knä..men det verkar som du vilat mycket..har inte bläddrat så långt tillbaka, men kanske lite stabiliseringsträning skulle vara nå't att testa?

Durayan
2007-10-15, 16:42
Har "halvvilat" alltså kört lätt samt rehabtränat brevid. Cycklar ju också rätt mycket eftersom det är mitt främsta sätt att ta mig fram i stan. Har smort med voltarenkräm, ätit voltarentabletter... Denna vecka har jag en tid hos en som ska kolla in mer varifrån det kommer, och så blir det kanske naprapat.

Mina misstankar är att
a) jag fick infammation i muskelfästet i knät.
b) jag gick fel och fick inflammation brevid den första i samma knä
c) gick mer fel och fick ont i det andra benet uppe vid höften. Kommer kanske från ryggen om jag gått snett och klämmt en nerv eller så. Inte helt otroligt med min rygghistoria.

b) är åtgärdat med kortisonspruta och känns bra
c) fick jag voltarenkur mot, men det ger sig inte och är det som hämmar mig mest i klättringen
a) känner jag av ibland, men ska försöka slippa ta spruta där utan rehabba bort om det går. Beror lite på vad som händer med c), om det blir rehab för båda benen är det ok, blir bara a) kvar kanske jag tar en spruta där med så att det går över, för jag har dragits med detta längst.

T-train
2007-10-15, 17:55
Ok..ja, bra att kolla upp..en bra naprapat kan vara guld värd..

Tack för berömmet..behövs dåliga dagar!

teargaz
2007-10-16, 09:18
Mitt tips är att du drar en sväng förbi Matti som masserar på Salveo onsdagar.
Han kan trolla till allt möjligt.
Jag va där med mitt ben efter Mc Olyckan och han trollade bort det med Laser och massage. 1 behandling!

Den laserbehandlingen som han kör tränger in flera centimeter så den funkar bra i leder och sånt. Kan vara värt ett försök kanske?

Durayan
2007-10-16, 09:27
Har en kompis med en laser. Men jag ska till en osteopat här i stan, eftersom jag tror det kommer från ryggen. Får se vad han har för "dom" först. Han har tydligen jobbat med gymnaster och det är alltid bra med folk som är vana vid de krav som vi som tränar ställer på våra kroppar.

När jag opererade mitt andra diskbråck var jag till en sjukgymnast, som, trots att han höll till på ett gym, sa att jag ju gjorde saker som andra som inte var opererade inte kunde göra och att jag borde vara nöjd med det. Då blev jag rätt gramse...

Det är också därför som "Doktor Björn" har fått spruta mitt knä nu, för han klättrar själv och vet vad jag ställer för krav.

Durayan
2007-10-16, 09:32
Dagens ljuspunkt är i alla fall 66 cm i midjan, vilket är 3 cm mindre än vid denna dagboks start. Kycklingfilé och lax... aaaahhh :bow:

machine gun
2007-10-16, 16:20
Mitt tips är att du drar en sväng förbi Matti som masserar på Salveo onsdagar.
Han kan trolla till allt möjligt.

+1

Han fixade mina ben från totalt ospringbart skick till ett skick som klarade marathon utan känningar bara några månader senare. Han har dessutom fixat x antal löparknän och annat.

Durayan
2007-10-17, 08:11
Tisdag kväll:

Klättring. Körde mest 6:or (de har inte fingraderat sedan ombyggnaden på Stallet, så allt som står är grad 5, 6, 7 osv... klart irriterande. Några som var graderade 6 var då inte mer än 5c trots mina dåliga ben (ett som inte går att lyfta högt och ett som inte går att belasta vid isättning utanför höften). Körde lite på en som var graderad 7 också, övre halvan kändes inte 7 på något plan, undre hade ett klart krux med encatch till en "planet" (en del kallar greppet "saturnus") som satt uppochner och krävde ett dyno. Steget man utgick ifrån satt helt ok, så jag kan inte skylla på benproblem, det var helt enkelt bara vårt. Tål att jobbas vidare på! Körde i drygt två timmar, sen hade jag dragit för mycket med armarna för att kompensera onda ben för att ha någon kräm kvar.

Hojjade hem och tittade ner för att undvika regnet och höll på att få ett plötsligt sammanträffande med ett stort träd... men kände att det var gräsmatta under hjulen innan det hände. Naturen är så illa planerad! (För att inte tala om cyckelbanorna som gör plötsliga krokar runt träd i mörkret.

Durayan
2007-10-17, 17:46
Onsdag:

Besök hos osteopaten. Han var rätt förbryllad över att jag liksom bara fått ont en dag, tyckte det verkade mer som en skada. I och för sig har man ju rätt mycket adrenalin, så det kan ju varit så att jag faktiskt skadade mit utan att märka det förrän senare. Om det var en skada låg det nära till hands med att jag skadat själva muskeln. Annars är det också möjligt att jag har en inflammation i själva bäckenbenet av att ha rört mig fel när jag hade ont i knät. Han gjorde några rätt mjuka manipulationer och stretchar och det blev i alla fall tillfälligt bättre, men det återstår att se vad som händer. Ger honom lite chans, så jag har bokat tid om en vecka till. Killen klättrar själv (det visste jag inte innan, men borde ha misstänkt när jag såg omfånget på hans underarmar :P ) så han förstår ju mitt rörelsemönster. Jag får träna på som vanligt, men har fått en speciell stretch att göra.

Durayan
2007-10-17, 17:57
PS Någon som vet hur i hela sjuttsingen man gör ett bokmärke så att man alltid hamnar vid sista kommentaren. Sliter ju ut mitt scrollhjul...

tejpis
2007-10-18, 17:28
PS Någon som vet hur i hela sjuttsingen man gör ett bokmärke så att man alltid hamnar vid sista kommentaren. Sliter ju ut mitt scrollhjul...

Testa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?goto=newpost&t=98154 . Intressant logg, klättring är tufft. Surt med skador och skit bara, hoppas allt blir bra!

Durayan
2007-10-19, 07:27
Torsdag:

Övningar för mage och sidomuskler, samt biceps och triceps. Känns bättre idag med ina olika benåkommor. Inte helt bra, men klar förändring. Håller tummarna att killen hittat vad han ska göra med mig så att han får bort det helt vid återbesök. Är sjukt sugen på att träna hårt.

PS Kom på att jag ju kan lägga bevakning på min egen tråd också, så att jag ser när det hänt saker i den. Känns lite korkat att inte komma på det förut *whistle*

Durayan
2007-10-20, 00:25
Fredag:
Bouldering på Verket. Massa nya problem att ramla ner från. Jag är bättre i båda benen, men inte bra, vilket ställer till det lite för mig fortfarande. Men klart skönt att det var bättre i alla fall, då känns det ju som att ett återbesök på onsdag blir bra.

Durayan
2007-10-21, 06:33
Lördag:
Vilodag. Bahhh, jag har inte ens träningsverk från igår, tycker inta att jag får ta i som jag borde och spiralen känns negativ. *gah!*

Durayan
2007-10-21, 21:33
Söndag:
Har gjort mitt bästa för att skaffa träningsvärk, först en stunds bouldering och sedan repklättring. I och för sig mer meter än hårt, eftersom det kränglar med benen, men rätt mycket brant i alla fall. Då blir följden också stora grepp, vilket har satt sina avtryck i min hud, men jag känner mig sådär sadistisk i dag att det är rätt skönt att ha förlorat skinn på fingrarna :P

Durayan
2007-10-23, 15:10
Måndag:
Vilodag

Tisdag:
Långt och rejält helkroppspass på gymet. Nu *gah!* ska jag ha träningsvärk, annars :devil: Är så trött på att inte kunna träna igenom mig när jag klättrar eftersom benen inte funkar. Vill ju ändå försöka bygga på styrkan. Jo, jag vet, gym är i och för sig dumt för man får alldeles för långsam styrka, men man får göra det bästa av situationen och se det som grundträning för nästa säsong.

Nu ska jag ha pasta :hbang:

Durayan
2007-10-24, 10:02
Onsdag:
Varit hos osteopaten (eller heter det osteolog? nåja...) igen. Den här gången hittade han, precis som jag misstänkt, att problemen har sin grund i min dåliga rygg. Han gjorde en del manipulationer och sträckte bland annat ut ryggen på ett sätt som jag inte gjort tidigare, trots att jag tycker att jag är så noga med att alltid stretscha ryggen. Nu har jag sådär "efter ont", men är det går över hoppas jag att det ska kännas lite bättre igen. Tillbaka om en vecka, men sedan trodde han att det skulle kunna gå längre mellan gångerna. Som tröst sade han att det som det tar tid att bli av med inte kommer tillbaka så lätt. Hoppas han har rätt!

Durayan
2007-10-25, 14:55
Toradag:
Bouldrat på Verket innan jag skulle ha kurs. Det går frammt med benen, gör inte lika ont längre, men jag klättrar inte bättre för det :P Jo, det gör jag kanske, men det känns fortfarande som ett avbräck med den här skadan. Tyck lite synd om mig!

Durayan
2007-10-26, 18:59
Fredag:
Klättrade rep på Stallet. I dag kunde jag äntligen lyfta benet i alla fall lite, och dra en del med det onda knät också. Framsteg, även om det inte är hlet ok ännu. Det blir ju en viss skillnad för klättringen när man kan röra sig måste jag säga. Har nog däremot fått en del armstyrka lite på köpet, för jag märkte att jag bara drog mig upp på ett ställe där det saknades fotsteg och jag inte riktigt ville testa att sätta fötterna så högt som annars hade krävts. Hoppas den här onda perioden fört med sig något gott som kan komma till nytta när jag är bra igen (typ utveckling alltså :P )

Varöfr finns det ingen sån där lipande smiley på det här forumet??? Det är ju den man har mest nytta av!

Nu blir det instruktörsseminarium hela helgen, inrikting på räddning och skador. Ska bli kul att träffa en del gamla bekanta som jag såg också var anmälda, alltid kul att få höra lite skvaller!

Durayan
2007-10-28, 18:41
Lördag - Söndag:

Första gången som jag frivilligt klättrat på en lekplats iförd sele :) Seminarium om säkerhet och räddning i två dagar med en massa andra instruktörer. Kul, givande och massa mat, fikabröd och godis som förhoppningsvis endast laddat batterierna :P

Det där med kätterställningen då? Jo, vi simulerade hängande stand med klättrare som fallit och hur man lossar en låst reverso i guideläge som repet fastnat i. Lösning: kör HMS istället :P eller bygga ett tre/ett system och hoppa i det. Mycket bök, men det går att få det att funka.

Durayan
2007-10-31, 08:10
Måndag - tisdag:
Vilat eftersom det ännu inte är bra, framför allt med jumsken. Kanske inte så lyckat att hänga i selen under helgen... Har en till behandling inbokad på onsdag så vi får se vad han säger. Tänkte köra en mjuk träning tidigare på dagen onsdag, så att jag är uppvärmd i området när jag går till behandlingen.

Durayan
2007-10-31, 13:14
Onsdag:
Varit på gymet och kört hyfsat hårt för överkroppen och mer uppmjukning för benen, samt nästan 20 min på en sån där rotationsmaskin (kondis-träning). Att den inte blev hela 20 minuter (som jag tycker är en lagom avslutning efter ett styrkepass) är att solen kom in precis rakt i ansiktet och då var det 2.30 kvar, så jag lade ned. Lärdom är att ta maskinen till höger nästa gång om det är dagtid...

Durayan
2007-11-01, 09:46
Onsdag em:
Var till osteopaten. Nu har det första stället i ljumsken gett med sig, han tog på det stället ganska kraftigt och jag reagerade inte och när jag kom dit första gången kunde han knappt röra där. Men då har istället den verkliga källan kommit fram och det är en hejdundrande stor knuta. Han gjorde lite mer stretsching av ryggen, hittade en stelhet i diafragman som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt, men det är ju inte prio just nu, och sen ägnade han den mesta tiden åt knutan. Det är en sån där läbbig en som liksom "hoppar" undan när man trycker på den, men han lyckades få tag i den och "plågade" mig. Kändes som jag skulle få ett blåmärke stort som en golfboll, men det får man givetvis inte. Den gick inte helt att få bort så här på en gång, han sa att det var bland det värsta han stött på, men förhoppningsvis går det frammåt. Återbesök om två veckor.

Durayan
2007-11-01, 11:26
Forumklättring på söndag

Ni som vill, kom till Verket på söndag klockan 10.00 så kör vi forumklättring. Någon som ser detta och aldrig har testat kan också komma. Ni får hyra prylar själva, men jag är instruktör och flera andra har ju också erfarenhet så att ni får testa.(Skriv svar här om ni är på)

Bifogar en rätt dålig bild så att det ska gå att hitta varandra, men den enda jag kunde hitta med ansiktet med såhär lite snabbt. Har lugg nu, och är inte alls så solblekt i håret.

http://i131.photobucket.com/albums/p300/af_foto/DSC_0007.jpg

Durayan
2007-11-01, 19:55
Just nu på eurosport:
Konståkningsgala. Kolla in! Lätt impaad av tjejer som gör flaggan på levande "stång" (det vill säga sin partner) wow!

Durayan
2007-11-01, 20:18
Torsdag:
Lätt klättring, meter, meter. Känns ungfär som efter den förra behandlingen i ljumsken (eller, det är mer fram på benet än själva ljumsken, men jag vet inte vad det heter där). ren motionsklättring, inget max. Typ klätterjoggning (kan man säga så?)

Durayan
2007-11-03, 10:21
Fredag:
Var tillbaka på Stallet och jobbade med en grå led graderad 7 (inga bokstäver efter). Gör alla moven, men har inte satt ihop det. Har nog också hittat lösningen till den röda leden med det svåra movet till "planeten-greppet", men då hade jag ingen kräm kvar att omsätta det i praktiken, däremot kändes det möjligt nu. Lite bad planning med träning även idag, men det blir garanterat inget lördag, då är det stor fest :)

Jay-Z
2007-11-03, 10:27
Bouldering verkar ascoolt.
Läste en artikel om Anja Hodann här (http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=IchiOACad.tSR0ofWjFyqraL0000MHbGO Y0L?ArticleID=f9TCROimK.cAAAEUWqZP4MtN&Level4MenuSelected=0270001&TopMenuSelected=training)och blev tusan lite inspirerad.

Durayan
2007-11-03, 14:08
Anja är jätteduktig och en riktigt bussig tjej som trots att hon är så mycket bättre än de flesta ändå gärna tar sig tid att dela med sig av sina kunskaper. Men så är det för det mesta inom klättring, det är en juste sport.

Durayan
2007-11-05, 00:33
Södag:
Bouldering i total ensamhet, elller, tja, ingen från forumet dök ju upp. Trist.

Durayan
2007-11-07, 18:12
Onsdag:

Efter två vilodagar höll det på att bli en till ofrivilligt, eftersom det var en massa strul med hylsor till hjullås när jag skulle byta till vinterdäck, så det blev en utflykt till sätra och väntan osv. Till sist hann jag i alla fall in en kort sväng på Klättercentret i Solna. Träffade flera gamla bekanta och bouldrade med Karthik, Robban och flera andra mysiga personer. Det var en riktig julafton eftersom jag inte varit där på så länge och allt var nya problem. Skoj som sjutton!

Ivar_Lo-J
2007-11-07, 18:31
Låter som ett trevligt pass, trots krångel. Kul med massor av nya problem att prova!

Ivar_Lo-J
2007-11-07, 18:50
Förresten, har du någon åsikt om hur nivån på boulderproblemens svårighet är på Centret jämfört med Verket?

Durayan
2007-11-08, 09:07
Tycker nog att Centret har lite mer intressanta problem just nu. Men det kan också bero på dels att det var en massa nytt för mig och dels att deras boulderavdelning är större så att det finns mer att välja på. Nu var det länge sedan jag var där, men jag vet att jag gillade att bouldra där förut också eftersom det finns större variation.

Nivån känns ungefär densamma dock. Möjligtvis är några av deras röda lite lättare, men flera av de svarta var å andra sidan stentuffa och det finns lättare svarta på Verket, så skalan ligger nog och snurrar kring samma svårighet med små avvikelser tycker jag.


Kvalitén på problemen var nog lite finare på Centret nu, de har duktiga boulderbyggare, men å andra sidan är väl Peter hemma igen och bygger på Verket, och Trevor har byggt några riktigt fina där också.

teargaz
2007-11-08, 09:29
Tycker också Centret va kanon nu sist när jag va där. Många roliga problem:)

Durayan
2007-11-14, 09:17
Tisdag:
Klättring.

Ett ganska långt pass med bara överhängande leder. Jag var så supernära att fixa cruxet på den eländiga röda sjuan, men jag hade också flera försök i kroppen då, så även om jag gjort det hade jag nog inte satt resten vid det tillfället. Hittade en ny kul grå på ledväggen, men jag är fortfarande lite för rädd om min onda höft/jumske för att vilja ta ett fall med ett ryck där i selen, så jag gick tvåa och klippte ur uppåt istället för att få mer tid på väggen än rent topprep (samt att det är för brant för att toppa, faller man av i början får man ett sving över hela rummet). Den är nog cirka 6c och jag gjorde den tre gånger. Sen körde jag också en hop ca 6a-6b.

Första passet på länge som jag inte fått mer ont i benet vartefter tiden gick, men efter ca tre timmar var jag fullständigt skinnflådd i händerna, sådär så att man helst säkrar med fingertopparna (vilket är helt ok med grigri iofs) för att det gör ont att hålla i repet och ont att krita på osv, och dessutom var jag tämligen trött. I dag har jag träningsvärk bak i ryggen - jippiii!

Ivar_Lo-J
2007-11-14, 09:37
Låter bra att benet börjar kännas bättre, men klokt att ta det lite lugnt ändå. Grattis till träningsvärken :)

teargaz
2007-11-14, 10:14
Skönt pass!
Bra med lite riv i händerna!

LadyG
2007-11-14, 11:41
Det låter som att du hade ett väldigt roligt pass :)

RassK
2007-11-14, 13:36
Håller med om klättercentret, halmstad är också ganska bra, fast kanske lite långt ^^

Kör hårt

Durayan
2007-11-15, 10:38
Onsdag:
Vilodag. fotovandring på tre timmar i kylan i Uppsala. Innan dess var jag hos han osteologen för att fixa med benet. Han började också ge sig på min rygg för han tror, vilket jag håller med om, att det kommer därifrån och att jag blivit stel i ärrvävnaden efter diskbråcksoperationen för fyra år sedan och sedan börjat gå snett osv osv. Det var... oskönt, kan man väl säga, men kändes rätt bra sedan efteråt. Undrar om jag kanske ska sluta sitta snett vid datorn också... hrmm, men det är ju så skönt att ha fötterna på skrivbordet... *whistle*

LadyG
2007-11-15, 11:20
Du kanske kan växla position vid skrivbordet, eller göra de där gymnastiska övningarna som arbetsplatsterapeuterna brukar föreskriva (du har säkert sett dem, de brukar finnas på plancher på i stort sett varenda företag)? Det kanske räcker för att du ska kunna fortsätta ha fötterna bekvämt större delen av tiden?

Durayan
2007-11-18, 09:41
Fredag:
hela dan på fotomässan, urrk för fötter och rygg, men skoj

Lördag:
Vilodag

Jay-Z
2007-11-18, 10:09
.. hrmm, men det är ju så skönt att ha fötterna på skrivbordet... *whistle*


Sant sant. :D


Har du några sajttips om bouldering? (jag hittar inte till google) :)

Durayan
2007-11-19, 14:01
Söndag:
Bouldering på KC i Solna. Värmde upp och hittade sedan en kul svarttejpad med orange grepp. Där fastnade jag en alldeles för lång stund och sen hade jag inte så mycket mer att ge på de andra problemen kändes det som. Var lite envis ett tag till i alla fall och var till och med tillbaka på det orangea, men då var det slut på krämen. Drygt två timmar blev det. Kändes lite... ja, hur ska jag säga, kändes på något sätt inte som att jag gjort något, fast eftersom jag var trött hade jag väl det då.

Durayan
2007-11-19, 14:02
Sant sant. :D


Har du några sajttips om bouldering? (jag hittar inte till google) :)

Hmm, vaddå sajttips? Vad är det du vill veta? (Kanske jag kan hjälpa dig)

Jay-Z
2007-11-19, 14:38
Hmm, vaddå sajttips? Vad är det du vill veta? (Kanske jag kan hjälpa dig)

Typ basgrejerna. Bouldering for Dummies - nåt i den stilen.

Hittade precis Linköpings Klätterklubb och de hade prova-på-tillfälle imorgon. Ska bli intressant. :)

Durayan
2007-11-19, 19:09
Är det "allt" så är nog rådet att du går en kurs istället, eller köper en bok. Jag är leden, men jag har inte någon möjlighet att skriva ihop allt såhär i en tråd, tänkte mer på specifika frågor, såna svarar jag gärna på. Men Linköpings klätterklubb kan säkerligen hjälpa dig att komma igång.

Durayan
2007-11-19, 19:10
Måndag:
Vilodag. Skulle hållit kurs, men när jag kom dit fanns det inga elever. Det blev en extra cykeltur då, men det nog inte mycket till motion, för jag kom aldrig över mittenklingan på framväxeln i halkan. I morgon blir det dubbdäck!

Durayan
2007-11-20, 21:34
Tisdag:
ett rejält klätterpass med en massa jobb på en aptung 7b (dock utan att lösa alla move). Gjorde sen en riktigt rolig blå led utan gradering, kändes som ca 6c och sen en grå 6c och sen var det inte så mycket mer kräm kvar i kroppen. ett sånt där pass när man känner att man kunnat ta ut den energi som fanns, vilket jag tycker är skönt.

Sen var jag på föreläsning och workshop med Henrik Dagård om funktionell träning. Oerhört intressant och en massa nya idéer och inspiration. Idén är den jag förespråkat länge, att det är mitten på kroppen som allt utgår ifrån. Nu fick jag dels medhåll, men viktigare var att få veta vad som t.ex. händer med kroppen om man bara kör styrka i maskiner och en massa bra tips på övningar. Han kunde fått hålla kurs en vecka om han velat, så bra var det!

Durayan
2007-11-22, 08:36
Onsdag:
Vilodag. Surfade runt en hel del på funktonell träning och ju mer jag ser desto gladare blir jag över att det är på frammarsch.

Durayan
2007-11-23, 10:37
Torsdag:
Klättring i Uppsala. Lite okoncentrerad i starten och kändes som att jag likosm aldrig blev varm. Efter ca en timme och fyrtio minuter vaknade kroppen, men jag hade bara tid att köra precis två timmar, för jag hade annat inbokat, så det blev en kort stund på slutet när det funkade. Skönt i alla fall att sluta positivt.

Durayan
2007-11-24, 17:01
Fredag:
Vilodag förutom att bära omkring på soffor (håller på att byta)

Lördag:
Bouldrade med Kerstin och Maria på Verket. Kul att prova flera av Boulder Bash problemen, riktigt välbyggt och fint.

Durayan
2007-11-24, 19:13
Lista på bra undanflykter som Maria och jag skapade medan vi satt i soffan och begrundade ett problem som vi hade problem med (sic!). Man kan gärna använda undanflykterna i förening:
Jag är:
för svag
för kort
för fet
för odynamisk
för stel
för gammal
för oteknisk
kärring (kan även användas av män som känner sig såna för tillfället)
lite skadad
hungrig
törstig

Slutligen kan man också avrunda med att man glömt sin favoritmössa, för vem sjutton kan bouldra utan mössa???

Durayan
2007-11-27, 16:52
Tisdag:
Klättring i ca 2,5 timmar

Värmde upp och gav mig på en ny grön led som såt ut att ha hyfsat mycket grepp. det var också rätt ok de första tre plattorna, sen blev det vädligt småååå grepp och mot slutet undrar jag om de fick slut på dem eller vad som hände... Försökte inte pressa på eftersom jag inte var varm, men gjorde en del av moven i alla fall. Den ligger väl kring 7a+ och alltsi inte alls lämplig innan man fått upp ångan, så det blev inte fler försök just då.

Sen höll vi på en hel del med en ny röd led som var väldigt teknisk, kanske 6b. Kul när man kom på hur den skulle göras, men den var inte direkt en on sight aspirant utan krävde en hel del klurande på topprep. Andra gången hade jag kunnat göra den, men fick hål i huvet och gjorde bort mig, så den satt först på tredje.

Sen körde jag en del överhäng på ledväggen, inga märkvärdigheter, mer som allmän motion och sen var det dags för den blå som jag ännu inte satt. Men nu började skinnet svida efter allt krimpande på den pillriga röda, så det gick inte att hålla i ordentligt i greppen. Fan! Och alltså kunde jag även glömma några fler försök på den gröna för dagen. Klockan var nu också två och jag hade bara ätit frukost och det började kännas.

Gjorde några typ 6a som nedvarvning.

Det var sviiiinkallt att cykla hem, men mina sprillans dubbdäck är toppen!

rasmus77
2007-11-28, 09:38
Hej

Har börjat kika lite på klättring i stockholmstrakten. Vad tror du om klättercentrets grundkurs för 950:-. Tre tillfällen, 2h åt gången. Verkar det vara en vettig och prisvärd start?

teargaz
2007-11-28, 10:12
Hej

Har börjat kika lite på klättring i stockholmstrakten. Vad tror du om klättercentrets grundkurs för 950:-. Tre tillfällen, 2h åt gången. Verkar det vara en vettig och prisvärd start?

Mitt tips är att du först av allt hittar en klätterkompis som är villig att klättra.
Utan klätterkompisar blir det inte mycket repklättring tyvärr...
Om du redan har det så kan det vara bra med en kurs så att ni lär er allt om att säkra och vad man ska tänka på.

Centret har både bra väggar och bra personal så jag rekomenderar dom varmt om du känner att du har pengarna.
Jag vet inte hur priserna ligger på andra gym, men se det lite som en investering. Det kan vara värt en slant att slippa en och annan olycka. Sen är det alltid kul att få rätt inputs vad gäller teknik redan från början.
Klart du ska börja klättra!

Durayan
2007-11-28, 10:24
jag tror den är bra, Centret satsar på välubildad personal. Man får klätterkompisar genom att klättra. Hänga runt på klätterställen och inte vara rädd för att börja prata med folk. Gå kursen, kanske hittar du en klätterkompis där, eller så börjar du bouldra, prata med någon som jobbar med ett problem på samma vägg som du och lär känna människor. Klättrare är som regel hyggliga. Inomhus behöver man inte alls vara på samma nivå för att kunna klättra med varandra., Tar du dessutom kursen så att du kan visa upp att du kan säkra, ja så är det nog inte så svårt att få vara med i gägnet!

Durayan
2007-11-28, 19:31
Onsdag:

Återbesök hos han osteopaten. I dag höll han på med min rygg. Kändes som om han tröck på skelettet, men det var på mjukdelarna, fast de var för hårda för att vara normala. Aj aj. Men det blev bättre på framsidan av benet, så det hänger helt klart ihop. Mot slutet kom han riktigt åt stället där jag har ont. Det ligger djupt, man har tydligen tre lager olika muskler till benet som kommer ut ur bäckenbenet på ungefär samma ställe, och givetvis är det det understa lagret som krånglar mest.

Efteråt fick jag en rätt lattjo känsla, som om benet inte bar. Det var antagligen så att musklerna i låret plötsligt hade lyckats slappna av och eftersom de så länge har hållit benet upprät genom spänningar kopplade inte kroppen ihop att jag faktiskt måste spänna muskeln själv för att kunna stå på benet. Givetvis vek det sig inte, men det var en rätt lattjo känsla.

Sen måste jag bara delge er dagens helt [ot] citat. Var in i godisaffären för att unna mig lite snask. *popcorn* På vägen ut ser jag skylten: "Köp tre glassar och få en badboll". Det är ju för fasiken fem grader kallt! Men det så klart, man kan ju använd den i badkaret då, om man inte hade satt in en dusch så klart. Men vem vill äta glass i kylan? Å andra sidan lär den ju inte smälta tills man kommer hem om man köper några... Fast det blev ingen glass - och ingen badboll heller ;)

Durayan
2007-11-30, 11:00
Torsdag:
KLättring på Verket. Hade tänkt bouldra, men det kom en grupp skolbasrn som blev placerade där. I och för sig under uppsikt, men de var ändå typ ivägen, så jag sneakade in mig på ett kort reppass med några bekanta istället. Hittade en riktigt fin led, men det gick sådär pga det eländes benet (eller om jag ska börja skriva ryggen, eftersom det kommer därifrån?). Passet tog slut för snabbt i och med att jag hade tänkt mig boulder istället.

Durayan
2007-11-30, 11:03
Fredag:
Länge sedan jag gjorde någon mätning.

Midja 65 (framgång)

Höft 80 (även där framgång)


Överarm 28 (samma, vilket ävl är bra, eller lite dåligt, men hade varit sämre om den blivit smalare)

Lår 50 (samma, bra)

Kunde inte ta någon vikt, för jag hade redan ätit frukost.

Durayan
2007-12-05, 08:05
Varit lite hostig, men nu är det ok igen.

Tisdag:
Bouldering på Verket.
Det är piss med det här benet som inte hänger med, känner ju från ryggen också och undrar om jag måste gå till någon doktor med det hela. Trots det ett het ok pass med bouldering. Jobbade med ett antal rätt knepiga rödtejpade problem. ett av dem var till en början nästan obegripligt, men jag fick till hur de tänkt och kunde göra det. ett annat var väldigt långa avstånd, vilket ju inte passar mig, men även här fick jag rätt bra styr på det så småningom. Fick en del hjälp av Peter och Classe, bussiga som vanligt.

Durayan
2007-12-06, 15:10
Onsdag:

Vilodag. Fick tillbaka en massa pengar på bilskatten eftersom jag kör miljöbil. Så jag gick ut och letade lite julkläder.

Hittade en snygg kjol och en fin top. Minsta storleken var 36 för båda, men kjolen var tokstor, 6 cm för bred i midjan och toppen var också stor (fast inte över axlarna). Nej, jag är inte en 34:a, jag är en 36:a, men storlekarna har ändrats för att folk generellt har blivit så feta.

Sen hittade jag en jättesöt sån där hängselklänning som är så inne. Här fanns det 34 och den var lagom, men modellen var inte min, för dessa ska ju sitta högt upp och har man lats ser man ut som ett hus i dem. (jag har samma slags "bulle" över skulderbladen som han på min avatar, fast mina inte är lika snyggt deffade, men det är typiska klättermuskler). Fan, det går ju inte att hitta kläder om man är normalt sportig längre! :devil:

Till sist gick jag en sväng i en second hand-affär och då hittade jag en fin top från Thailand och en väldigt udda jacka i kinesiskt snitt, men halvgenomskinlig liksom (lite svår att beskriva) i tyget. De var dessutom bra pris på, så nu kunde jag äntligen shoppa. Ingen av dessa plagg var dock svenska, utan sydda för asiater.

Men allvarligt, görs kläder för otränade pluffsisar numera? Skrämmande... :cryout:

machine gun
2007-12-06, 15:14
Men allvarligt, görs kläder för otränade pluffsisar numera? Skrämmande... :cryout:

Jag tror fan det. Märkte nyligen att storlekarna hade blivit mkt större från ett märke jag ofta handlar från (och jag har inte gått ner i vikt).

Durayan
2007-12-06, 20:06
Precis det jag också har märkt. I och för sig har jag blivit smalare i midjan, eftersom jag kör lånsiktigt medveten kosthållning sedan denna dagbok började, men jag mäter mig ju och jag är inte smalare om armar eller ben och kläderna är större där med, i samma storlek.

På HM har de fortfarande hyfsade storlekar, men Kapp Ahl eller DEA går inte att handla på alls. Gina Tricot har också stora storlekar, men där har de i alla fall 34:or och XS i sortimentet så att man får köpa en mindre storlek istället. *screwy*

Durayan
2007-12-06, 20:10
Torsdag:
Klättring 3 timmar
Körde mer meter än svårt. Någon hård led lade jag in, men annars var det istället flera på raken varje gång det var min tur. Såna här pass är tråkiga, men nyttiga, både för tekniken och för uthålligheten och det var en massa trevliga människor att prata med som var där, så jag hade det bra trots att jag kanske inte klättrade de roligaste lederna idag.

På vägen hem var det en massa blåljus, räddningstjänsten och så kom ambulansen. Någon hade cyklat omkull. Jag hoppas innerligt att hon (tror det var en hon för där stod en damcykel) inte blivit påkörd bara. Men folk är otroligt dåliga på att ha lysen,hjälm och reflexer. Nu vet jag ju inte om den här personen var dålig på det, men man får sig en tankeställare när man ser sånt här, att även ta hjälmen när man bara ska ner till centrum och sånt som jag själv ibland slarvar med. Hoppas det gick bra, det var ju i alla fall nära till sjukhuset, det hände bara några hundra meter därifrån.

LadyG
2007-12-06, 23:40
Jag tror fan det. Märkte nyligen att storlekarna hade blivit mkt större från ett märke jag ofta handlar från (och jag har inte gått ner i vikt).

Snittvikten har ökat, liksom genomsnittsmåtten så visst har det hänt saker. Kolla omkring er när ni går på stan nästa gång, titta på folk så ser ni att det är många som är överviktiga. Jag har inte räknat, men det känns som att de överviktiga är fler än de normalviktiga nu för tiden.

Vill f ö också ha sådär snygga muskler som på Durayans avatar *suckar* Men det kan man väl glömma :P

Durayan
2007-12-08, 20:25
Fredag:
Körde lite triceps och bröst hemma.

Lördag:
Vilodag, långpromenad i två timmar ute i naturen, det regnade ju inte för en gångs skull. Skönt, men på slutet kände jag av mitt ben (rygg).

Durayan
2007-12-09, 17:54
Lördag:
tre timmar klättring.
Kände mig bättre än på länge i benet. Början var vanlig uppvärmning och sen på en led som är lite pumpig. Var klok och hängde så att jag inte skulle få kallpump, tog den på andra dock, inklusive att klippa ur hela leden för att få mer tid på väggen (leda blir det inte förrän efter jul tidigast, så att jag inte rycker i rygg och ben i onödan nu när det är på väg åt rätt håll, så jag kör urklippning istället för att träna positioner och som sagt längre väggtid).

Sen körde jag några andra leder och kände att jag hade ungefär hur mycket energi som helst. Efter två timmar gav mina fingerskadade klätterkompisar upp, vilket säkert var klokt, men kändes lite trist när jag hade sån kräm i kroppen. Så jag gick emot reglerna och bouldrade en timme efter detta. Då hade jag fortfarande kräm var, fast inte lika mycket. Undrar om hundpromenader är riktiga energiboosters? :P

Klart kul att det gick bättre att lyfta benet. Kändes även när jag stretschade att det var bra mycket bättre än på länge.

Durayan
2007-12-11, 08:53
Förra posten skulle givetvis heta "Söndag"

Durayan
2007-12-11, 09:02
Måndag:
Styrekpass på en dryg timme. Körde antagonister till klättringen, samt ben. Körde:
- hantellyft på boll
- en del helkroppsövningar där man trycker ifrån med armen (håller i viktbelastat handtag och liksom boxas)
- triceps när man drar ned ett rakt handtag
- triceps när man drar rep med knutar i över huvudet
- en kombiövning för mitten av kroppen på sån där bräda där man lyfter överkroppen, fast jag har utvecklat övningen med en vikt, tränar nedre delen av ryggen, magen samt musklerna i sidorna.
- sitta i 90-graders vinkel med boll i ryggen
- sparka ut med underbenen och långsamt ned
- benpress
- utfall med vikt på raka armar över huvudet
Sen hade jag klätterkurs i tre timmar.
Det kändes lite segt att cykla där det är uppförsbacke hem, men ingen märkbar träningsvärk i dag. Jag kör ju inte så hårt på de här passen, jo, för mitten av kroppen, men inte för benen, eftersom det är så nära sen jag hade ont och antagonisterna kör jag bara "lagom" för att inte få ont i lederna.

Durayan
2007-12-11, 19:36
Tisdag
Bouldering på Verket.
Undrar om det verkligen är så att jag har en sån massa energi just nu, eller om jag helt enkelt glömt bort hur det är att inte funka i benet och måsta göra allt bakfram. jag är inte helt bra, men har gått från typ 45% till 95 senaste veckan. Det är en enorm skillnad. I dag kunde jag göra flera problem som jag haft uppbenbart svårt att klara tidigare, och så snabbt har jag inte blivit bättre, utan det är snarare så att jag börjar komma tillbaka till min normala nivå. Det saknas en del styrka, eftersom jag inte kunnat träna fullt ut, men det känns ändå bra.

LadyG
2007-12-11, 21:20
Skönt att det börjar gå åt rätt håll, det är inte roligt att ha ont och inte kunna träna fullt ut. Mycket energi går ju åt i onödan när man är skadad/har ont, även om man inte tänker på det så försöker man instinktivt skydda det ömmande/skadade stället från belastning etc.

Durayan
2007-12-12, 23:17
Ja, ta i trä att det håller i sig!

Onsdag:
Vilodag. Väldigt mycket vilodag kändes det som, för i dag kom träningsvärken från passet i förrgår...

Durayan
2007-12-15, 15:18
torsdag:
klättring i Uppsala. Körde rep och fick rätt mycket gjort. Kändes som ett bra pass. Bland annat gjorde jag några moves som jag förut inte kunde göra pga ont i benet, men nu var det inget besvär. Det känns bra. Var sådär skönt trött när jag cyklade hem, så att man känner att man verkligen tagit ut sig under passet.

Durayan
2007-12-15, 15:18
Fredag:
Vilodag, var på behandling och även han märkte att jag blivit bättre.

Durayan
2007-12-15, 15:19
Lördag:
Bouldering på Verket. En sån där dag när man bara faller för att man jobbar med riktigt hårda problem. Men det var rätt ok. Det blev en pizza på vägen hem, mindre ok, men gott :P

LadyG
2007-12-15, 15:24
Gott är också nyttigt, i måttliga mängder :)

Vart ligger Verket egentligen?

Durayan
2007-12-15, 15:27
Ja, det är det nog :) Nu äter katterna resterna (brukar spara lite skinka till dem).

Verket ligger i Sickla i Nacka, nära med Saltsjöbanan, eller genom nya tunneln med bil (så slipper man köra genom strafftullarna). Väldigt smidigt att nå från E4 alltså. Också mycket enkelt att parkera med p-skiva i det runa p-huset precis när man kommer fram till Markusplatsen.

LadyG
2007-12-15, 15:33
Aha, då tror jag att jag vet. Synd att det är på fel sida stan för min del, annars hade jag nog åkt dit och testat.

Durayan
2007-12-15, 15:36
Vaddå fel sida? Jag åker från Uppsala för att det är så bra :) Kommer att vara där på fredag em. Dyk gärna upp! Om du vill ha ett sms om exakt tid kan du gärna pm:a mig ditt nummer.

LadyG
2007-12-16, 12:44
Vaddå fel sida? Jag åker från Uppsala för att det är så bra :) Kommer att vara där på fredag em. Dyk gärna upp! Om du vill ha ett sms om exakt tid kan du gärna pm:a mig ditt nummer.

Nu har jag trixat förgäves med schemat, hur jag än vänder mig så sitter jag fast den 21:e :(
Annars hade jag nappat direkt, och släpat med mig min klättrande sambo på kuppen :)

Får hoppas på fler tillfällen.

Durayan
2007-12-16, 21:35
Fast det är alltså den 20:e, torsdag :)

Durayan
2007-12-16, 21:41
Söndag:
Mer klättring. Vi åkte till KC idag och jag kände att jag nog allt ville klättra lite idag med. Boulderingen på Verket är ju mer teknisk och på KC mer power, i alla fall om man ska hårddra det. Jag höll mig mest till de överhängande problemen, eftersom det ger störst variation på träningen. Gick rätt hyfsat till dess skinnet i händerna började göra ont av alla stora grepp. Sen kollade jag lite när de "stora pojkarna" tränade, det lär man sig alltid lite på, och gullade lite med Henriks och Eugenias lilla fina bebbe, vilket inte har ett dugg med träningen att göra, men det är nog bra för själen.

Väl hemkommen måste jag nog ta och fila lite på förhårdnaderna i händerna, annars finns risken att de slits av och orsakar blodbad på greppen nästa gång jag klättrar.

Durayan
2007-12-17, 15:40
Måndag:
Långpromenad två timmar iförd kamera. Klart läckert ljus och underbart att se solen igen. gick fort efersom det var så kallt, men stannade till ibland och plåtade.

LadyG
2007-12-19, 11:25
Fast det är alltså den 20:e, torsdag :)

Hm... Så sant. Det är då jag hämtar döttrarna och sen stannar de hos mig hela jullovet. Så just den här perioden kommer jag inte att komma iväg lika smidigt som vanligt, eftersom jag har två tonåringar hemma som jag gärna vill umgås med. Fast jag skulle gärna klättra både i Solna och Sickla när tillfälle ges, andra veckan i januari t ex, när juniorerna åkt igen :D

LadyG
2007-12-19, 11:25
Måndag:
Långpromenad två timmar iförd kamera. Klart läckert ljus och underbart att se solen igen. gick fort efersom det var så kallt, men stannade till ibland och plåtade.

Låter mysigt, det där gör man allt för sällan. Bara går ut och njuter av naturen och det vackra vädret.

Durayan
2007-12-19, 11:37
Tisdag:
Tränade på kick-off och julbord :Virro *whistle*

Durayan
2007-12-19, 15:30
Onsdag:
Fryser och känner mig allmänt uschlig. Jag var nykter i går och körde, så det är inte julbordets fel, men kanske någon förkylning eller så på gång? Tar i alla fall vilodag, dumt bli sjuk till jul.

teargaz
2007-12-20, 07:28
Trist. Hoppas du kryar på dig!

Durayan
2007-12-21, 18:30
Vilade även torsdag för säkerhets skull. Har lite lite klibb i ögonen, som kan vara tecken på förkylning, men också att jag allmänt är torr i ögonen. Känner i alla fall inget mer.

Fredag:
Klättring på Verket. Körde i tunneln med de stora pojkarna, PG, Johan och Björn. Kul att få lite push från dem och nyttigt att köra med folk som har såna ambitioner med sin klättring. Vi pratade mycket om att tjejer lite över lag klättrar för statiskt (det är ju en av de sakerna som jag vill förbättra också - alltså att bli mer dynamisk). De duktigaste tjejerna, Matilda, Anja osv klättrar ju dynamiskt och mer "grabbigt". Jag tycker ändå att det har blivit bättre för min del, fast det är mycket att öva på än.

Det var första gången på länge tunneln och följaktligen tog det också slut ganska snabbt, men det känns helt ok eftersom mitt dumma ben faktiskt hindrat tunneljobb fram till nu. Det är ju bara att bitra ihop och köra mer där så kommer det tillbaka. Än är det långt till sommaren :)

Durayan
2007-12-22, 08:43
Lördag:
I dag har jag träningsvärk, på ryggen, typ överallt kring och mellan skulderbladen. Tja, så går det när man inte kör tunneln regelbundet :P

Durayan
2007-12-23, 14:39
Söndag:
Två timmar långfärdskridsko. säsongspremiär och superhärligt. Kanonfin is, men rätt mycket motvind på tillbakavägen. Jösses vad skönt det är att träna utomhus! Fick skavsårsvarning på ena lilltån på slutet, annars avlöpte det hela bra, men en del muskler känns oanvända, antagligen speciellt efter alla benproblem under hösten, men det gjorde inte ont att åka.

Nu fick jag en massa att göra på mycket kortare tid, innan det blir jul i stugan, men det var det värt (hinner titta in här medan jag äter lite).

Dagens styrkeövning lär bli att flytta alla saker i källaren för att komma åt julsakerna som huserar längst in...

Durayan
2007-12-24, 07:49
God Jul!

LadyG
2007-12-24, 11:04
God Jul!

Durayan
2007-12-26, 23:32
Onsdag:
Bouldering på Verket. En hel del nya problem, så det blev liksom julafton igen. Flera var fina, flera var hårda. Efter två timmar var det slut på power.

Durayan
2007-12-28, 12:54
Torsdag:
Tunneln på Verket. Uahhh, jobbigt jobbigt, men nyttigt. Till sist tog skinnet slut i händerna och då kramade jag ur den sista musten på campusbrädan.

Durayan
2007-12-28, 12:55
Fredag:
Vilodag

Durayan
2007-12-29, 21:26
Lördag:
Klättring i Uppsala, tre timmar.
Körde repklättring med Helena. Det blir bra tempo och hårt. Vi var ensamna i halen hela tiden, så det var bara att gå runt och välja och vraka vad vi ville köra.

Några ganska hårda pusch efter uppvärmningen, någonstans kring 7a+ - 7b. Några av moven är jag inte riktigt klar för med mitt ben, men en del sitter nog också i skallen, att jag är rädd att det ska göra ont om jag skulle tappa fötterna (vilket det gjorde förut) t.ex. Nu tappar jag ju fötterna ytterst sällan, men ändå. Nåja, några häng och lite fusk där det just var fotkänsligt, men ändå rätt bra jobb.

Därefter ett antal halvhårda leder, kring 6b - 6c. Bra motion. Och sen gick en sån där valk i handen sönder så att jag blodade ner flera grepp innan jag upptäckte det. Åkte ner och fick plåster och sen körde vi lite till, men då tappade jag rätt mycket friktion och det blev några lite lättare som avslutning. Generellt bra pass.

LadyG
2007-12-29, 22:07
AJJ! Gör det inte ont när valkarna spricker?

7a... Den som ändå vore så avancerad, du är ju jätteduktig!

Durayan
2007-12-31, 09:24
Nej, det gör inte ont, det är ju bara det allra yttersta lagret skinn som åker av (ofta hänger det ju kvar som en "lucka" också). Däremot blöder det rätt bra.

Söndag:
Bouldering på Verket. Några rätt bra bitar, men superfrustrerande med dels ett hopp som jag kände att jag var uppe och i greppet, men inte fick tag i ändå, helt bara skalle som saknades för att knipa tag, och dels en open hand som jag bara inte orkade hänga kvar i, är bättre på att crimpa och jag vet att man inte kan vara bra på både ock, eftersom de motsäger varandra, men ändå...

Durayan
2007-12-31, 11:45
Jag lägger ner min dagbok på det här forumet nu.

Det finns flera skäl.

Admins här har uppenbarligen inte något som helst intresse av seriöst startade trådar, utan flyttar såna till förmån för idiotinlägg.

Offentliga påhopp i trädar där man svarar seriöst, men inte alltid vill hänga ut sina källor med namn. det finns dock PM, men varför använda det om man kan vara officiellt elak, verkar det som.

Liten respons i själva dagboken, även om ni som varit återkommande "då och då-svarare" faktiskt har varit trevliga och vettiga.

Tja, ungefär så.

Detta innebär också att jag antagligen inte kommer att skriva svar i era dagböcker heller. Jag önskar verkligen framgång till Ivar-Lo, Teargaz, Lady G och Machine Gun framöver.

Klock
2007-12-31, 14:18
Oh nej. En klätterpeppning minus. Lycka till med allt, jag som startat dagbok och allt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106463

Durayan
2007-12-31, 18:07
Ja, det var ju synd, men det finns fler, de jag nämnde är trevliga och säkert fler. För mig var det dock droppen att få en seriös tråd både kapad och flyttad ens utan att admin frågar om intentionen med den. Ett forum som delvis fylls av oseriösa funkar, men när även admin ställer sig till skaran söker jag mig vidare.

(för er som undrar: först var det mycket olämpliga förslag om bilder, sen kom det där med att "någon" (jag hänger inte ut folk, ni får lista ut det själva genom trådaren) hoppade på mig om att jag skrev en massa skit hela tiden och aldrig angav källor. Nä just det, jag hänger inte ut andra utan att informera dem eller ha deras samtycke sedan tidigare, någon moral får man ha. Och nu det här med en tråd som var menad som seriös, men som både en medlem och admin förstörde. Då tog det slut med mitt tålamod. Jag har kvalat in och deltagit i Sm och NM i tre olika sporter genom åren, så jag känner att jag inte behöver ta skit. Men det var synd på något som kunde blivit trevligt om bara stämningen här varit generellt bättre samt om admin skött stämningen på forumet.

Nehej, nu går vi väl var och en till sitt och firar nyår, fördrinken väntar... Ha det så bra, det finns säkert fler trevliga än de jag räknat upp här, lycka till alla ni!

LadyG
2007-12-31, 18:24
Jag förstår vad du menar och tycker det är synd att du försvinner under radarn igen. En kul journal mindre att läsa liksom, även om jag slarvat med att kommentera så har jag följt utvecklingen. Kan liksom inte komma med några råd till någon som är så vansinnigt mycket bättre på klättring, det skulle vara ... hm... förmätet? Jo, det är nog ordet jag söker. Men hur som helst hoppas jag att benet blir bättre och att träningen flyter på under det nya året.

teargaz
2008-01-02, 09:36
Jahajja. Det va ju trist.
Vi ses väl säkert på verket eller vid nån klippa nån dag.
Ha det bra och lycka till med klättringen!