handdator

Visa fullständig version : Farliga mängder kolhydrat?


Akilles
2007-07-17, 15:07
Kan man över en längre tid äta hur mycket kolhydrat som helst utan att riskera bieffekter som fetma, sjukdom, insulinreistens etc? Eller finns det en gräns/rekommenderat dagligt intag för en ung man som jag, som inte utövar någon konditionsträning alls?

Raggis
2007-07-17, 15:15
Om det resulterar i energiöverskott, så kommer det lagras som fett (sett över en längre period alltså).

Eddie Vedder
2007-07-17, 15:26
Pratar vi extremfall kan det givetvis få negativa konsekvenser, oavsett om du ligger i kaloribalans.

Äter du så stor andel kolhydrater att protein-och fettbehovet inte tillgodoses lär du knappt överleva skulle jag tro. Otillräckligt intag av essentiella aminosyror, essentiella fettsyror och fettlösliga vitaminer.

Fett och Protein är ju essentiella makronutrienter vilket inte kolhydrater är.

Sedan är det givetvis inte bra för hälsan om alla dina kolhydrater kommer från rent socker. Men det är ju såklart extremfall och inget som förkommer i praktiken direkt.

Akilles
2007-07-17, 15:32
Pratar vi extremfall kan det givetvis få negativa konsekvenser, oavsett om du ligger i kaloribalans.

Äter du så stor andel kolhydrater att protein-och fettbehovet inte tillgodoses lär du knappt överleva skulle jag tro. Otillräckligt intag av essentiella aminosyror, essentiella fettsyror och fettlösliga vitaminer.

Fett och Protein är ju essentiella makronutrienter vilket inte kolhydrater är.

Sedan är det givetvis inte bra för hälsan om alla dina kolhydrater kommer från rent socker. Men det är ju såklart extremfall och inget som förkommer i praktiken direkt.

Men om jag får i mig tillräckligt med fett och protein, och om kolhydraterna är av god kvalitet, så finns det alltså ingen övre gräns för hur mycket kolhydrat jag kan äta utan att drabbas av negativa följder?

King Grub
2007-07-17, 15:32
Att överäta innebär alltid negativa följder i längden.

Akilles
2007-07-17, 15:34
Att överäta innebär alltid negativa följder i längden.

Vad menas med "överätning" i detta fallet?

Eddie Vedder
2007-07-17, 15:36
Men om jag får i mig tillräckligt med fett och protein, och om kolhydraterna är av god kvalitet, så finns det alltså ingen övre gräns för hur mycket kolhydrat jag kan äta utan att drabbas av negativa följder?

Plockar du bort alla faktorer som skulle vara hälsovådliga, d.v.s. för mycket energi så du blir fet och drabbas av dom negativa hälsoeffekter det innebär alternativt faktorer som att det skulle hindra dig från att få tillräckligt av annat så är ju som sagt de negativa faktorerna borta.;)

Då är det ju såklart lugnt, men självklart kan för mycket kolhydrater vara skadligt. Men det går ju inte att säga "Om vi bortser från allt som är negativt, kan det då vara negativt?" fast riktigt så kanske du inte menade?

Akilles
2007-07-17, 16:16
Plockar du bort alla faktorer som skulle vara hälsovådliga, d.v.s. för mycket energi så du blir fet och drabbas av dom negativa hälsoeffekter det innebär alternativt faktorer som att det skulle hindra dig från att få tillräckligt av annat så är ju som sagt de negativa faktorerna borta.;)

Då är det ju såklart lugnt, men självklart kan för mycket kolhydrater vara skadligt. Men det går ju inte att säga "Om vi bortser från allt som är negativt, kan det då vara negativt?" fast riktigt så kanske du inte menade?

:) Nej, alltså jag förstår att man drabbas av fetma, sjukdom och insulinresistens om man äter så mycket kolhydrat att man blir rund som en boll. Det visste jag redan, och samma sak händer ju om man ligger på ett kaloriöverskott av protein eller fett. Jag konstruerade min fråga så att den skulle bortse från de negativa aspekter jag redan kände till för att diskussionen inte skulle komma att handla om sådant jag redan visste. Jag undrar alltså om det finns någonting negativt i sig med att äta mycket kolhydrat. Tycker du att frågan är helt orimligt ställd? Det är väl inte omöjligt att äta mycket kolhydrat trots att man ligger i energibalans och får i sig 0,8 g protein/kg kroppsvikt samt 15 E% fett, eller?

Men om jag förstår dig rätt så finns det ingen övre gräns för hur mycket som är lämpligt?

King Grub
2007-07-17, 16:18
Inte om du behöver energin och inte låter för stor del av intaget bestå av socker.

Akilles
2007-07-17, 16:19
Vad menas med "överätning" i detta fallet?

Om överätnng alltid betyder att äta mer kcal än man gör av med så har jag väl gjort bort mig med frågan i quoten ovan. Jag tänkte bara att det kanske kunde betyda "att äta för mycket" och kunde appliceras både på kcal och enskilda näringsämnen.

regus
2007-07-17, 16:20
Vad menas med "överätning" i detta fallet?

:eating:^3

Du äter alldeles för mycket. Vilken mängd som är överätning skilljer sig åt mellan morsan och Samuelsson.

Akilles
2007-07-17, 16:20
Inte om du behöver energin och inte låter för stor del av intaget bestå av socker.

Tack för svaret! :cool:

Eddie Vedder
2007-07-17, 18:20
[QUOTE=Akilles;2412704Tycker du att frågan är helt orimligt ställd? Det är väl inte omöjligt att äta mycket kolhydrat trots att man ligger i energibalans och får i sig 0,8 g protein/kg kroppsvikt samt 15 E% fett, eller? [/QUOTE]

Nej jag tycker inte frågan är orimligt ställd alls, tvärtom är den intressant tycker jag.:) Jag ber om ursäkt om svaret framstod som att jag tyckte det var en dum fråga för det gör jag inte.

Dock vände jag lite på resonemanget bara, att det är onyttigt med extrem felfördelning samt för mycket andel socker sa jag redan i första svaret och förstår inte varför du inte godtog det svaret då om du godtog det när King Grub skrev.

Frågan är både rimlig och tänkvärd, dock tror jag inte det finns något direkt hälsovådligt i det om man som sagt bortser från dom självklara faktorerna såsom näringsbrist p.g.a. snedfördelning eller viktökningen och dess följder.:)

dessbee
2007-07-18, 10:56
Kan man över en längre tid äta hur mycket kolhydrat som helst utan att riskera bieffekter som fetma, sjukdom, insulinreistens etc? Eller finns det en gräns/rekommenderat dagligt intag för en ung man som jag, som inte utövar någon konditionsträning alls?

Tror definitivt man kan överäta kolhydrater. Problemet är att man fortfarande inte vet hur farligt kolhydrater är. Många studier är motsägelsefulla och det är en problemställning som man först börjat ställa sig på senare tid. En sak som komplicerar saken är att det inte enbart handlar om mängden kolhydrater utan även om hur ofta man äter, hur mycket man motionerar och vad man äter i övrigt. Men en sak är säker... före jordbruket åt människan färre kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-07-18, 11:02
Men en sak är säker... före jordbruket åt människan färre kolhydrater.

Helt sant, en annan sak som är säker var att folk inte levde länge nog för att man skall kunna dra några egentliga slutsatser om huruvida deras kost var mer hälsosam än våran.

Att folk som arbetade med kroppen hårt (d.v.s. fick oerhört med fysisk aktivitet varje dag) och dog vid 40 inte drabbades av hjärt-kärlsjuklighet, diabetes 2 o.s.v. är ju inte så konstigt.

Jag motsäger inte ditt argument utan tycker bara det är en väldigt invecklad diskussion det där. Var folk mindre sjuka för att dom åt bättre eller för att dom rörde sig mer i kombination med att dom inte hann bli sjuka eftersom dom dog långt innan?

dessbee
2007-07-18, 11:24
Jag motsäger inte ditt argument utan tycker bara det är en väldigt invecklad diskussion det där. Var folk mindre sjuka för att dom åt bättre eller för att dom rörde sig mer i kombination med att dom inte hann bli sjuka eftersom dom dog långt innan?

... diskussionen är även politiskt invecklad om människor slutar äta sädesslag, eftersom jorden får svårt att förse alla med mer kött.

Eddie Vedder
2007-07-18, 11:27
... diskussionen är även politiskt invecklad om människor slutar äta sädesslag, eftersom jorden får svårt att förse alla med mer kött.

I agree.:)