handdator

Visa fullständig version : arbetförmedlingen= förmedla jobb?


sissa
2007-07-17, 13:35
Skulle inte arbetsförmedlingen bli bättre på att förmedla arbete?

Varför har det blivit som det har blivit? Förr förmedlade ju arbetsförmedlingen faktiskt arbeten, nu sysslar de inte med sånt. Visst, det är de som står bakom platsjournalen och så men..

Min kille är arbetelös och gick till arbetsförmedlingen, igen, och frågade rakt ut om han kunde förvänta sig nån hjälp. Nej, sa han/hon. Om man är handikappad eller liknande så får man hjälp annars inte.

Förmedlar era arbetsförmedlingar arbeten?
Behövs det eller räcker det med en platsjournal där arbeten finns annonserade och så söker man själv?

Arnesson
2007-07-17, 13:40
Skulle inte arbetsförmedlingen bli bättre på att förmedla arbete?

Varför har det blivit som det har blivit? Förr förmedlade ju arbetsförmedlingen faktiskt arbeten, nu sysslar de inte med sånt. Visst, det är de som står bakom platsjournalen och så men..

Min kille är arbetelös och gick till arbetsförmedlingen, igen, och frågade rakt ut om han kunde förvänta sig nån hjälp. Nej, sa han/hon. Om man är handikappad eller liknande så får man hjälp annars inte.

Förmedlar era arbetsförmedlingar arbeten?
Behövs det eller räcker det med en platsjournal där arbeten finns annonserade och så söker man själv?

I vissa fall kanske de skulle vara behövligt, men de flesta normala klarar nog att söka jobb själva. Inte direkt svårt :)

tossefar
2007-07-17, 13:42
Vad gör han på arbetsförmedlingen om han är frisk och kan jobba? Då är det bara att börja skicka ut CVs.

Arbetsförmedlingen finns till för folk som har problem att själva söka jobb.

sissa
2007-07-17, 13:55
I vissa fall kanske de skulle vara behövligt, men de flesta normala klarar nog att söka jobb själva. Inte direkt svårt :)

Nej, det är inte svårt att söka ett arbete. Däremot så kan jag förstå jobbigheten i att motivera sig inför varje arbetsökning. Man måste liksom vara positiv när man skriver en ansökan, man måste känna en viss peppning osv annars blir det ju ingen bra ansökan. Denna peppning och motivation måste till inför ansökan och jag kan förstå att det är svårt att hålla det positiva uppe ansökan efter ansökan efter ansökan.

Där skulle man nog kunna bidra från arbetsförmedlingens sida tänker jag.
Att liksom ha en fysisk kontakt där. De kan inte "fixa" ett jobb åt en, men visst kan man väl göra mer som den länk man är att ge ut platsjournalen?

Så tänker iaf jag.

mini
2007-07-17, 13:56
Måste man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen för att få ut arbetslöshetsersättning eller liknande?

sissa
2007-07-17, 13:57
Vad gör han på arbetsförmedlingen om han är frisk och kan jobba? Då är det bara att börja skicka ut CVs.

Arbetsförmedlingen finns till för folk som har problem att själva söka jobb.


Det har inte alltid varit så. Men jag antar att du tycker det är bra som det är nu.


Och han gör inget på arbetsförmedlingen som sagt eftersom där inte finns något att hämta utöver det man själv kan göra.

sissa
2007-07-17, 14:02
Visst, sen fanns det väl jobb till de allra flesta förr. Man kunde erbjuda de flesta jobb.

Men jag vet inte.

Lellan
2007-07-17, 14:04
Jag har varit 25% arbetssökande i sommar. Kontakten med arbetsförmedlingen har gått ut på (att på mina enda lediga dagar) åka dit för att få gymnasiebetyg osv verifierade (dvs att jag legitimerat mig och de sett dem), en annan dag var det möte där de sa "nya regler gäller, men vi har inte broschyrerna så mycket av det vi säger kan vara fel".

Senaste mötet skulle ha varit på 2 timmar, där vi fick veta att 1/3 av alla jobb fanns listade hos dem (inget nytt iofs). Men man skulle enligt tanten passa sig för att säga att man var intresserad av ett arbete på företaget man besökte. Istället kunde man säga att man gjorde en undersökning om olika företag och tyckte att deras var intressant. På så sätt skulle de tycka att man var en kul typ och ge en jobb. Men att säga att man var intresserad av jobb var fult.

En ny sak är att de avslutar varje brev med det välkomnande :infinner du dig inte på ovanstående aktivitet meddelar vi din avkassa och du förlorar rätt till ersättning. (Öh, jag anmälde mig 5/6 å har fortfarande inte sett någon ersättning fast jag är jättelydig så..).

Ja, sen blev jag sjuk en vecka = avskriven och för att skriva in mig på nytt var jag tvungen att uppsöka af igen och sitta i 2 timmar och vänta på att bli uppropad.

Det komiska är att jag utöver jobbet inte hunnit/(varit för lat för ?) sitta ner och skriva jobbansökningar pga att jag måste ta mig till af och sitta i möten, telefonen, kopiera dokument mm. Förra vändan jag var arbetslös 25% gick det först och främst ut på att söka jobb. Men men. Jag är ju iaf sysselsatt. ;)

hultman
2007-07-17, 14:06
Måste man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen för att få ut arbetslöshetsersättning eller liknande?

Jag har för mig det. Minst 20 år och ha varit inskriven ett tag (6 månader?) har jag för mig var minimum för att få alfakassa.

Jag förstår inte riktigt syftet med arbetsförmedlingen. Det enda de verkar syssla med är att skicka ut folk till jobbsökarkurser, vilka sällan hjälper ett jota.

Lellan
2007-07-17, 14:07
Vad gör han på arbetsförmedlingen om han är frisk och kan jobba? Då är det bara att börja skicka ut CVs.

Arbetsförmedlingen finns till för folk som har problem att själva söka jobb.

Fel? För att få ut a-kassa måste man vara inskriven och gå på alla deras möten (även om man gick på samma möte för ett år sedan), en massa byrokrati har jag upplevt i sommar. (se mitt förra långa inlägg)

hultman
2007-07-17, 14:09
Fel? För att få ut a-kassa måste man vara inskriven och gå på alla deras möten (även om man gick på samma möte för ett år sedan), en massa byrokrati har jag upplevt i sommar. (se mitt förra långa inlägg)

Varför gör du det då? Vore det inte smartare att verkligen söka jobb på egen hand, och mer intensivt, om du nu ville ha ett jobb på riktigt?

tossefar
2007-07-17, 14:11
Jag fattade det som att pojkvännen VILLE ha jobb. Varför ska han då söka a-kassa istället för jobb? :S

Kabuto
2007-07-17, 14:13
För att det kan ta tid att få ett jobb och han vill ha någon sorts inkomst under tiden?

sissa
2007-07-17, 14:14
Jag fattade det som att pojkvännen VILLE ha jobb. Varför ska han då söka a-kassa istället för jobb? :S

Nu kan man väl iofs VILJA ha ett arbete men ändå få a-kassa eller nån annan ersättning?

Nu har dock pojkvännen ifråga ingen möjlighet att få nån form av ersättning dock.

Speedy
2007-07-17, 14:16
jobbigt när man inte går med i a-kassan direkt när man får jobb..tungt att vara utan inkomst en längre tid...

jag var i samma position sökte hur mycket som helst och fick inte ens en intervju men så en vacker dag lossnade det och jag fick ett jobb som jag tror kommer att vara superbra...bara att kämpa det löser sig alltid till slut...

sissa
2007-07-17, 14:26
Funderar...det kanske är tveksamt vad exakt arbetsförmedlningen kan göra utöver platsjournalen. "Peppningsbiten" också, men att jobba mera individuellt, erbjuda mig en viss sorts jobb, och en annan ett annat är väl inte möjligt idag när det inte finns så mkt jobb. Och sortera ut jobben kan ju de flesta göra som sagt.

Förut fanns ju arbetsmarknadspolitiska åtgärder, som blev kritiserade, men frågan är vad arbetsförmedlingen ska göra idag.

hultman
2007-07-17, 14:29
Jag fattade det som att pojkvännen VILLE ha jobb. Varför ska han då söka a-kassa istället för jobb? :S

Den ständigt återkommande, och synnerligen relevanta, frågan.

Lellan
2007-07-17, 14:30
Hultman + tossefar:

Jo, det är det jag menar? Att det är jobbsökande jag vill ägna mig åt de resterande 25 % eller mer, inte att springa på arbetsförmedlingen av formalitetsskäl för att få en del av min a-kasseförsäkring jag har rätt till.

Har haft 1 ledig dag på min en månad tack vare af. Det jag vill säga är att jakten på "slappa stämplare" blir lite patetisk när ALLA ska kontrolleras istället för att det är arbetens som förmedlas.

Jag hade ingen lust tex att åka till af för att verifera gamla betyg, hellre är jag hemma å skickar cv´s - men gör jag inte som de säger så får jag inte a-kassa. Vissa av oss lever inte av luft, så man får snällt vara lydig.

Lellan
2007-07-17, 14:32
Funderar...det kanske är tveksamt vad exakt arbetsförmedlningen kan göra utöver platsjournalen. "Peppningsbiten" också, men att jobba mera individuellt, erbjuda mig en viss sorts jobb, och en annan ett annat är väl inte möjligt idag när det inte finns så mkt jobb. Och sortera ut jobben kan ju de flesta göra som sagt.

Förut fanns ju arbetsmarknadspolitiska åtgärder, som blev kritiserade, men frågan är vad arbetsförmedlingen ska göra idag.

Jag undrade också över deras roll idag, fick svaret att de var ett kontrollorgan samt skulle "coacha". Jag kan ha fler, men har för mig att de tillsatt fler för att just kunna coacha, och eftersom det verkar vara det du efterfrågar är det ju konstigt att den biten verkar saknas.

sissa
2007-07-17, 14:35
Den ständigt återkommande, och synnerligen relevanta, frågan.

Nu har jag aldrig haft a-kassa själv och är noll insatt, men hur svårt är det att fatta att man nångång under sitt liv kanske står utan inkomst trots att man hellre skulle vilja jobba?

Och jag vet att vissa är av åsikten att vill man jobba så hittar man ett jobb, och det kan säkert finnas poänger i detta, men alla som står för den åsikten - skulle man själv jobba med precis vad som helst? Sen är det inte lätt att få för "okvalificerade jobb". Många säger att: men jobba på mcdonalds då eller vad som helst, men varför skulle de ta in en 35-åring med en högre minimilön än en yngre person?

Varför utgå från att alla är lata och hemska människor som minsann inte vill jobba?

Allan
2007-07-17, 14:36
...men frågan är vad arbetsförmedlingen ska göra idag.

Uppdraget


Vårt uppdrag

Det är regeringen och riksdagen som har det övergripande ansvaret för sysselsättningen och den samlade arbetsmarknadspolitiken. Målet är en väl fungerande arbetsmarknad.

Arbetsmarknadsverket har en viktig roll för att skapa en väl fungerande arbetsmarknad. Vår uppgift är att nå de mål och att fullgöra de uppdrag som regeringen och riksdagen beslutar om.

Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift är bidra till en effektiv matchning mellan arbetssökande och lediga platser. Vi ska stödja och rusta de arbetssökande så att de kan ta de lediga jobben. En viktig uppgift är också att värna om arbetslöshetsförsäkringen genom att tillämpa dess regler på ett enhetligt sätt.

Arbetsförmedlingens service består av nio tjänster för arbetssökande och arbetsgivare. Tjänsterna erbjuds genom de tre servicevägarna Arbetsförmedlingen Internet, Arbetsförmedlingen Kundtjänst och den lokala Arbetsförmedlingen.

I Arbetsförmedlingens uppdrag ingår att effektivisera och påskynda inträdet på arbetsmarknaden för utsatta grupper. Arbetsförmedlingen ska också motverka och förebygga diskriminering i arbetslivet på grund av kön, etnicitet, religion, och trosbekännelse, funktionshinder samt sexuell läggning så att alla arbetssökande får samma möjligheter att erhålla ett arbete.

All verksamhet inom Arbetsmarknadsverket ska bedrivas med hänsyn till miljön.
Arbetsförmedlingens verksamhetsidé

Arbetsförmedlingen ska medverka till att arbetsgivare får arbetskraft och att arbetssökande får arbete.

Är du hel och ren får du faktiskt göra jobbet själv - så har det varit i säkert tjugo års tid, även om välmenande arbetsförmedlare på många ställen gjort mer än de borde.


Arbetsförmedlingen finns till för folk som har problem att själva söka jobb.

En rätt bra sammanfattning. De kan också ha en funktion som uppstart för de som är färska på arbetsmarknaden, men målsättningen måste ju ändå vara att man ska vara självgående som arbetssökande.

Palm
2007-07-17, 14:36
Finns det inga privata arbetsförmedlingar? Vore ju nåt annars. Dom fixar jobb åt en i utbyte mot någon procentsats av lönen under första årets arbete, eller tills man får sparken därifrån. Shit, jag borde bli nån sorts (höger)politiker.

sissa
2007-07-17, 14:39
Jag har för mig det. Minst 20 år och ha varit inskriven ett tag (6 månader?) har jag för mig var minimum för att få alfakassa.

Jag förstår inte riktigt syftet med arbetsförmedlingen. Det enda de verkar syssla med är att skicka ut folk till jobbsökarkurser, vilka sällan hjälper ett jota.

Kanske inte för alla, men kanske för en del?
Jag vet inte. Det finns säkert befogad kritik mot mkt av de här åtgärderna, men jag kan tänka mig att det finns en hel del som kan tänka sig att få ett "konstruerat jobb". Jag skulle ha kunnat tänka mig det helt klart innan jag fick jobb. Är det automatiskt bättre med attityden " Det här är jobben, det räcker inte till alla, men skit i det"

Som sagt, det finns säkert kritik som är befogad, att vissa saker kanske inte blev konstruktivt i slutändan, men allt kanske inte var av ondo

Lellan
2007-07-17, 14:43
Uppdraget

En rätt bra sammanfattning. De kan också ha en funktion som uppstart för de som är färska på arbetsmarknaden, men målsättningen måste ju ändå vara att man ska vara självgående som arbetssökande.

Det knasiga är ju då när de sätter krokben för den självgående i och med att man ska spendera sina lediga dagar sittandes där och redovisa 15 år gamla betyg, gå på möten med gammal info, sitta i timtal och vänta etc. Ok, jag låter bitter, men jag har haft EN ledig dag på en månad typ tack vare alla obligatorium för att inte bli avskriven min rätt till 25 % ig a-kasseersättning.

mathor
2007-07-17, 14:44
Finns det inga privata arbetsförmedlingar? Vore ju nåt annars. Dom fixar jobb åt en i utbyte mot någon procentsats av lönen under första årets arbete, eller tills man får sparken därifrån. Shit, jag borde bli nån sorts (höger)politiker.

Hört talas om bemanningsföretag?

Kabuto
2007-07-17, 14:50
Det knasiga är ju då när de sätter krokben för den självgående i och med att man ska spendera sina lediga dagar sittandes där och redovisa 15 år gamla betyg, gå på möten med gammal info, sitta i timtal och vänta etc. Ok, jag låter bitter, men jag har haft EN ledig dag på en månad typ tack vare alla obligatorium för att inte bli avskriven min rätt till 25 % ig a-kasseersättning.

Vilken a-kassa är du medlem i?

Palm
2007-07-17, 14:52
Hört talas om bemanningsföretag?

Mjo... Fast där är man ju anställd av bemanningsföretaget och blir uthyrd lite hit och dit. Väl? Många uppskattar nog att ha en fastare arbetsplats med väldefinierade arbetsuppgifter.

mathor
2007-07-17, 14:56
Mjo... Fast där är man ju anställd av bemanningsföretaget och blir uthyrd lite hit och dit. Väl? Många uppskattar nog att ha en fastare arbetsplats med väldefinierade arbetsuppgifter.

Så behöver det inte alls vara. På Pfizer har de till exempel haft Manpower-personal (samma individer) i flera år.

Palm
2007-07-17, 15:00
Så behöver det inte alls vara. På Pfizer har de till exempel haft Manpower-personal (samma individer) i flera år.

Ok. Jag var mer inne på en förmedling som släpper taget så fort ansökanden har fått sitt jobb på annat företag. (Förutom att de kan inkassera pengar ett år efteråt.) Med mitt koncept hade Pfizer sparat in massvis av pengar som istället hamnar hos manpower :)

mathor
2007-07-17, 15:08
Ok. Jag var mer inne på en förmedling som släpper taget så fort ansökanden har fått sitt jobb på annat företag. (Förutom att de kan inkassera pengar ett år efteråt.) Med mitt koncept hade Pfizer sparat in massvis av pengar som istället hamnar hos manpower :)

Många bemanningsföretag sysslar även med rekrytering. Pfizer i Sverige har nog fler inhyrda än anställda skulle jag tro, det är därför Manpower är så kära i byråkratiska utländska storföretag.

Lellan
2007-07-17, 20:24
Vilken a-kassa är du medlem i?

Från det att jag blev gravid så har jag arbetat inom vården, således Kommunal. Hur så? AF har väl kontrollfunktion gentemot alla a-kassor.

Kabuto
2007-07-18, 00:24
Jepp så ligget det till men jag har iaf aldrig behövt vara där så många gånger under så kort tid..

Lellan
2007-07-18, 20:41
Jepp så ligget det till men jag har iaf aldrig behövt vara där så många gånger under så kort tid..

Nä, inte jag heller förra gången det begav sig, men det kanske är en Alliansgrej? Eller Västeråsgrej. Har nog knappast något med A-kassan att göra, utan det är ju arbetsförmedlingen som avgör vilken kontakt de vill ha med en. Å dyker man inte upp så skvallrar de till a-kassan, det är väl allt.

Nån irriterande grej är det iaf, nu har jag två dagar ledigt i helgen - dem ska jag väl få ha ifred åtminstone tycker jag.

Pellefant
2007-07-18, 21:00
Nu har dock pojkvännen ifråga ingen möjlighet att få nån form av ersättning dock.

Inte ens socialbidrag?

Xealswe
2008-02-27, 23:31
Om man nekas arbete hos ett bemanningsföretag är jag 100% på att det beror på en själv.

Då jag arbetade för manpower student fick man ofta höra saker om vissa pooler att det var fysiskt krävande, att det krävde vissa personer och mycket mer. När man därefter ingick i denna pool kunde det finnas arbetskamrater som _definitivt_ inte passade och som man ej ens förstod varför ens PA tog in i första laget

När jag senare arbetade direktanställd på ett företag som hyrde in studenter från manpower märkte jag även där stora problem. _Många_ ggr togs det in folk som absolut inte passade för arbetet. Troligen visste manpowers PA detta men låtsades som ingenting bara för att de ville få in nån så de kunde tjäna pengar ändå

Var det någon som ej passade och företaget klagade. Jo då var det bara att byta ut personen mot nästa utan att se sitt egna ansvar första gången

z_bumbi
2008-02-28, 09:46
AF har väl kontrollfunktion gentemot alla a-kassor.

Det ska man inte påpeka för då blir de sura, ibland mycket sura. Jag frågade något om en regel och fick till svar att a-kassorna brukar göra lite olika så man skulle kontakta a-kassan. Det förstog jag inte då (och gör inte heller idag) hur det kunde få fortsätta när reglerna är exakt samma för alla och det är statliga pengar som delas ut. "Nu är det så" köpte jag inte riktigt som ett bra svar.

Att arbetsförmedlingen stundtals är icke-fungerade är ju ingen nyhet och att många av aktiviteterna inte är inriktade på att få folk att bli positivt inställda till att hitta jobb utan mer på att det ska ske en åtgärd för att man ska kunna säga att man gjort det.

fat_joe
2008-02-28, 12:25
Är det någon som har koll på om man kan få någon typ av ersättning från AF om man inte har jobbat tillräckligt länge eller varit med i någon A-kassa ? Förutsatt att man möter deras krav då såklart, eller är det socialen som har tagit över det?

Maharadja
2008-02-28, 12:25
Ett problem tycker jag är att många ser arbetsförmedlingen som ett enda stort vuxendagis och förväntar sig att bli ompysslad och att bli serverad färdiga jobb direkt. Tyvärr fungerar det inte så. Man MÅSTE verkligen själv ta för sig, vara på sin arbetsförmedlare för att få den tid man behöver. Det är ingen mirakel-förmedlare som berättar om t.ex yrkesutbildningar, a-kasse-regler, praktik på olika företag och alla andra val/möjligheter en arbetslös har. It´s up to you. Men du har alltid möjligheten att få hjälp av förmedlaren med att hitta den information du behöver få att komma vidare!

Zynter
2008-02-28, 12:47
Skaffa en ordentlig utbildning och forsok knyta kontakter eller ha lite kanningar ar so de funkar.

Arbetsformedlingen hjalper inte ett skit. Trodde jag alla var mycket val medveten om lika sjalvklart som att man for kampa for det man vill ha hara i livet!*kissass*