handdator

Visa fullständig version : Dålig aptit.


zeusden1
2007-07-17, 13:26
Hej! I ungefär 3 dagar nu har jag varit sjuk. Första två hade jag ont i hela kroppen och sen igår och idag har det varit mer förkylnings symptom.

I och med att det övergick till förkylningen (täppt näsa, ont i halsen och feber) har hela min aptit försvunnit, precis hela. När jag vaknar en vanlig morgon så brukar jag vara dödshungrig, men inte nu. Jag kom på mig själv att jag inte hade ätit frukost trots att det gått 4 timmar. Jag blir inte ens hungrig.
För att slippa laga mat gör jag smoothies.

Idag har jag ätit (druckit) ca 8 dl filmjölk, hallon, blåbär och björnbär + en proteindrink. Detta räcker inte långt.

Har ni något förslag på hur jag kan få tillbaka min aptit utan att vänta tills jag blir frisk? Har ni några bra recept på något som är fyllt med kalorier och går snabbt att både göra och äta?

Tack på förhand.

dessbee
2007-07-17, 13:39
Alvedon och magnecyl brukar lindra symptomen och på så sätt förbättra aptiten.
Socker stimulerar aptiten, gärna söta frukter som banan och vindruvor.

Krya på dig

sissa
2007-07-17, 13:46
Av vilken anledning gör det så mkt att det blir mindre käk dessa dagar?

Är det verkligen noll aptit på allt som gäller? Finns det inte nåt som hade varit godare än nåt annat?

sissa
2007-07-17, 13:47
Sen måste jag bara fråga ( ursäkta trådkapning)


Blir man fortare frisk om man äter som man gör när man är frisk? Att det kan påverka om man inte äter alls eller äter väldigt väldigt lite mat låter logiskt, men om man ändå äter en del om än inte lika mkt som när man är frisk, gör det nån skillnad för tillfrisknandet verkligen?

Nimille
2007-07-17, 13:51
Brukar jämt känna ett "sug" efter nåt när jag är sjuk.
Oftast milkshakes, toasts o dylikt :)
Inget du skulle kunna tänka dig att äta?

zeusden1
2007-07-17, 13:58
Tack för alla svar! Det är verkligen noll aptit som gäller. Jag är inte ens hungrig. Jag tvingar i mig maten.

Sen måste jag bara fråga ( ursäkta trådkapning)


Blir man fortare frisk om man äter som man gör när man är frisk? Att det kan påverka om man inte äter alls eller äter väldigt väldigt lite mat låter logiskt, men om man ändå äter en del om än inte lika mkt som när man är frisk, gör det nån skillnad för tillfrisknandet verkligen?

Jag tror det.

petah
2007-07-17, 14:47
Jag tycker standardmjölk är underbart så det kan jag trycka i mig hur mycket som hälst om jag skulle känna för att dra upp kalorierna, brukar dock hålla mig till 0,8-1 liter per dag.

Was!?
2007-07-18, 14:30
Ta lite vitaminpiller+en halv burk omega3 kapslar sen blandar du i 2-3 dl rapsolja i din smothie!