handdator

Visa fullständig version : Bygg och bränn samtidigt - diskussion


pettan84
2007-07-17, 11:40
Hej,

Jag har arbetat som instruktör och PT och har ofta fått frågan om det går att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Mitt svar har alltid varit "Nej, det är 2 olika processer som ej kan ske samtidigt eftersom du behöver äta mer än du behöver för att gå upp i vikt (bygga muskler) och tvärtom för att gå ner i vikt(bränna fett)".

Vissa menar att med upplägg som nedan att det faktiskt går att göra båda samtidigt mha styrketräning och HIIT-träning i kombination.

3-split styrketräning (3 pass/vecka)
HIIT 15min (2 pass/vecka)
2 vilodagar
(Matintag: 30%protein, 40%kolhydrater, 30%fett)

Min mening är att det i grund och botten mest handlar om hur många kalorier man stoppar i sig.

Det vore dock intressant att höra om andras erfarenheter/uppfattningar kring detta.

GymTT
2007-07-17, 11:47
Jag är på din väg, det spelar ingen roll om du tillämpar HIIT,tennisträning,ridning eller vad som helst, det är ju kalorierna som är det väsentliga i det hela.

sissa
2007-07-17, 12:16
Hej,

Jag har arbetat som instruktör och PT och har ofta fått frågan om det går att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Mitt svar har alltid varit "Nej, det är 2 olika processer som ej kan ske samtidigt eftersom du behöver äta mer än du behöver för att gå upp i vikt (bygga muskler) och tvärtom för att gå ner i vikt(bränna fett)".

Vissa menar att med upplägg som nedan att det faktiskt går att göra båda samtidigt mha styrketräning och HIIT-träning i kombination.

3-split styrketräning (3 pass/vecka)
HIIT 15min (2 pass/vecka)
2 vilodagar
(Matintag: 30%protein, 40%kolhydrater, 30%fett)

Min mening är att det i grund och botten mest handlar om hur många kalorier man stoppar i sig.

Det vore dock intressant att höra om andras erfarenheter/uppfattningar kring detta.


Om man är överviktig och/eller är nybörjare så är min uppfattning efter att läst trådar på kollo att det går att bygga muskler på ett kaloriunderskott ( då man tappar i fett)

sissa
2007-07-17, 12:18
En överviktig har ju en del fett att ta energi ifrån till skillnad från en som inte har så mkt fett på kroppen. I det sistnämda fallet så måste man äta mera för att kroppen ska vilja bygga muskler.Den har ju inget att ta av annars.

Nån får rätta mig om jag cyklar.

Allan
2007-07-17, 14:23
Nån ska väl lyckas med det nån gång. Jag väntar med spänning (och jag menar inte att skaffa sig en Peter Siepen-kropp nu)

elsputnico
2007-07-17, 14:31
I en annan tid och ett parallellt universum så kanske....*whistle*

Barca
2007-07-17, 14:39
Ett alternativ som kanske kan funka är att köra styrka 3dagar i rad och ligga på kaloriöverskott. Sedan ta en vilodag och efter det 2 dagar med cardio då du ligger på underskott. Det skulle kunna se ut såhär :

Måndag: Styrketräning Kcal+
Tisdag: Styrketräning Kcal+
Onsdag: Styrketräning Kcal+
Torsdag: Vila Kcal+
Fredag: Cardio Kcal-
Lördag: Cardio Kcal-
Söndag: Vila Kcal-

Jag själv tror inte att det skulle funka såbra men det kanske inte är ett helt korkat sätt att gå tillväga OM man själv tror att det kan fungera. Jag personligen är som sagt skeptisk.

JohnRick
2007-07-17, 14:59
Eller anamma periodisk fasta?

JohnRick
2007-07-17, 15:02
Ett alternativ som kanske kan funka är att köra styrka 3dagar i rad och ligga på kaloriöverskott. Sedan ta en vilodag och efter det 2 dagar med cardio då du ligger på underskott. Det skulle kunna se ut såhär :

Måndag: Styrketräning Kcal+
Tisdag: Styrketräning Kcal+
Onsdag: Styrketräning Kcal+
Torsdag: Vila Kcal+
Fredag: Cardio Kcal-
Lördag: Cardio Kcal-
Söndag: Vila Kcal-

Jag själv tror inte att det skulle funka såbra men det kanske inte är ett helt korkat sätt att gå tillväga OM man själv tror att det kan fungera. Jag personligen är som sagt skeptisk.


En variant på ABCD-dieten det där. Men då kör man i stället ca 2 veckor överskott, följt av 2 veckors underskott. Man kan ju manipulera i evighet. En dag på + en annan på -, vilket antagligen blir lite väl svårt.

Eddie Vedder
2007-07-17, 15:32
Om man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt?

Ja det är klart man kan, man gör det hela tiden från utvecklingens början tills man dör. Alla anabola och katabola processer pågår ju hela tiden och upphör aldrig, man bränner fett och lagrar fett jämt. Man bygger muskler och bryter ner muskler jämt.

Om man sedan över en längre tid kan åstadkomma märkbara fettförluster på kroppen och märkbara muskelökningar är en annan sak. Det går inte eftersom dom anabola processerna måste överstiga dom katabola om muskler ska bli större och ska fett skalas bort måste dom katabola "ta överhanden".

Så det är en fråga om hur man definierar "är det möjligt att...?". Menar man synbara resultat på både fettförlust och muskelbygge så är det troligtvis omöjligt att åstadkomma skulle jag tro.

pettan84
2007-07-17, 17:14
Om man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt?

Ja det är klart man kan, man gör det hela tiden från utvecklingens början tills man dör. Alla anabola och katabola processer pågår ju hela tiden och upphör aldrig, man bränner fett och lagrar fett jämt. Man bygger muskler och bryter ner muskler jämt.

Om man sedan över en längre tid kan åstadkomma märkbara fettförluster på kroppen och märkbara muskelökningar är en annan sak. Det går inte eftersom dom anabola processerna måste överstiga dom katabola om muskler ska bli större och ska fett skalas bort måste dom katabola "ta överhanden".

Så det är en fråga om hur man definierar "är det möjligt att...?". Menar man synbara resultat på både fettförlust och muskelbygge så är det troligtvis omöjligt att åstadkomma skulle jag tro.



Hehe, ja visst är det så. Men det i sammanhanget intressanta är det givetvis de märkbara skillnader som kan/inte kan uppnås.

Med det upplägg jag skrivit i min första post kanske man (med rätt mängd näring) kan bygga muskler och samtidigt hålla fettnivån låg? mha HIIT-träning, som sägs ha bra egenskaper jmfrt med annan typ av konditionsträning när det gäller att inte bryta ner muskler. Vad tror ni?

JohnRick
2007-07-17, 18:09
Hehe, ja visst är det så. Men det i sammanhanget intressanta är det givetvis de märkbara skillnader som kan/inte kan uppnås.

Med det upplägg jag skrivit i min första post kanske man (med rätt mängd näring) kan bygga muskler och samtidigt hålla fettnivån låg? mha HIIT-träning, som sägs ha bra egenskaper jmfrt med annan typ av konditionsträning när det gäller att inte bryta ner muskler. Vad tror ni?

Ja, med rätt näringstiming, ett väldigt modest kaloriöverskott på mat som har hög näringsdensitet går det väl utmärkt att lägga på sig muskler samtidigt som fettökningarna hålls i schack. Men då går det nog långsammare.

joriice
2007-07-17, 18:26
Han här talar FÖR att det går; (och gnäll inte om någon redan länkat till hans artiklar och påstå att det är bluff bara)

http://bodybuilding.about.com/od/bodybuildingfaq/f/losefatgainmass.htm

(är det bara jag som inte förstår det där med fettprocent under 10%?)

Allan
2007-07-17, 18:29
Ja, med rätt näringstiming, ett väldigt modest kaloriöverskott på mat som har hög näringsdensitet går det väl utmärkt att lägga på sig muskler samtidigt som fettökningarna hålls i schack. Men då går det nog långsammare.

Formeln är för exakt för att kunna följas av vanligt folk. Det förutsätter extremt mycket tid, ett fett bankkonto och en massa andra saker. Att bygga muskler - mer än Peter Siepen that is - förutsätter en jävla massa slit vid sidan av hantlarna och matbordet.

JohnRick
2007-07-17, 18:50
Han här talar FÖR att det går; (och gnäll inte om någon redan länkat till hans artiklar och påstå att det är bluff bara)

http://bodybuilding.about.com/od/bodybuildingfaq/f/losefatgainmass.htm

(är det bara jag som inte förstår det där med fettprocent under 10%?)


Det gör han väl inte alls? Inte mer än det mer generellt vedertagna att du kan göra både och i viss mån om du är nybörjare, gravt överviktig eller nyss återkommen till träningen.

Sedan att han vill att man ska gå under 10 fettprocent innan kaloriöverskott kan man ju skita i. Riktvärden för män är en fettprocent på 10-20, och för kvinnor 20-30. Det fördelar sig ju annorlunda och han kunde lika gärna sagt 8%. Eller varför inte 14?

Madara
2007-07-18, 04:43
Det är svårt och det krävs genetiska förutsättningar för det samtidigt som det ofta kan gå slöare men att säga att det är omöjligt är bara löjligt.