Visa fullständig version : Glutaminsyra och allergi
Bland_band
2007-07-17, 08:44
Kan man vara allergisk mot aminosyran glutaminsyra? (Ej L-glutamin.)
King Grub
2007-07-17, 08:54
Överkänslig i alla fall. Det står t ex varningar för "Överkänslighet mot glutaminsyra eller mot något hjälpämne" under Kontraindikationer på läkemedel.
Bland_band
2007-07-17, 09:11
Överkänslig i alla fall. Det står t ex varningar för "Överkänslighet mot glutaminsyra eller mot något hjälpämne" under Kontraindikationer på läkemedel.
Intressant. Vet du hur det kommer sig? Jag menar, glutaminsyra finns ju i praktiskt taget alla födoämnen. Mest i animalier, men även frukt, grönt, spannmål osv. Om man nu är överkänslig så borde ju det innebära att man får vara försiktig med nästan all mat, men kanske mest animalier då.
Jag har aldrig hört talas om att någon varit så överkänslig mot glutaminsyra att vanliga mat verit ett problem (naturligt förekommende mängder är ju ganska små). Det som däremot brukar vara ett problem är kryddblandningar och färdigmat som innehåller större mängder glutamat - ingen hit att strö aromat på allt t.ex. Samt givetvis de mängder man får i sig om man medicinerar med det.
Bland_band
2007-07-17, 09:51
Men glutaminsyra är ju den mest företrädande aminosyran, iaf i animalier. Där går ofta innehållet upp mot 4-5.000mg i jämförelse mot de andra aminosyrorna som ligger rätt långt under. I frukt och grönt är det mindre mängder, kanske 1.000mg glutaminsyra.
Varöfr jag frågar är för att jag använt hampaprotein ett tag nu för att få upp aminosyrainnehållet i min kost, men nästan omedelbart så reagerade jag negativt på denna produkt. Värk i kroppen, svid i ögonen plus vaglar, nässlemhinneproblem, sjukkänsla helt enkelt. Det enda jag kom att tänka på var det att glutaminsyrainnehållet är, som i animalier, rätt högt i hampaprotein i jämförelse med de andra aminosyrorna. Kan detta vara en bidragande orsak?:(
Du har väl plockat bort hampaproteinet (stor poäng att fortsätta äta något man mår dåligt av, liksom)?
Är du allergisk mot något annat? Jag vill inte spekulera alltför mycket, men korsreaktioner finns ju.
Bland_band
2007-07-17, 19:47
Ja, men saken hör till den att jag behöver utöka mitt proteinintag, men tål inte mjölkprodukter eller soja, och behöver ngt lättsmält protein.Då kändes hampa som ypperligt eftersom det även ska passa känsliga individer och allergiker.
Fast om du mår dåligt av det verkar det ju inte passa dig, lämpligt för känsliga eller inte. Tål du nötter (hampfrö är egentligen en nöt)? Gräspollen (brukar kunna korsreagera mot nötter, har jag för mig). Tydligen kan även äggallergiker reagera mot hampprotein, p.g.a. innehåll av albumin.
Allergier är lurigt. Ägg, kött, fisk (om du inte är vegetarian)?
Bland_band
2007-07-17, 21:34
Nej, ägg reagerar jag på nuförtiden med eksem osv...:(
Jag äter annars fisk och kyckling, ibland kött med, 1 gång/dag. Men behöver ngt mer att ta till frukost och mellanmål iaf 1gång/dag...Reagerar ju en del på animalier överlag så det bästa vore om det fanns ngt "snällare" livsmedel som inte är så mkt "kött" liksom..
Nej, ägg reagerar jag på nuförtiden med eksem osv...:(
Det kanske förklarar varför du reagerar mot hampan i så fall? Det låter hursomhelst besvärligt, egentligen kanske du skulle behöva prata med någon läkare som är bra på allergier eller något för tips. Det finns ju överkänslighet mot andra aminosyror än glutaminsyra som kostbehandlas (fenylalanin), så man tycker att det borde finnas behandlingsregimer även för överkänslighet mot glutaminsyra, om det är det som är ditt problem.
Bland_band
2007-07-18, 08:28
Jo, så borde det väl vara. Men jag har sprungit hos läkare flera månader nu utan resultat. Dom bollar runt med en hit och dit, och jag har varit hos dietist, som efter att jag berättat vad jag reagerar på uttrycker sig med "men jag är ju ingen läkare liksom?". Varvid jag blir åter bollad tillbaka till sjukvården som i sin tur uttrycker ett "men det kan kanske en dietist hjälpa dig med?" Det verkar liksom inte finnas i deras vokabulär att man är såpass överkänslig som jag har blivit, och då blir allt för jobbigt för dom varvid man bara blir omkringskickad och blir ännu sjukare. Jag kanske inte behöver rnämna att jag är aptrött på sveriges sjukvård.
Jag har tidigare alltid tålt ägg och andra animalier så jag har inte alltid varit såhär överkäsnlig. Detta har nog mer med ett utmattat immunsystem att göra, då jag har en infektion/bakterietillväxt etc i nässlemhinnan som inte heller har hjälpts utav antiobitika, tvärtom(sökt hjälp för det med.)
Det tillsammans med bara genenrell närings(protein)brist och dålig tamrflora har väl slagit ut mitt immunsystem typ helt för jag är så totalkänslig och sjuk just nu....*cry* (har tidigare skrivit här och berättat om att jag är väldigt mörk under ögonen, spciellt ena som inte går bort, ser ut som en panda.)
Ska till läkaren igen den 24, vet inte, får väl ta upp detta med reaktion mot även hampa då? Dom kan tyvärr alldeles för lite om såna här saker med immunbrister, näringsbrister osv, iaf de jag träffat hittills.
Tack för din hjälp iaf.:cheers:
Vad är det för fel på kött ? Små portioner fördelat över dagen.
Det behövs inte så mycket protein i ditt fall då du tydligen "bara" ska återskapa en balans i kroppen. 100 g kött och det protein du sedan får från potatis, ris, vete ? ger dig säkert 60 - 80 g protein på en dag.
Får du tillräckligt med energi så är proteinbehovet inte speciellt stort.
Bland_band
2007-07-19, 17:59
Inget fel alls på kött, som jag sa så reagerar kroppen på det med när jag försöker äta mer än jag gör nu, som är i underkant. Äter animaliskt på lunchen bara, resten är mest frukt, grönsaker, lite frön och nötter (men återigen inte så mkt pga reaktionerna ),oljor och bönor med quinoa/ris till middag. Egentligen mår jag som bäst när jag får i mig fullvärdigt protein utspritt över dagen, därför mitt sökande efter ngn "snäll" proteinkälla som är fullvärdig!
Snällt protein är ju fisk och kött. Fullvärdigt. Det går ju att koka och fördela över dagen tillsammans med ris.
Bland_band
2007-07-19, 18:18
Jo, blir ju mest fisk och kyckling till lunch, ngn gång i veckan rött kött. Hur mkt tror du är lagom då att tillsätta och fördela ut på en dag till måltiderna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.