handdator

Visa fullständig version : Viktökning - Vilken takt?


jonasl
2007-07-17, 00:22
Satt här och funderade hur mycket man bör öka i vikt för att inte lägga på sig onödigt med fett men ändå ha mycket god möjlighet att lägga på sig lite goa mukkler *cupid*
Kom fram till att det vore intressant att veta hur andra har ställt sig till den frågan, så:

Hur fort går du upp i vikt när du "bulkar"? Kan kanske svara i kg per månad, kvartal eller halvår.
Hur stort kaloriöverskott ligger du på vid denna takt? Är du inte säker så uppskatta!

Durre
2007-07-17, 00:30
Jag körde på ca 0,5kg i veckan och det ser bra ut nu iaf :) men runt 0,3-0,5 är nog helt okej.

Raggis
2007-07-17, 00:36
1-2 kg per månad.

Eddie Vedder
2007-07-17, 05:18
Vid vilket överskott man lägger på sig bäst med kvalitativ massa i förhållande till fettmassa varierar individuellt, både beroende på olika genetiska förutsättningar men främst beroende på faktorer som hur man sköter sig med effektiv träning näringstiming och val av mat t.ex.

Kaloribalansen avgör hur mycket du lägger på dig men sköter man faktorer runtomkring effektivt så blir förutsättningarna för bättre muskeltillväxt i förhållande till fettökningar bättre.:) Giovetvis kan du bli större och starkare på pomme frites och ketchup, dock är det ju hälsovådligt som bara den och kommer såklart att värdelös inverkan på träningen i jämförelse med näringsrik och varierad kost, samtidigt krävs ingen extrem kosthållning där du undviker varje gram socker, varje gram vitt mjöl o.s.v.

Vilket överskott man vill ligga på, vilka dagar i veckan man ligger på överskottet (man kanske väljer underskott och/eller kaloribalans någon dag i veckan om man känner för det) är exempel på faktorer som också styr vad som kan tänkas vara lämpligt. Att varje dag i ett halvår ligga på +500kcal skulle göra dom flesta personerna rätt feta faktisk.;) Har du dock en kortare bulk än så kan ju det överskottet vara befogat, man hinner inte bli lika fet helt enkelt. Det bästa är nog alltid att öka matintaget i jämförelse med vad man brukar äta och sedan helt enkelt utvärdera om öknigarna är i paritet med ens mål och förväntningar.
Går sedan vågen åt fel håll eller står still, om träningen går dåligt, om takten på viktförändringen är för långsam/snabb o.s.v. ja då får man helt enkelt justera, utvärdera och börja om.

Nimille
2007-07-17, 05:56
2kg/månad om du väger lite tycker jag är lagom.
Själv kört på de, 10kg/4månader.
Får man fråga hur gammal du är samt längd/vikt?
Lycka till =)

jonasl
2007-07-17, 17:00
Mycket intressant Eddie :) Skulle du påstå att det vore en bra taktik att ligga på 500kcal överskott de 4 dagar i veckan jag tränar och kaloribalans de övriga?

Jag är 18 år, 180cm och väger ca 77kg.

Gädda
2007-07-17, 17:49
Kaloriräkning är bra i teorin men nästan omäjligt att följa i praktiken. Träna och ät, sen efter en månad väger du dej och ser på dig själv om du gått upp för mycket eller för lite. Sen justerar du matintaget eller träningsmängd efter det.

Eddie Vedder
2007-07-17, 18:29
Mycket intressant Eddie :) Skulle du påstå att det vore en bra taktik att ligga på 500kcal överskott de 4 dagar i veckan jag tränar och kaloribalans de övriga?

Jag är 18 år, 180cm och väger ca 77kg.

Om du vill kan du ju sträva efter det, det handlar ju om kaloribalansen över längre tid för huruvida du kommer öka eler ej.

För lite energi innebär nedbrytning och för mycket energi inebär uppbyggnad/inlagring, oavsett om det är träningsdag eller ej. Tänk på att muskler växer i vila.:)

Hursomhelst är näringstiming runt träning alltid väsentligt, den skall du aldrig tumma på och se till att ha tillräckligt med energi i omlopp före träning samt att fylla på ordentligt timmarna efter. Om sedan onsdagen då du tränar innebär ett uppskattat kaloriöverskott och torsdagen då du vilar innebär uppskattad energibalans gör nog ingen jätteskillnad jämfört med om du gjprt tvärtom skulle jag tro.

Men fyra dagars överskott och tre dagars balans kommer ju i teorin innebära att anabola processer överstiger katabola under den sjudagarsperioden och således ökar du. Långsammare än om du hade haft fler dagars överskott givetvis, men samtidigt mindre fettökning.:thumbup:

Cerwinbob
2007-07-17, 20:38
Jag har lagt på mig ungefär 1 - 0,8 kg i veckan var dock smal innan och hade inte gått upp ett gram på 4 månader. Kan dock erkänna att det börjat sätta sig lite på magen nu sen jag fick stryka hälften av mitt träningsschema pågrund av ett diskbråck/stressfraktur på kotbågen. Fyller 18 på torsdag och är 193 lång, 93 kg nu, 77 innan.

Troll
2007-07-19, 21:31
Jag har ungefär samma mängd kroppsfett nu som när jag började träna för snart 2 år sedan och jag har i snitt gått upp 1 kilo i månaden.

jonasl
2007-07-19, 23:58
Jag har ungefär samma mängd kroppsfett nu som när jag började träna för snart 2 år sedan och jag har i snitt gått upp 1 kilo i månaden.


Vi antar att det är kroppsfettprocent du menar och att du vägde ca 70kg med 15% fett (vilket är 10,5kg) när du började träna. Du gick sedan upp ca 20kg och ligger fortfarande på samma kroppsfettprocent. Nu väger du ca 90kg med samma kroppsfettprocent, vilket blir 90*0,15=13,5kg.

Stämmer allt detta betyder det att du gått upp 17kg muskler och endast 3kg fett under 2 år.
Det var en herrans prestation måste jag säga. ;)

Troll
2007-07-20, 00:54
Vi antar att det är kroppsfettprocent du menar och att du vägde ca 70kg med 15% fett (vilket är 10,5kg) när du började träna. Du gick sedan upp ca 20kg och ligger fortfarande på samma kroppsfettprocent. Nu väger du ca 90kg med samma kroppsfettprocent, vilket blir 90*0,15=13,5kg.

Stämmer allt detta betyder det att du gått upp 17kg muskler och endast 3kg fett under 2 år.
Det var en herrans prestation måste jag säga. ;)

Självklart har jag gått upp mer än 3kg i fett.
Jag kanske utryckte mig lite dåligt, jag menade inte i % utan jag har ungefär lika mycket underhudsfett nu som då.
Jag har alltså inte lagt på mig mycket mer hull om magen eller dyligt än jag hade innan.
Sen vad jag hade/har i fett % vet jag ej.

Vägde 64kg för 22 månader sedan ligger nu på 85.