handdator

Visa fullständig version : Är Juice verkligen nyttigt??


martial_man
2007-07-16, 23:49
hello

när jag härom dagen drack ett glas juice (3 dl) så han jag läsa lite på baksidan av paketet på hur mycket enerigi som den innehöll och jag höll på att tappa andan*mini* det var 45 Kcal per dl???? så drack i mig 135 kcal bara så där e ju lika dant som att dricka coca cola ju??? e det nån som vet en riktigt bra juice med en låg kalorihalt och massor med vitaminer?

Whistler
2007-07-16, 23:55
Frukt innehåller socker. Är den dessutom sockrad ännu mer, vilket juice oftast är, så är det klart att energiinnehållet är högt.

Sen kan man ju definera "nyttigt" på olika vis.

Sist jag kollade så innehöll coca-cola inga vitaminer eller mineraler, så nej, juice är bättre. ;)

Musselbank
2007-07-16, 23:59
Juice får väl inte vara extrasockrad längre iofs.

Raggis
2007-07-17, 00:00
Så, bara för att en viss produkt har hög kcal per 100 g, så tycker du att den är "onyttig"?. Jadu... Personligen tycker jag att juice är betydligt godare än läsk. Dessutom innehåller juice rätt mycket vitaminer, och antioxidanter.

willis
2007-07-17, 00:02
Så, bara för att en viss produkt har hög kcal per 100 g, så tycker du att den är "onyttig"?. Jadu... Personligen tycker jag att juice är betydligt godare än läsk. Dessutom innehåller juice rätt mycket vitaminer, och antioxidanter.

45 kcal / 100g är knappast mycket heller

Raggis
2007-07-17, 00:22
45 kcal / 100g är knappast mycket heller

För en dryck är det väl ganska mycket ändå. Kan ju ganska lätt svepa i dig 500 kcal.

Dnepr
2007-07-17, 01:26
Det känns som vissa begrepp blandas ihop här. Lite kalorier och nyttigt är inga synonymer. Olivolja är nyttigt - men det är inte speciellt kalorisnålt. Färskpressad juice är ju frukt - och frukt är givetvis nyttigt.

Otto P
2007-07-17, 01:46
Det känns som vissa begrepp blandas ihop här. Lite kalorier och nyttigt är inga synonymer. Olivolja är nyttigt - men det är inte speciellt kalorisnålt. Färskpressad juice är ju frukt - och frukt är givetvis nyttigt.

Bra sammanfattat:thumbup:

pia
2007-07-17, 07:31
Om du tycker det är mycket kalorier så ät apelsiner istället för att dricka dem. Det finns färskpressad juice som är nyttig men eftersom det är lättare att dricka kalorier än att äta dem så föredrar jag själv att äta mina kalorier. Färskpressad juice är bara apelsiner eller annan frukt i koncentrerad form. Är det däremot tillsatt socker i så är det inte så bra juice.

Anders The Peak
2007-07-17, 07:36
Om man är en tränande/idrottande man eller kvinna så spelar det inte speciellt stor roll om juicen är sötad med socker man har god glukoskänslighet pga av idrottandet. Kroppen kan hantera socker. Det är värre med med alla kemiskt framställda sötningsmedel.

King Grub
2007-07-17, 07:40
Juice får inte vara sötad med mer än en minimal mängd ytterligare socker och fortfarande kallas juice.

GI-Joe
2007-07-17, 08:33
Juice får inte vara sötad med mer än en minimal mängd ytterligare socker och fortfarande kallas juice.

King Grub, Kolozzeums egna talesman. Det är han med alla svaren på talen.

Vastrix
2007-07-17, 08:34
Juice får inte vara sötad med mer än en minimal mängd ytterligare socker och fortfarande kallas juice.

Syftar du på den mängd som brixtalet anger? Den mängden socker får, väll?, enbart tillsättas för att juicen skall återfå den sötman den hade när den pressades. Dvs. den maximala mängden är reglerad.

King Grub
2007-07-17, 08:40
Den mängden socker får, väll?.. blablabla Dvs. den maximala mängden är reglerad.

Jag skrev inget annat...

15 g socker per liter får tillsättas, om man fortfarande vill kunna kalla sin produkt fruktjuice. Upp till 150 g socker per liter, om man kallar sin produkt "sötad fruktjuice" eller "fruktjuice med tillsatt socker".

martial_man
2007-07-17, 10:08
vilka bra svar :) men vet ni någon bra lättsockrad juice som är bra helst multivitamin? ibland brukar jag dricka den hära glockengolds multivitamindryck och den innehåller bara typ 21 kcal per 100 ml?

Guddi
2007-07-17, 10:18
Multivitamin är inte juice. Juice heter just juice. Heter det något annat än juice är det 99ggr av 100 inte juice.

Multivitamin är vatten, socker och lite juice. Ingen höjdare med andra ord. Riktig juice är mycket bättre, trots det högre kaloriantalet.

schabo-labo
2007-07-17, 10:19
vilka bra svar :) men vet ni någon bra lättsockrad juice som är bra helst multivitamin? ibland brukar jag dricka den hära glockengolds multivitamindryck och den innehåller bara typ 21 kcal per 100 ml?
Coop Forum har nån apelsinjuice "X-Tra" som innehåller väldigt lite kalorier och som är ganska god.

Eddie Vedder
2007-07-17, 14:39
men vet ni någon bra lättsockrad juice som är bra helst multivitamin? ibland brukar jag dricka den hära glockengolds multivitamindryck och den innehåller bara typ 21 kcal per 100 ml?

Coop Forum har nån apelsinjuice "X-Tra" som innehåller väldigt lite kalorier och som är ganska god.

Det finns många multivitamindrycker och andra fruktdrycker med lågt kaloriinnehåll, det kan dock vara vettigt att veta vad man egentligen betalar för.

Det är inte ovanligt att mat och dryck som är kalorisnål helt enkelt är utspädd med massa vatten. Fettsnål korv är ett bra exempel där det ibland kan vara löjligt stor andel vatten, och som Guddi säger är ju även dessa drycker rejält utspädda.

roxy08
2007-07-17, 16:05
de är ju som sagt bara socker i konsentrerad juice, om man ska dricka juice e de väl bättre om du pressar din egen.

King Grub
2007-07-17, 16:05
de är ju som sagt bara socker i konsentrerad juice

Vadå "som sagt"? Det är ju det det inte är.

Gädda
2007-07-17, 17:55
Om jag dricker ett glas apelsinjuice (ur koncentrat), får jag då i mig lika mycklet "nyttigheter" som i motsvarande mängd apelsin?

Tänkte om det i framställningsprocessen eller lagringen på nåt sätt försvinner nyttiga mikronutrienter?

SLV rekommenderar ju en viss mängd frukt och grönt per dag, kan man då räkna in 2 dl juice som 200 gram frukt enligt den rekommendationen (tr5or det är 500g per dag)?

Eddie Vedder
2007-07-17, 18:12
Om jag dricker ett glas apelsinjuice (ur koncentrat), får jag då i mig lika mycklet "nyttigheter" som i motsvarande mängd apelsin?

Nej det får du inte, såvida inte juicen är berikad förstås (ofta är dom ju det).

C-vitamin är väldigt syrekänsligt och bara en sådan liten sak som att skära en apelsin i små "båtar" innan man äter dom innebär en viss förlust av C-vitamin. Nu är ju apelsin så oerhört C-vitaminrikt ändå och dessutom väldigt sällan den enda källan till C-vitamin en en normal kost så du behöver ju troligtvis inte oroa dig över skörbjugg för att du väljer juice framför frukt.;)

Utöver C-vitamin är ju mycket av fruktens fibrer borta i juicen (lite varierande beroende på mängden fruktkött) och kanske andra antioxidanter, det vet jag inte.

Slutsats:

*Innehåller juice lika mycket "nyttigheter" som frukten den pressats ifrån? Nej
*Är förlusterna så omfattande att en normal blandkost inte täcker ditt behov p.g.a. detta? Nej:thumbup: