handdator

Visa fullständig version : Flytta till Norge. Vad ta med sig??


aron
2007-07-16, 21:30
Jag ska flytta till Norge och jobba i några månader till hösten och leva snålt för att kunna resa till våren.

Tänkte höra med er om ni har några tips om jobb/gym men framförallt vad man ska ta med sig. Mat är ju dyrt i Norge, kosttilskott tänkte jag slänga med mig från Sverige men har ni tips på något annat? Vad för mat bör jag verkligen ta med mig för att spara pengar/kunna äta maten överhuvudtaget? Tack på förhand /Aron

Rahf
2007-07-16, 21:31
Jag ska flytta till Norge och jobba i några månader till hösten och leva snålt för att kunna resa till våren.

Tänkte höra med er om ni har några tips om jobb/gym men framförallt vad man ska ta med sig. Mat är ju dyrt i Norge, kosttilskott tänkte jag slänga med mig från Sverige men har ni tips på något annat? Vad för mat bör jag verkligen ta med mig för att spara pengar/kunna äta maten överhuvudtaget? Tack på förhand /Aron

Passa dig i tullen, inte mycket som är tillåtet i form av kosttillskott i Norge.

aron
2007-07-16, 21:34
Jasså? Har du någon koll på vad som är tillåtet och inte? Simpla grejjer som Vassle, Omega 3 och vitamintillskott borde väl tillåtas?

Rahf
2007-07-16, 21:49
Ja det är det. Däremot ska tydligen EAA och dylika tillskott vara förbjudna enligt en norrman jag frågat.

Norsk_Gadd kanske vet mer.

Lallle
2007-07-16, 22:39
Skor.

paragon
2007-07-16, 22:41
sprit.

mela
2007-07-16, 23:22
snusa & cigg och sälj dyrt till folk där :D

Einar
2007-07-16, 23:27
En tandborste och ett par rena kalingar :D


Okej, seriöst nu :)
Mat kan du väl handla i Norge? Ta med dig en trave konserver annars så du står dig de första veckorna, så kan du kolla priserna där och sen se om du behöver fylla på när du åker hem och hälsar på.

pilt77
2007-07-16, 23:34
Passa dig i tullen, inte mycket som är tillåtet i form av kosttillskott i Norge.

tullen?

Jon2
2007-07-17, 01:59
Gl arooon. Vi ser ut att vandra ungifär samma väg.

hahavaffan
2007-07-17, 02:46
tullen?+1

LarsK
2007-07-17, 04:17
Norge är inte med i EU, i fall ni har missat det!?

babbett
2007-07-18, 16:43
Det är inte så stor skillnad på matpriserna som dom flesta tror, det finns dyra mataffärer och mindre dyra mataffärer...precis som här.
Det som skiljer mest mellan Norge och Sverige i pris är bilar och blöjor :D
Sen om man åker på semester till Norge för att shoppa med svenska kronor så känns det dyrt...jobbar man i Norge och tjänar norska kronor svider det inte lika hårt.

Lilla Lisa
2007-07-18, 17:01
Svenska matpriser 24 procent över EU-snittet
Så mycket över EU-snittet ligger matpriserna i:
Norge: 56 procent
Island: 56 procent
Danmark: 41 procent
Sverige: 24 procent
Finland: 23 procent

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article897537.ece

babbett: Sant det du skriver om norska matpriser i förhållande till norska löner. Men om man åker hit för en kortare period för att spara mest möjligt med pengar till resa eller dyl så lönar det sig helt klart med matinköpen i sverige.

400g nötfärs på norges billigaste mat affär; rema1000 kr 50 jäkla kroner...uff å uff...*grr*

Lilla Lisa
2007-07-18, 17:08
I går köpte jag två byttor ā 4kg med Dalblads proteinpulver, norska jäkla kroner: 1600kr tillsammans...*grr* Det var på rabatt btw...:D

puccini
2007-07-19, 04:35
400g nötfärs på norges billigaste mat affär; rema1000 kr 50 jäkla kroner...uff å uff...*grr*


Vi har jo Lidl her også, som selger kjøttdeig (nötfärs) til ca 30 kr/400 g! :)

Matprisene er ganske like, bortsett fra prisene på kjøtt og alkohol. Og restaurant-mat er vel dyrere her også, nordmenn går sjeldent ute og spiser.

Hvis du skal inn til Norge, kan du ta med opp til 10 kg frukt/grønnsaker. Men innførsel av poteter er ikke tillatt.

Ellers kan du ta med:

1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.
2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.
Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.


10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat, fra land i EØS. Fra land utenfor EØS er det forbudt å ta med seg kjøtt, kjøttprodukter, melk, og melkeprodukter i bagasjen. Slike produkter skal innføres via en veterinær grensekontrollstasjon og det kreves at varene følges av helsesertifikat.

Tomten
2007-07-19, 04:38
I går köpte jag två byttor ā 4kg med Dalblads proteinpulver, norska jäkla kroner: 1600kr tillsammans...*grr* Det var på rabatt btw...:D

Kanske dags att starta en liga och smuggla proteinpulver över gränsen, det skulle ju kunna bli stora pengar :D

Lilla Lisa
2007-07-19, 07:37
Vi har jo Lidl her også, som selger kjøttdeig (nötfärs) til ca 30 kr/400 g! :)


Det är ju inte så att Lidl ligger runt varje hörn pricis;) , från mig är det långt till närmaste. Köttdeig = blandfärs, karbonadedeig = nötfärs och jo priserna är dyrare här, kolla linken längre upp.
Norges matpriser mm suger max :D
Tycker också att många av mina norska vänner är ute och äter rätt ofta.
Jag gillar inte att äta ute här, för små portioner ute gemfört med sverige och ALLT för dyrt!

Fint du hittade gränser på matvarer, inte många norrmän som tar hensyn till dem dock...*whistle*

Lilla Lisa
2007-07-19, 07:40
Kanske dags att starta en liga och smuggla proteinpulver över gränsen, det skulle ju kunna bli stora pengar :D

Ring mig när du startat verksamheten!