handdator

Visa fullständig version : vilken mat ÄR bäst "dagen efter"


Extas
2007-07-16, 20:43
vilken sorts mat bör man äta för att snabbast och bäst linda baksmälla dagen efter man druckit alkohol

dom flesta säger ju att feta pizzor osv är bästa maten
men är det verkligen så ?

vad bör man äta?

Scratch89
2007-07-16, 20:48
Nåt med mycket salt och vätska. Pizza och en cola på tre liter löser alltså problemet rätt så bra. :D

Hockeyplayer
2007-07-16, 20:48
Fet och salt mat generellt tror jag. Samtidigt mycket vatteninnan läggdags och helst under kvällens gång + Fet/salt mat innan läggdags.

Eddie Vedder
2007-07-16, 20:58
Det enda jag vet som faktiskt rent vetenskapligt påverkat alkoholförbränningen marginellet är fruktos. Men då pratar vi ju stora mängder och det är ju förstås ohälsosamt ur andra perspektiv, inget att direkt ta till sig med hull och hår och applicera i praktiken med andra ord.;)

Annars är förbränningen konstant oavsett vad man gör, äter och dricker. Dock handlar det ju om att lindra symptom och då brukar mycket vätska och typiskt bakfyllekäk göra susen.:thumbup: Att svettas tycker jag också lindrar samtidigt som lite träning känns bra för samvetet. Det förutsätter ju dock att bakfyllan inte är direkt outhärdlig.:D

Barca
2007-07-16, 21:54
Det enda jag vet som faktiskt rent vetenskapligt påverkat alkoholförbränningen marginellet är fruktos. Men då pratar vi ju stora mängder och det är ju förstås ohälsosamt ur andra perspektiv, inget att direkt ta till sig med hull och hår och applicera i praktiken med andra ord.;)

Annars är förbränningen konstant oavsett vad man gör, äter och dricker. Dock handlar det ju om att lindra symptom och då brukar mycket vätska och typiskt bakfyllekäk göra susen.:thumbup: Att svettas tycker jag också lindrar samtidigt som lite träning känns bra för samvetet. Det förutsätter ju dock att bakfyllan inte är direkt outhärdlig.:D

Och hur påverkar fruktos alkoholförbränningen då?
Går det snabbare eller vad är effekten?

machine gun
2007-07-17, 12:34
Chips och cola löser allt. Empiriskt testad metod :D

Eddie Vedder
2007-07-17, 14:42
Och hur påverkar fruktos alkoholförbränningen då?
Går det snabbare eller vad är effekten?

Jag vet faktiskt inte hur det går till, det snabbar iaf på oxidationen en aning. Fruktos metaboliseras ju i levern så kanske sätter det fart på leverns arbete och på så sätt snabbar på alkoholoxidationen "på köpet"?

Ren gissning bara, men att det borde finnas ett samband mellan fruktos som bearbetas i levern med alkoholoxidation som även den pågår i levern känns inte alltför långsökt iaf. Men jag gissar som sagt bara.:)

eandersson
2007-07-17, 22:35
Har fått erfara att det är mäkta populärt med coca cola dagen efter, men hur fungerar det egentligen med den vätskebrist man lider av? Alltså Kåffäinet bör ju hjälpa till att driva bort vätskan ännu mer. Antar att det inte är något överdrivet negativt, men en aning kanske?

Vin
2007-07-18, 08:35
Själva maten är inte direkt det viktigaste. Drick bara massvis med vatten, och c-vitamin! Kroppen kräver C-Vitamin för att bryta ner alkohol.

Eddie Vedder
2007-07-18, 08:37
Kroppen kräver C-Vitamin för att bryta ner alkohol.

Jasså?:confused:

JimmyF
2007-07-18, 09:55
Är de inte bättre att ni känner av själva, vilken mat/dryck ni tycker funkar bäst?
Själv är de stor kopp kaffe, Red bull och en kall dusch som gör susen. ;)

Gädda
2007-07-18, 10:06
Vatten, vätskeersättning och frukt/juice.

elo_
2007-07-18, 10:27
Breakfast for champions (TM) (ett fransbröd, delat på hälften, ett halvt paket bacon, 3 hela stekta ägg, 2 stekta äggvitor, smör, ost, kombinera) är en höjdare det med, antingen hjälper det eller stjälper det. Pallar man det så försvinner baksmällan med vindens fart, eller så blir det bara värre och man får ligga och svettas desto värre. GL!:thumbup:

Sedan är ju vatten att föredra.

Carl_B
2007-07-18, 12:43
Att få i sig: vatten, fibrer,vitaminer & mineraler

eandersson
2007-07-18, 13:42
Breakfast for champions (TM) (ett fransbröd, delat på hälften, ett halvt paket bacon, 3 hela stekta ägg, 2 stekta äggvitor, smör, ost, kombinera) är en höjdare det med, antingen hjälper det eller stjälper det. Pallar man det så försvinner baksmällan med vindens fart, eller så blir det bara värre och man får ligga och svettas desto värre. GL!:thumbup:

Sedan är ju vatten att föredra.

Det är typ det far min kallar en "patentare". Tekaka, bacon, ägg och falukorv. Tror inte det var något mer han hade.

groddddaan
2007-07-18, 15:01
vilken sorts mat bör man äta för att snabbast och bäst linda baksmälla dagen efter man druckit alkohol

dom flesta säger ju att feta pizzor osv är bästa maten
men är det verkligen så ?

vad bör man äta?

du slipper baksmällan om du dricker väldigt mycke vatten och äter en hamburgare/pizza eller liknande innan du går och lägger dig, då kommer du vakna upp och kanske känna av de ytterst lite men då är de bara sätta i sig en korvbit och ett glas vatten så är allt lugnt :)

Guybrush
2007-07-19, 11:22
Själva maten är inte direkt det viktigaste. Drick bara massvis med vatten, och c-vitamin! Kroppen kräver C-Vitamin för att bryta ner alkohol.

Hmmm... Många verkar ha C-vitamin som nån sorts universalläkemedel :)