handdator

Visa fullständig version : behöver hjälp med fettförbränning


Typhos
2007-07-16, 11:53
hallå gott folk !
skulle uppskatta lite hjälp angående vad som är rätt gällande fettförbränning

jag är 24 år, väger ca 86kg varav 24% är fett

styrketränar 3 gånger i veckan där jag springer 25min som uppvärmning (försöker få denna uppvärmning att fungera som fettförbränning samt konditions träning)

sitter och läser lite här och där på internet och många säger att konditions träning efter styrke träning är bättre. Min fråga till er är om detta är sant ?

har ni några andra förslag till hur man kan lägga upp träningen
tack på förhand !

GymTT
2007-07-16, 12:23
Det går utmärkt att köra kondisträning efter ett gympass.
Det optimala är nog dock att lägga passen så långt ifrån varandra som det är möjligt, men det viktigaste är ju vid den tidpunkten du känner att du kan prestera bäst.

Eddie Vedder
2007-07-16, 15:18
Kör det först som du helt enkelt prioriterar högst. Styrketräning före kondition innebär att du har lite mindre energi till löpningen och det motsatta gäller förstås om du springer före.

Så den träningen av de två du vill kunna prestera bäst på är den du bör köra först. Att sedan skilja på dom helt, som GymTT säger, är antagligen det bästa men det kanske inte fungerar rent praktiskt med jobb/skola eller vad det kan vara.:)

Typhos
2007-07-16, 16:27
Kör det först som du helt enkelt prioriterar högst. Styrketräning före kondition innebär att du har lite mindre energi till löpningen och det motsatta gäller förstås om du springer före.

Så den träningen av de två du vill kunna prestera bäst på är den du bör köra först. Att sedan skilja på dom helt, som GymTT säger, är antagligen det bästa men det kanske inte fungerar rent praktiskt med jobb/skola eller vad det kan vara.:)

tack för ditt svar
men om det är fett förminskning jag är ute efter ?
fungerar det som jag kör nu eller är jag helt inne på fel spår ?

Eddie Vedder
2007-07-16, 16:30
tack för ditt svar
men om det är fett förminskning jag är ute efter ?
fungerar det som jag kör nu eller är jag helt inne på fel spår ?

Om du vill ha fettminskning ska du stoppa i dig mindre energi än du förbrukar. Hur du lägger upp din träning spelar ingen roll, du måste inte ens träna överhuvudtaget för att förlora fett även om det givetvis är det bästa du kan göra rent hälsomässigt. Så träna på!:thumbup:

Men som sagt, det är energibalansen som blir det avgörande och inte hur du valt att lägga dina träningsaktiviteter. I regel förbrukas ju mer energi under konditionsträning så JAG hade nog valt det alternativet du kör nu om jag ville förbruka energi mer än att bli starkare.:)

Typhos
2007-07-16, 16:32
Om du vill ha fettminskning ska du stoppa i dig mindre energi än du förbrukar. Hur du lägger upp din träning spelar ingen roll, du måste inte ens träna överhuvudtaget för att förlora fett även om det givetvis är det bästa du kan göra rent hälsomässigt. Så träna på!:thumbup:

Men som sagt, det är energibalansen som blir det avgörande och inte hur du valt att lägga dina träningsaktiviteter. I regel förbrukas ju mer energi under konditionsträning så JAG hade nog valt det alternativet du kör nu om jag ville förbruka energi mer än att bli starkare.:)

hej igen
suveränt att höra ju
några tips på sidor man kan läsa för att lära sig mer om hur man lägger upp sin kost i mitt fall ?

Eddie Vedder
2007-07-16, 16:34
några tips på sidor man kan läsa för att lära sig mer om hur man lägger upp sin kost i mitt fall ?

Eh... kolozzeum?:confused:

Typhos
2007-07-16, 16:48
Eh... kolozzeum?:confused:


haha
ursäkta frågan men fick sidan av en vän just för forumet
får kolla huvudsidan lite bättre =)

tack för all hjälp

Whistler
2007-07-16, 16:52
Det var forumet Eddie menade. Kolozzeums huvudsida är en webshop (visserligen en sjukt bra sådan, men det är på forumet kunskapen finns).

Kolla "Best of"-avdelningarna och de olika klistrade trådarna runt om på forumet. Finns mycket att lära sig därifrån.