Visa fullständig version : Vitlökar och förskylningar
En gammal skröna som jag till fullo tror är sann är att vitlökar minskar tjansen att man ska kunna bli förskyld. ett levande bevis på detta är min fader som älskar vitlökar samt andra löksorter över allt annat. han trycker säkert i sig en veckans ranson av lökar om dagen och är sjukt knappt en gång per år, med andra ord nästan aldrig *flex*
nu har även jag börjat äta vitlökar till både lunch och middag, marinerade sådanna. hur gått som helst. tror jag har kört på den här rutinen i ett halvår, till och från beroende på vad man äter. inte sååå gott med vitlök till korv och bröd direkt. men saken är den att jag tror det faktiskt funkar. har inte haft en förskylning på länge nu. sen när jag väl känner att nått väl är på g så tränar jag ännu hårdare (styrke inte kondition) och trycker i mig extra mcyket vitlök. vipps, det försvinner. hinner förskylningen väl bryta ut så blir det självklart ingen träning, sängen med massa mat is the shit.
så nu är frågan, finns det något fackturella bevis på att vitlökar kan stoppa en förskylning? jag har försökt spana men hittar inga articklar om det.
sen är det fler som har provat på samma sak och som känner att det funkar/inte funkar?
King Grub
2007-07-16, 11:36
One hundred forty-six volunteers were randomized to receive a placebo or an allicin-containing garlic supplement, one capsule daily, over a 12-week period between November and February. They used a five-point scale to assess their health and recorded any common cold infections and symptoms in a daily diary. The active-treatment group had significantly fewer colds than the placebo group (24 vs 65, P < .001). The placebo group, in contrast, recorded significantly more days challenged virally (366 vs 111, P < .05) and a significantly longer duration of symptoms (5.01 vs 1.52 days, P < .001).
Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93. Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.
Studien har blivit kraftigt kritiserad då det handlade om ren dagboksskrivning på egen hand av deltagarna:
A diary was designed in which each volunteer recorded general well-being for 3 months on a five-point scale (5 = well, no problems; 4 = quite well with occasional sneeze, not disruptive to normal routine; 3 = can feel a cold
coming on, some minor symptoms; 2 = feeling low and beginning to exhibit symptoms; 1 = full cold symptoms [headache, sneezing, runny nose, tiredness]). If a cold occurred, volunteers noted the number and variety of symptoms, the day recoverybegan, and the day they felt completely better.
Kontakt med deltagarna hölls bara var fjortonde dag. "The Garlic Centre contacted volunteers every 2 weeks to ensure that the capsules were being taken correctly and that diary entries were made daily."
Är det bakterieorsakade förkylningar kan man tänka sig att det kan påverka, men knappast virusinfektioner, som är det överlägset vanligaste.
The antibacterial activity of the crude aqueous extract of garlic was investigated against some pneumonia causing bacteria by an agar dilution technique. The results revealed that Streptococcus pneumoniae standard test organism was completely inhibited by 7.8 mg/ml of media and the clinical isolate of Klebsiella pneumoniae was completely inhibited by 24.38 mg/ml of media, indicating that Streptococcus pneumoniae is the most sensitive and Klebsiella pneumoniae the least. Garlic could be used as an effective antibacterial agent for these pathogenic microorganisms.
Ethiop Med J. 2002 Jul;40(3):241-9.
-=Kotten=-
2007-07-16, 11:42
Halsfluss och liknande funkar det mot i alla fall. Minnst lika bra som kass antibiotika man får hos husläkarn...*flex*
Brukade ha halsfluss flera gånger om året. Nu mosar man kanske 10klyftor vitlök direkt när man börjar känna av något i halsen så är man 100% frisk efter någon dag...
machine gun
2007-07-16, 11:52
Man ska heller aldrig underskatta placebo-effekten.
Bästa skyddet är nog lukten - att hålla potentiella smittohärdar på replängds avstånd är ett effektivt skydd. :D
Handcuff
2007-07-16, 12:00
nu har även jag börjat äta vitlökar till både lunch och middag, marinerade sådanna. hur gått som helst. tror jag har kört på den här rutinen i ett halvår, till och från beroende på vad man äter. inte sååå gott med vitlök till korv och bröd direkt. men saken är den att jag tror det faktiskt funkar. har inte haft en förskylning på länge nu.
Snabbt inlägg nu på lunchen. Såg på tv för en månad sedan..nån dansk forskare som hyllade vitlöken och försökte isolera/hitta just det verksamma ämnet. Skulle tydligen ta flera år :( Nåväl i samma program sågade de marinerade klyftor då dessa tydligen saknade dessa positiva egenskaper helt och hållet. Fast goda är dom :)
Jag vet inte om det stämmer, men jag äter knappt grönsaker eller vitlök, och har inte varit sjuk på över ett år...
King Grub
2007-07-16, 14:23
Jag vet inte om det stämmer, men jag äter knappt grönsaker eller vitlök, och har inte varit sjuk på över ett år...
Vad vet du inte om det stämmer? Att du knappt äter grönsaker eller vitlök, eller att du inte varit sjuk på över ett år?
Bästa skyddet är nog lukten - att hålla potentiella smittohärdar på replängds avstånd är ett effektivt skydd. :D
Absolut, det tror jag på. Det, och placeboeffekten :)
zeusden1
2007-07-16, 15:37
Vad vet du inte om det stämmer? Att du knappt äter grönsaker eller vitlök, eller att du inte varit sjuk på över ett år?
Hahaha, jag förstår inte hellar vad han menar..
zeusden1
2007-07-16, 16:14
Kan man köpa vitlökstillskott? Kolo borde börja med det!
Eddie Vedder
2007-07-16, 16:19
Kan man köpa vitlökstillskott? Kolo borde börja med det!
Det brukar finnas vitlöksextrakt i varenda livsmedelsaffär typ. Kolla bland multivitaminer och sådana saker så kommer du säkert hitta det.
Snabbt inlägg nu på lunchen. Såg på tv för en månad sedan..nån dansk forskare som hyllade vitlöken och försökte isolera/hitta just det verksamma ämnet. Skulle tydligen ta flera år :( Nåväl i samma program sågade de marinerade klyftor då dessa tydligen saknade dessa positiva egenskaper helt och hållet. Fast goda är dom :)
men hur kan just den positiva egenskapen försvinna bara för att dom är marinerade. dom har ju som bara blivit placerade i en burk med olja och kryddor. eller är det så att egenskapen försvinner efter en viss tid då man tagit bort dom från själva vitlöksfrukten? eller vad man nu ska kalla det :confused:
Det brukar finnas vitlöksextrakt i varenda livsmedelsaffär typ. Kolla bland multivitaminer och sådana saker så kommer du säkert hitta det.
hmm man kanske borde spana in det och testa om man känner någon skillnad av det. det kan i alla fall inte vara onyttigt/dåligt för kroppen, eller :confused:
Handcuff
2007-07-16, 21:09
men hur kan just den positiva egenskapen försvinna bara för att dom är marinerade. dom har ju som bara blivit placerade i en burk med olja och kryddor. eller är det så att egenskapen försvinner efter en viss tid då man tagit bort dom från själva vitlöksfrukten? eller vad man nu ska kalla det :confused:
:
inte den blekaste. minns det för att jag reagerade på just det påståendet...glömde dock bort förklaringen :D Var inte så brydd heller, låg och slappade på ett hotellrum och laddade inför en ansträngning.
Jag äter inte grönsaker och inte vitlök, och det var nog över 2 år sedan som jag var sjuk på något sett.
zeusden1
2007-07-17, 11:55
Jag äter inte grönsaker och inte vitlök, och det var nog över 2 år sedan som jag var sjuk på något sett.
*gah!* vafan. Jag blir sjuk 3-4 gånger per år, och 1 av dom är riktigt saftiga! Äter du multivitamintillskott?
Främsta anledningen till att man drabbas av infektionssjukdomar är att man bli infekterad, inte vad man äter. Skilj på infektioner och bristsymptom.
machine gun
2007-07-17, 12:42
Främsta anledningen till att man drabbas av infektionssjukdomar är att man bli infekterad, inte vad man äter. Skilj på infektioner och bristsymptom.
Precis. Håller man sig borta från potentiella smittohärdar håller man sig som regel frisk. Det man kan påverka mest själv när det gäller att inte bli sjuk är att tvätta händerna ofta och inte pilla sig i ögon/näsa/mun med fingrarna samt att undvika sjuka människor.
*gah!* vafan. Jag blir sjuk 3-4 gånger per år, och 1 av dom är riktigt saftiga! Äter du multivitamintillskott?
Nu gör jag det. Men jag började med det för nån vecka sedan. Jag har varit typ världens mest onyttiga man :smash:
Eddie Vedder
2007-07-17, 14:48
Jag förstår verkligen inte resonemanget, bara för att man inte är med om en bilolycka för att man skiter i bilbältet innebär det ju inte att bilbälte är värdelöst.
Ni är inte sjuka, grattis!:) Knappast som att det på något sätt skulle vara väsentligt i en diskussion om att grönsaker och vitlök är positivt för immunförsvaret.
Man kan utan problem klara sig från förkylningar utan frukt och grönt, man kan klara sig utan lungcancer trots ett helt liv med storrökning. Förutsättningarna rent statistiskt är ju ändå sämre vid ohälsosamt leverne.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.