handdator

Visa fullständig version : Billig och kvalitativ mat

xse
2007-07-16, 09:26
I veckorna ligger jag på cirka 3400 Cal en vanlig gymdag, vilket lät kan sticka iväg mot en 4000+ om det är hård träning i undervisningen. Jag känner att det kostar mig en betydande del av min inkomst från CSN, för att kunna stoppa i mig så bra och samtidigt god mat, som möjligt (nu talar vi inte rysk kaviar och ostron).

Hur får ni det att gå ihop? Om jag hade behövt runt en 2000-2500 om dagen hade det varit lätt som en plätt att ha råd. Men trots att jag söker extrapriser, handlar där det är billigare, så blir stora mängder mat dyrt.

Jag håller mig på runt 2g protein/kg och ca 90g fett (både från fisk, kreatur och t.ex. ägg) och resten kolhydrater. Därtill vill jag få i mig tillräckligt med fibrer, för annars fungerar inte kistan ordentligt, samt grönsaker till varje måltid och iaf två frukter om dagen. Dessutom tycker jag om när det så lite processat som möjligt och jag vill se fram emot måltiderna.

En typisk träningsdag ser ut som följande:

Frukost:
60g fiberrika flingor
10g nötkross (för magen)
300ml sojamjölk
2 stekta ägg
2 skivor grovt bröd

Lunch:
Spagettiröra innehållande
120g bacon
140g purjolök
180g fiberrik pasta

Mellanmål (under dagen):
1 stort äpple
1 stor mandarin
1 Musashi måltidsbar

Middag:
150g brunris
180g lax (på burk - samma pris som tonfisken)
140g frusna grönsaker
60g dillsås

Ska jag fylla ut med 'skitmat', nötter, lägga till, byta ut? Kosten är som sagt kanon, men för dyr, och hårda träningsdagar gör den ännu dyrare. I runda slängar spenderar jag 750:-/vecka. Tacksam för tips.

z_bumbi
2007-07-16, 09:35
Bönor. Fibrer, protein, kolhydrater och de kostar runt 15 kr/kg.

60g fiberrika flingor <- Gör egen musli.

1 Musashi måltidsbar <- har ingen aning om vad det är men det låter dyrt.

Bacon <- dyrt

Ett alternativ de dagar du behöver mer energi är att öka fettintaget, fett är billig energi.

xse
2007-07-16, 09:49
Bönor. Fibrer, protein, kolhydrater och de kostar runt 15 kr/kg.
Tack.

60g fiberrika flingor <- Gör egen musli.
Jag har funderat över det faktiskt. Vet några bra recept eller ska jag leta runt i receptavdelningen?

1 Musashi måltidsbar <- har ingen aning om vad det är men det låter dyrt.
Alright, jag ska se över den, smaken och innehållet till trots.

Bacon <- dyrt
Ca 60kr/kg, vilket nästan "allt" annat kostar här nere också (kycklingfiléer, billigare köttsorter, kalkon).

Ett alternativ de dagar du behöver mer energi är att öka fettintaget, fett är billig energi.
T.ex. nötter då. Tack.

z_bumbi
2007-07-16, 10:06
Ca 60kr/kg, vilket nästan "allt" annat kostar här nere också (kycklingfiléer, billigare köttsorter, kalkon).

Kilopriset kanske är det samma men en större andel är fett och fett kostar 10 kr/kg i form av rapsolja.

T.ex. nötter då. Tack.

Rapsolja, fetare livsmedel (Bland. eller fläskfärs istället för mager nötfärs t ex) osv.

Eddie Vedder
2007-07-16, 10:08
Havregryn i storpack är jättebilligt, pasta och ris i storpack är jättebilligt, som z_bumbi säger är baljväxter oerhört nyttigt och sjukt billigt (åtminstone torkade om du nu har ork att tillaga dom, lite dyrare att köpa färdigt på burk såklart även om det inte pånågot sätt är hutlöst dyrt det heller). Att göra storkok och frysa ner kan rekommenderas för bekvämlighetens skull :).

Fett har också nämnts redan, nötter är gott och näringsrikt men inte särskilt billigt direkt och inte den bästa fettkällan. Satsa på en stor flaska olivolja och en med rapsolja samt burkar med makrill i tomatsås skulle jag säga.:thumbup:

Då årterstår ju bara köttprodukterna men dom kan du ju låta vara lite dyrare om du sparar in mycket pengar på andra saker, men hursomhelst finns ju Alaskan pollock, torsk och tonfisk för riktigt bilig peng om du inte är superkräsen med smaken. Jag har själv inget emot billig tonfisk (typ X-tras) och inte heller mat från t.ex. Euroshopper.

Är du kräsen blir det dyrare helt enkelt, där gör du ett eget val.:)

xse
2007-07-16, 10:19
Havregryn i storpack är jättebilligt, pasta och ris i storpack är jättebilligt, som z_bumbi säger är baljväxter oerhört nyttigt och sjukt billigt (åtminstone torkade om du nu har ork att tillaga dom, lite dyrare att köpa färdigt på burk såklart även om det inte pånågot sätt är hutlöst dyrt det heller). Att göra storkok och frysa ner kan rekommenderas för bekvämlighetens skull :).

Fett har också nämnts redan, nötter är gott och näringsrikt men inte särskilt billigt direkt och inte den bästa fettkällan. Satsa på en stor flaska olivolja och en med rapsolja samt burkar med makrill i tomatsås skulle jag säga.:thumbup:

Då årterstår ju bara köttprodukterna men dom kan du ju låta vara lite dyrare om du sparar in mycket pengar på andra saker, men hursomhelst finns ju Alaskan pollock, torsk och tonfisk för riktigt bilig peng om du inte är superkräsen med smaken. Jag har själv inget emot billig tonfisk (typ X-tras) och inte heller mat från t.ex. Euroshopper.

Är du kräsen blir det dyrare helt enkelt, där gör du ett eget val.:)

Alright, feta oljor ska handlas och bönor. Tack för tipsen, vi får se hur många dollar billigare notan blir för nästa vecka. :D

Emil_Larsson
2007-07-16, 10:19
Ärtsoppa är relativt billigt. 11,90kr för 1kg på willys, eldorado tror jag. Gott som sjutton dessutom.

xse
2007-07-16, 10:34
Ärtsoppa är relativt billigt. 11,90kr för 1kg på willys, eldorado tror jag. Gott som sjutton dessutom.

Om vi bara hade haft Willys här borta i Australien.

zeusden1
2007-07-16, 10:36

haha, hur skulle vi veta det då?

Vin
2007-07-16, 10:43
Vita bönor i tomatsås . Tonfisk av märket Eldorado bör finnas på Willys, den billigaste tonfisken och absolut den godaste jag har testat faktiskt sant :)
Havregryn jätte billigt, även risgrynsgröt. Kyckling och ris relativt billigt och godaste som finns! Pyttipanna och ägg billigt och går snabbt och göra :)

Cohen
2007-07-16, 13:23
Glöm inte heller bort färskpotatisen i dessa tider. Brukar väl ligga under 10 kr/kg i de flesta affärer tror jag.

Eddie Vedder
2007-07-16, 14:55
Tonfisk av märket Eldorado bör finnas på Willys, den billigaste tonfisken och absolut den godaste jag har testat faktiskt sant :)
Havregryn jätte billigt, även risgrynsgröt. Kyckling och ris relativt billigt och godaste som finns! Pyttipanna och ägg billigt och går snabbt och göra :)

Som sagt:;)

Sedan tycker jag nog inte risgrynsgröt är särskilt billigt, en sån där "korv" räcker ju inte så jättelänge direkt. Då är det dock bra mycket billigare att köpa en påse grötris och koka egen risgrynsgröt. Tar kanske lite tid förstås men det verkar vara priset som är viktigare än bekvämligheten.:) Pytt i panna är samma sak, inte särskilt dyrt för ett paket men i längden är sällan färdigrätter så ekonomiska.

Gädda
2007-07-16, 16:00
Köttfärs (bland) finns ofta på rea, passa på att köpa på dej rejält o frys in.
Pasta (ej fiberberikad) och oljor ger mkt energi utan att kosta skjortan...

Byt ut sojomjölken och den där baren.

Vin
2007-07-17, 09:16
Som sagt:;)

Sedan tycker jag nog inte risgrynsgröt är särskilt billigt, en sån där "korv" räcker ju inte så jättelänge direkt. Då är det dock bra mycket billigare att köpa en påse grötris och koka egen risgrynsgröt. Tar kanske lite tid förstås men det verkar vara priset som är viktigare än bekvämligheten.:) Pytt i panna är samma sak, inte särskilt dyrt för ett paket men i längden är sällan färdigrätter så ekonomiska.

En sån där "korv" kostar under 5kr och det tycker jag personligen är en ganska billig måltid (tycker inte du?). 1kg Pyttipanna kostar cirka 30kr och räcker iaf till 5 måltider om du steker ägg till. Vilket blir under 10kr per portion :) Kom på ännu en riktigt billig och godmåltid Blodpudding, fiskbullar är också riktigt billigt och gott.