handdator

Visa fullständig version : Harry Potter And The order of the Phoenix


Hermes
2007-07-15, 20:04
Såg filmen igår, har inte läst böckerna och jag gillade den, verkar som att de som läst böckerna saknar väldigt mycket viktigt i filmen, vad tyckte ni om filmen?

Guybrush
2007-07-15, 20:09
Har precis kommit hem från filmen. Jag tyckte att den var bra! Jag har inte läst något av böckerna så jag kan inte jämföra...

Erik__
2007-07-15, 20:11
Mycket i filmen är ändrat och förvridet på nått sätt, även om samma saker sker i slutändan.

Tolkia
2007-07-15, 20:17
Jag har inte sett den än, men skall (givetvis). Om de andra filmerna tyckte jag att det var en fördel att ha läst böckerna innan, eftersom mycket av det som var bortplockat var sådant som förklarade varför det som inte var bortplockat hände. Som alltid sker när man gör film av långa böcker (jämför Sagan om ringen-filmerna).

mirrranda
2007-07-15, 20:42
Den var helt ok, men ska inte jämföras med böckerna - de är ju mästerverk. Längtar till sista boken nu, filmerna är bara till för att fördriva tiden..

Tolkia
2007-07-15, 20:43
Längtar till sista boken nu, filmerna är bara till för att fördriva tiden..
+1 på den.

Windstalker
2007-07-15, 20:44
Jag tyckte filmen var en klar besvikelse. Kändes aldrig som den riktigt kom igång + att dom hade tagit bort en hel del. Förra filmen tyckte jag var klart bättre!

Längtar till sista boken jag också!

/Wind

joriice
2007-07-15, 20:44
Längtar efter att se filmen, och samtidigt få se lite lammkött. *smask*

LadyInsane
2007-07-15, 21:45
Filmen var tråkig. De andra var roligare. Får skylla på åldern, de är ändå för yngre.

HellCat
2007-07-15, 21:48
Tycker nog tvärtom. De tidigare filmerna var mer för barn, denna kändes betydligt mer vuxen. Blev glatt överraskad när jag såg filmen igår, eftersom förra filmen var totalt kass!
Men instämmer med att mkt saknas från böckerna.

rolf
2007-07-15, 21:53
VARNING: SPOIL!


Jag tycker det var dumt att man inte fick någon bra beskrivning om fenomenet mellan Harry och Voldemort som den senare utnyttjade för att fixa fällan. I boken beskrevs allt rätt bra, men i filmen verkade det bara konstigt.

Spoiler in white//Tolkia.

Scratch89
2007-07-16, 01:22
Håller med Rolf om det han sa. Spoilers i vitt.
* En viktig person är också Nymphadora Tonks, auroren som är Harrys livvakt genom hela boken (tillsammans med Moody). I boken får hon mycket mer utrymme, man förstår att hon kan förvandla sig till massor av olika väsen och även efter humör.
* Även alla GET-prov saknas, det enda som är med i filmen är det som har med bröderna Weasly att göra. Harry ska ju t.ex framkalla en perfekt Patromus för att då kvalificera sig till att kunna söka in till auror, osv.
* Husalfen Krake är ju den som riggar fällan i slutet, men han är bara med i två scener där han går och muttrar. I boken så är han betydligt mer aggressiv, och försöker attackera Potter vid ett flertal tillfällen.

Jag tyckte filmen var bra, men det kändes som om man bara tittat en timma när filmen var slut, och det saknades mycket.

Pdaddy
2007-07-16, 11:51
Jag såg fram imot filmen som faan, men ja blev riktigt besviken.. De va alldeles för mycke som saknades eller som de gjort fel imot hur de är i boken.

M

Tolkia
2007-07-16, 12:23
Halv-off topic: Ni som har sett filmen alt. läst boken på svenska, hur har de översatt beteckningen "auror" (HP känns överhuvudtaget inte som översättarnas dröm, måste jag säga)?

Ame
2007-07-16, 13:11
De har inte översatt Auror utan kör på samma som i engelska versionen.

Moritz
2007-07-18, 00:57
Den var bedrövlig, förutom dom fina specialeffekterna.
Det blev som en helt ny historia, dom hade bytt ressigör i denna.
Hon som spelar hermione överdriver sin karaktär, han som spelar ron är för tystlåten och radcliffe (Harry) ser mest förvirrad ut.
Det dom hade ändrat med avslöjandet av dumbledores army var inte bra.
I böckerna är det ju marinetta, cho changs kompis som förräder DA.
Henne har dom tydligen tagit bort helt.
Allt var ihopklipp av klimaxen i böckerna blandat med dåliga skämt och faktafel.(Vissa översättningar var lite småroliga med)
Favoritskådespelare måste vara snape och hagrid.
Jag gillade dom 2 första filmerna bäst.

Och snart kommer sjunde boken(kann knappt vänta).
Den kommer på lördag och kommer kosta runt 200 kr.
Kommer läsas i ett nafs och läsas om antagligen.

jenny
2007-07-18, 17:12
Har just läst den fotade bok 7 som finns på nätet. Känner mig nu lite vemodig som jag av någon anledning alltid gör när jag har läst något riktigt bra och det har tagit slut. Måste gå och köpa boken på lördag och läsa om igen!

Wikner89
2007-07-18, 17:39
tycker att filmerna är ok men eftersom jag läst böckerna så blir det svårt att gilla den. Korta ner en bok på 600 sidor eller mer(kommer inte ihåg exakt) till 2 timmar kan inte bli bra. Sagan om ringen trilogin är den ända jag vet som lyckats OK men de filmerna är 4 timmar också

Moritz
2007-07-18, 17:54
Vart får man tag på fotade nätboken jenny ?

jenny
2007-07-18, 17:58
Vart får man tag på fotade nätboken jenny ?

Var tror du? På dessa sidor-som-inte-får-nämnas-för-du-vet-vem :)
... Dessutom så står det om läckan i de stora svenska nättidningarna och var de finns.

Ame
2007-07-18, 19:49
Hmm, det är ju knappt så att man vågar surfa på internet nu längre när det har kommit riktiga läckor. Inte så kul att få allt spoilat för en 3 dagar innan boken kommer...

Har inte sett 5:e filmen än men ska se den nu ikväll.

jenny
2007-07-18, 21:23
Hmm, det är ju knappt så att man vågar surfa på internet nu längre när det har kommit riktiga läckor. Inte så kul att få allt spoilat för en 3 dagar innan boken kommer...

Har inte sett 5:e filmen än men ska se den nu ikväll.

Det var precis det som hände mig. Trodde det var safe, men en del skall ju bara jävlas. Men det var spännande ändå.

Einar
2007-07-18, 23:15
Den här filmen var helt klart sämst hittills. Dåligt med skämt och vissa av skämten var så enkla att man inte ens drog på smilbanden. Sen var uppgörelsen ganska usel.

my two cents... ;)

Scratch89
2007-07-18, 23:43
... och jag stör mig fortfarande på att Tonks lämnades så lite utrymme i filmen. GAH!

Ett plus var väl iofs att Luna är betydligt sötare i filmen än vad hon ansågs vara i böckerna. (Samma sak Hermione)

Ame
2007-07-19, 09:44
Filmen var ju lite av en besvikels, i synnerhet scenen där Dumbledor "erkänner" att han konspirerat mot fudge och de försöker ta honom till Azkaban. Han ska ju slåss mot alla 3 först innan han sticker, inte bara smita iväg sådär... Någonting häftigare borde man ju kunna ha gjort.
Fighten mot Voldemort var också ganska mesig tycker jag.
Dåliga skådespelarinsattser från Dumbledor och Umbridge tycker jag.

Nä, ingen bra film alltså.

RassK
2007-07-19, 11:34
filler!!

mjo
2007-07-21, 04:12
en enormt stor och seg teaser :/ näe hoppas att de öser på mer i 6an

Kabuto
2007-07-21, 10:53
filler!!

en enormt stor och seg teaser :/ näe hoppas att de öser på mer i 6an

Håller med, kändes enbart som en lång genomfart till nästa ...

mjo
2007-07-22, 01:33
bumpar denna, satan så seg teaser måste sägas igen!