handdator

Visa fullständig version : antal övningar per muskelgrupp?


Cassady
2007-07-15, 17:50
Finns det någon tumregel för hur många övningar man bör köra per muskelgrupp?
Har sedan ett tag tillbaka kört ett nybörjarprogram som inte är helt olikt z_bumbis 3-dagars (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) men har successivt fått slänga på fler övningar eller set för att verkligen kunna ta ut mig under passet.

Vi tar triceps som exempel.
Finns det någon nackdel med att köra många olika tricepsövningar under ett och samma pass?
Hur många övningar/set är för många?
Hur många övningar/set är för få?

paragon
2007-07-15, 17:53
tja lägg på så mkt vikt du orkar i t ex knäböj. piska sen upp 20 reps där du går så djupt att röven tar i marken.

en gissning är att du inte är så pigg på att lägga till 8 set till och 7 övningar till för benen.

paragon
2007-07-15, 18:03
skulle tippa att dom flesta kör kanske i snitt 2-3 övningar per muskelgrupp.

Whistler
2007-07-15, 18:27
Det är väl individuellt som allt annat, men "så mycket du hinner/orkar, men som ändå gör att passet blir under en timme långt" är väl en ganska bra riktlinje.

Tänk på att det inte alltid är hur trött du är efter passet som avgör hur givande passet har varit.

Alucard
2007-07-16, 12:26
Jag kör 3 övningar per muskelgrupp, dock kan jag vissa dagar känna mig trött under sista övningarna och kan då inte maxa som jag gjorde under första övningen

tntballe
2007-07-16, 12:32
http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=21&page=157

The results demonstrate that 3-set strength training is superior to 1-set strength training with regard to strength and muscle mass gains in the leg muscles, while no difference exists between 1- and 3-set training in upper-body muscles in untrained men.

Anders The Peak
2007-07-16, 13:09
Bröst, rygg och ben 2-3 övningar
Vader 1 övning
Biceps 2 övningar(över- underhandsfattning) "Triceps en övning typ tricepsextension runt huvudet(kanske 5-6*10-16)"
Axlar 2 övningar
Undermar 2 övningar över- underhandsfattning
Mage 1-2 övningar
Korsrygg 1 övning.

Slartibartfast
2007-07-16, 13:16
Om du inte är helt slut efter de set som anges i z_bumbis tredagarsprogram så tränar du inte tillräckligt hårt.

Mushan
2007-07-16, 22:46
Jag brukar köra 2-3 övningar per muskel, dock inte vader.. bara 1 där.

GymTT
2007-07-17, 07:33
2-4 övningar cirka.

Allan
2007-07-17, 07:41
Principen bör väl ändå vara att man lägger upp träningen efter hur stor muskelgruppen är. Stora muskelgrupper bör tränas mer än små. Dessutom måste ju komplexiteten i muskelgruppen tas med. Tränar man tre övningar för triceps eftersom det är tre huvuden, och två för biceps för att den är två delar...ja, då blir ryggpasset rätt omfattande kan jag säga. Helst ska ju antalet övningar också ställas i proportion till hur många set man kan tänkas köra.

kassa
2007-07-17, 07:55
Principen bör väl ändå vara att man lägger upp träningen efter hur stor muskelgruppen är. Stora muskelgrupper bör tränas mer än små. Dessutom måste ju komplexiteten i muskelgruppen tas med. Tränar man tre övningar för triceps eftersom det är tre huvuden, och två för biceps för att den är två delar...ja, då blir ryggpasset rätt omfattande kan jag säga. Helst ska ju antalet övningar också ställas i proportion till hur många set man kan tänkas köra.

off topic, men det är en så kort och obetydlig fråga att det skulle vara onödigt att göra en ny tråd :D anyhow, vad menas med en muskels "huvud"?

Überbiffen
2007-07-17, 08:13
Så här ser det ut för min del just nu.

Lår 5
Bröst 3 vader 2
Rygg 5 biceps 2 trapz 2
Axlar 7
Triceps 5

Snake
2007-07-17, 08:45
off topic, men det är en så kort och obetydlig fråga att det skulle vara onödigt att göra en ny tråd :D anyhow, vad menas med en muskels "huvud"?
Bilderna är nog ganska självförklarande:

Biceps
http://www.fitstep.com/Advanced/Anatomy/Graphics/biceps-anatomy.jpg
Triceps
http://www.fitstep.com/Advanced/Anatomy/Graphics/triceps-anatomy.jpg

Cassady
2007-07-17, 10:32
Så här ser det ut för min del just nu.

Lår 5
Bröst 3 vader 2
Rygg 5 biceps 2 trapz 2
Axlar 7
Triceps 5

Bara av intresse, vilka fem ryggövningar kör du? Frågar eftersom jag börjat fundera en hel del över hur jag skall lägga upp min ryggträning

jonasl
2007-07-17, 16:54
Bara av intresse, vilka fem ryggövningar kör du? Frågar eftersom jag börjat fundera en hel del över hur jag skall lägga upp min ryggträning

Samt vilka sju(!) axelövningar?

JohnRick
2007-07-17, 17:00
Sju axelövningar är ngt overkill ja. Om det nu är sju olika vid samma tillfälle som åsyftas och inte ett roterande schema. Varför inte köra 9 olika för underarmens extensorer?

Rahf
2007-07-17, 17:10
Fem ryggövningar är även det lite overkill för en nybörjare som jag själv.

Marklyft
Roddövning
Drag-övning (lats alltså)

Sen är det klart.

thatkrillesshow
2007-07-17, 19:33
2-4 övningar cirka.

Menar du (och alla andra också för den delen) för ett pass eller över en hel vecka då?

Rahf
2007-07-17, 19:49
Menar du (och alla andra också för den delen) för ett pass eller över en hel vecka då?

Ej kvalificerad gissning: Ett pass. De flesta kör nog hela kroppen en gång per vecka. Skulle jag tro utan att ha några som helst siffror i huvudet.

thatkrillesshow
2007-07-17, 20:05
Ej kvalificerad gissning: Ett pass. De flesta kör nog hela kroppen en gång per vecka. Skulle jag tro utan att ha några som helst siffror i huvudet.

Ok