handdator

Visa fullständig version : Stress påverkan på träning/återhämtning


Hammargren
2007-07-15, 12:42
satt och funderade lite hur pass stor påverkan stress har på bla återhämtningen. att stress ökar energiförbrukningen tycker jag verkar rätt logiskt, men har stress någon påverkan på återhämtning av muskler och leder, metabolism eller liknande?

mvh

Eddie Vedder
2007-07-15, 12:54
Lång tid av stress innebär bl.a. högre kortisolutsöndring vilket inverkar negativt på kroppen, kortisol är ett katabolt hormon.

Så det finns helt klart rent fysiologiska bieffekter av lång tids negativ stress (det finns ju dock positiv stress också men det hör inte till den här diskussionen direkt) och utöver det stör det troligtvis på andra sätt genom att man inte kan foklusera mentalt på träningen, man sover kanske sämre, man får sämre aptit eller kanske tröstäter m.m.¨
Många saker spelar in.:(

Hammargren
2007-07-15, 12:59
Lång tid av stress innebär bl.a. högre kortisolutsöndring vilket inverkar negativt på kroppen, kortisol är ett katabolt hormon.

Så det finns helt klart rent fysiologiska bieffekter av lång tids negativ stress (det finns ju dock positiv stress också men det hör inte till den här diskussionen direkt) och utöver det stör det troligtvis på andra sätt genom att man inte kan foklusera mentalt på träningen, man sover kanske sämre, man får sämre aptit eller kanske tröstäter m.m.¨
Många saker spelar in.:(

ok! då har jag fått lite klarhet i det hela. tack så mycket

LadyInsane
2007-07-15, 15:36
Kan håravfall vara en konsekvens av stress?

krilleh
2007-07-15, 15:49
Jag vet ärligt talat inte när jag är stressad eller inte. Tycker om att ha saker att göra hela tiden och inte bara ligga hemma på dagarna. Men vissa kanske trivs med stress, isf är jag en av dom.

Hammargren
2007-07-15, 16:06
Jag vet ärligt talat inte när jag är stressad eller inte. Tycker om att ha saker att göra hela tiden och inte bara ligga hemma på dagarna. Men vissa kanske trivs med stress, isf är jag en av dom.

det är skillnad på stress och stress

Hammargren
2007-07-19, 12:55
Kortisol har en rad effekter på kroppen. De mest uttalade är att kortisol trycker ned immunförsvaret samt höjer halterna av glukos i blodet. Den senare effekten åtstadkommer kortisol genom att stimulera glukosbildning i lever (glukoneogenes) samt stimulera till nedbrytning av fett i kroppens vävnader.

Kortisol är ett skyddande stresshormon som har en inflammationshämmande effekt på immunsystemets celler. Stressaxeln (hypotalamus, hypofysen och binjurarna) reglerar utsöndringen av kortisolhalten i blodet. Vid rädsla, psykisk eller fysisk stress, eller inflammationsrisk påverkas stressaxeln och kortisol frigörs för att motverka detta. Kortisolfristättningen styrs via ACTH från hypofysen och följer med hjälp av hypotalamusklockan den dygnsrytm med låg frisättning på kvällen och första delen av natten för att sedan öka och vara som högst vid uppvaknandet (då tas energi från reserverna, fettceller och levern).

Om jag har förstått ovanstående rätt (som är taget ifrån wikipedia), så sänkar fysisk eller psykisk stress immunförsvaret och ökar risken att man blir sjuk, och att mer energi tas från fettdepåerna?

birra_peroni
2007-07-19, 13:42
Jag vet ärligt talat inte när jag är stressad eller inte. Tycker om att ha saker att göra hela tiden och inte bara ligga hemma på dagarna. Men vissa kanske trivs med stress, isf är jag en av dom.

Tror det är väldigt inviduellt att känna sig stressad. Jag känner mig heller aldrig stressad trots att jag kan ha massor att göra eller ha saker jag måste göra men inte kommer hinna osv. Vissa klarar det väl bättre än andra. alla kan ju inte må skit :cool:

Eddie Vedder
2007-07-19, 14:34
Jag vet ärligt talat inte när jag är stressad eller inte. Tycker om att ha saker att göra hela tiden och inte bara ligga hemma på dagarna. Men vissa kanske trivs med stress, isf är jag en av dom.

Det du pratar om är också stress, positiv stress. Precis som Hammargren säger är det skillnad på stress och stress och när man inte längre känner att kontrollen finns då börjar stressen bli negativ. Utsätts man för stress i den omfattningen att man hela tiden har kontroll och klarar av situationerna, ja då är stressen snarare positiv.

Ständigt möts vi ju av utmaningar och beroende av huruvida man kan handskas med dessa och hålla allt under kontroll som man kan kollapsa eller växa.

Vi diskuterade stress på en mycket intressant föreläsning i våras och pratad ejust om den här tunna linjen mellan när stressen påverkar positivt tills dess att det blir för mycket och får motsatt effekt.

Hammargren
2007-07-19, 14:59
Det du pratar om är också stress, positiv stress. Precis som Hammargren säger är det skillnad på stress och stress och när man inte längre känner att kontrollen finns då börjar stressen bli negativ. Utsätts man för stress i den omfattningen att man hela tiden har kontroll och klarar av situationerna, ja då är stressen snarare positiv.

Ständigt möts vi ju av utmaningar och beroende av huruvida man kan handskas med dessa och hålla allt under kontroll som man kan kollapsa eller växa.

Vi diskuterade stress på en mycket intressant föreläsning i våras och pratad ejust om den här tunna linjen mellan när stressen påverkar positivt tills dess att det blir för mycket och får motsatt effekt.

Utsöndrar positiv stress lika mycket kortisol som negativ? Och stämmer det jag läste på wikipedia, att stress sänker immunförsvar och ökar förbrukningen av energi från fettdepåerna?

anders90
2007-07-22, 09:28
Utsöndrar positiv stress lika mycket kortisol som negativ? Och stämmer det jag läste på wikipedia, att stress sänker immunförsvar och ökar förbrukningen av energi från fettdepåerna?

jag har hört att det ska vara tvärtom... att kortisol både bryter ned muskler och ökar fettinlagringen (någon som kan bekräfta?). sedan hur pass mycket kortisol som måste utsöndras och under hur lång tid för att det verkligen ska märkas vet jag inte

King Grub
2007-07-22, 09:37
http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/stresscortisol.html