handdator

Visa fullständig version : Ska Sverige ha fri invandring?


Röda_Lacket
2007-07-15, 11:26
Vad tycker ni om detta borde Sverige ha fri invandring ? Man hör ju ofta att vi behöver detta för att klara av våran ekonomi i framtiden?

viktore
2007-07-15, 11:30
eeh? var har du hört det? spontant känns det inte som att invandring lönar sig för vår del, såvida inte varenda svensk medborgare har arbete och det är akut brist på arbetskraft.

man har hört att det är brist på arbetskraft i vissa sektorer men knappast så att det befogar FRI invandring.

nescht.

teal
2007-07-15, 11:31
jag tycker vi borde satsa mer pengar på dom stackare som vi har i Sverige redan nu. Inte så kul att dom kommer hit i hopp om att få starta om på nytt så kläms dom in på förläggningar som boskap.
Tanken med fri invandring tycker jag är god men då ska vi ha pengar att ta hand om alla också. Jag håller numera med min polare (som för övrigt är arab) att vuxna invandrare som åker in i finkan för allvarligare brott skall utvisas direkt till sitt hemlands fängelser (finns väl ett avtal som säger att det är ok som Sverige skrivit på har jag för mig) sen lägger man dom pengar den fången skulle kostat på stackarna som knappt har mat och husrum.

StefanC
2007-07-15, 11:32
Nej det tycker jag inte.

Sverige har en mycket god ekonomi och kommer klara sig alledess utmärkt.

Cilia
2007-07-15, 11:36
Sverige har en mycket god ekonomi och kommer klara sig alledess utmärkt.
det han syftar på med att klara vår ekonomi i framtiden gäller arbetskraft. Forskare har påvisat att med nuvarande befolkning och åldersstruktur så kommer vi inte att ha tillräckligt med arbetskraft för för att utföra alla dom arbetsuppgifter som behövs. Det är ett problem som hela västeuropa står inför.

Sen är det massa antaganden i det hela. Ändras dom så ändras behoven.
Men det här problemet har varit kännt länge. Det är en av anledningarna till att socialdemokraterna införde maxtaxan inom förskolan och skolbarnsomsorgen. För att få föräldrar att arbeta längre dagar, vilket man lyckades med också. Det är alltså en faktor som kan ändras. Att man arbetar fler timmar och senare pensionsålder

mela
2007-07-15, 11:43
Ja, det tycker jag. Så länge folk som kommer hit försörjer sig själva.

Hades
2007-07-15, 11:51
Ja, det tycker jag. Så länge folk som kommer hit försörjer sig själva.

Men så är det ju inte...?

mela
2007-07-15, 11:56
Men så är det ju inte...?

Inte just nu, men det är för att Sveriges invandrarpolitik suger. Om man istället formar om politiken och tar bort många bidrag och stället högre krav på bidragstagare blir det betydligt bättre.

Jag tycker att det är en självklarhet att man får leva och arbete vart man vill i världen.

NotoriousEreko
2007-07-15, 11:57
Sossarna släppte in för många samtidigt!
Skulle haft mer krav på dom istället för att dom åker hit utan att jobba och ändå får pengar för att försörja sig.

Wikner89
2007-07-15, 12:02
Tycker att vi kan ha nästintill fri invandring men då ska kraven för att stanna bli hårdare. Om invandraren stjäl ett 50 öres tuggummi så ska han/hon bli utvisad. Det ska vara ett privilegium att bo i Sverige och inte ett ställe där de är för snälla.

mela
2007-07-15, 12:04
Tycker att vi kan ha nästintill fri invandring men då ska kraven för att stanna bli hårdare. Om invandraren stjäl ett 50 öres tuggummi så ska han/hon bli utvisad. Det ska vara ett privilegium att bo i Sverige och inte ett ställe där de är för snälla.

öh?
Om de har blivit svenska medborgare då? Då kan vi inte utvisa dem om de så mördar kungen.

Loke
2007-07-15, 12:18
Jag tror inte vi svenskar kan sitta och bestämma detta på egen hand. Inom EU är vi för beroende av varandra för att det ska funka att olika länder har väldigt olika invandringspolitik på lång sikt. I framtiden kommer detta bli en fråga som nästan helt ligger i bryssel snarare än i stockholm. Därmed inte sagt att varje land kommer få lika många invandrare, det är en helt annan sak.

Och jag tror att i EU är man ganska negativ till invandring. Det kommer så sakteliga att bli mer positiv stämning till invandring när de ekonomiska fördelarna blir allt mer uppenbara, men någon verkligt fri invandring kommer vi aldrig tillåtas att ha.

Så jag tror att frågan "Ska EU ha fri invandring?" är lite mer intressant och relevant, om inte annat är den nog lite svårare att svara på för de flesta svenskar.

Jorgen
2007-07-15, 12:23
Och denna tråden kommer att spåra ur i en kavalkad av personangrepp om 5...4....3....2....1...................... ;)

Bönne
2007-07-15, 12:39
eeh? var har du hört det? spontant känns det inte som att invandring lönar sig för vår del, såvida inte varenda svensk medborgare har arbete och det är akut brist på arbetskraft.

man har hört att det är brist på arbetskraft i vissa sektorer men knappast så att det befogar FRI invandring.

nescht.Invandrare behöver ju inte bara ta jobb, de kan ju skapa dem också.

krilleh
2007-07-15, 13:19
om det finns fler lediga jobb och lägenheter why not? Bara "vi kan ta hand om dom" så tycker jag det är bra. Om vi itne kan det, bör vi vänta några år och fixa fler jobb, beonde först.

daja
2007-07-15, 13:25
Vad tycker ni om detta borde Sverige ha fri invandring ? Man hör ju ofta att vi behöver detta för att klara av våran ekonomi i framtiden?

Sverige ska absolut inte ha fri invandring av den enkla anledningen att vi inte kan förse de som redan bor här med jobb eller social trygghet.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 13:28
Det ska vara ett privilegium att bo i Sverige

Lol ;) Du som är född här då, vad ger dig detta "privilegium"? Är väl lite orättvist att det dels ska avgöras via arvsrätt, och att alla andra ska behöva kvalificera in sig? Vi borde i så fall utvisa etniska svenskar som missköter sig också, till något land där det inte är ett "privilegium" att bo. Nordpolen kanske? På så sätt kan vi ju få in fler invandrare som sköter sig och kan få landet att bli ännu mer priviligerat!

Varför ska en invandrare som begår ett brott bli utvisad, när inte en etnisk svensk blir det? Utvisa alla, så får vi länder med bara kriminella, då måste de sköta sig :thumbup:
Frågan är bara vilket land som vill ta på sig uppgiften. Men det är väl rätt lätt ändå iofs; eftersom det är ett privilegium att bo i Sverige följer det ju att alla länder folk invandrat från är lite mindre värda, varför dessa länder kanske lika gärna skulle kunna vara stora fängelsen istället ;)

Dissector
2007-07-15, 14:11
Varför ska en invandrare som begår ett brott bli utvisad, när inte en etnisk svensk blir det?

För att vi naturligtvis inte kan börja utvisa våra egna medborgare.

Landet som personen kommer ifrån får väl "ta på sig" att ha hem sin medborgare igen? Det är väl inget konstigt med det?

EDIT: Jag hoppas att vi hela tiden talar under förutsättningen att invandrarna det gäller INTE är svenska medborgare. Om vi skulle prata om invandrare som nu är svenska medborgare kan vi givetvis inte utvisa dom, och om det är svenska medborgare fast ursprungligen från ett annat land som Wikner89 syftar på så håller jag helt med om vad Marcelo_Garcia skriver.

-squat-
2007-07-15, 14:23
Jag har i princip inget emot fri invandring så länge invandrarna kan försörja sig själva och inte begår brott. Men det räcker inte bara med att folk kan försörja sig själva för att det ska funka, det är betydligt flera faktorer som spelar in.

Så vitt jag vet så finns det ingen forskning som har visat att det mångkulturella samhället fungerar. Så innan vi kan säga ja till fri invandring måste vi ha en klar model för hur vi ska få det att funka i det stora hela.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 14:40
Landet som personen kommer ifrån får väl "ta på sig" att ha hem sin medborgare igen? Det är väl inget konstigt med det?

Reagerade mest på att det skulle vara ett privilegium att komma till Sverige, och att invandrare på något sätt ska vara tacksamma emot etniska svenskar som "låter dem" komma hit. Visst, Sverige har det bättre ställt än många andra länder, och många vill flytta hit pga det - och ÄR tacksamma för det. Jag ser däremot att bo var man vill som en mänsklig rättighet, i den mån det finns arbete osv. Och jag ser inte varför ett brott som inte ens ger böter för en svensk skulle resultera i utvisning för en invandrare. Det är en mentalitet som sätter invandrare i en sorts evig tacksamhetsskuld till de etniska svenskarna.

Jag menar, låt oss få en sak klar för oss, och det är att de allra flesta etniska svenskar i "vår generation" inte har speciellt mycket med uppbyggnaden av det svenska välståndet att göra; så de har väl egentligen lika lite rätt att avnjuta dess frukter som en invandrare har? Begår en etnisk svensk 18-åring ett brott visar han på samma sätt som en invandrare att han inte är "tacksam" för sina "privilegier" - som han inte själv arbetat för - och bör med en sådan logik inte få stanna kvar i Sverige; om vi nu antar att bo i Sverige är ett privilegium. Jag ser Sverige som ett underbart land som folk har arbetat hårt för att få så bra som det är, men jag ser det inte som ett privilegium att bo i Sverige jämfört med resten av världen, och att alla som flyttar hit ska vara evigt tacksamma för att de fått göra det. Jag ser det som en självklarhet att man ska få flytta dit man vill bo, vare sig man kommer från Småland eller Zimbabwe, och att ett straff som gäller för dig ska gälla för mig, var du och jag än kommer ifrån.

Men visst, när man fortfarande är medborgare i ett annat land och inte i Sverige kan det ses naturligt att man får sitta av sitt straff i landet man är medborgare i; men jag tvivlar att det var det som menades i ursprungsinlägget. Var det det så kan jag hålla med. Däremot har jag hört många argumentera att man ska utvisas om man är invandrare och begår ett brott, även om man är svensk medborgare. Vilket jag inte kan hålla med om. Jag anser att svenskar är svenskar, invandrade som infödda.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 14:45
Så vitt jag vet så finns det ingen forskning som har visat att det mångkulturella samhället fungerar.

Finns det någon forskning som visar på motsatsen?

-squat-
2007-07-15, 14:47
Finns det någon forskning som visar på motsatsen?

ja, det finns en hel del forskning på området.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 14:50
ja, det finns en hel del forskning på området.

Kan du länka till var man kommit fram till att det inte fungerar, och vad man baserar det på?

-squat-
2007-07-15, 14:53
Kan du länka till var man kommit fram till att det inte fungerar, och vad man baserar det på?

Jag har tyvärr ingen länk. Men jag vet att bland annat en svensk forskare nyligen la fram en rapport.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 14:56
Jag har tyvärr ingen länk. Men jag vet att bland annat en svensk forskare nyligen la fram en rapport.

Kan du i alla fall definiera vad du menar med att mångkultur "inte fungerar"? Och hur det ska vara när det "fungerar"? Och gärna även hur den här svenske forskaren menar att det inte fungerar (för jag antar väl att du läst rapporten, eftersom du tar upp den?).

Tomten
2007-07-15, 15:13
Finns det någon forskning som visar på motsatsen?

Ta en sväng förbi Irak så kanske det blir klarare för dig?

Kolla på alla länder där det finns flera religioner, så ser du direkt att det skapar problem. Muslimerna i danmark för ju ett jäkla oljud, fast där är det väl mer civiliserat än i Irak där Shia och Sunnimuslimer istället skjuter och spränger varandra i småbitar.

Nu är väl det inte ett bevis på att det inte kan funka, men nog fasiken är ett samhälle med en dominant kultur mer fridfullt än ett samhälle där flera olika kulturer hela tiden hamnar i konflikt.

Lexidos
2007-07-15, 15:17
Sverige ska absolut inte ha fri invandring av den enkla anledningen att vi inte kan förse de som redan bor här med jobb eller social trygghet.

Ja först ska man ta hand om dem som redan kommit hit.
Det är givetvis en självklarhet att vi ska ta hand om dem som flyr krig & tortyr i sina hemländer även om det kan vara svårt att ge dem ett jobb osv.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 15:34
Ta en sväng förbi Irak så kanske det blir klarare för dig?

Visst kan människor med olika kulturer hamna i bråk med varandra. Precis som människor från olika nationer, eller människor med olika politiska åsikter, människor som gillar olika fotbollslag, osv. Jag själv är kristen, har vänner som är muslimer, ateister, osv. som kommer från helt olika delar av världen. För oss fungerar det jättebra att umgås, trots att vi kommer från helt olika kulturer. Därför verkar det konstigt för mig att det skulle vara omöjligt för folk från olika kulturer att kunna samexistera - då det ju fungerar för alla jag känner. Jag känner kurder, shia- och sunnimuslimer som umgås helt utan problem här i Sverige, och som umgås med mig som kristen helt utan problem, men som kanske inte skulle kunna göra det om vi bodde i Irak, där vi kanske levt mer uppdelade. Jag tror mångkulturen gjort att vi förstått att det inte är så stor skillnad oss emellan trots allt.

Jag tror problemet med mångkultur i allra flesta fall inte alls har något med själva kulturen att göra, utan betydligt mycket mer med den ekonomiska situationen. De allra flesta invandrare i Sverige tillhör ju till exempel arbetarklassen. Innan invandringen började på någon större skala, fanns den största brottsligheten i arbetarklassen - och idag är det likadant. Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, visst. För att arbetarklassen är överrepresenterad. Titta på invandrare som är rika; invandrare från borgarklassen är inte överrepresenterade, precis som etniska svenskar i borgarklassen inte heller är det. När den ekonomiska situationen är dålig är det dessutom mycket vanligare att man börjar gruppera sig efter "vi och dem". Man söker en tillhörighet, när livet annars inte går så jättebra. Det är ingen slump att både invandrargäng och nazistgäng oftast kommer från arbetarklassen. Även länder, som tex Irak, där olika kulturer i stort sett är i krig mot varandra, ser ju aldrig den ekonomiska situationen speciellt bra ut. Varför är det inte krig mellan judar, muslimer och kristna i USA?

viktore
2007-07-15, 16:38
Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, visst. För att arbetarklassen är överrepresenterad.


Skulle det vara en förmildrande omständighet?

Tolkia
2007-07-15, 16:41
Skulle det vara en förmildrande omständighet?
Nej, men en (del)förklaring. Om en viss nationalitet främst återfinns inom en socialgrupp blir den ju överrepresenterad där den aktuella socialgruppen är överrepresenterad.

krebbe
2007-07-15, 16:52
Har själv inget emot invandringen. Det jag har emot är Sveriges sätt att ta hand om Invandrarna. Jag påstår att vi i Sverige inte riktigt är så bra på att ta hand om de som kommer hit och det slutar i massa konflikter.

Jag tänker mig själv in i deras situation. Den dag jag kommer till ett land som flykting, Kan inte språket, har inga pengar och staten inte hjälper mig ett dugg. Jag lovar er att det inte skulle ta mer än en vecka innan jag skulle börja stjäla saker för att få tag i mat.

Allan
2007-07-15, 17:09
Nej, jag tycker inte vi ska ha fri invandring. Däremot tycker jag att vi ska ta emot flyktingar i behov av skydd i större utsträckning.
Eftersom debatten inte är direkt ny på Kolo kan det vara idé att reda ut ett par grejor. Det är inte alla invandrare som är kriminella. De flesta är det inte, och det går inte att säga att vissa invandrargrupper är mer kriminella än andra.
Det är hela tiden deras position i samhället som är avgörande för hur etablerade de kommer att bli, och hur många som kommer att trilla dit under tiden.
Religionen har naturligtvis inte ett smack med det att göra. Det var nästan bland det mest ointelligenta jag läst på Kolozzeum på länge.
Inte heller är snacket om mångkultur hit eller dit särskilt smart - vi har redan mångkultur i Sverige vare sig vi vill ha det eller inte, och att tro att vi skulle kunna sitta som nån slags bakficka och vägra ta nya intryck är löjligt. Vi får minst lika många intryck via medier idag som nån enstaka kvinna med huckle som jobbar i hemtjänsten skulle kunna förmedla.
Etniskt renrasiga nationer går under. Och fort.
Men fri invandring så vi kan skapa underbetalda massor med slit-och-släng-jobbare? Nope

Racso
2007-07-15, 17:15
Alla länder bör ha "fri invandring", dvs man bör öppna alla gränser. Skulle nog få I-länderna att engagera sig lite mer i att få u-länder på fötterna.

blekfet2
2007-07-15, 17:28
nej.

Miiix
2007-07-15, 17:49
Jag tänker mig själv in i deras situation. Den dag jag kommer till ett land som flykting, Kan inte språket, har inga pengar och staten inte hjälper mig ett dugg. Jag lovar er att det inte skulle ta mer än en vecka innan jag skulle börja stjäla saker för att få tag i mat.

Vad dillar du om? De flyktingar som kommer hit får försörjning, bostad, gratis svenskaundervisning, och man har stor valfrihet när det gäller att välja plats att bo på. Så nog får man en hel del hjälp av staten alltid!

Ont; Nja inte fri invandring. Om man kan bidra med arbetskraft som inte redan finns i sverige kan man få komma hit tycker jag, eller om man vill starta företag här.

Flyktingar tycker jag inte alls vi ska ta emot i nån stor utsträckning, bättre om man tar hand om de i flyktingläger på plats elr dylikt då man kan hjälpa många fler på det sättet.

Fultjack
2007-07-15, 18:47
nej, vi borde inte ta in mer invandrare öht på ett bra tag

hultman
2007-07-15, 18:47
Ja, förutsatt att vi avskaffar alla former av socialförsäkringar och subventioner.
En välfärdsstat är beroende av en klar majoritet av invånarnas förmåga att försörja sig själva.

hatework
2007-07-15, 19:08
alldrig! alldrig alldrig!

Racso
2007-07-15, 19:19
Ja, förutsatt att vi avskaffar alla former av socialförsäkringar och subventioner.
En välfärdsstat är beroende av en klar majoritet av invånarnas förmåga att försörja sig själva.

Håller med, det är fördjävla slappt här. I praktiken kan man ju sätta bidragstagande i system och leva på det. HELT SJUKT.

Tolkia
2007-07-15, 19:20
Håller med, det är fördjävla slappt här. I praktiken kan man ju sätta bidragstagande i system och leva på det. HELT SJUKT.
Inget som är unikt för invandrare dock, i den mån det förekommer.

Racso
2007-07-15, 19:28
Inget som är unikt för invandrare dock, i den mån det förekommer.

Nej, verkligen inte. Tänkte i största allmänhet.

blekfet2
2007-07-15, 19:45
alldrig! alldrig alldrig!

missat lågstadiet?

Fredriiik
2007-07-15, 19:53
Nej

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 20:21
Skulle det vara en förmildrande omständighet?

Nej, men det förklarar att brottsligheten beror på socioekonomiska förhållanden och inte på mångkultur. Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, för att de är överrepresenterade i arbetarklassen (inkl arbetslös arbetarklass) - och arbetarklassen är överrepresenterad i brottsstatistiken pga dess socioekonomiska situation. Rika invandrare är inte det.

Marcelo_Garcia
2007-07-15, 23:17
ja, det finns en hel del forskning på området.

Forskning som tex Sverigedemokrater ofta lägger fram är lite lösryckta meningar från Robert Putnams forskning, de använder gärna tex:

"In the short to medium run, however, immigration and ethnic diversity
challenge social solidarity and inhibit social capital. In support of this
provocative claim I wish to adduce some new evidence, drawn primarily
from the United States. In order to elaborate on the details of this new
evidence, this portion of my article is longer and more technical than my
discussion of the other two core claims, but all three are equally important."

Medan han själv dock fortsätter med:

"In the medium to long run, on the other hand, successful immigrant
societies create new forms of social solidarity and dampen the negative
effects of diversity by constructing new, more encompassing identities.
Thus, the central challenge for modern, diversifying societies is to create
a new, broader sense of ‘we’.”

Han konstaterar alltså att det kan uppstå en del problem när kulturer blandas, vilket väl är ganska uppenbart, men att det till slut i det långa loppet ändå absolut "fungerar". Även om jag inte riktigt vet vad ni menar med "fungerar" ;)

Angel
2007-07-15, 23:29
Nej då flyttar jag till Finland.

Clabus
2007-07-15, 23:55
Nej för fan. De blir vi skåningar som får ta smällen, med gäng bråk och skit!

NiXPhoenix
2007-07-16, 01:42
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16232763.asp

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16223930.asp

Letade egentligen efter en artikel i dagens tidning om att integrationsministern tyckte att vissa kommuner som t ex Fredrik Reinfelds hemkommun Täby skulle ta emot mer flyktingar... Har hon tänkt på att det kanske finns olika anledningar till varför alla kommuner inte vill ta emot flyktingar hur som helst? Det kanske inte finns hyreslägenheter som kommunalrådet sa i det här fallet, invånarna kanske inte vill det m.m.

Varför inte ge de egna invånarna möjlighet till hyreslägenheter, ska vi bygga helt nya hus bara för att ta emot massa invandrare? Vad är det för sätt?
Det finns gott om unga svenskar, både utan jobb och boende. Ibland har de jobb men är ändå tvungna att bo kvar hemma hos sina föräldrar eftersom det knappt finns några hyreslägenheter på orten där de bor. Vad sägs om att bygga lite hyreslägenheter åt dem istället?


Fattar inte hur en del av er tänker, jag är inte nån patriot direkt men det är ju skrämmande att läsa vad vissa av er har för åsikter.

ZHTOHELLAS
2007-07-16, 02:10
Sverige kan inte ta handa om sina egena, varför tror du regeringen att dom kan ta hand om en massa utlänska medborgare då*whistle*

Mina föräldrar kom hit från grekland på 70talet som arbetskraft invandring, dom har jobbat sedan dag 1 och gör det fortfarande, mina släktingar jobbar alla och många startade efter några år eget här.

Situationen idag är sådan att mina föräldrar tycker väldigt illa om "den nya generationens invandrare" då dom i deras ögon är parasiter som smutskastar andra invandrare som sliter hårt på sina jobb och företag.

Deceiver85
2007-07-16, 08:19
Sverige tillhör de länder som tar emot flest invandrare och flyktingar per capita i Europa redan, är det inte dags för andra länder att ta sitt ansvar?

h1tman
2007-07-16, 11:11
Sverige tillhör de länder som tar emot flest invandrare och flyktingar per capita i Europa redan, är det inte dags för andra länder att ta sitt ansvar?

Det är vi som är oansvariga...

Spawn
2007-07-16, 11:27
Sverige är ett relativt bra land tills för ett par år sedan. Innan stod det inte mycket om mord,våldtäkter,rån,misshandel med mera. Självklart kanske det inte uppmärksammades lika mycket men media var även då mycket bred. Jag tror att fri invandring bara leder till mer problem då vi inte har lika stor koll på vilka vi tar in. Jag tror att vi först måste ta hand om de problem vi har istället för att skapa nya för att vara "snälla". Självklart borde alla få komma hit om de har något problem i sitt land men det känns bara som att problemet flyttas över till oss då. Kanske ses jag i detta inlägg som någon smygrasist men så är det inte.

Sen är det mycket skriverier angående detta att invandrare skulle ta våra jobb. Men ge er de skapar minst lika många och de bidrar med mer än vad vi normalt ser. Fan nu orkar jah inte skriva mer back to work :)

Mvh/Spawn

Diggler
2007-07-16, 11:37
Fler flyktingar, färre invandrare.

NiXPhoenix
2007-07-16, 12:55
Fler flyktingar, färre invandrare.


Varför det? För att flyktingarna är mer utsatta? Invandrarna tycker antagligen inte heller att allt är bra i sina hemländer, annars skulle de inte komma hit.


Om det nu ska tas in massa invandrare/flyktingar tycker jag man ska försöka ställa lite krav, en fördel om de har nått en viss utbildningsnivå till exempel. Har sett att detta är populärt att prata om bland några invandringsförespråkare på det här forumet, - vi sparar massa pengar på att ta hit invandrare som redan är utbildade!
Nåväl, säg att det är så, men då är det väl bra om vi tar in just såna och inte folk från Etiopien och Somalia bara för att de råkar vara flyktingar.
Nu tror jag inte att dessa nationaliteter är alltför vanliga i men de förekommer i alla fall. 60% av befolkningen i dessa länder kan inte läsa och skriva!

Lägg dessutom till att flyktingar, om de nu verkligen är det, borde må betydligt sämre psykiskt. Har det inte stått en del i tidningarna om hur underprioriterad psykvården är, vi har gott om egna tokar som ibland får för sig att löpa amok när de blir nekade vård.

The Somberlain
2007-07-16, 13:01
Japp, men inte med generös välfärdsstat där hederliga arbetare betalar andras uppehälle. Nä, skär ner på bidragen så får folk komma hit med en förhoppning om en ljus framtid ist.