handdator

Visa fullständig version : Tonfisk för ofta?

b_andersson
2007-07-15, 11:14
Är ett stort fan av tonfisk från icas lite dyrare 12:- till euroshops 4:-.
Min undran är, är det farligt att äta tonfisk 3 ggr per dag? Hörde man kunde få i sig stor mägnd tungmetaller.
Äter det isådannafall, morgon(till frukost), middag och kväll (Precis innnan jag går och lägger mig)

Tack!
//Björn

ramagoen
2007-07-15, 11:30
äter ofta jag med.

Hört skilda meningar om detta.

paddanboy
2007-07-15, 11:50
Farligt och farligt...

Det finns restriktioner och rekommendationer att man böra äta tonfisk max 1 gång per vecka på grund av tungmetaller. Så tre gånger om dagen är inte fördelaktigt.

ramagoen
2007-07-15, 12:10
Farligt och farligt...

Det finns restriktioner och rekommendationer att man böra äta tonfisk max 1 gång per vecka på grund av tungmetaller. Så tre gånger om dagen är inte fördelaktigt.

Det är väl enligt FDA's rekommendationer inte SLV's?

Eddie Vedder
2007-07-15, 12:35
Spm paddanboy säger, det finns gränser som anses klokt att hålla sig inom p.g.a. av tungmetaller i tonfisken. Detta gäller inte enbart tonfisk och tungmetaller utan även annan fisk och miljögifter, svensk strömming anses vara betydligt giftigare än tonfisken t.ex (strömming som är min absoluta favorit!*cry*). Ofta gäller dessa råd främst gravida och ammande samt barn.
Tre gånger om dagen känns lite i överkant men du kommer ju inte automatiskt gå under för det. Precis som med allt är det ett eget val hur mycket risker man vill exponera sig för, hur mycket aspartam man häver i sig för att man gillar lightläsk, hur mycket alkohol man häver i sig för att man gillar att festa o.s.v. Allt handlar ju om att väga fördelar mot nackdelar och om du verkligen juter av din tonfisk tre gånger om dagen så ät den du, om det sedan är bra eller ej kommer ta många år innan du kan svara på (och vid det laget borde du inte klara av att se en tonfiskburk längre i vilket fall:D).

b_andersson
2007-07-15, 12:50
HAHAHA precis! Du har alldeles rätt, jag skall nog dra ner lite på det. Jag tar mest 3 ggr per dag då jag tröttnat på vassle proteinet. så tar jag det istället.
Tack för informationen!
.

Eddie Vedder
2007-07-15, 12:57
Låter som du överhuvudtaget har en övertro på proteinbehovet faktiskt, ersätta tre portioner vassleprotein med tre portioner tonfisk låter inte särskilt nödvändigt.
Ligger du på överskott/kaloribalans, tränar styrketräning och håller ett hyfsat kolhydratintag så är inte proteinbehovet sådär jättestort och det är ganska svårt att få i sig för lite vid en blandkost. Tänk på att ALLA källor räknas, proteinet från bröd, från ris, från havregryn, från dina grönsaker etc. Allt det räknas också och inte bara kött-/ägg-och mejeriprodukter.:)

abbe
2007-07-15, 13:41
Jag minns inte helt men jag tror det var Uppdrag granskning som gick igenom livsmedelsverkets rekommendationer för gravida och ammande mödrar. Det finns hur många saker som helst som man "bör/ska" undvika. Bland annat så var det en lögn att alkohol går ut i bröstmjölken (testades med 4 dl vin).

Sen hade de gjort tester på barnen i fiskebyar som föddes på 70-talet, då gifterna var som störst. Föräldrar och barn åt mycket fisk då men man kunde inte på något sätt påvisa att barnen mått sämre än de barn vars föräldrar inte åt fisk.

Jag har även sett studier på folket på Grönland och de mådde så mycket sämre av västerländsk kost att rekommendationerna var att de skulle äta som de åt innan.

Personligen är jag lite skeptisk till konservburkar så jag undviker hellre det än fisk.

Eddie Vedder
2007-07-15, 13:45
Jovisst kan SLV:s råd och rekommendationer ifrågasättas och man behöver verkligen inte följa dom slaviskt om man inte finner det befogat.

Dock följer alltid SLV försiktighetsprincipen och OM det är så att det kan påverka barnet negativt med alkohol, OM tungmetaller och miljögifter påverkar barnet negativt så finns ju ingen anledning att gambla. Tycker det är bra att man iaf påvisar teorier om vissa saker som kan vara skadliga, om det sedan inte stämmer till 100% att en ammande mor kan supa sig full och äta fisk med tungmetaller så lär det knappast skada att undvika det heller.

Alla råd är för varje enskild individ hur man ställer sig till dessa och hur man efterföljer dom, det är ju inte lagar vi pratar om.

Rahf
2007-07-15, 14:06
För att fixa en avslutning åt mr. Teddy:

I slutändan är det upp till en själv. Man gör som man vill och tar konsekvenserna av sitt handlande därefter. Vet man att det kan vara farligt så finns det ingen anledning att beskylla annat än sig själv. På samma sätt som folk röker ciggaretter för att de tycker om det, med vetskapen om att det är farligt (halvtaskig jämförelse men ni fattar) Huvudsaken man har roligt!

Raggis
2007-07-15, 14:15
För att fixa en avslutning åt mr. Teddy:

I slutändan är det upp till en själv. Man gör som man vill och tar konsekvenserna av sitt handlande därefter. Vet man att det kan vara farligt så finns det ingen anledning att beskylla annat än sig själv. På samma sätt som folk röker ciggaretter för att de tycker om det, med vetskapen om att det är farligt (halvtaskig jämförelse men ni fattar) Huvudsaken man har roligt!

Uhm, det där var en re-run, om man säger så. Lol. Eddie nämnde redan detta i sin första post.

Racso
2007-07-15, 17:33
Som sagt, det finns INGET man kan äta i "bulkmängder" *rolleyes* utan att det skulle medföra någon hälsomässig nackdel. Tyvärr.

JohnRick
2007-07-15, 20:47
Är ett stort fan av tonfisk från icas lite dyrare 12:- till euroshops 4:-.
Min undran är, är det farligt att äta tonfisk 3 ggr per dag? Hörde man kunde få i sig stor mägnd tungmetaller.
Äter det isådannafall, morgon(till frukost), middag och kväll (Precis innnan jag går och lägger mig)

Tack!
//Björn

3 ggr per dag säger du? Är det underförstått att du menar 3 tonfiskburkar á ca 150g, eller du kanske tar två per tillfälle? Eller en burk delat på tre? Vad är grammängden/dag?

b_andersson
2007-07-16, 09:56
3 ggr per dag säger du? Är det underförstått att du menar 3 tonfiskburkar á ca 150g, eller du kanske tar två per tillfälle? Eller en burk delat på tre? Vad är grammängden/dag?

100 g per tillfälle. 24 g protein 0 g kolhydrater 1g fett

Torsk_ole
2007-07-16, 10:45
100 g per tillfälle. 24 g protein 0 g kolhydrater 1g fett

Snacka om att du får i dig för mycket protein varje dag.

Du vet att kroppen inte kan har nytta av mer än runt 200 gram protein per dag. Har för mig att kroppen kan använda 4-8 g per timme till proteinsyntesen. Resten oxideras bara till energi.

King Grub
2007-07-16, 10:46
Har för mig att kroppen kan använda 4-8 g per timme till proteinsyntesen. Resten oxideras bara till energi.

Du pratar om tarmens upptag av proteinet?

King Grub
2007-07-16, 10:50
Kvicksilvermängder i tonfisk:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1817718&rendertype=table&id=t2-ehp0115-000235

Författarna påpekar, att det går inte att dra slutsatser om mängderna i en burk baserat på uppmätta mängder i en annan.

Torsk_ole
2007-07-16, 10:54
Du pratar om tarmens upptag av proteinet?

Det kanske jag gör. Du vet bättre än jag.

King Grub
2007-07-16, 10:57
Ja, dom siffrorna överensstämmer rätt bra med hur mycket protein tarmen kan ta upp per timme av proteinet man äter. Det långsammaste upptaget av intakta proteiner har rå äggvita med 1-2 gram per timme upp till 10 gram per timme eller kanske mer för vassleisolat. Siffrorna bli lägre om proteinet äts som en del av en blandad måltid.

Xtreme-G
2007-07-16, 23:41
Hittade detta härom dagen: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14348&epslanguage=SV

Exempel på fisk och fiskprodukter som har låga halter av miljöföroreningar och som alla kan äta utan inskränkning:

torsk och plattfisk från Östersjön
odlad fisk
produkter som exempelvis fiskbullar, fiskpinnar, sillkonserver och konserverad tonfisk.
all fisk fångad på västkusten och i öppna havet (med undantag för stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och färsk eller fryst tonfisk).

Kommentarer?

King Grub
2007-07-17, 05:02
Som sagt, "det går inte att dra slutsatser om mängderna i en burk baserat på uppmätta mängder i en annan".