handdator

Visa fullständig version : Lutande hantelflys skadligt för axlarna?


Hammargren
2007-07-15, 10:20
hej, hej!

jag blev häromdagen rekommenderad att enbart köra raka hantelflys då lutandekan vara skadligt för axlarna - stämmer detta? jag vet inte exakt hur många graders lutning jag brukar ha, men runt 30 iaf, 2 "snäpp" över helt rak om det nu säger någonting. bör jag skippa mina lutande hantelfly helt, eller tror ni det inte är någon fara?

mvh

Degpekka
2007-07-15, 10:45
finns det någon axelövning som inte är skadlig? ;)
Har du inte skadat dig eller fått ont av den tycker jag det låter knas att du ska skippa den, den verkar ju funka för dig... Bara min första reaktion.
Men vi för väl höra om någon har mer fakta! :)

Allan
2007-07-15, 10:47
Lutande hantelflys skadligt för axlarna?

Nej

Jorgen
2007-07-15, 10:59
Med fel utförande, visst.
Annars, nej.

JohnRick
2007-07-15, 11:09
För att i så fall spinna vidare på det här, utan att för den skull låna tråden:

Är lutande hantelpress mer att rekommendera för en som tidigare haft axelproblem (jag själv), till skillnad från lutande flyes?


Annars håller jag med ovanstående. Med rätt utförande och utan att det gör ont - kör på.

Jorgen
2007-07-15, 11:21
För att i så fall spinna vidare på det här, utan att för den skull låna tråden:

Är lutande hantelpress mer att rekommendera för en som tidigare haft axelproblem (jag själv), till skillnad från lutande flyes?


Annars håller jag med ovanstående. Med rätt utförande och utan att det gör ont - kör på.

Beror väl lite på vilken typ av axelproblem, men jag skulle svara ja.
Jag kan inte köra flyes för tillfället, men lutande hantelpressar går (om jag kör lätt) med nöd och näppe (inflamerad infraspinatus).
Fö så är hantelpressar en bättre bröstövning än flyes om man nu måste välja mellan dom två.

Saosin
2007-07-16, 01:06
Jag skadade min axel när jag körde lutande hantelflyes. hade antagligen alldeles för tunga vikter för den övningen. Ett råd kan ju vara att börja med väldigt lätta vikter men för egen del så kommer jag aldrig köra den övningen igen :/

Degpekka
2007-07-16, 21:28
Jag skadade min axel när jag körde lutande hantelflyes. hade antagligen alldeles för tunga vikter för den övningen. Ett råd kan ju vara att börja med väldigt lätta vikter men för egen del så kommer jag aldrig köra den övningen igen :/

aldrig nyttigt att börja för tungt... speciellt inte i en sådan kontaktövning.
Krya på dig och hoppas du ångrar dig och kör den igen, för den e skön! ;):naughty: