handdator

Visa fullständig version : Träna efter brutna ledband i knät


Saikyou
2007-07-15, 08:13
Hej allihopa, detta är min första post i träningsforumet överhuvudtaget :Virro
Iallafall, till min fråga, för några år sedan, runt 4 år, så lyckades jag bryta av ledbanden i mitt högra knä rakt av. Åkte in på akut operation och knät känns helt okej förutom att det känns när jag har gjort någonting för mycket. T ex 2-3 timmars tennis går utmärkt medans det börjar värka efter ca 4 timmar. Då styrketräning och löpning vilka är de två saker jag tänkt börja med relativt seriöst, iallafall styrketräningen mestadels, så är jag lite orolig för hur mycket jag borde belasta knät i vissa övningar. Jag har hört att ben blir starkare efter dom har läkt efter ett brott, och jag tror det är delvis fel och delvis rätt. Mitt knä har typ blivit större eller vad man ska säga men inte speciellt starkare :Virro Större och större, fått en bulliknande tillväxt av ben precis under knäskålen *whistle* Iallafall, alla tips tas emot med tacksamhet:bow: Kan väl tillägga att jag är 187,½cm och väger (kommer väga om ett par månader rättare sagt :Virro ) 80-85kg.

Guddi
2007-07-15, 09:15
Bröt du benet eller drog du sönder ett ledband? Om man bryter benet och det inte är vid en ledkapsel så läker benet utan problem i de flesta fall och man får inga bestående men när det väl är läkt. Ledband är det värre med och de blir aldrig 100 % som de var innan skadan. Men om du klarar av att spela 2-3 timmar tennis så kan du säkerligen träna vad du vill på gymmet så länge som du följer vanliga vettiga träningsråd som gäller alla som tränar på gym.