handdator

Visa fullständig version : Till jobbet - mat


Bearius
2007-07-15, 07:25
Jobbar som fastighetsskötare för tillfället, det är 8 timmars arbetsdag, 5 dagar/veckan. Till saken hör att p.g.a. avståndet så måste jag gå upp klockan 05.00 på morgonen.

Jag har frukost klar, även middag när jag kommer hem på kvällen.. men under luchen på jobbet.. vad kan man då äta och som inte är så dyrt?
Någon gång i veckan tar jag mig en hamburgare med sallad och ketchup men det är en gång.. vad för något kan man äta de andra dagarna?

Tacksam för svar.

Det finns kyl och micro på jobbet.

Handcuff
2007-07-15, 07:31
Jobbar som fastighetsskötare för tillfället, det är 8 timmars arbetsdag, 5 dagar/veckan. Till saken hör att p.g.a. avståndet så måste jag gå upp klockan 05.00 på morgonen.

Jag har frukost klar, även middag när jag kommer hem på kvällen.. men under luchen på jobbet.. vad kan man då äta och som inte är så dyrt?
Någon gång i veckan tar jag mig en hamburgare med sallad och ketchup men det är en gång.. vad för något kan man äta de andra dagarna?

Tacksam för svar.

Det finns kyl och micro på jobbet.

Då kan du ju äta precis vad som helst :confused: Laga extra när du gör middag så du får en lunchlåda? Eller gör ett rejält storkok en gång i veckan - enkelt, billigt och praktiskt :thumbup:

Bearius
2007-07-15, 07:32
Då kan du ju äta precis vad som helst :confused: Laga extra när du gör middag så du får en lunchlåda? Eller gör ett rejält storkok en gång i veckan - enkelt, billigt och praktiskt :thumbup:

Vad kan vara lämpligt att laga för något?

Handcuff
2007-07-15, 07:37
Vad kan vara lämpligt att laga för något?


Sånt som du lagar i vanliga fall.

En "favorit" jag brukar göra är:

2kg nötfärs
2 paket fetaost
2 gula lökar
6 ägg
lite ströbröd + vatten

Blanda allt ordentligt i en stor skål. Forma biffar och stek på båda sidor så de får lite färg. Lägg sedan upp på plåt och in i ugnen på 225´C. Ta ut när de är genomstekta.

Till detta serverar du med fördel lite sallad + valfri kolhydratkälla. (Pasta, potatis, ris eller som jag oftast äter = Bröd) :thumbup:

Milia
2007-07-15, 08:11
Precis som Handcuff säger, du kan ju äta vad som helst, vad är problemet? Vanlig mat för bövelen :D
Standard för mig är typ kycklingfilé och bulgur/pasta/ris och bönor och grönsaker.
Eller köttfärssås och pasta.
Köttfärsbiffar och pasta/potatis/ris/bröd/bulgur/whatever
Vill du ha jättebillig mat är det nog inget som slår hemkokta bönor/linser. Av de kan du göra grytor eller biffar, finns hur många recept som helst cirkulerande på forumet, bara söka.
Mat & Bild tråden har ju hur mycket inspiration till olika maträtter, som helst:)

Bearius
2007-07-15, 16:25
Problemet är att det finns bara kykskåp och micro där.
Ingen ugn eller frys.

Eldhroka
2007-07-15, 16:28
Problemet är att det finns bara kykskåp och micro där.
Ingen ugn eller frys.

Varför är det ett problem?
Medtag färdiglagad mat i låda,
ställ i kylen på morgonen, värm i micron på lunchen.
Så gör jag när jag har matlåda till jobbet.
Busenkelt.

Wikner89
2007-07-15, 16:34
på söndagskvällen så steker du 4 kg köttfärs sen kan du använda det till köttfärssås, köttbullar, biffar m.m. Bara att ha i kylen och blanda ihop med något kvällen innan

superfettzor
2007-07-15, 16:47
nej 40 kg

blekfet2
2007-07-15, 17:30
öhhhh... Gör en extra portion av middagen du äter och ät det som lunch dagen efter.

Milia
2007-07-15, 21:30
Jag förstår fortfarande inte vad problemet är? :confused: :confused:
Hur gammal är du?
Bor du hos dina föräldrar kanske du kan be din mamma laga lite extra mat till middagen som du sen kan äta till lunch?
För att förtydliga då, eftersom det inte verkar vara så självklart; med matlådor menas vanligtvis en plastlåda som man tar med matrester i.
D.v.s. om du äter t.ex. köttbullar och makaroner till middag på söndag och det blir mat över, då kan du ta det till lunch nästa dag. O.s.v.
Alternativt avsätter du lite tid på söndagen då du lagar mat som du sedan tar till lunch för resten av veckan, så har du det redan klart.
Sen värmer du bara upp maten i micron, och för det krävs varken ugn eller spis eftersom du redan lagat den hemma - det är inte meningen du ska tillverka lasagne på jobbet...*screwy*