Visa fullständig version : Sötningsmedel
Wikner89
2007-07-14, 23:51
Har sökt runt lite och inte hittat något konkret svar.
Det har ju blivit enormt populärt att sänka sockerhalten i en mängd olika livsmedel och ersätta med sötningsmedel. Det blir ju "nyttigare" eftersom livsmedlet, t.ex saft, får ett mindre kalorivärde men vad gör sötningsmedlet.
Om vi tar aspartam som ett exempel så vad händer med det. Socker använder ju vi som energi men vad använder kroppen aspartamet till? ligger det kvar och flyter runt i kroppen, blir det energi eller vad händer med det?
Kanske formulerat lite konstigt men jag hoppas att det gick fram vad jag menade.
Har sökt runt lite och inte hittat något konkret svar.
Det har ju blivit enormt populärt att sänka sockerhalten i en mängd olika livsmedel och ersätta med sötningsmedel. Det blir ju "nyttigare" eftersom livsmedlet, t.ex saft, får ett mindre kalorivärde men vad gör sötningsmedlet.
Om vi tar aspartam som ett exempel så vad händer med det. Socker använder ju vi som energi men vad använder kroppen aspartamet till? ligger det kvar och flyter runt i kroppen, blir det energi eller vad händer med det?
Kanske formulerat lite konstigt men jag hoppas att det gick fram vad jag menade.
Sötningsmedel är 100-tals gånger sötare än socker och man kan därför ha 100 gånger mindre, har för mig att just asparatam var lika energigivande som kolhyderat.
Jag skulle inte säga att ett livsmedel blir nyttigare av att ersätta sockret med sötningsmedel. Energimängden blir däremot mindre, men nyttigare vete fanken.
Vad som händer med aspartamet och mera kan du läsa här:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV
Eddie Vedder
2007-07-15, 05:10
har för mig att just asparatam var lika energigivande som kolhyderat.
Nej abslout inte, aspartamsötad läsak/saft kan du i stort set dricka tills du spricker ocj knappt få i dig en kcal.
Jag tror du tänker på acesulfam-k, men även där är det en stor missuppfattnig. Acesulfam-k är det andra sötningsmedlet som förekommer i aspartamsötad läsk tillsammans med aspartam. Vid samma energimängd ger acesulfam-k likvärdig blidsockerpåverkan och insulinutsöndring som glukos.
MEN! Ska du dricka lightläsk i dom mängderna att du kommer upp i samma energimängd som exempelvis en burk 33cl cola får du troligtvis dricka i flera dygn.:D
Nej abslout inte, aspartamsötad läsak/saft kan du i stort set dricka tills du spricker ocj knappt få i dig en kcal.
Fast aspartam innehåller ju, som alla proteiner, ca 4 kcal/gram. Däremot väger 1 msk aspartam ungefär 1/10 av vad 1 msk socker gör och aspartam är ju så mycket sötare än socker.
MEN! Ska du dricka lightläsk i dom mängderna att du kommer upp i samma energimängd som exempelvis en burk 33cl cola får du troligtvis dricka i flera dygn.:D
Och få j****vligt ont i magen på köpet*spy*
Wikner89
2007-07-15, 16:27
Har hört en massa att det inte är bra för kroppen att trycka sig full av olika sötningsmedel men det jag fattar av alla svaren och länken så är det ingen skillnad förutom att det innehåller mindre kalorier. Stämmer det eller har jag fått allt om bakfoten.
Eddie, jag har rätt här. Aspartam innehåller ca 4kcal per gram, dvs lika mycket som kolhyderat.
Eddie, jag har rätt här. Aspartam innehåller ca 4kcal per gram, dvs lika mycket som kolhyderat.
Det som avgör energimängden i något som är sötat med aspartam är dock inte bara hur energiinnehållet per gram, utan även hur många gram sötningsmedel som används i produkten. Vilket, med tanke på hur mycket sötare än socker aspartam är, är ganska lite.
Men ja... :D Kan folk läsa om mitt första inlägg :thumbup:
Allt jag har skrivit stämmer...
Wikner89
2007-07-15, 23:21
Men ja... :D Kan folk läsa om mitt första inlägg :thumbup:
Allt jag har skrivit stämmer...
Du får inte ta bort nöjet med att argumentera för alla :D Alla vill ha rätt
tntballe
2007-07-15, 23:54
När aspartam bryts ner i kroppen bildas metanol. Vid nedbrytning bildas också den essentiella aminosyran fenylalanin och asparaginsyra
taget från wiki
machine gun
2007-07-16, 11:26
Att det bildas fenylalanin och asparaginsyra låter lite som en felformulering. Aspartam är en dipeptid av just fenylalanin och asparaginsyra, men vid nedbrytningen separareras de såklart.
tntballe
2007-07-16, 11:35
Att det bildas fenylalanin och asparaginsyra låter lite som en felformulering. Aspartam är en dipeptid av just fenylalanin och asparaginsyra, men vid nedbrytningen separareras de såklart.
det har du nog rätt i :thumbup:
-=Kotten=-
2007-07-16, 11:35
Själv har man lite svårt att förstå varför företagen så desperat söker efter att med alla möjliga medel föra in naturfrämmande miljögifter i livsmedel. Jag menar...vilken normal människa kommer på iden att kombinera socker med klorföreningar (suckralos)...sjukt är det....
Det var ju USAs gammla försvarsminister Donald Rumsfeldt som införde aspartam i slutat av 70-talet när han var VD på Searle. Kanske det var därför han pråpagerade så hårt för att Irak skulle ha kemiska massförstörelsevapen eftersom han hade så stor tidigare erfarenhet inom branshen... *whistle*
Kan ju glädja er med att de äntligen börjar lämna in patentansökningar för att börja använda Stevia istället för de artificiella sötningsmedlen :)
Coca Cola är tydligen ett av de företag som drar i trådarna...
Eddie Vedder
2007-07-16, 14:48
Själv har man lite svårt att förstå varför företagen så desperat söker efter att med alla möjliga medel föra in naturfrämmande miljögifter i livsmedel. Jag menar...vilken normal människa kommer på iden att kombinera socker med klorföreningar (suckralos)...sjukt är det....
Man vill använda det minst kostsamma i alla lägen, om det sedan är ohälsosamt eller miljöfarligt låter man statliga verk avgöra och så hopas man det går igenom och att man tjänat en slant.:thumbup:
Gissar att sukralos är billigt att använda sig av (behövs ju knappast stora mängder för att söta drycken) och om det sedan förstör miljön skiter ju företagen i såvida inte konsumenterna börjar kräva något annat (d.v.s. är viliga att betala för något annat).
Kan ju glädja er med att de äntligen börjar lämna in patentansökningar för att börja använda Stevia istället för de artificiella sötningsmedlen :)
Coca Cola är tydligen ett av de företag som drar i trådarna...
Troligtvis en följd av medvetna konsumenter som börjar ställa krav.:)
På vilket sätt skiljer sig stevia från andra sötningsmedel?
King Grub
2007-07-16, 15:53
Stevia är inte artificiellt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia
King Grub
2007-07-16, 15:58
En ny studie visar förresten på möjligt genotoxicitet hos Stevia i djurförsök.
Stevioside is a natural non-caloric sweetener extracted from Stevia rebaudiana (Bertoni) leaves. It has been widely used in many countries, including Japan, Korea, China, Brazil and Paraguay, either as a substitute for sucrose in beverages and foods or as a household sweetener. The aim of this work was to study its genotoxic potentiality in eukaryotic cells. Wistar rats were treated with stevioside solution (4mg/mL) through oral administration (ad libitum) and the DNA-induced damage was evaluated using the single cell gel electrophoresis (comet assay). The results showed that treatment with stevioside generates lesions in peripheral blood, liver, brain and spleen cells in different levels, the largest effect being in liver. Therefore, these undesired effects must be better understood, once the data present here point to possible stevioside mutagenic properties.
Food Chem Toxicol. 2007 Apr;45(4):662-6. Analysis of genotoxic potentiality of stevioside by comet assay.
Stevia är inte artificiellt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia
Ungefär som flugsvamp? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.