handdator

Visa fullständig version : Vin


Wikner89
2007-07-14, 21:59
Det är ju så viktigt med viner på fina krogar. Det ska kombinera maten men hur fungerar det i matlagningen, spelar det någon stor roll vilket vin man har? T.ex om man har ett chardonnay vin eller ett riesling vin till typ fisksås??

MyungChul
2007-07-14, 23:12
Det ligger på ungefär samma våglängd. Sen smaksätter du ju "vinerna" ändå med övriga ingredienser och på så sätt är det ju inte samma sak, men ändå så är det det. Och sen när du säger "fisksås", menar du antagligen en vanlig vvs? Ett vanligt matlagninvsvin funkar oftast bra. Men ska du göra riktigt exklusivt så kanske det är värt att slå på med ett riktigt fint vin och massa fina färska grönsaker. Hoppas det klarar upp lite.

mela
2007-07-14, 23:19
De flesta riesling och chardonnay passar till fisk, eller ja de flesta vita viner. Sedan beror det på vilka kryddor osv du har i fisken för att veta vilket vin du ska ha.

Wikner89
2007-07-14, 23:45
Det ligger på ungefär samma våglängd. Sen smaksätter du ju "vinerna" ändå med övriga ingredienser och på så sätt är det ju inte samma sak, men ändå så är det det. Och sen när du säger "fisksås", menar du antagligen en vanlig vvs? Ett vanligt matlagninvsvin funkar oftast bra. Men ska du göra riktigt exklusivt så kanske det är värt att slå på med ett riktigt fint vin och massa fina färska grönsaker. Hoppas det klarar upp lite.

A det klarar upp mycket. Har använt vin mycket i matlagning men aldrig liksom tänkt på vilket vin det är. Fattar att det är beroende på vad det är man kryddar med och då spelar det inte så stor roll men sedan om man ska göra t.ex en rödvinssås så är det kanske lite viktigare eller har jag fattat fel. Eller om det är en riktigt exlusiv maträtt så lite bättre viner.

chidde
2007-07-15, 07:59
om jag har förstått saken rätt så ska det inte skilja alltför mycket mellan himmel och jord vad gäller matviner, oftast kommer man långt med ett bag-in-box eller nåt enkelt vin och det behöver inte nödvändigtvis vara nåt avancerat. man kan t o m använda gammalt/dåligt vin

men jag vet att vissa restauranger kör sina såser med finare viner, och då står det (såklart) att rödvinsskyn är gjord på t ex amarone osv

mela
2007-07-15, 10:18
om jag har förstått saken rätt så ska det inte skilja alltför mycket mellan himmel och jord vad gäller matviner, oftast kommer man långt med ett bag-in-box eller nåt enkelt vin och det behöver inte nödvändigtvis vara nåt avancerat. man kan t o m använda gammalt/dåligt vin

men jag vet att vissa restauranger kör sina såser med finare viner, och då står det (såklart) att rödvinsskyn är gjord på t ex amarone osv

Det är sjukt stor skillnad på rödvin och rödvin. Läskigt stor.

Cilia
2007-07-15, 10:37
Det är sjukt stor skillnad på rödvin och rödvin. Läskigt stor.
för mig gäller det mer när det är att dricka vin
I matlagningen brukar jag inte kosta på mig dyra viner om jag inte har en flaska öppnad som ändå ska användas.

mela
2007-07-15, 10:39
för mig gäller det mer när det är att dricka vin
I matlagningen brukar jag inte kosta på mig dyra viner om jag inte har en flaska öppnad som ändå ska användas.

Jag hade inte tagit vilket rödvin som helst till en rödvinssås. Ett alldeles för rökigt vin kan sabba såsen rejält.

Vita viner vet jag inte. Men det borde ju vara skillnad på söta och torra viner, även i maten?

Cilia
2007-07-15, 10:49
när jag menar att jag inte köper dyra viner till matlagning så menar jag samtidigt att jag inte köper något med utmärkande smak heller.

Nu är jag inte så förtjust i rökiga viner så jag har dom aldrig hemma ändå

chidde
2007-07-15, 13:40
Det är sjukt stor skillnad på rödvin och rödvin. Läskigt stor.

afan? :D

cilia hann svara före, självklart är det SKILLNAD på rödviner och rödviner
förutsatt att man dricker det som det är, vad jag menade var att det kanske inte spelade så stor roll i matlagningssyfte om man inte är nån vidare finkännare