handdator

Visa fullständig version : Öka i styrka, volym, ser det bra ut?


Emil_Larsson
2007-07-14, 19:21
Hej!

Kan dra en liten story.

Började styrketräna i November - 06 och då jag startade styrketräningen var man en tanig liten pöjk (180cm, 60kg) Ett halvår innan jag startade styrketräningen vägde jag ungefär 65kg och det blev ett för aktivt liv ihop med för lite mat som åstadkomma detta elände. Sen var ju pappa en tanig pöjk hann med så jag har väl fått hans gener i blodet, tyvärr.

Brann för sk8boarding ett bra tag av mitt liv, skejtade runt 7-8 timmar per dag och ja, kommer hem, glömt av att det är middag hemma så då blev det en stor röra.

Iaf, när jag började styrketräna seriöst så blev jag allt mer hungrig och jag gick och rotade i kylskåpet nästan hela tiden och gick upp till 69kg (dagsvikten)

Tog mig ungefär 9 månader att gå upp 9kg så 1kg i månaden blev det :thumbup:

Jag har även prövat med kreatin, detta gav en avsevärd styrka i hela kroppen. Från att ha maxat 40kg då jag låg på tunna 60kg till nu, maxar 77,5kg. Jag reagerar nog bra på kreatin för det märkte jag på vågen då jag gick upp till 76kg, fast det var nog 74kg för min våg var ganska konstig.

Tömde mig, ner på 69,3 eller någonting sånt så det var inte mycket till ren bulk där inte.

Så nu står jag här, 69kg, sugen på att lägga mig på 75kg för att sedan gå till 80kg, bli råstark och se grymt biff ut. Gå upp 20kg är rätt tufft, anser jag

Men det är nog en lång väg dit, men det är bara att strida.

Hur som helst så här tränar jag nu:

Dag 1: Bröst, triceps, framsida axlar

Bänkpress 4 set x 10-12
Lutande hantelpress 4 set x 10-15
Dips (för triceps) 4 set x max vad jag klarar av.
Tricepsextensions 4 set x 8-10
Hantellyft framåt 3 set x 8-12

Dag 2: Lår, mage, underarmar

Knäböj 4 set x 10-13
Benpress 4 set x 10-15
Liggande lårcurl 4 set x 10-15
Crunches med viktplatta 5 set x 15-20
Wristcurls 3-4 set x 12-15

Dag 3: Rygg, Biceps, baksida axlar

Latsdrag bakom nacken 4 set x 10-12
Sittande rodd 5 set x 10-15
Hyperextensions 4 set x 10-15
Skivstångscurls 4 set x 10-13
Framåtlutande hantellyft åt sidan 4 set x 10-15

Dag 4: Vader, mage, underarmar

Sittande vadpress 4 set x 10-15
Stående vadpress 4 set x 10-12
Någon magövning 5 set x 12-15
Wristcurls 3 set x 12-20

Har jag missat något? lite trött i skallen nu på kvällskvisten hehe.
--------------------------------------------------------------------------

Har kört lite olika scheman genom tidens gång, men detta trivs jag med. Säg gärna synpunkter, åsikter, kritik bla bla.

Äter så här på ett ungefär nu:

Frukost:

3 dl havregrynsgröt med 6 dl mjölk
Jordgubbsylt
6 dl mjölk (grön)
Coffee

Mellanmål:

2 grova smörgåsar med ost/skinka/leverpastej, någon liten grönsak, 1 glas mjölk och en frukt.

Lunch:
Stor redig portion
Potatis, ris, pasta (ibland fullkorn)
Kött, fisk, fågel (kyckling, kassler, falukorv, köttbullar, köttfärs, torsk, lax bl.a)
Rejält med grönsaksblandning bestående av gröna ärter, majs, broccoli, paprika.
1 glas saft, ett glas mellanmjölk
Ketchup
Sås om det finns, annars får man nöja sig med ketchupen *gah!*
Kaffe

30 min innan träning

1 banan, bara för att få igång hjärnan lite.

Efter träning:

Gainer pro vanilj med 3 dl mellanmjölk

Middag 1h efter gainern:

Här kan det variera, antingen rester från lunchen eller så blir det min egna variant (om resterna är slut)

2 dl havregryn
4 dl mjölk/keso om det finns (vet jag älskar mjölk)
jordgubbsylt
en frukt
2 grova bröd med lättmargarin, ost/köttbullar/kalvsylta, skinka vad som nu finns.

Kvällsmål:

4 grova smörgåsar(lingongrova bröd, nästan det enda bröd vi äter hemma av någon konstig anledning) / ljusa smörgåsar (en hönökaka, typ)
Lättmargarin
Skinka/köttbullar/kalvsylta/kaviar/messmör/ost vad som finns.
2 glas mjölk
1 glas saft (blandsaft)
Kaffe

Någon gång ibland har vi ägg hemma då tar jag gärna massa ägg på mackorna det är gött.

........

Någon gång i veckan eller varann vecka får jag sug efter salt så då köper jag chips, turkisk peppar eller något i den stilen, beror på vad jag har råd med :D snålar helst med att handla ute för jag sparar till en tv.

Morsan bjuder på pizza kanske 1 ggr i månaden eller ibland lite oftare så då passar man på att lyxa till det

Annars är det bara att anpassa sig och.. leva så här, typ :D inget emot det alls. Käkar jag nyttigt presterar jag grymt på gymmet så det är bara rock on :hbang: