handdator

Visa fullständig version : måttfullhet.


elderberry
2007-07-13, 20:59
det skrivs mycket om ätardagar, oftast ganska "extrema" såna. eftersom jag har väldigt lätt att falla över i direkt hetsätning har jag dock märkt att såna inte alls fungerar för mig. blir bara att jag äter väldigt mycket och får jätteångest efteråt. det passar mig egentligen bra att äta onyttigt en dag i veckan, men jag måste se till att det inte blir "för mycket" och inte ger någon större viktuppgång .

några förslag på en "måttfull" ätardag? (lite extra men utan frosseri och som inte ger någon större viktuppgång)

det här var min dag ("ätardag") idag t.ex.

frukost:
en (dubbel) polarkraft extreme med lätträkost och ett glas minimjölk.
ca 250 kcal

mellis:
kaffe med 1 dl minimjölk.
ca 35 kcal

lunch:
hemmagjord kesokaka
ca 350 kcal

mellis:
en cornetto jordgubb
ca 200 kcal
en påse allevo snacks
ca 99 kcal
en pigall
ca 250 kcal

middag:
köpt färdigförpackad fetaostsallad (mest bara fetaost och isbergssallad, ingen pasta eller så)
ett triangelbröd (såntdär med lite ost ovanpå) med minilätta
? kcal

mellis
en croissant
? kcal

blir kanske en liten chokladbit eller glass senare. men det kanske vore nog onödigt egentligen.. nåja. vad tror ni om min dag? låter det tokmycket? (jag har pga. tidigare ätstörningar lite svårt att bedömma vad som är "lagom" när det gäller mat. (antingen blir det jättemycket eller jättelite)

Tolkia
2007-07-13, 22:29
OK, har du har gått i behandling för ätstörningar? I så fall, fundera på vad du tror att din behandlare skulle ha sagt om matsedeln. Inte ang. kaloriinnehållet, men ang. sammansättningen.

Jag tycker att det ser ut som om väldigt lite av dagens intag utgörs av MAT. I och för sig dör man inte av att låta dagens energiintag huvudsakligen utgöras av godis en dag i veckan, men en nackdel är sammansättningen blir rätt så ensidig och volymen rätt så liten. Det finns en viss risk att man inte håller sig så mätt under dagen då - och det medför i sin tur viss risk för att man skall tappa kontrollen på kvällen och trycka i sig både det ena och det andra. Med andra ord: Jag tycker att det ser ut som att du med den där matseden bäddar för en hetsätning. Ät godis om du vill äta godis, men ät mat också.

Saikyou
2007-07-14, 00:20
Vet vad du menar, har med problem med mina ätardagar :Virro Blir oftast nyttig mat jag tycker är god istället för onyttigheter, såsom kvarg + funlight + bär eller stor kycklingsallad *drool* Fan vad sugen jag blev på kycklingsallad nu *cry* Men det du har skrivit upp låter inte alls mycket, även ifall du lägger på riktiga måltider på det där så ligger du ju runt +-0kcal *screwy*

elderberry
2007-07-14, 00:32
OK, har du har gått i behandling för ätstörningar? I så fall, fundera på vad du tror att din behandlare skulle ha sagt om matsedeln. Inte ang. kaloriinnehållet, men ang. sammansättningen.

Jag tycker att det ser ut som om väldigt lite av dagens intag utgörs av MAT. I och för sig dör man inte av att låta dagens energiintag huvudsakligen utgöras av godis en dag i veckan, men en nackdel är sammansättningen blir rätt så ensidig och volymen rätt så liten. Det finns en viss risk att man inte håller sig så mätt under dagen då - och det medför i sin tur viss risk för att man skall tappa kontrollen på kvällen och trycka i sig både det ena och det andra. Med andra ord: Jag tycker att det ser ut som att du med den där matseden bäddar för en hetsätning. Ät godis om du vill äta godis, men ät mat också.

jo fast.. känns som mat + onyttigheter blir så mycket, så då drar jag ner lite på maten.

elderberry
2007-07-14, 01:01
blev både en glass (250 kcal) och en dubbel polarkraft extreme med lätträkost (200 kcal) nu på kvällen. riktigt onödigt. är som att det alltid måste bli lite för mycket.. :/

Tolkia
2007-07-14, 08:53
blev både en glass (250 kcal) och en dubbel polarkraft extreme med lätträkost (200 kcal) nu på kvällen. riktigt onödigt. är som att det alltid måste bli lite för mycket.. :/
Min gissning är att du var hungrig.

LadyInsane
2007-07-14, 09:20
Vet vad du menar, har med problem med mina ätardagar :Virro Blir oftast nyttig mat jag tycker är god istället för onyttigheter, såsom kvarg + funlight + bär eller stor kycklingsallad *drool* Fan vad sugen jag blev på kycklingsallad nu *cry* Men det du har skrivit upp låter inte alls mycket, även ifall du lägger på riktiga måltider på det där så ligger du ju runt +-0kcal *screwy*

Men inte behöver man äta onyttigt på sina ätardagar. Man kan nästan frossa i nyttig mat. Det är inte sämre. Sedan om man vill ha något litet extra, gott vid sidan om gör det inget.

mirrranda
2007-07-14, 10:06
Jag kör inte med ätardagar eftersom jag inte deffar, men i mitt fall, när jag vill unna mig är att jag går ut på restaurang och äter god mat eller lagar till något alldeles extra. Lasagne, pastagratäng, sushi, piroger, paj, u name it. Mat som man vanligtvis inte käkar vid kaloriunderskott alltså. Eller börjar morgonen med scones, eller något annat hembakat, istället för att skara in kalorier så man kan äta godis. Sedan kan man ju alltid äta två bullar, eller tre :) men välj inte godiset framför maten.

mommy
2007-07-14, 15:01
lunch:
hemmagjord kesokaka
ca 350 kcal


OT, men jag måste bara fråga - vad är kesokaka? Har du nåt recept? Det låter underbart gott.
*drool*

Eddie Vedder
2007-07-14, 15:55
OT, men jag måste bara fråga - vad är kesokaka? Har du nåt recept? Det låter underbart gott.
*drool*

Finns PM-funktion.:thumbup:

Cilia
2007-07-14, 18:18
Jag håller med Tolkia
Det där var en galen matsedel för en dag.
Du äter extremt lite mat för att sen lägga det stora intaget på godis och glass.

Ät vanlig mat så kommer godissuget att avta.
Galet men tyvärr så stämmer det.
Men det tar ca 2 veckor om du orkar härda ut'




OT, men jag måste bara fråga - vad är kesokaka? Har du nåt recept? Det låter underbart gott.
*drool*

Finns PM-funktion.:thumbup:
Men vi är nog fler som vill veta *L*
Bra fråga mommy