handdator

Visa fullständig version : Artificiell soluppgångs-maskin


kalle_banan
2007-07-13, 17:29
Jag tänkte bygga en manick som imiterar en soluppgång att använda på vintern när solen inte går upp på mornarna och aktiverar ens naturliga uppvakning.
Till det tänkte jag använda dimmer, en stark lampa och en timer, men kruxet är att jag måste ha ngt som vrider dimmern/ökar ljuset gradvis för att imitera en soluppgång, men jag vet inte hur jag på bästa sätt kan lösa det. Jag tänkte på ett servo kopplat till dimmern, men nånting måste styra servot i sin tur...

Så hur kan jag lösa den biten? Nånting som gradvis ökar ljuset i dimmern eller en elektronisk makapär som gör allt i ett.

Muskelbyggaren
2007-07-13, 17:31
Det torde finnas färdiga kretsar att köpa för att på en signal gradvis minska motståndet inom ett interval. Kika på Elfa.

Kabuto
2007-07-13, 17:35
Lite offtopic men, går det inte bygga en förmörkningsmaskin så att man får äkta nätter nu under sommaren? mörka tapeter och persiener räcker inte :/

Zakath
2007-07-13, 17:36
Det var snack om att det fanns en sådan väckarklocka här på kolozzeum för ett tag sen, verkar riktigt bra! Så du kan ju köpa en sån och plocka isär den om du verkligen är så ambitiös. :)

MasterChief
2007-07-13, 17:39
Lite offtopic men, går det inte bygga en förmörkningsmaskin så att man får äkta nätter nu under sommaren? mörka tapeter och persiener räcker inte :/

Tjacka mörkläggningspersienner. Blir kolsvart.

Muskelbyggaren
2007-07-13, 17:41
Tjacka mörkläggningspersienner. Blir kolsvart.
Är rullgardin helt ute numer?

Juliette
2007-07-13, 17:51
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67681

http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/gryningssimulator.asp

Kolla dessa länkar, där är från två olika tillverkare. Annars kan du googla lite på "gryningssimulator" såg att det fanns länkar om hur man byggde sin egen.

MouZe
2007-07-13, 17:59
Lite offtopic men, går det inte bygga en förmörkningsmaskin så att man får äkta nätter nu under sommaren? mörka tapeter och persiener räcker inte :/

svart sprayfärg på fönstret!

Dalle89
2007-07-13, 18:15
Helt offtopic: Fan va bra idé!

Absinteh
2007-07-13, 18:40
Lös det med en tidsinställd timer. När den börjar ge el så börjar något vrida ditt motstånd i en viss hastighet.

Nitrometan
2007-07-13, 18:56
Lite offtopic men, går det inte bygga en förmörkningsmaskin så att man får äkta nätter nu under sommaren? mörka tapeter och persiener räcker inte :/
Sovmask.

shadowfire
2007-07-13, 19:54
Det var snack om att det fanns en sådan väckarklocka här på kolozzeum för ett tag sen, verkar riktigt bra! Så du kan ju köpa en sån och plocka isär den om du verkligen är så ambitiös. :)

köpte mig en sådan o den är blytugnt bra.
var ngn tjej här som rådde till det i ngn tråd o jag kunde bara inte motstå... nu vaknar jag till ljuvt fågelkvitter varje morgon istället för en ilsken väckarklocka... otroligt, bättre än o röka svampar.

kalle_banan
2007-07-13, 19:59
köpte mig en sådan o den är blytugnt bra.
var ngn tjej här som rådde till det i ngn tråd o jag kunde bara inte motstå... nu vaknar jag till ljuvt fågelkvitter varje morgon istället för en ilsken väckarklocka... otroligt, bättre än o röka svampar.

Man äter helst svamp och om det är bättre än o äta svamp är det tamejfan guld.

Efter kort research på elfa.se verkar det hemskt dyrt att bygga en egen apparat, lika dyrt som en färdigbyggd...

michael
2007-07-13, 20:05
Är det inte så att solen bidrar med ganska många lux? Måste du isåfall då inte investera i ett par rediga lampor?

kalle_banan
2007-07-13, 20:14
Finns solimiterande lampor att köpa.

Otto P
2007-07-13, 21:39
Lite offtopic men, går det inte bygga en förmörkningsmaskin så att man får äkta nätter nu under sommaren? mörka tapeter och persiener räcker inte :/

Pfft, bara att måla en vanlig glödlampa med svart färg... Skruva dit, tänd... voilá det blir kolsvart;)

KniveN
2007-07-13, 23:48
Jag har en
http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/bodyclock-advanced.asp

Fick för mig att den funkade i vintras iaf :confused: men nu funkar det inte så bra.