handdator

Visa fullständig version : Snälla hjälp, jag är en nybörjare till styrketräning


k4l_2007
2007-07-13, 14:57
Hejsan, jag är ny på kolozzeum och jag ska börja styrketräna

jag har bara några små frågor som jag hoppas att ni kan svara på

först måste jag bara säga att jag har läst många guider på internet om hur man ska träna.

Så nu har jag skaffat ett eget träningsprogram, som gäller träning 4 dagar i veckan, 3 dagar styrketräning och en dag konditionsträning.

De guiderna som jag har läst säger att jag ska ta en vikt på bänkpress som gör att mina armmuskler blir utmattade när jag har lyft klart, tex 10 reps sen ska armarna vara utmattade.

Det jag undrar är att eftersom jag är ny när det gäller idrott (har aldrig gått på någon sport), så kanske jag inte orkar fortsätta med andra övningar (många övningar använder sig av armarna) eftersom mina armar är ganska svaga, hur ska jag göra då för att kunna fortsätta passet? Kommer armarna att bli normala igen efter 1 min eller hur ska man fortsätta?

en annan sak jag undrar är ifall styrketräning kan förbättra min astma? och hur lång tid tar det tills jag ser resultat på kroppen (muskler)?

Mycket tacksam för svar

Allan
2007-07-13, 15:07
Håhåjaja, då börjar vi igen. Först: Välkommen hit!

Börja med att kika i stickyn om Träningsprogram som ligger överst i det här forumet. Därefter tar du dig till Best of.. och läser där också. Och sen läser och läser och läser du.
Använd gärna Search, i Advanced mode. Alla dina frågor är besvarade tidigare - och det säger jag inte för att vara taskig utan för att det är så - men naturligtvis ska du fråga igen om du inte är nöjd.
Kolozzeum är idag en gigantisk faktabank men det är ingen fråga/svarautomat - det är inte säkert att man får svar. Det handlar om någon känner för att engagera sig.
Det är också bra om man delar upp sina frågor - Kostfrågor i Kostforumet, träningsfrågor i Träningsforumet - då ökar genast chansen att man får vettiga svar.