handdator

Visa fullständig version : Snälla hjälp, jag är en nybörjare till styrketräning


k4l_2007
2007-07-13, 14:57
Hejsan, jag är ny på kolozzeum och jag ska börja styrketräna

jag har bara några små frågor som jag hoppas att ni kan svara på

först måste jag bara säga att jag har läst många guider på internet om hur man ska träna.

Så nu har jag skaffat ett eget träningsprogram, som gäller träning 4 dagar i veckan, 3 dagar styrketräning och en dag konditionsträning.

De guiderna som jag har läst säger att jag ska ta en vikt på bänkpress som gör att mina armmuskler blir utmattade när jag har lyft klart, tex 10 reps sen ska armarna vara utmattade.

Det jag undrar är att eftersom jag är ny när det gäller idrott (har aldrig gått på någon sport), så kanske jag inte orkar fortsätta med andra övningar (många övningar använder sig av armarna) eftersom mina armar är ganska svaga, hur ska jag göra då för att kunna fortsätta passet? Kommer armarna att bli normala igen efter 1 min eller hur ska man fortsätta?

en annan sak jag undrar är ifall styrketräning kan förbättra min astma? och hur lång tid tar det tills jag ser resultat på kroppen (muskler)?

Mycket tacksam för svar

Allan
2007-07-13, 15:07
Håhåjaja, då börjar vi igen. Först: Välkommen hit!

Börja med att kika i stickyn om Träningsprogram som ligger överst i det här forumet. Därefter tar du dig till Best of.. och läser där också. Och sen läser och läser och läser du.
Använd gärna Search, i Advanced mode. Alla dina frågor är besvarade tidigare - och det säger jag inte för att vara taskig utan för att det är så - men naturligtvis ska du fråga igen om du inte är nöjd.
Kolozzeum är idag en gigantisk faktabank men det är ingen fråga/svarautomat - det är inte säkert att man får svar. Det handlar om någon känner för att engagera sig.
Det är också bra om man delar upp sina frågor - Kostfrågor i Kostforumet, träningsfrågor i Träningsforumet - då ökar genast chansen att man får vettiga svar.
Vill man dessutom ha specifika tips måste du alltid ta med längd, ålder, vikt, tidgare erfarenhet etc - dvs allt som kan vara nödvändigt. Det finns nämligen inte ett standardsvar som gäller för alla.

bertbert
2007-07-13, 15:10
Mitt förslag är: gå till ett gym med instruktör! Även om du inte hittar världens bästa instruktör med en gång räcker det definitivt för att komma igång.

Du kommer långt med z_bumbis träningsschema i Best of! Läs!

Whistler
2007-07-13, 15:12
Hej!
Kul att du har hittat hit! Ju mer du läser här desto mer lär du dig, Kolozzeum är en outtömlig skattkista med information för tränande individer.

Första steget för att vi ska kunna hjälpa dig svara på dina frågor är att vi får veta lite mer om dig. Vore bra om du skrev ut längd, vikt, kön och ålder. En 14-årig tjej på 50kg tränar ju inte likadant som en 45-årig kille på 95kg, eller hur?

Styrketräning med vikter är ett utmärkt sätt att stärka kroppen och förebygga skador. Hur det är med din astma kan jag inte svara på, men vänta några timmar så lär någon annan svara på det. :)

Angående bänkpressen så vore det bästa att du skriver ut hela ditt program så att vi får se hur det ser ut. Vore även bra om du kan komma fram till några mål du vill sträva efter (t ex "Jag vill väga 80kg i bra form och kunna göra 10 chins utan vila), så vi vet hur vi ska tolka ditt program.

Rent spontant kan jag säga att bänkpress inte tar primärt på armarna, utan tar på hela kroppen om övningen utförs rätt. Vilar man 2-3 minuter mellan varje set och övning så har man oftast goda förutsättningar för att kunna gå på nästa omgång.


:::edit:::
Pucktrea. Fan.

k4l_2007
2007-07-13, 15:18
Tack så jätte mycket för dom snabba svaren!

återkommer om det finns något mer som jag undrar :D

k4l_2007
2007-07-13, 22:25
Okej;

Jag ska träna efter Z bumbis 3 dagars program

dag 1 måndag

dag 2 onsdag

dag 3 fredag


den enda skillnaden är att jag kommer att ha ett extra konditions pass på
söndag.

Ålder: 16 år
vikt: 58kg
längd: 1.70m

Mitt mål är att:

att förbättra min kondition och astma
att bli starkare (kunna lyfta många kg på bänkpress :D)
att bli längre
Att hålla mig till träningen (att inte sluta)

Raggis
2007-07-13, 22:31
Okej;

Jag ska träna efter Z bumbis 3 dagars program

dag 1 måndag

dag 2 onsdag

dag 3 fredag


den enda skillnaden är att jag kommer att ha ett extra konditions pass på
söndag.

Ålder: 16 år
vikt: 58kg
längd: 1.70m

Mitt mål är att:

att förbättra min kondition och astma
att bli starkare (kunna lyfta många kg på bänkpress :D)
att bli längre
Att hålla mig till träningen (att inte sluta)
Sen när kan du bli längre m.h.a styrketräning?

k4l_2007
2007-07-13, 22:42
Vet inte, men jag har läst att man växer mer av motion??

och att det är en myt att man stannar i växten-

JohnRick
2007-07-13, 23:13
Vet inte, men jag har läst att man växer mer av motion??

och att det är en myt att man stannar i växten-

Nej, du stannar inte i växten, men du växer inte heller på längden med hjälp av styrketräning. Däremot kan du förbättra din hållning och se längre ut om du gör rätt.

k4l_2007
2007-07-14, 01:09
Okej

Men när jag har börjat äta mera (pga träningen) kommer det att då finnas någon större chans att jag växer mer för att min kost blir större? Eller hjälper maten mig bara med uppbyggnaden av musklerna?

Bara en sak till som jag undrar är att Allan nämner i länken att man inte ska träna mer än 3 dagar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9145

Tycker ni att det är en dålig idé av mig att ha Z-Bumbis 3 dagars program + ett extra konditions-pass i veckan där jag bara tränar kondition?

Mycket tacksam för era svar

Raggis
2007-07-14, 01:47
Okej

Men när jag har börjat äta mera (pga träningen) kommer det att då finnas någon större chans att jag växer mer för att min kost blir större? Eller hjälper maten mig bara med uppbyggnaden av musklerna?

Bara en sak till som jag undrar är att Allan nämner i länken att man inte ska träna mer än 3 dagar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9145

Tycker ni att det är en dålig idé av mig att ha Z-Bumbis 3 dagars program + ett extra konditions-pass i veckan där jag bara tränar kondition?

Mycket tacksam för era svar

Du kan inte påverka din längd (inte på naturlig väg iallafall). Det är gener och anlag som sköter den biten. Du är fortfarande 16 bast. Vissa växer ända tills dom är 20-21. Så, oroa dig inte så mycket för det.

cennys
2007-07-14, 02:48
kör hårt nu! och snälla glöm inte benen då ångrar du dig senare kan jag lova :)

k4l_2007
2007-07-14, 21:00
Okej Raggis bra att du sade det för jag har alltid trott att jag är kort pga att jag inte tränar eller går på någon sport :D

Men det fick mig att undra något, hur kommer det sig att basketspelare och volleyboll spelare är långa medans de på fotboll och andra sporter är helt normala?? Är det sporten som gör en lång eller är det bara långa människor som har lockats till sporten, om du förstår vad jag menar?

Cynnis: Jag ska träna efter Z_bumbis 3 dagars program så jag ska inte strunta i benen :)

Och de frågorna som jag inte hittade med sökfunktionen var:

Kommer jag att orka med träningspassen?

Eftersom jag har läst att man ska ta en vikt på tex bänkpress så att brösten och armarna blir utmattade vid sista rep:et, kommer jag att kunna orka resten av passet om jag gör det?

Och Allan rekommenderade träning max 3 dagar per vecka för att man inte ska stanna i växten osv, men kommer det att skada om jag har ett extra konditionspass + Z_bumbis 3 dagars program tror ni??

Tack på förhand

Raggis
2007-07-14, 21:05
Okej Raggis bra att du sade det för jag har alltid trott att jag är kort pga att jag inte tränar eller går på någon sport :D

Men det fick mig att undra något, hur kommer det sig att basketspelare och volleyboll spelare är långa medans de på fotboll och andra sporter är helt normala?? Är det sporten som gör en lång eller är det bara långa människor som har lockats till sporten, om du förstår vad jag menar?

Cynnis: Jag ska träna efter Z_bumbis 3 dagars program så jag ska inte strunta i benen :)

Och de frågorna som jag inte hittade med sökfunktionen var:

Kommer jag att orka med träningspassen?

Eftersom jag har läst att man ska ta en vikt på tex bänkpress så att brösten och armarna blir utmattade vid sista rep:et, kommer jag att kunna orka resten av passet om jag gör det?

Och Allan rekommenderade träning max 3 dagar per vecka för att man inte ska stanna i växten osv, men kommer det att skada om jag har ett extra konditionspass + Z_bumbis 3 dagars program tror ni??

Tack på förhand

Är dom flesta fotbollsspelare korta :P? Du får tänka på att det är mer utzoomat (fotboll alltså), vilket gör att alla ser små ut. Basket sker ju mer på nära håll.

Rahf
2007-07-14, 21:09
Okej Raggis bra att du sade det för jag har alltid trott att jag är kort pga att jag inte tränar eller går på någon sport :D

Men det fick mig att undra något, hur kommer det sig att basketspelare och volleyboll spelare är långa medans de på fotboll och andra sporter är helt normala?? Är det sporten som gör en lång eller är det bara långa människor som har lockats till sporten, om du förstår vad jag menar?

Cynnis: Jag ska träna efter Z_bumbis 3 dagars program så jag ska inte strunta i benen :)

Och de frågorna som jag inte hittade med sökfunktionen var:

Kommer jag att orka med träningspassen?

Eftersom jag har läst att man ska ta en vikt på tex bänkpress så att brösten och armarna blir utmattade vid sista rep:et, kommer jag att kunna orka resten av passet om jag gör det?

Och Allan rekommenderade träning max 3 dagar per vecka för att man inte ska stanna i växten osv, men kommer det att skada om jag har ett extra konditionspass + Z_bumbis 3 dagars program tror ni??

Tack på förhand

Har man kroppsliga fördelar med att delta i en viss sport så kommer man nog definitivt att satsa mest på den sporten eftersom chansen är störst att man lyckas.

Basketspelare är långa för att det är till stor fördel när man spelar basket.

Allan
2007-07-14, 21:13
Och Allan rekommenderade träning max 3 dagar per vecka för att man inte ska stanna i växten osv,

Det gjorde jag för fan inte. Man kan INTE stanna i växten av styrketräning - det är lögn och förbannad dikt.

k4l_2007
2007-07-14, 22:13
Det gjorde jag för fan inte. Man kan INTE stanna i växten av styrketräning - det är lögn och förbannad dikt.

Sorry Allan, då måste jag ha missuppfattat mening helt

"2. Lägg inte mer än max tre dagar per vecka på träningen. Dels finns det muskulära tillväxtorsaker; dessutom handlar det om enkel träningsmetodik"

det var den meningen som jag missuppfattade, jag trodde att du menade det som jag nämnde tidigare.

Tack för alla era svar

JohnRick
2007-07-14, 22:28
Men det fick mig att undra något, hur kommer det sig att basketspelare och volleyboll spelare är långa medans de på fotboll och andra sporter är helt normala?? Är det sporten som gör en lång eller är det bara långa människor som har lockats till sporten, om du förstår vad jag menar?


Det här roade mig lite...ledsen.:) Inte stenkoll på Darwin och "origin of the species" i allmänhet förstår jag? Samma princip gäller för porrfilm. Man hamnar oftast inom det område man har en naturlig fallenhet för. Typ.

I övrigt - 3 dagar i veckan blir nog bra om du är helt ny. Det blir bra om du är halvavancerad också. Men det hänger förstås på totalvolymen vid passen för varje muskelgrupp och hur hårt du tränar för att du ska kunna återhämta dig.
Det löser sig.