handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler och tappa fett, typ?


Grapefrukt
2007-07-12, 22:44
Hej. Jag är rätt så vilsen inom detta området och hade uppskattat svar på mina frågor. :)

Först och främst, jag är 17 år, väger 67-68kg och är 1.78cm lång. Jag har tränat från och till under ett år med vissa oförklarliga avbrott. Oh well, har tränat regelbundet nu ett bra tag och känner att jag vill fortsätta och gå vidare med detta.

Ett problem är dock att jag har massa slappt fett kring bröst, mage och armar. Några tips för att få detta att försvinna?

Jag har börjat springa i hopp om att få bort fettet, men har hört att springning och styrketräning inte riktigt går hand i hand så att säga. Stämmer detta? Vore det bättre att gå i raskt tempo istället för att springa?

Jag har druckit O'boy febrilt i mer än halva mitt liv. En dålig vana som fortfarande sitter i. Är detta en potentiell faktor till mitt slappa fett? Skulle det göra stor skillnad att sluta helt med det?

Jag är också helt kass på kost. Lite tips på vad och hur många gånger om dagen jag ska äta? Gärna specifika maträtter, frukter etc.

Eftersom jag strävar efter att bygga muskler och gärna vill få bort fettet undrar jag om det finns några kosttillskott ni rekommenderar?

Som ni märker har jag inte särskilt mycket kött på benet inom detta området och är glad för alla svar jag får. :D Tack på förhand.

Eddie Vedder
2007-07-12, 22:56
Ett problem är dock att jag har massa slappt fett kring bröst, mage och armar. Några tips för att få detta att försvinna?

Du måste banta bort fettet, hårt men sant.:( Ingen särskild metod kommer få ditt fett att försvinna på särskilda ställen, att totalt sett förlora fettvikt kommer innebära att fett även frisätts från dom ställen du nämner. Dock kan du ha oturen att fettförlusten blir större på ställen du inte känner att du vill ha bort lika mycket på.

Vart ens fett lagras och frisätts i mer eller mindre mängd varierar från individ till individ, det enda som gäller oss alla är att vi förlorar fett vid kaloriunderskott och lägger på oss fett vid kaloriöverksott.

Jag har börjat springa i hopp om att få bort fettet, men har hört att springning och styrketräning inte riktigt går hand i hand så att säga. Stämmer detta? Vore det bättre att gå i raskt tempo istället för att springa?

Löpning förbrukar mer energi under samma tid som promenader och underlätar ju således din viktnedgång. Att konditionsträna stenhårt och samtidigt sträva efter en toppfysik är inget att räkna med.

Om du dessutom vill banta kommer du inte kunna bygga i vilket fall. Ett kaloriunderskott omöjliggör muskeltillväxt.

Jag har druckit O'boy febrilt i mer än halva mitt liv. En dålig vana som fortfarande sitter i. Är detta en potentiell faktor till mitt slappa fett? Skulle det göra stor skillnad att sluta helt med det?

Det innehåller energi, ganska mycket energi i förhållande till vilken liten mättnadskänsla det ger. Tar du bort det utan att ersätta med annan mat gör det ju en viss skillnad. Ersätter du dock din o'boy med samma mängd kcal innebär det samma sak, oavsett om du ersätter med lika mycket kcal från broccoli.

O'boy i sig kommer inte göra dig fet, en kost som i sin helhet resulterar i ett energiöverskott är vad som innebär fettökning.

Jag är också helt kass på kost. Lite tips på vad och hur många gånger om dagen jag ska äta? Gärna specifika maträtter, frukter etc.

Tre måltider om du vill, sex måltider om du vill, kanske fem? Helt individuellt och spelar ingen roll. Du går efter vad du själv vill.

Angående särskild mat bör du söka rätt på det själv. Finns hur mycket som helst att hitta.:)

Eftersom jag strävar efter att bygga muskler och gärna vill få bort fettet undrar jag om det finns några kosttillskott ni rekommenderar?

Nej.

Eftersom dom båda inte kan åstadkommas samtidigt. Dessutom har du just nu så dålig koll på kosten att du bör lära dig ordentligt om den biten innan du börjar lägga dina förhoppningar till tillskott som gör ytterst liten skillnad.


Bara min syn och mina tips, inget att följa slaviskt eller ta bokstavligt. Vill bara hjälpa till så gott jag kan.
Lycka till!:thumbup: :)

diablogtr
2007-07-12, 23:20
Eddie har sagt mycket nyttiga saker till dig grape.

Om du väger 68 och är 1.78 kan det inte vara speciellt mycket fett som slappar på de ställen du säger. Snarare fattas det kanske muskler som bär upp fettet?


Om jag skulle vara du skulle jag strunta i att banta bort fettet och börja bygga på en gång, för att sedan deffa bort allt fett i samma veva.

Nej, först och främst skulle jag lägga om mina kostvanor totalt. Här är snabbt om hur jag käkar

Morgon havregrynsgröt + något proteinrikt (ägg / massa skinka på mackorna / makrill i tomatsås eller massa keso)

Mellanmål Mackor med bra fett (avokado/ Becel som är ett bra smör, + protein (återigen ägg eller nåt annat)

Lunch Nån lagad mat från gårdagen (spaghetti med köttfärssås?)

Mellanmål Frukt + en näve mandlar

Middag Bra lagad mat (pannbiff med potatis och löksås?)

mellanmål grönsak (morot, nyttigt och du blir ser mer solbränd ut) + protein ( rostade sojabönor, mandlar)

natten: Mackor med ost&skinka eller vad som helst.

Jag dricker också runt 2 liter vatten under dagen, annars dricker jag mjölk.

diablogtr
2007-07-12, 23:25
edit:


Nej, först och främst skulle jag lägga om mina kostvanor totalt om jag var du. Här är snabbt om hur jag käkar:

Raggis
2007-07-13, 00:05
Eddie har sagt mycket nyttiga saker till dig grape.

Om du väger 68 och är 1.78 kan det inte vara speciellt mycket fett som slappar på de ställen du säger. Snarare fattas det kanske muskler som bär upp fettet?


Om jag skulle vara du skulle jag strunta i att banta bort fettet och börja bygga på en gång, för att sedan deffa bort allt fett i samma veva.

Nej, först och främst skulle jag lägga om mina kostvanor totalt. Här är snabbt om hur jag käkar

Morgon havregrynsgröt + något proteinrikt (ägg / massa skinka på mackorna / makrill i tomatsås eller massa keso)

Mellanmål Mackor med bra fett (avokado/ Becel som är ett bra smör, + protein (återigen ägg eller nåt annat)

Lunch Nån lagad mat från gårdagen (spaghetti med köttfärssås?)

Mellanmål Frukt + en näve mandlar

Middag Bra lagad mat (pannbiff med potatis och löksås?)

mellanmål grönsak (morot, nyttigt och du blir ser mer solbränd ut) + protein ( rostade sojabönor, mandlar)

natten: Mackor med ost&skinka eller vad som helst.

Jag dricker också runt 2 liter vatten under dagen, annars dricker jag mjölk.

Kan du ge exempel på "dåligt" smör?

Eddie Vedder
2007-07-13, 07:33
Kan du ge exempel på "dåligt" smör?

Becel är ett exempel på dåligt smör.:D Det är ju inte ens smör.

Heniin
2007-07-13, 10:22
Lätt ost 4% är ju lätt goare och proteinrikare än smör go for it ^^

Torwald
2007-07-13, 11:19
Usch, jag hatar sån där lättost. Äter hellre inget alls på mackan, det smakar ju ändå inget så det känns onödigt att få i sig lite gummi och massa extra energi. Ska jag äta ost får det vara riktig ost :)

Förlåt för OT!

Det som har fungerat för mig med viktnedgång är att vara väldigt nogrann och att INTE FUSKA. Om jag fuskar skriver jag upp det och räknar in det i dieten. Äter jag en chokladbit SKRIVER JAG UPP DET och äter mindre annat. Hungrigt och tråkigt, men det fungerar och det gör att man blir mindre sugen nästa gång.

Heniin
2007-07-13, 11:59
den lättosten jag käkar tycker jag har en underbart god smak, så undra vad du har fått i dig för mjukost egentligen :)

Torwald
2007-07-13, 12:19
den lättosten jag käkar tycker jag har en underbart god smak, så undra vad du har fått i dig för mjukost egentligen :)

Jag är inte direkt opartisk, jag gillar nästan ingen mjukost *whistle*

Däremot hård ost! Cheddar... *drool*

diablogtr
2007-07-13, 13:06
Becel är ett exempel på dåligt smör.:D Det är ju inte ens smör.

Becel har låg andel mättat fett och innehåller mycket omega 3 och ännu mer omega 6. När jag kollade sist är detta bra saker, någon som inte håller med?

Eddie Vedder
2007-07-13, 13:11
och ännu mer omega 6.

Där har du problemet, knappast som vi behöver mer omega-6 i våran mat. När vi ändå har ett så fantastiskt bra livsmedel som vanligt smör som komplement till olivolja, rapsolja, nötter coh frön o.s.v. varför då ersätta smöret med ännu mer olja i smörformat?

Grapefrukt
2007-07-13, 13:38
Tackar hjärtligt för era svar Eddie och diablogtr, samt alla andra. :D Trappar väl ner på springningen och satsar på att bygga istället, samt äta rätt. Får hoppas det löser sig. Tack igen!

michael
2007-07-13, 16:27
Det innehåller energi, ganska mycket energi i förhållande till vilken liten mättnadskänsla det ger. Tar du bort det utan att ersätta med annan mat gör det ju en viss skillnad. Ersätter du dock din o'boy med samma mängd kcal innebär det samma sak, oavsett om du ersätter med lika mycket kcal från broccoli.

O'boy i sig kommer inte göra dig fet, en kost som i sin helhet resulterar i ett energiöverskott är vad som innebär fettökning.


I teori-världen gör oboy och andra "godsaker" inte en person fet, förutsatt att personen kan hålla koll på sitt kaloriintag och utgifter. Det är det sistnämnda som är utmärkande för teorivärlden.

I praktiken skulle det mycket väl kunna vara ett val av mat som gör en person fet. Råttor som utsatts för café-diet och vanlig diet med fri tillgång till mat hade en klar skillnad i matintag och kroppsvikt. De med cafédieten åt betydligt mer och oftare än de som fick "normal" rått-kost. Café-dieten skulle representera sånt man hittar i våra caféer, bakelser, kakor, tårtor etc.

Den psykologiska biten av kosten är MINST lika viktig för att belysa fetmaproblemet i samhället som den rent fysiologiska kalori-in vs kalori-ut.


T.ex måltider rika i kolhydrater ser människor fram emot mer och får mer njutning av men blir hungriga snabbare igen än måltider rika i protein. Är du mätt längre uppmuntrar det ju att äta mindre.

Handcuff
2007-07-13, 16:29
I teori-världen gör oboy och andra "godsaker" inte en person fet, förutsatt att personen kan hålla koll på sitt kaloriintag och utgifter. Det är det sistnämnda som är utmärkande för teorivärlden.

I praktiken skulle det mycket väl kunna vara ett val av mat som gör en person fet. Råttor som utsatts för café-diet och vanlig diet med fri tillgång till mat hade en klar skillnad i matintag och kroppsvikt. De med cafédieten åt betydligt mer och oftare än de som fick "normal" rått-kost. Café-dieten skulle representera sånt man hittar i våra caféer, bakelser, kakor, tårtor etc.

Den psykologiska biten av kosten är MINST lika viktig för att belysa fetmaproblemet i samhället som den rent fysiologiska kalori-in vs kalori-ut.

Det där är mer "teorivärld" än något Eddie har sagt.

michael
2007-07-13, 18:11
Det där är mer "teorivärld" än något Eddie har sagt.

Okej men poängen kvarstår.

diablogtr
2007-07-14, 23:04
Där har du problemet, knappast som vi behöver mer omega-6 i våran mat. När vi ändå har ett så fantastiskt bra livsmedel som vanligt smör som komplement till olivolja, rapsolja, nötter coh frön o.s.v. varför då ersätta smöret med ännu mer olja i smörformat?

Risken att bli analyserad vid uttalanden här är hög.

Jag tycker det är ett bra smör för att:

Bara 7 % mättat fett

bra förhållande mellan omega 6 och 3.

Jag häller knappast i mig matskedar olja varje dag, ej heller äter jag frön. Det kanske du gör, men inte jag. Alltså: Smöret har låg andel mättat fett (BRA i min bok) och det har ett bra förhållande mellan omega 3 och 6 (BRA i min bok)

Becel är alltså i mina ögon ett bra smör. Sålänge du inte kommer med ett smör med mindre procent mättat fett och bättre omega 85093 så kommer det fortsätta vara ett bra smör för mig.

Whistler
2007-07-15, 02:35
Faktumet kvarstår att det inte är ett smör över huvud taget. Margarin, hallååååå? :D

Raggis
2007-07-15, 02:37
Risken att bli analyserad vid uttalanden här är hög.

Jag tycker det är ett bra smör för att:

Bara 7 % mättat fett

bra förhållande mellan omega 6 och 3.

Jag häller knappast i mig matskedar olja varje dag, ej heller äter jag frön. Det kanske du gör, men inte jag. Alltså: Smöret har låg andel mättat fett (BRA i min bok) och det har ett bra förhållande mellan omega 3 och 6 (BRA i min bok)

Becel är alltså i mina ögon ett bra smör. Sålänge du inte kommer med ett smör med mindre procent mättat fett och bättre omega 85093 så kommer det fortsätta vara ett bra smör för mig.

Sluta kalla det smör.

Eddie Vedder
2007-07-15, 05:24
Bara 7 % mättat fett

Knappast särskilt fantastiskt, inte är mättat fett skadligt. Hela ditt dagsbehov behöver inte utgöras av mättade fettsyror men fortfarande känns det onödigt att byta ut ett så nyttigt och bra livsmedel som smör mot margarin (jag det är MARGARIN och INTE smör).

Smör har en utmärkt fettsammansättning, ca 50/50 mellan omättatoch mättat i mitt Bregott.

bra förhållande mellan omega 6 och 3.

Det håller jag inte med om. Kanske för dig då om du i överigt äter mycket fisk och mättat fett i överigt. Men det tvivlar jag på eftersom du uppenbarligen verkar ha en obefogad rädsla för mättat fett.

Men redovisa dina fettkällor utöver ditt margarin då. Va äter du mer?

Jacky
2007-07-15, 07:45
Mitt förslag, prova matfettet Keiju 30% (den lime-gröna förpackningen på bilden, finns på COOP bla).
Innehåll per 100g:
Fett 30 varav 8,5 mättat 12,5 enkelomättat 9 fleromättat
OMEGA-3: 5g
OMEGA-6: 4g
Protein 0,2
Kolhydrater 8


http://www.keiju.se/gfx/produkter.jpg

diablogtr
2007-07-15, 12:44
Margarin då. Jag ger mig för övermakten

michael
2007-07-15, 12:54
Den här tjejen hatar ditt becel och påstår att det är rävgift
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Eddie Vedder
2007-07-15, 12:59
Den här tjejen hatar ditt becel och påstår att det är rävgift
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Bara för att jag fördedrar smör framför margarin som matfett på smörgåsen vill jag inte på något sätt beblandas med hennes fanclub bara.:D