handdator

Visa fullständig version : Insida bröst.. suck


Olof Herlin
2007-07-12, 21:19
Jag vet att vi gått igenom detta massor av gånger förut men nu såg jag en grej om det i boken "Styrketräning - En anatomisk guide" av Frédéric Delavier. I t.ex smalbänk så visar en bild att man tränar insidan av bröstmuskeln.

Man kan väl ändå bara träna (i princip) övre/mitten/undre?..

Kommentarer på detta?

Rahf
2007-07-12, 21:26
Pectoralis Major och Pectoralis Minor. Det är de två bröstmuskler du kan träna. Sen brukar vissa påstå att det går att "prickskjuta" men det är ingenting jag brukar lägga speciellt mycket vikt på. Kör man varierad bröstträning så ska man inte behöva gå och noja sig över sånt.

Finns ingen underdel du kan träna, decline bench press är alltså värdelös och möjligen hälsovådligt.

Allan
2007-07-12, 21:42
Insida och underdel är grejor som kommer med ökad volym helt enkelt, precis som längd på biceps eller split i vaden

UrkProductions
2007-07-12, 21:48
Insida och underdel är grejor som kommer med ökad volym helt enkelt, precis som längd på biceps eller split i vaden

vad är split i vaden? ::em:

Arne Persson
2007-07-12, 21:58
Pectoralis Major och Pectoralis Minor. Det är de två bröstmuskler du kan träna. Sen brukar vissa påstå att det går att "prickskjuta" men det är ingenting jag brukar lägga speciellt mycket vikt på. Kör man varierad bröstträning så ska man inte behöva gå och noja sig över sånt.

Finns ingen underdel du kan träna, decline bench press är alltså värdelös och möjligen hälsovådligt.

Hur tränar man specifikt M. pectoralis minor?

Allan
2007-07-12, 22:02
vad är split i vaden? ::em:

http://www.bodybuildinguniverse.com/images/yates/Yates02.jpg

Separationen i gastrocnemicus

Rahf
2007-07-12, 22:07
Hur tränar man specifikt M. pectoralis minor?

Genom att stå framför spegeln, slå en brutal krabba och vråla "VÄX!"

Nä, jag har ingen aning. Det var ett antagande i ett rus av självförtroende.

Arne Persson
2007-07-12, 22:23
Genom att stå framför spegeln, slå en brutal krabba och vråla "VÄX!"

Nä, jag har ingen aning. Det var ett antagande i ett rus av självförtroende.

He he! Misstänkte det. Trots krabban så lär du inte se skymten av din stackars lilla M. pectoralis minor......:)

Olof Herlin
2007-07-12, 23:02
Antar att min följdfråga blir: Är det vettigt att köra smal bänkpress för att den tar på "insidan".. eller är den bara att koppla in mer triceps och mindre bröst?

Anonym112
2007-07-12, 23:35
Insida och underdel är grejor som kommer med ökad volym helt enkelt, precis som längd på biceps eller split i vaden

Vad anser du om utsida och insida lår då? såg en PT säga till en dam på gymmet "Sätt nu ihop fötterna, så tränar vi utsidan av låret, 3 set" (kördes i benpress). :D

Guddi
2007-07-13, 06:19
Vad anser du om utsida och insida lår då? såg en PT säga till en dam på gymmet "Sätt nu ihop fötterna, så tränar vi utsidan av låret, 3 set" (kördes i benpress). :DDet finns inga solklara bevis för att det skulle kunna gå att träna yttre framsida lår mer än inre. Det finns däremot gott om bevis som visar att man tappar mer styrka i insida lår om man skadar sig runt knät vilket gör själva rehabträningen lite svår :)

ligne
2007-07-13, 08:48
Antar att min följdfråga blir: Är det vettigt att köra smal bänkpress för att den tar på "insidan".. eller är den bara att koppla in mer triceps och mindre bröst?



nej nej, du ska ju inte koppla bort bröstet om du vill ha mer volym :smash:

som andra har sagt så kommer "insidan" när volymen blir större.
alltså, kör på så kommer resultaten med tiden.

Ivar_Lo-J
2007-07-13, 09:11
Vad anser du om utsida och insida lår då?

Insida o utsida lår är ju iaf olika muskler, så där är ju förutsättningarna lite bättre än att försöka träna insida/utsida på samma muskel.
Kan kanske hända också att en del menar adduktorerna/abduktorerna istället för vastus lateralis/medialis, och då blir det ju ännu lättare.

Allan
2007-07-13, 10:16
Nej, nej, nej - man kan inte träna utsidan mer genom att stå smalt ihop med fötterna.