handdator

Visa fullständig version : Oxidering av bl.a. kallpressad rapsolja


Ronja
2007-07-12, 19:51
Hej jag undrar om nån vet ungefär vid vilken temperatur bl.a. kallpressad rapsolja oxiderar och det bildas (transfetter?) farliga ämnen iaf?
Har läst på vissa sidor att de enda fetter man ska värma upp är smör och kokosolja.
Nån som vet något mer om detta?
Hur hög värme kan man steka lax i för att inte omega3fetterna ska fara illa?

Hoppas nån kan göra mig lite klokare!:D
*tjing*

Eddie Vedder
2007-07-12, 22:04
Fisk bör du ha på låg värme, finns ingen anledning att steka på jättevarm nivå. Dock minns jag att Sverker skrev någonstans, angående oljor, att rapsolja är bra och dessutom är det bättre med jättevarmt under kort tid än lång tids värmeexponering även om temeraturen är lägre.

Jag kan dock inte lova at jag uppfattade saken rätt så det får Sverker svara på själv om han ser den här tråden.

Hursomhelst är fiskfett mycket värmekänsligt, härsket fett smakar skit och om din olja har härsknat lär du märka det på smaken innan det blir hälsovådliga mängder fria radikaler i den.

Ronja
2007-07-13, 06:34
Fisk bör du ha på låg värme, finns ingen anledning att steka på jättevarm nivå. Dock minns jag att Sverker skrev någonstans, angående oljor, att rapsolja är bra och dessutom är det bättre med jättevarmt under kort tid än lång tids värmeexponering även om temeraturen är lägre.

Jag kan dock inte lova at jag uppfattade saken rätt så det får Sverker svara på själv om han ser den här tråden.

Hursomhelst är fiskfett mycket värmekänsligt, härsket fett smakar skit och om din olja har härsknat lär du märka det på smaken innan det blir hälsovådliga mängder fria radikaler i den.

Vad är låg värme på en 1-6 platta då? får man nån stekyta innan fisken hunnit bli klar?
Har också hört det där om att det är bättre att steka (typ woka) på hög värme snabbt, men hur klarar oljan en sån hög värme?

Smakar även fisken konstigt om något härsknat?isåfall behålls nog mina fetter bra när jag tillagar t.ex. lax.
*tusen frågor*

Eddie Vedder
2007-07-13, 07:28
Stek på medelvärme exempelvis (3:an), vänd den efter några minuter så den blir jämnstekt.

Försök undvika en svart fisk som bränner fast och sluta oroa dig över smådetaljer.;)

Sedan angående härsket fiskfett kan det härskna långt innan du steker, att steka på hög värme kan främja bildandet av fria radikaler men fiskfett, olja, nötter och annat med känsliga fetter härsknar så småningom. Fiskfettet kan alltså härskna i frysen också.

Men som sagt, det smakar skit så så du lär bli varse om så är fallet.:D

skratt
2007-07-13, 17:53
Har hört att kokosfett (inte blocken på ica*spy*) utan ekologisk från hälsokosten bla ska vara den allra bästa.

Ronja
2007-07-16, 06:51
Det är inte nån som har lite mer fakta om hur man bäst bevarar sina oljor vid tillagning mm?*popcorn*

Eddie Vedder
2007-07-16, 07:31
Det är inte nån som har lite mer fakta om hur man bäst bevarar sina oljor vid tillagning mm?*popcorn*

Vad är det för fel på informationen du fått?

Sverker
2007-07-16, 14:36
Fett oxiderar i pannan. Det tar stryk och bryts ned till olika nya föreningar.
Det bildas INTE transfett i stekpannan. Transfett bildas i magen på kor och får eller när fetter härdas/hydreras/hydrogeneras.


Gör som Eddie skriver och stek vid lägre temperatur.

Ronja
2007-07-16, 19:33
Hur kan transfett bildas i kossors och getters magar?:smash:

Eddie Vedder
2007-07-16, 19:50
Hur kan transfett bildas i kossors och getters magar?:smash:

En kemisk process såklart, precis som när det bildas transfettsyror via hydrogenering av vegetabilisk olja. Processen sker i våmmen hos idisslare. Du kanske har hört talas om CLA? Det säljs iaf i tillskottsform och är en form av transfettsyra (cis10-trans12) som förekommer i fett från idisslare.

Så är det med alla idisslande djur, inget nytt med dagens kreatur eller så. Mjölkfett innehåller transfettsyror helt enkelt, det råder dock delade meningar om huruvida dom transfetterna påverkar oss på annat sätt än dom som tilkommit via processering.

Ronja
2007-07-17, 09:14
Finns det nån mat som inte är dålig på nåt sätt? *suck* :)

Tolkia
2007-07-17, 09:30
Finns det nån mat som inte är dålig på nåt sätt? *suck* :)
Tja, lax som den här tråden uppehåller sig rätt mycket vid är "bra" mat. Allt är "dåligt" i fel form och fel mängd; "dosen gör giftet" som det heter. Det GÅR att dricka ihjäl sig t.o.m. på vatten.

exevision
2012-08-12, 17:27
Fungerar det att steka i kallpressad rapsolja? Är det bara smaken som blir lite annorlunda eller tål den inte värmen lika bra som rapsolja som inte är kallpressad?

Sverker
2012-08-12, 17:30
Är oljan tvättad eller inte ?
En tvättad olja smakar betydligt mindre och är stabilare.
Värmer du e n otvättad olja kommer du säkert att koka upp smakämnena i oljan. Tveksamt att det blir den smaken du vill ha.

En kallpressad och otvättad olja skulle jag använda till dressing.

exevision
2012-08-12, 17:51
Vet inte om den är tvättad eller inte. Tänkte använda ICAs ekologiska. Står inget om den är tvättad eller inte.
Men det är inte på något vis mer farligt att steka med en otvättad och kallpressad rapsolja?

Sverker
2012-08-13, 17:46
Det du tvättar bort i oljan när du tvättar bort smak är dels smakämnen men även fria fettsyror och olika oxidationsprodukter av fettsyror. Att värma på dem antar jag bara kommer att öka oxidationsgraden. En tvättad olja är alltid stabilare.


Men det är svårt att få i sig så mycket härsket fett att det är giftigt och skadligt för kroppen. Lite otvättad olja då och då gör ingen skada.