handdator

Visa fullständig version : Ketostix??

mr.clean
2007-07-12, 18:54
Hej alla smart huvuden

Jag kom av nån märklig händelse in på Ketostix. Läste något om det men jag begriper fortfarande inte vad det är? Och vad det är bra för?

Har googlat och läst på att forum men hittar ingen riktig bra förklaring på vad det är.

Vet att stickorna finns att köpa på apoteket.

Vore kanon om någon kunde reda ut detta åt mig.

Ha de gött. Tack på förhand

King Grub
2007-07-12, 19:09
Man kissar på dom för att mäta nivån av ketoner i urinen; diabetiker använder dom för att upptäcka ketoacidocis och personer som går på någon Atkinsliknande diet använder dom för att se om dom befinner sig i ketosis.

mr.clean
2007-07-12, 21:47
Om man nu befinner sig i det då? Vad vinner man på det?
Jag har för mig att jag läst nått om att man kan se om kroppen tar från fettet eller liknande?

Helt fel eller? Vad innebär det att man kan se om man befinner sig i ketosis?

Tack på förhand

Man kissar på dom för att mäta nivån av ketoner i urinen; diabetiker använder dom för att upptäcka ketoacidocis och personer som går på någon Atkinsliknande diet använder dom för att se om dom befinner sig i ketosis.

sussieH
2007-07-13, 08:41
när det inte finns tillgång till KH gör kroppen om fett till ketoner för att hjärnan ska få bränsle

vinsten blir att kroppen tvingas ta av fettet och du får en snabb viktminskning och de flesta jag träffat säger att de mår bra när de kommit in i ketosen...orkar träna och så

Eddie Vedder
2007-07-13, 08:51
vinsten blir att kroppen tvingas ta av fettet och du får en snabb viktminskning och de flesta jag träffat säger att de mår bra när de kommit in i ketosen...orkar träna och så

Tilläggas bör att den snabba viktminskningen inte beror på ketosen i sig, inte heller på dess ökande fettutnyttjande, utan på att man i stort sett töms på kolhydrater och således glykogenbunden vätska. 1g glykogen binder 2.7g vatten och att då tappa allt glykogen och medföljande vätska innebär självklart en stor viktnedgång.

Fettbalansen avgörs dock av kcalintaget kontra kcalförbrukningen oavsett om man inte äter kolhydrater och fettet blir den främsta energikällan. Större andel fett i kosten innebär större andel fett som bränsle, det innebär dock även större fettinlagring så inlagrningen i förhållande till förbränningen avgör om man uppnår en märkbar fettförlust (alltså inte enbart viktförlust).

Angel
2007-07-13, 09:57
Vanligt i USA. Tror det finns på Apoteket annars...

cennys
2007-07-13, 13:10
ketosis diet ftw