handdator

Visa fullständig version : Nytt försök


stefand
2007-07-12, 12:34
Ställde kanske en lite för omständig fråga för nån månad sedan och fick inget svar. Har nu läst en massa och försöker på nytt med lite annorlunda formulering.

Har tränat i drygt 4 månader. Fick hjälp med ett nybörjarprogram på mitt gym. Körde på med det ganska lugnt, körde mer kondition för jag ville bränna lite fett innan sommaren, och lät mest musklerna få vänja sig vid lite belastning. Alla andra gånger jag försökt träna på egen hand har det slutat med inflammationer i leder osv för att jag kört för hårt för fort. Så då har man tröttnat och slutat efter 2-3 månader.
Men har nu lyckats gå ner 10 kg och tycker nästan det är kul med träning. Framförallt ser jag fram emot att äta mer och koncentrera mig mer på styrka efter sommaren, och kanske lyckas få lite muskler som syns till nästa sommar.

Insåg att det program jag fått på gymmet är i stort sett samma program som z_bumbi har i nybörjartråden, det första programmet. Dock har jag bara kört i maskiner.
Mitt problem är att när jag kört det pogrammet så blir jag ibland lite illamående och väldigt trött och sliten. Inte att jag känner mig trött i musklerna, utan mer mentalt trött. Har väldigt få gånger fått nån träningsvärk, även om jag tagit i så mycket jag kan och inte orkar ett repp till på de olika övningarna. Alltså, motivationen tryter kanske lite med det upplägget. Skulle behöva lite ändringar för att känna att det ger mig nåt mer än illamående =)

Jag undrar nu hur jag ska gå vidare? Alla pratar om basövningar, och det låter ju vettigt. Ska jag köra på med samma program och ersätta mina maskiner med basövningar så jag får samma träning, eller kanske lite mer träning? Isåfall vilka övningar? En del är väl uppenbara, men kanske inte alla för mig som nybörjare.
Eller ska jag gå vidare till z_bumbis tvådagarsprogram?
Är det så att jag behöver fler övningar per muskelgrupp för att ge musklerna en omgång? Isåfall skulle väl tvådagarsprogrammet ge mig det?

Hoppas att en enklare frågeställning denna gången ska ge mig lite råd.

Ivar_Lo-J
2007-07-12, 12:56
Mitt problem är att när jag kört det pogrammet så blir jag ibland lite illamående och väldigt trött och sliten. Inte att jag känner mig trött i musklerna, utan mer mentalt trött. Har väldigt få gånger fått nån träningsvärk, även om jag tagit i så mycket jag kan och inte orkar ett repp till på de olika övningarna. Alltså, motivationen tryter kanske lite med det upplägget. Skulle behöva lite ändringar för att känna att det ger mig nåt mer än illamående =)

Hur äter du i anslutning till träningen? Jag, personligen, blir lätt illamående under träningen om jag ätit för tätt inpå passet. Om jag istället ätit för lite innan passet upplever jag att jag kan få blodsockerfall under passet och därför bli lite halvyr o allmänt seg i kroppen.
Om du går ner mycket i vikt kanske du inte har så mycket energi över till att träna stenhårt? Bara en fundering...

Ang. övningarna så kan det ju absolut vara bra och motiverande att variera övningarna lite, men jag skulle tro att det går bra att träna hårt med de övningar du använt hittils också.

stefand
2007-07-13, 20:38
Jo det kan nog bli bättre med illamåendet när jag börjar äta mer.

Men känner mig fortfarande osäker på schemat. Känns som sagt inte som om kroppen får sig en genomkörare. Hur ska jag göra för att bli mer "avancerad" och kanske ge kroppen en mer allsidig träning så jag känner att tiden på gymmet verkligen ger mig nåt? Ska jag byta till tvådagarsprogrammet, eller byta ut lite maskiner mot fria vikter i endagsprogrammet osv?

Vore verkligen tacksam för lite mer hjälp.

Rahf
2007-07-13, 22:42
Utmaning = Basövningar. Åtminstone för nybörjare som du och jag. Tung träning med bra kontakt ger träningsvärk första gångerna, garanterat.

stefand
2007-07-14, 10:38
Ja basövningar. Men jag hör alla prata om dom, och har väl förstått vilka en del övningar är. Men inte tillräckligt många för att jag ska kunna byta ut mina maskiner mot basövningar i program 1. Iaf inte alla, speciellt inte för ben och rygg.

sissa
2007-07-14, 11:10
Ja basövningar. Men jag hör alla prata om dom, och har väl förstått vilka en del övningar är. Men inte tillräckligt många för att jag ska kunna byta ut mina maskiner mot basövningar i program 1. Iaf inte alla, speciellt inte för ben och rygg.

Det är nog inte så lyckat att byta ut just övningarna i program 1 till basövningar. Bänkpress,knäböj,marklyft i samma pass är lite mastigt.
(Det är framförallt de övningarna man menar med basövningar)
Ska du köra de tre så är det vanligaste att man splittar det och kör en tung basövning i varje pass. (Som i program 3)

Här är förresten alla (tror jag) övningarna beskrivna
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Allan
2007-07-28, 10:52
I övningsbanken har vi placerat ett antal övningar som kan vara bra att ha. Illustrationerna där är hämtade från en sida som heter ExRx (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html)
Där kan man söka sig till lämpliga övningar:
Om jag vill ha övningar till latissimus dorsi (http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439) klickar jag på den, och får då upp en hisklig massa förslag på övningar. Varje övning har också en enklare tablå över vilka delar som involveras.
Där kan man då se vilka övningar som kan ersätta varandra, vilka som överlappar varandra och vilka som aktiverar delar man inte alls tänkt på.