handdator

Visa fullständig version : Problem med att komma åt ryggen


Cassady
2007-07-12, 08:42
Hej. Jag har svårt att komma åt ryggen. Jag tänker på främst på Trapezius, Lower, Latissimus Dorsi och Rhomboids. Har sen ett tag tillbaka kört hårt på Latsdrag och sittande rodd men det funkar liksom bara inte. Verkar som att jag är för svag i underarmar, och handleder för dessa verkar tröttna ganska fort vid rodd och latsdrag :(

Någon som kan ge mig några tips på hur jag kan komma åt ryggen ordentligt?

Mushan
2007-07-12, 10:17
Har samma problem, får mest känningar i ländryggen, och traps..

willis
2007-07-12, 10:18
Börja träna grepp och underarmar om du inte redan gör det och se över ditt utförande i ryggövningarna.
Kolla också i övningsbanken efter nya övningar du kan variera med

BigForre
2007-07-12, 10:27
Ja, tänk inte så förbannat...DRA, LYFT och RO till förbannelse...underarmar och grepp kommer... övningar för ryggen som är värda namnet.

Marklyft (av alla dess former, kron, upphöjd, sumo, stela, zercher...play!)
Skivstångsrodd (Bänkfattning, start från golvet, underhandsfattning...)
Hantelrodd (På bänk, fritt mot stöd, mot höft, mage, bröst.. axel...)
Chins (Brett, smallt, bakom...)
Facepull (!!!)

Och gå ner nu och skit i var fan det känns, men DRA, LYFT och RO dig fördärvad.

Ivar_Lo-J
2007-07-12, 10:29
Börja träna grepp och underarmar om du inte redan gör det och se över ditt utförande i ryggövningarna.

Jag håller med. Allt eftersom du blir starkare i greppet kommer det bli lättare att "komma åt" latsen etc.
Vissa har en tendens att luta sig väldigt långt bak och på så sätt dra upp vikterna mer genom höftsträckning än med lats/trapz/etc. Läs övningsbeskrivningarna i övningsbanken noga o kolla om det finns nått du kan förbättra.

Cassady
2007-07-13, 08:19
Ja, tänk inte så förbannat...DRA, LYFT och RO till förbannelse...underarmar och grepp kommer... övningar för ryggen som är värda namnet.

Marklyft (av alla dess former, kron, upphöjd, sumo, stela, zercher...play!)
Skivstångsrodd (Bänkfattning, start från golvet, underhandsfattning...)
Hantelrodd (På bänk, fritt mot stöd, mot höft, mage, bröst.. axel...)
Chins (Brett, smallt, bakom...)
Facepull (!!!)

Och gå ner nu och skit i var fan det känns, men DRA, LYFT och RO dig fördärvad.


Gillar din attityd även om Ivar_Lo-J också har en poäng... ska testa en kombination ;)

Ulf A Big
2007-07-13, 08:28
Löjligt om man inte har greppet så har man inte heller någon större styrka i latsen. Sänk vikten så stark är man inte i latsen och biceps. Biceps gör en stor del av jobbet. Greppet ordnar man med dragremmar....
Att du inte känner att du jobbar med ryggen beror mest på för hög vikt sänk tills du får tillbaks kontakten. Det kan vara så att du aldrig har haft kontakt då är det viktigt att du banar in nervbanorna så kontakt mellan hjärna och muskel fås....

Thimmy
2007-07-13, 08:49
Fokusera mindre på armarna och mer på axlarna och skuldrorna.

Spiffy
2007-07-13, 11:22
Tänk inte på att du håller i stången och försöker dra med händerna. Håll fast stången och sen tänk inte mer på det, och försök tänka dig att du dra neråt med armbågarna istället.

Sheogorath
2007-07-13, 15:41
Men lide åhhhhh :smash: över många av svaren. Blir man mest trött i underarmarna när man drar? Ja men dra då ännu mer så att du får starka underarmar för h-lvete. Gör övningen på ett sätt som ser rätt ut, låt varje länk anpassa sig i sin takt. Ät. Väx. STFU.

Mr. Moose
2007-07-13, 16:34
I rodden se till att du trycker bak axlarna och fram/upp med bröstet. Om du sitter som en hösäck med rundad rygg och axlarna framåt kommer du aldrig åt ryggen.

"Glöm" händerna, koncentrera dig på att armbågarna och axlarna ska bakåt, tänk dig att armbågarna ska mötas bakom ryggen på dig.

Du kan faktiskt känna skillnaden ganska tydligt även utan vikt, prova själv nu när du sitter framför datorn.

Kanske du kör för tungt för att hålla rätt teknik?

Rahf
2007-07-13, 18:54
Knip ihop skulderbladen, dra med latsen osv.

Se till att dra för fasen! Så svårt är det inte, inget sjuhelsikes gung med kroppen heller.