handdator

Visa fullständig version : Skriva en bok


Milia
2007-07-12, 08:01
Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill skriva en bok?
Skriver man boken först och skickar sedan ut till förlag, eller kontaktar man förlaget/en först?

z_bumbi
2007-07-12, 08:05
Okänd: Skriv boken först

Känd: Kontakta förlaget först.

MasterChief
2007-07-12, 08:06
Okänd: Skriv boken först

Känd: Kontakta förlaget först.

Så du tror Bonnier dissar att ge mig ett förskott om jag ringer dem och säger att jag har en idé? :D

Allan
2007-07-12, 08:48
Göran Hägg har skrivit en bok i frågan
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172320044&r=1
Där går han genom dels de berättartekniska knepen, men också hur man faktiskt gör för att få sitt manuskript publicerat (nåja, hur man sänder det till förlaget och hur den processen funkar; att få den publicerad är en HELT annan sak...)

Squirrel
2007-07-13, 19:10
www.writingforums.com

shadowfire
2007-07-13, 19:16
För mig har det alltid fungerat bäst med o skriva boken först, utan att ha tänkt något på att publicera den.. blir liksom inte en skrift för pengarna heller då.

Å andra sidan, visst, heter man Carolina Gynning så fungerar tydligen vadsomhelst.

Milia
2007-07-13, 20:22
shadowfire, vad har du publicerat för böcker isf?

Känner mig mest ruskigt förvirrad just nu...
Jag skulle vilja skriva en bok, samtidigt som jag är osäker på exakt vad den ska handla om, men jag vill typ skriva ner mina tankar om allt möjligt som jag kommit fram till (jjo, ag jag vet att jag behöver mer struktur än så)
samtidigt som jag inte vill vara offentlig med hela mitt liv...kanske skulle skriva under pseudonym...?

edit: nej jag heter ju inte Carolina Gynning, men jag kanske skulle byta namn?:D

z_bumbi
2007-07-13, 20:40
Du kan ge ut en bok utan att blanda in ett bokförlag, tryckningen av en mindre serie kostar inte så mycket och eftersom det brukar ta ett tag att skriva en bok så har man lite tid att spara. Idag går det att maila en fil till ett tryckeri och sen hämta böckerna dagen efter, detta självklart om tryckeriet har tid och om man har anpassat formatet till tryckning. :D
Distrubitionen får man sen anpassa efter vilken typ av bok det är.

gymrat
2007-07-13, 21:52
Bodybuildingprofessorn Roland S. Persson valde att ge ut sina böcker på lulu.com - print on demand: http://www.lulu.com/roland

Lulu is fast, easy and free

Publish and sell easily within minutes.
No set-up fees. No minimum order.
Keep control of the rights.
Set your own price.
Each product is printed as it is ordered.
No excess inventory.

Nitrometan
2007-07-18, 19:57
En artikel i DN om att trycka sina egna böcker.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=672022

Om nåt förlag inte skulle vara intresserade.

soulsplinter
2007-07-18, 21:18
inte för o va pessimist, men ja extrajobbade på natur o kultur förut. På barn & ungdomsavdelningen. De fick in 15-20 "böcker" om dagen som folk skrivit o skickat in. De ger ut ca 4-5 böcker om året om de är sånna "okända" författare hehe :)

Tolkia
2007-07-18, 21:23
Min kusin skrev och gav ut en diktbok som specialarbete sista året i gymnasiet; den trycktes i något slags hyfsat schysst pocket. Uppenbarligen också till överkomligt pris. Dock tror jag att det underlättar för försäljningen om typ kulturansvarig på lokaltidningen (nu gäller det då att man inte bor i Stockholm och har DN som lokaltidning) recenserar den - förmodligen spelar det mindre roll om den hissas eller dissas, bara den nämns.