handdator

Visa fullständig version : Lins och bönrecept(som tillbehör till kött)


Ronja
2007-07-12, 07:03
Hej jag tycker de enda recept jag hittar med bönor och linser är till för vegetarianer. Men jag byter ofta ut pasta/ris/potatis mot linser och bönor, och undrar nu om nån annan kanske också gör det och har lite goda tips att använda som tillbehör till fisk, kyckling och kött?
har själv en del ideer, men skulle vara gott med något nytt, nu när min fantasi sinat.

Hoppas på många svar *popcorn*

Milia
2007-07-12, 07:16
Koka gröna linser i grönsaksbuljong och sen blanda med olika kryddor.
Spiskummin+curry är mkt gott! (särskilt tillsammans med potatis och dijonsenap

Ronja
2007-07-12, 09:10
Vill ha recept utan potatis/ris/pasta, alltså som ska ersätta dessa i en icke vegetarisk måltid :)

MyungChul
2007-07-12, 15:09
Fräs på massa gul lök, salta och peppra. Slå på tomatkross och massa bönor och linser, vilka man nu tycker om. Gillar röda linser tillsammans med kidney och stora vita bönor. Sockra och krydda upp det bäst du vill. Svartpeppar är väldigt trevligt även för lite hetta.

Eddie Vedder
2007-07-12, 15:13
Vill ha recept utan potatis/ris/pasta, alltså som ska ersätta dessa i en icke vegetarisk måltid :)

Det är ju bara att byta ut pastan och riset i såna fall.

Kycklinggryta och får bli kycklinggryta och kidneybönor, köttfärssås och makaroner får bli köttfärssås och black-eyed bönor, lax och potatis får bli lax och röda linser. Bara exempel såklart, men svårare än så är det ju faktiskt inte.

I rätter där du i regel har potatismos är hummus ett suveränt alternativ.:thumbup: *drool*

Alfred Nobel
2007-07-12, 16:33
Kikärtor

Hacka en halv gullöl och bryn i stekpanna. Tillsätt kikärtor gemensamt med chevreost, lite finhackad dill och låt skjuda någon minut.

Extremtgott om du gillar chevreost och kikärtor. Smaken kommer domineras av chevreosten, kikärtor ger sjävla "röran" en härlig och annorlunda konsistens. Kan serveras som sås eller i stora mängder kompensera ev. pasta/ris till kött!

skratt
2007-07-12, 17:24
Koka röda linser i grönsaksbuljong. Fräs upp purjolök och vitlök med linserna och tillsätt massa kronärtkoskhjärtan på burk. Gärna lite örtkryddor till. Goare än det låter! :)


Kikärtor stekte med lök, curry och bananskivor eller äppelbitar är också en hit..

Eller härliga salsor med massa lök, chili, vinäger, majs, valfria bönor etc..

Finns hur mkt som helst ju! :)

Milia
2007-07-12, 18:50
Vill ha recept utan potatis/ris/pasta, alltså som ska ersätta dessa i en icke vegetarisk måltid :)

Det är ju bara att ta bort den, det är väl inte så svårt?
Mitt förslag var som sagt bara ett förslag, funkar självklart att äta enbart linserna till köttet, jag nämnde bara att det var gott med potatis till.

Ronja
2007-07-12, 19:58
Kikärtor

Hacka en halv gullöl och bryn i stekpanna. Tillsätt kikärtor gemensamt med chevreost, lite finhackad dill och låt skjuda någon minut.

Extremtgott om du gillar chevreost och kikärtor. Smaken kommer domineras av chevreosten, kikärtor ger sjävla "röran" en härlig och annorlunda konsistens. Kan serveras som sås eller i stora mängder kompensera ev. pasta/ris till kött!

Mums! älskar chevre och kikärtor!, ska prova detta snarast, men ska man smula chevren eller hur gör jag? hur mkt om jag ska ha till t.ex. en kycklingfile? Känns lite underligt med dill till chevre och kikärter men ska helt klart prova :) hur kom du på detta?:D