handdator

Visa fullständig version : Smith vs fria stänger


Monza
2007-07-12, 00:44
Hej allihopa, är ny på forumet och tänkte börja med två frågor!

1. vilka övningar föredrar ni köra i smith-maskin och vilka föredrar ni köra med fria stänger? (gäller hela kroppen i liggande, sittande och stående position)

2. när jag kör Upprätt rodd får jag ofta en stickande kännsla mellan bröst och axlar, känns som något är väldigt fel. vad kan detta bero på?

tack på för hand // Monza

überstarken
2007-07-12, 00:57
Hej allihopa, är ny på forumet och tänkte börja med två frågor!

1. vilka övningar föredrar ni köra i smith-maskin och vilka föredrar ni köra med fria stänger? (gäller hela kroppen i liggande, sittande och stående position)

2. när jag kör Upprätt rodd får jag ofta en stickande kännsla mellan bröst och axlar, känns som något är väldigt fel. vad kan detta bero på?

tack på för hand // Monza

Välkommen

1: Stånde vadpress är fin att köra i smithen, annars använder jag den inte öht. Det känns bättre att använda fria vikter då det ger en mer naturlig rörelsebana.

Fråga 2 har jag inget svar på tyvärr :(

Raggis
2007-07-12, 01:01
Föredrar att köra militärpressar i smith.

Animalistic
2007-07-12, 05:42
Knäböj och smalbänk i smith (endast när jag kör väldigt smalt grepp)

JohnRick
2007-07-12, 06:01
Hej allihopa, är ny på forumet och tänkte börja med två frågor!

1. vilka övningar föredrar ni köra i smith-maskin och vilka föredrar ni köra med fria stänger? (gäller hela kroppen i liggande, sittande och stående position)

2. när jag kör Upprätt rodd får jag ofta en stickande kännsla mellan bröst och axlar, känns som något är väldigt fel. vad kan detta bero på?

tack på för hand // Monza

1) Stående vadpressar, som sagt. I övrigt inte så mkt mer.

2) Hur kör du upprätt rodd? I smith eller med fri stång? Upprätt rodd är annars en sådär hyfsat kontroversiell övning om man har/har haft axelproblem då den lätt kan bidra till inklämningssmärtor i axeln just.

GI-Joe
2007-07-12, 08:03
1. vilka övningar föredrar ni köra i smith-maskin och vilka föredrar ni köra med fria stänger? (gäller hela kroppen i liggande, sittande och stående position)

2. när jag kör Upprätt rodd får jag ofta en stickande kännsla mellan bröst och axlar, känns som något är väldigt fel. vad kan detta bero på?

1. Stående vadpress, lutande bänkpress och militärpress.
2. Har jag faktiskt ingen aning om.

Hallberg
2007-07-12, 08:25
1. Inga alls. Trivs bättre med fria vikter
2. Svårt att svara på över nätet (utan rörelsetester på plats), men det är inte helt osannolikt att du har väldigt korta pectoralis minor => inklämningar.

Mushan
2007-07-12, 10:13
1. Knäböj är det enda. Får inte lika bra kontakt i smith.
2. Ingen aning =)

Fotboll__
2007-07-12, 13:21
Det bästa är att köra med fria stänger för då lär muskelerna sig att balansera viktenman har .:)

redbrigade
2007-07-12, 13:35
pressbakom nacken och militärpress

Monza
2007-07-12, 14:07
tack för alla svar, angående fråga två tror jag faktiskt jag håller mig borta från upprätt rod eller kör med väldigt lätt vikt ett tag och ser om det går över.

jwzrd
2007-07-12, 14:28
Jag använder aldrig Smith:en men står ut med att köra snedbänk i den. Antagligen fungerar vadpress rätt bra också i den.

bertbert
2007-07-12, 14:31
Använder smith till vadpress och skivstångsrodd, annars ytterst sparsamt.

kohai
2007-07-12, 18:29
Kör vadpressar och knäböj i smithen. Lättare att säkra ryggen vid böjen i smithen.

Jag undrar däremot hur ni kör militärpressar i smithen?

När jag står upp och kör vadpressar så tar stången nästan i ändläget.

För att rymmas stående och köra militärpressar kan man inte vara längre än 150cm ;)

//

Stefan

blekfet2
2007-07-12, 18:30
Smithen står och möglar för min del.

Timme
2007-07-12, 18:31
Smith = Skit, alltid.

edit: Nästan alltid. Vadpress fungerar.

Allan
2007-07-12, 18:39
Smithmaskinen fyller flera viktiga funktioner för den som vill träna. Man kan däremot inte överföra övningar till den - bänkpress är alltid med fri stång, kör man den i Smithen är det något annat. Knäböj i Smithmaskinen ger inte särskilt stor överförbar styrka till knäböj med fri stång, men det betyder inte att övningen i sig är skräp. Det finns alltid en positiv sak med att kunna lägga balansen åt sidan och bara mata på - även om det i rätt många fall skulle behöva kompletteras med fri stång.
Pec-dec, latsdrag, stående vadpressar är övningar som med fördel utförs maskinellt, och då hör man inte att det skulle vara värdelöst.
Vadpressar i Smithen är däremot HELT förkastligt jämfört med att köra det i en därför avsedd maskin. Gissa varför?

Diggler
2007-07-12, 18:41
Jag gillar smithen...det är en riktig glädjemaskin för axelpressar! jag tror dock inte det är särskilt nyttigt för mig att kunna belasta med 20kg mer än vad jag egentligen klarar av så jag kör den aldrig nuförtiden.

NiklasAhlqvist
2007-07-12, 18:48
Jag tycker fria vikter alltid är det bästa att träna. Lyssa på Allan, han kan en jävla massa om allt tycker jag:D
Men kör på det du tycker känns bäst så brukar det oftast bli bra

JohnRick
2007-07-12, 20:39
Gissa varför?

Ryggen?

bertbert
2007-07-12, 20:45
Vadpressar i Smithen är däremot HELT förkastligt jämfört med att köra det i en därför avsedd maskin. Gissa varför?

Jag är mycket nyfiken.

überstarken
2007-07-12, 22:19
Jag är mycket nyfiken.

*popcorn*

mystic[-_-]
2007-07-12, 22:23
Gissa varför?

Man kan få hela skiten över sig om man glömmer spärrarna

Krampus
2007-07-12, 22:28
Shrugs med remmar är finemang i smith. Sen får ni vara hur jävla harcore ni vill.

jaadå
2007-07-12, 22:59
Jag kör hellre militärpressar i Smith. Kanske borde testa fristång. Men ökar inte skaderisken då? Jag får nästan alltid ont i nacken (sträckning) efter jag kört militärpress i smithen.

Degpekka
2007-07-13, 02:32
Jag undrar däremot hur ni kör militärpressar i smithen?


Sätt dig ner på något. :)

Övningar jag gillar i smith: Vadpress(stående och sittande med stången på knäna), Smala knäböjj, Lutande bänk(sjuk jävla kontakt i den övningen!), stång rodd när man står på något upphöjt för bättre ROM, framåtlutande shrugs m.m

Corpobal
2007-07-13, 02:34
Sätt dig ner på något. :)



Han är ute efter att militärpressar bara kan utföras stående, sittande så blir det axelpressar med skivstång.

datamg
2007-07-13, 08:18
Jag gillar smithen...det är en riktig glädjemaskin för axelpressar! jag tror dock inte det är särskilt nyttigt för mig att kunna belasta med 20kg mer än vad jag egentligen klarar av så jag kör den aldrig nuförtiden.

Ehhh, är inte stången upphängd vilket innebär att den inte väger så mycket? Förstår inte vad skillnaden blir om du har en fri stång som väger 15-20 kilo eller om du hakar på 20 kilo extra i ovan nämnda smith?

//Micke

bertbert
2007-07-13, 13:12
Vadpressar i Smithen är däremot HELT förkastligt jämfört med att köra det i en därför avsedd maskin. Gissa varför?

Avsaknad av fast fotplatta?

Allan
2007-07-13, 13:23
Observera ordet förkastlig i jämförelse med en ståendevadpressmodul. Den fördelar trycket bättre än smithen/stång och belastar inte kotorna i övre ryggraden, eller i nacken (ännu värre - men det har förekommit). Dessutom är det ytterst få som klarar av den sorts belastning som måste till om man måste lägga vikten direkt på ryggen, istället för med stoppade kuddar. Och nån slags bar-pad är inte mycket att ha i det läget.
Ytterst vanligt är också att stången kanar neråt ju tyngre det är, eller ju tröttare man blir, och flyttar kompressionen, vilket naprapaten blir jätteglad åt.
Har man inget annat att tillgå, så visst... Men jag skulle hellre rekommendera vadpressar i hack eller i benpress i såna fall

bertbert
2007-07-14, 08:54
Jag har föga oväntat en annan uppfattning i frågan.

Jag har flera gånger kört på Nordic Gyms vadpressapparat, med ledad fotplatta. Jag tycker den är betydligt farligare att köra för ryggen än att köra vadpress i smith. Orsaken är att den ledade fotplattan gör att man kan vingla med höften, så att man svajar till i längsled (framåt/bakåt). Detta känns mycket obehagligt när man har uppåt en 200 kg:s belastning.

Å andra sidan tränar jag styrkelyft och det ger naturligtvis vana att ha en tung vikt på axlarna. Kör jag tungt i vadpress i smith har jag stången som i en SL-böj. Med andra ord har jag inga problem med att stången glider iväg.

olle lindblad
2007-07-14, 09:24
Om jag använder smith blir det i press bakom nacken, stångrodd och vadpress. Första övningen är en gammal favorit.

Petf
2007-07-14, 11:25
Kör ingenting i smithen för tillfället , händer att det blir axelpressar där ibland , men inget mer gillar inte den .

Diggler
2007-07-15, 14:05
Ehhh, är inte stången upphängd vilket innebär att den inte väger så mycket? Förstår inte vad skillnaden blir om du har en fri stång som väger 15-20 kilo eller om du hakar på 20 kilo extra i ovan nämnda smith?

//Micke

Jag vet inte heller hur skillnaden blir, men jag vet att jag lätt kan köra på tex två gula/sida i smithen, men knappast skulle orka det med stång (isåfall får jag stå upp). Jag kan även köra två blå/sida i smithen en rep och det finns det inte en chans att jag skulle kunna göra med stång, kanske om jag skulle köra stöt istället :)

Smithen väger 20kg.

Cilia
2007-07-15, 17:50
Jag kör massor av övningen i smithen, många samma som jag kör fria.
Variation helt enkelt.

datamg
2007-07-15, 18:11
Jag vet inte heller hur skillnaden blir, men jag vet att jag lätt kan köra på tex två gula/sida i smithen, men knappast skulle orka det med stång (isåfall får jag stå upp). Jag kan även köra två blå/sida i smithen en rep och det finns det inte en chans att jag skulle kunna göra med stång, kanske om jag skulle köra stöt istället :)

Smithen väger 20kg.

Synd att du anser det om smithen, använd den med förnuft och se till dessutom till helheten i din träning. Förstår jag dig rätt om du inte kör axelpress eller militärpress (kärt barn har många namn eller?) alls därför att du ogillar smithen? Vad säger att du måste öka 20 kg bara för att du kör smith? Öka 5 eller 10 kg istället om det känns bättre då och kör fler reps. Hellre det än att avstå från den övningen om det inte finns möjlighet att köra den på annat sätt. Jag klarar inte att köra sittande militärpress med fri stång. Finns ingen möjlighet för mig att kunna få upp stången. Har iofs aldrig sett någon göra det heller på gymmet men det är en annan femma.

Personligen använder jag den både för knäböj, militärpress och bänkpress. Jag gör bra ökningar och växer styrkemässigt även i vanlig bänkpress med fri stång (fast jag uteslutande kör ett bänkpressprogram i smithen just nu). För närvarande struntar jag i att smithen inte tränar alla muskler jag kan tänkas behöva i bänkpress med fri stång. När jag kör bänkpress med fri stång emellanåt gläds jag i allafall åt att jag ökat styrkemässigt. Det helt tack vare smithen.

//Micke

Sheogorath
2007-07-15, 19:27
Good-mornings, drag-curl, halspress och press-bak-nacke kör jag i smith. Resten av övningarna med stång blir således fria. :)

Diggler
2007-07-16, 01:21
Synd att du anser det om smithen, använd den med förnuft och se till dessutom till helheten i din träning. Förstår jag dig rätt om du inte kör axelpress eller militärpress (kärt barn har många namn eller?) alls därför att du ogillar smithen? Vad säger att du måste öka 20 kg bara för att du kör smith? Öka 5 eller 10 kg istället om det känns bättre då och kör fler reps. Hellre det än att avstå från den övningen om det inte finns möjlighet att köra den på annat sätt. Jag klarar inte att köra sittande militärpress med fri stång. Finns ingen möjlighet för mig att kunna få upp stången. Har iofs aldrig sett någon göra det heller på gymmet men det är en annan femma.

Personligen använder jag den både för knäböj, militärpress och bänkpress. Jag gör bra ökningar och växer styrkemässigt även i vanlig bänkpress med fri stång (fast jag uteslutande kör ett bänkpressprogram i smithen just nu). För närvarande struntar jag i att smithen inte tränar alla muskler jag kan tänkas behöva i bänkpress med fri stång. När jag kör bänkpress med fri stång emellanåt gläds jag i allafall åt att jag ökat styrkemässigt. Det helt tack vare smithen.

//Micke

Jag kör axelpressar (sittande eller stående med stång eller hantlar) nån gång i månaden. Smithen kör jag inte alls längre...för att den gör mig så glad för att jag kan pressa stora (för mig) vikter i den ,och då "måste" jag lassa på mycket, och då tror jag att jag kan skada mig.

mini
2007-07-16, 09:40
Jag kör inget alls i smithen nu. Har kört lite axelpressar när jag var hel förut, testat rodd och raka mark. Har dock inte hittat någon övning jag hellre kör i smith än med fri stång eller i avsedd maskin.

DavidN
2007-07-16, 09:46
Ombyte förnöjer.
Inget fel i att använda smith till diverse övningar sålänge resten av din träning ser bra ut.