handdator

Visa fullständig version : Hur är det att bo i finland?


ZHTOHELLAS
2007-07-11, 19:30
Har fått ett jobberbjudande i från finland närmare bestämt Jyväskylä.

Undrar hur det är med lägenheter,skatter,matkostnader,socialt mm?

hahavaffan
2007-07-11, 19:48
Kallt, alla bär kniv och tvekar inte en sekund att använda den, dom har isbjörn och varg på gatorna i alla städer, dom super och bastar hela tiden, utom när dom jobbar som skogsarbetare eller datahackers. Det är allt jag vet iaf.

Lexidos
2007-07-11, 20:20
Kallt, alla bär kniv och tvekar inte en sekund att använda den, dom har isbjörn och varg på gatorna i alla städer, dom super och bastar hela tiden, utom när dom jobbar som skogsarbetare eller datahackers. Det är allt jag vet iaf.

Som norrland?

daja
2007-07-11, 20:23
Åk till Södertälje och se själv.

ZHTOHELLAS
2007-07-11, 20:37
Åk till Södertälje och se själv.

Bor i eskilstuna så jag behöver knappast åka till södertälje där det bor mindre finländare :smash:

daja
2007-07-11, 20:44
Bor i eskilstuna så jag behöver knappast åka till södertälje där det bor mindre finländare :smash:

mindre, du menar att det är många finska dvärgar i S-tälje? ;)
Nej men Södertälje borde väl ändå, förutom Haparanda kanske, ha flest finländare per invånare i Sverige.

Deceiver85
2007-07-11, 20:48
Åk till Södertälje och se själv.

I Södertälje bor det väl bara syrianer? Faktum är nog att det bor fler syrianer i Södertälje än vad det bor invandrare i hela Finland...

Daniel_S
2007-07-11, 20:49
Jämfört med Sverige borde det vara aningen dyrare att leva Finland. Bostäder fixar du genom att sätta in en annons i lokaltidning alternativt söker från hyresförmedlare.

Jag har aldrig stannat i Jyväskylä, men det verkar vara en rätt snygg stad. Byggd vid stranden och väldigt kuperad terräng runt staden. Stan borde ha universitet, så hyreslägenheter kan vara svårare att få tag på i början av hösten.

rolf
2007-07-11, 22:35
Värt att notera är ju att Jyväskylä är helt finskt, stan har mig veterligen inte ens något svenskt namn, som många andra finska städer har.
Överlag skiljer sig Finland inte mycket från Sverige vad gäller priser och skatter.

Se på fan, jag svarade seriöst på en fråga om Finland.

von huff
2007-07-12, 13:38
I borgå så talar 1 av 3 svenska.Det bor 48ooo invånare i stan.På landsbygden kör underåriga med bil.Mitt i veckan jobbar man och på kvällarna fiskar man.På veckosluten super man.Flytta hit så lever du ett tråkigt liv:)

tjabon
2007-07-12, 13:44
Har fått ett jobberbjudande i från finland närmare bestämt Jyväskylä.

Undrar hur det är med lägenheter,skatter,matkostnader,socialt mm?

Ta det som ett äventyr!

Kan du, så ta ett 6-månaders kontrakt med 1 mån uppsägning
till att börja med så får du se sedan.
kan inte firman/företaget hjälpa till med bostad?

Super_Johan
2007-07-12, 15:03
Har fått ett jobberbjudande i från finland närmare bestämt Jyväskylä.

Undrar hur det är med lägenheter,skatter,matkostnader,socialt mm?

Jag antar vi har det rätt bra här.

Socialt kanske det blir lite problem i Jyväskylä, eller ja, det beror ju på hur det är som person. Om man är öppen och orädd...
Men ja... svårt att säga hur du skulle uppfatta det socialt.

Men kom kom, utmaning + omväxling + upplevelse !

(inget speciellt va jag kommer på med lägenheter/skatter/matkostnader)

:)

Aasa
2007-07-12, 15:55
Som norrbotten fast mer homofober.

Lilla Brynolf
2007-07-12, 16:59
Jyväskylä är en av Finlands vackraste städer. Inte alls så pjåkig.

Pris, skatter, bostäder och sånt är som i Sverige i princip. Vissa grejer är dyrare, andra billigare.

Hur du fixar det sociala är svårt att säga då jag inte känner dig, men det ska säkert gå. Språket är förstås kanske ett litet hinder då Jyväskylä till största delen är finskt. Finns vad jag vet inte många svensktalande där.

Som norrbotten är det iallafall inte... :D

Aasa
2007-07-13, 15:52
Hehe har aldrig varit söder om Kemi, i finska lappland är alla ungefär som vi här i Tornedalen fast värre.

Ignatius72
2007-07-13, 15:53
Flytta dit och du blir den andre svensken som flyttar till Finland.

Pepparkakssmurfen
2007-07-15, 16:09
Jyväskylä är en fin liten stad. Lägenhet hittar du genom internet/tidningar,vanligast är att man hyr av en privatperson.
Dyrare att leva i Finland än här,mat dricka osv.
Bilarna är skitdyra jämfört med här så ta med en härifrån om du ska ha en.

Wain
2007-07-15, 20:07
Har själv flyttat tillfälligt till Åbo. Skulle aldrig bo i den där lilla hålan om jag inte hade fått ett riktigt bra jobberbjudande.

Finnarna är rent generellt rädda för svenskar/utlänningar och har rejäla mindervärdeskomplex.*rolleyes* Brukar dock komma ner lite söta blonda studentskor till Åbo från Jyväskylä...
*whistle*

130kg finsk sisu
2007-07-15, 21:53
Tråkigt att ni har sådana fördomar mot finländare.

Jyväskylä är väl en helt ok stad mitt i Finland. Där finns inga finlandssvenskar så där är det så finskt man bara kan bli.

130kg finsk sisu
2007-07-15, 21:59
Sen finns det ju svenska delar av Finland. Österbotten. Där talar alla svenska. Men du fick ju som sagt erbjudande att jobba i Jyväskylä. Så det där blev Off topic...

Slartibartfast
2007-07-15, 22:03
Jag har en skithop med fördomar mot svenskar också, så jag tar inte åt mig.

130kg finsk sisu
2007-07-15, 22:09
+1 på Slarti. Dessutom besannas många av de fördomarna här på kolo.*drool* :thumbup:

regus
2007-07-15, 22:31
+1 på Slarti. Dessutom besannas många av de fördomarna här på kolo.*drool* :thumbup:

Likewise.
Men orka en finland vs Sverige-diskution. Det fick man nog med i mellanstadiet.

130kg finsk sisu
2007-07-15, 22:36
+1 på regus!:thumbup:

Nej åk till Jyväskylä och testa. Du skall inte vänta dej någonting storartat. Men du kan säkerligen trivas...

regus
2007-07-15, 22:40
+1 på regus!:thumbup:


fast jag är på sverigesidan;)
Vi tar er i hockeyVm era jävlar!

Appropå Hockey och finland - Sverige. I grundskolan var det rätt många finska ungar i klassen (det blir så om man bor i torshälla). Alla var överlag bra kompisar, men under hockeyvm var det glåpord, hån och lite slagsmål. Sen när det var över så var alla kompisar igen.

Det var rätt kul, funkade inte lika bra med fotboll dock. Konstigt vad finnar bryr sig lite om fotboll.

regus
2007-07-15, 22:45
Tydligen fick jag inte nog i mellanstadiet.. he he

ZHTOHELLAS
2007-07-16, 02:18
Jag ska nog tacka JA, har några veckor till innan jag behövde bestämma mig.
Dock undrar jag om SL klubbar?

Nackdelar är väl matkostnaderna ökar så man får käka lite mer kosttillskott men det skadar ju ingen.

Fördelar är det bra betalat jobb och att man får mer tid till att träna då det sociala livet försvinner helt.

ante
2007-07-16, 09:58
Jag ska nog tacka JA, har några veckor till innan jag behövde bestämma mig.
Dock undrar jag om SL klubbar?

Nackdelar är väl matkostnaderna ökar så man får käka lite mer kosttillskott men det skadar ju ingen.

Fördelar är det bra betalat jobb och att man får mer tid till att träna då det sociala livet försvinner helt.

Så du ska åka till finland för att tjäna mer pengar, och för att försumma ditt sociala liv? Låter perfa!

130kg finsk sisu
2007-07-16, 11:45
Jyväskylän Voimaklubi ry kontaktperson Kimmo Jouhki som för övrigt är sekreterare i finska förbundet. Hans telefon nummer hittar du på finska förbundets hemsida. Han pratar en klingande stockholmska efter 10 år i Stockholm.;)
Keljon Viesti ry det där är en annan förening. Med Rautiainen Timo till kontaktperson.

ZHTOHELLAS
2007-07-16, 13:34
Jyväskylän Voimaklubi ry kontaktperson Kimmo Jouhki som för övrigt är sekreterare i finska förbundet. Hans telefon nummer hittar du på finska förbundets hemsida. Han pratar en klingande stockholmska efter 10 år i Stockholm.;)
Keljon Viesti ry det där är en annan förening. Med Rautiainen Timo till kontaktperson.

Tusen tack :D

ZHTOHELLAS
2007-07-16, 13:36
Så du ska åka till finland för att tjäna mer pengar, och för att försumma ditt sociala liv? Låter perfa!

Mitt sociala liv är ändå ganska tråkigt :D