handdator

Visa fullständig version : efter deff...


knazcandy
2007-07-11, 17:15
Jag har legat på diet under ett antal månader nu och har precis avslutat den efter att ha nått mitt mål.

Som ni säkert vet, kan det emellanåt vara psykiskt och fysiskt tungt att ligga på diet med lite kcal och hög träningsdos. Och ofta käkade man sådant som kanske inte var direkt gourmet för smaklökarna utan enbart för att det var lågt kcal och bra med protein i. Jag tyckte snarare att maten enbart fungerade som en energikälla istället för att också kunna njuta av det (tex tonfisk och sallad :( ).

Idag har jag totalt tappat matlusten, försöker mig tex fortfarande på nyttiga mellanmål som ananas o keso eller kesella och frukt men det vänder sig i magen på mig. För att inte tala om kyckling eller tonfisk. Hungrig är jag men jag har tappat lusten till att äta..
Nu är jag rädd att allt jag jobbat för ska gå åt fanders, så vad gör man i denna situationen? Har någon kännt något liknande efter en deff?

pony
2007-07-11, 17:44
Det kanske verkar som ett lite knasigt råd men jag föreslår: ät inte kyckling och tonfisk! Åtminstone ett litet tag.
Som jag förstår ligger du på energibalans just nu, vilket i sig innebär att du har mycket mer att röra dig med i din dagliga energikvot.
Då kan du med fördel äta saker som du inte kunnat äta under deffen, kanske saker som du saknat. Var med andra ord inte rädd att även äta "onyttig" mat, så länge du inte överäter den och hamnar för högt på energiintaget.
Anledningen till att jag tror att den strategin kan funka är att du då får en rast från kesella, kyckling och tonfisk. Som alla är goda I SIG, men som är svåra att få ner om man är heligt less på dem.
Ett litet tag efter deffen kan du gott och väl spendera på mat som är mer god än något annat. För att få tillbaka matlusten.
Med "litet tag" menar jag en kortare period av ombyte för smaklökarna. Och även den goda maten man saknade under deff kan man tröttna på, så snart nog är kycklingfilén en rätt som vilken annan.

Kort sagt: lusten att äta en viss rätt kommer alltid tillbaka om man tar en rast och äter annat ett tag.

knazcandy
2007-07-11, 18:23
Precis, jag borde ju kanske låta bli det jag har fött mig på de senaste månaderna men då uppstår ett annat problem, dåligt samvete och rädslan för att gå upp i vikt igen.
Skulle helst av allt bara käka vanlig husmanskost som jag älskar men det resulterar till att jag helt plötsligt jag känner att jag "syndar" eftersom jag bara åt sådant på min ätardag förut. ¨Det handlar ju egentligen inte bara om att ändra på matvanorna utan även på hur jag ska förändra mitt tänk kring mat och tycka att det är ok att käka falukorv om jag vill ha det eller en större portion pasta som inte var tillåtet tidigare (jag vet ju att det inte kommer påverka min vikt i lång loppet om jag inte överäter).

pony
2007-07-12, 00:52
Exakt! Det upplever jag personligen som en relativt vanlig yttring. Vilket inte alls är positivt egentligen. Å ena sidan kan man överäta och tröstäta och ha en relativt taskig relation till mat. Å andra sidan kan man vara så jävla hälsosam och "nyttig" (hatar det ordet) och duktig jämt. Men det är riktigt synd att fler inte ligger i en balanserad mittenfil. Ingen mat är ond och ingen mat är helig. Att få skuldkänslor över något man tankar energi med är att låta sina hjärnspöken växa. Det är skillnad på näringskunskap och strategiskt kostupplägg och på irrationellt tänkande.

Så synda på du! Fast försök att vänja dig vid tanken på att en stor portion pasta inte alls är "syndig". Mat som mat. Det är bränsle för kroppen och ibland en gourmetupplevelse. Men det är inte mer laddat eller stigmatiserat än vi gör det.

pia
2007-07-12, 07:49
Börja långsamt att äta lite av det du inte fick äta under diet. Att slå om helt kan vara jobbigt psykiskt. Fortsätt äta relativt nyttigt men lite mer av bra kolhydratkällor och ta en liten bit korv eller annat du vill ha. Du kan ju blanda olika proteinkällor och ta en liten bit korv men komplettera med en nyttigare proteinkälla. Det kan vara jobbigt men lyssna på det du vet och inte det du känner.

Endura
2007-07-12, 09:07
Jag har insett att jag inte kan "höfta" mig fram för att hålla kosten på en bra nivå, jag tenderar alltid att överäta, älskar helt enkelt mat för mycket.
Min lösning blev att väga och skriva upp vad jag tillagar, så att jag hela tiden har koll på mitt intag (använder excelmallen). Jag sätter helt enkelt ett mål för dagen och håller det.

Nackdelen är att det tar lite tid/planering och det blir ganska "kontrollriktat", men det verkar passa mig, jag har aldrig varit så duktig förut på att tacka nej till erbjudanden som inte ryms i min beräkning :)

Fördelen är också just det att jag kan variera maten i det oändliga, och därför tröttnar jag aldrig :)

Kanske vore nåt för dig att prova?
Då kan du "synda" inom de gränser du själv sätter och det kanske, liksom för mig, tar bort de jobbiga skuldkänslorna (som eg bara handlar om att man inte känner att man har koll)?