handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid innan kroppen lagrar energiöverskott som fett?


manhas
2007-07-11, 14:12
Hur lång tid tar det för kroppen att lagra energiöverskott till fett på kroppen, handlar det om ett par timmar eller handlar det om dagar?

T.ex:
Om jag får i mig ett ordentligt överskott av energi (läs: ätardag), kan jag då köra ett hårt träningspass en dag efter detta och utnyttja det energiöverskott jag tidigare fått i mig. Eller har den energin redan omvandlats till fett och ny energi behövs för att mäta upp till träningsdagens dagsbehov av energi.

King Grub
2007-07-11, 14:15
Både fettinlagring och fettförbränning pågår konstant, 24/7. Vilket energigivande gram som till slut hamnar var kan du inte övervaka.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2269759&postcount=36

Knowledge
2007-07-11, 15:40
Hoppas det går bra om man hoppar in med en följdfråga, på tal om ätardagar då-
Säg att man vid enstaka tillfälle skulle överäta fruktos + 'dåligt' (trans) fett, kan det medföra negativa effekter på sikt? utöver själva viktuppgången alltså, typ försämrad insulinkänslighet? :S

King Grub
2007-07-11, 15:47
Fyra veckors konstant högt fruktosintag påverkar inte insulinkänsligheten.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/6/1374

Knowledge
2007-07-11, 16:13
Du är en riktig guldgruva alltså, tusen tack.

überstarken
2007-07-11, 18:22
Jo men vi vet ju sedan tidigare att man under ett träningspass använder mestadels energin som man stoppat i sig dagen innan, så ur den synvinkeln vore det ju optimalt att ha en ätardag dagen före träningspasset man vill prestera maximalt på?

Eddie Vedder
2007-07-11, 21:06
Jo men vi vet ju sedan tidigare att man under ett träningspass använder mestadels energin som man stoppat i sig dagen innan, så ur den synvinkeln vore det ju optimalt att ha en ätardag dagen före träningspasset man vill prestera maximalt på?

Absolut, kolhydratladdning är ju knappast ett nytt och outforskat fenomen. Snarare standard hos dom flesta som vill prestera. Att köra med en laddning inför varenda styrkepass lär ju innebära att man blir rätt fet så småningom dock.;)