handdator

Visa fullständig version : Frågor om testosteron och insulinresistens


baldrick
2007-07-11, 13:17
Jag undrar om någon vet hur stor betydelse den kroppsegna produktionen av testosteron har för ämnesomsättning/fettförbränning? Är där någon koppling mellan dessa två? Där är ju en indirekt effekt av att större muskelmassa kräver mer energi, men är där en direkt koppling också?

Jag undrar också om begreppet insulinresistens och syndrom X.
- Vad är det exakt?
- Hur belagda är dessa tillstånd?
- Hur uppkommer de?
- Är det kroniska tillstånd eller kan det "botas"?

Tolkia
2007-07-11, 13:42
- Insulinresistens: Nedsatt förmåga att reagera på insulin. Jämför med diabetes typ I, där det är insulinprodiktionen som är dålig - här produceras insulin, men kroppen svarar inte på det. Jag antar att problemet ligger på receptornivå, men jag är osäker på hur väl man egentligen vet exakt vad det är. Övervikt och att man äter för mycket spelar in; man tror att kroppen svarar på ständigt högt blodsocker (vilket man ju har om man tillför mat hela tiden) med att s.a.s. nedreglera reaktionen på detta. (internetmedicin.se om insulinresistens (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=438))

- Syndrom X: Populärbeteckning för det som också kallas "metabolt syndrom". Jag har mest sett den i hälsotidskrifter och tycker den är lite olyckligt vald, eftersom den beteckningen redan finns för en typ av kärlkramp där man är osäker på orsaken. (internetmedicin om syndrom X (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1082))

Jag vet inte vad du menar med frågan om tillstånden är "belagda", men ja, insulinresistens finns och kan bekräftas med prover. Diabetes typ II/insulinresistens kan inte "botas", utan behandlas med t.ex. insulin eller metformin. Patienten är oftast överviktig och viktnedgång och motion rekommenderas starkt.

Fetknoppen skriver bra om diabetes, insulin och övervikt i den här tråden: Insulin och viktminskning? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97299&highlight=insulin+diabetes+kompis+pappa)

Pez
2007-07-11, 17:00
Jag undrar om någon vet hur stor betydelse den kroppsegna produktionen av testosteron har för ämnesomsättning/fettförbränning? Är där någon koppling mellan dessa två? Där är ju en indirekt effekt av att större muskelmassa kräver mer energi, men är där en direkt koppling också?

Jag undrar också om begreppet insulinresistens och syndrom X.
- Vad är det exakt?
- Hur belagda är dessa tillstånd?
- Hur uppkommer de?
- Är det kroniska tillstånd eller kan det "botas"?
Är det här något du har diagnosticerats med, tror att du har eller är det av ren nyfikenhet du undrar?

baldrick
2007-07-11, 17:17
Är det här något du har diagnosticerats med, tror att du har eller är det av ren nyfikenhet du undrar?


Nej, inte alls. Jag är mest bara nyfiken. Så jag har jag läst på Internet - denna enorma faktabank, men en del av det som står skrivet kändes lite fluffigt. Sedan förstod jag inte allt heller och här finns många som kan mycket om de sakerna här.

Tolkias svar om insulinresistens & syndrom x var ganska bra. Hade iofs gärna fått mer info, som tex om det är kroniska tillstånd.

Samma sak med testo-frågan - det är också nyfikenhet. Jag läste något forum där någon bodybuilder käkade eller injicerade testo. Inte helt ovanligt gissar jag - men här stod det om att han gjorde det för att tappa underhudsfett. (Bli rippad)

Pez
2007-07-11, 17:31
Nej, inte alls. Jag är mest bara nyfiken. Så jag har jag läst på Internet - denna enorma faktabank, men en del av det som står skrivet kändes lite fluffigt. Sedan förstod jag inte allt heller och här finns många som kan mycket om de sakerna här.

Tolkias svar om insulinresistens & syndrom x var ganska bra. Hade iofs gärna fått mer info, som tex om det är kroniska tillstånd.

Samma sak med testo-frågan - det är också nyfikenhet. Jag läste något forum där någon bodybuilder käkade eller injicerade testo. Inte helt ovanligt gissar jag - men här stod det om att han gjorde det för att tappa underhudsfett. (Bli rippad)
Anledningen till att jag frågade var för att, som du säger - Internet (och Kolozzeum skulle jag vilja tro :D) är en enorm faktabank och det är många som läser faktan som fan läser bibeln, speciellt när det kommer till träning. :D
Det är inte ovanligt att folk försöker finna anledningar till det ena och det andra på helt fel ställen sas.

Se upp nu så att diskussionen inte glider över på fel sida om våra doping-regler bara.

Tolkia
2007-07-11, 17:43
Tolkias svar om insulinresistens & syndrom x var ganska bra. Hade iofs gärna fått mer info, som tex om det är kroniska tillstånd.
Vad menar du med "kroniskt" egentligen (det finns många definitioner på det)? Det är inget som läker ut av sig själv, däremot finns det individer som med motion, viktnedgång och rätt kost kan hålla det på en nivå där behandling inte behövs.

Ang. testosteron så tror jag inte att det har någon direkt ämnesomsättningsreglerande funktion. Det går inte heller att se på en individ och säga om han/hon har särskilt höga eller låga testosteronnivåer utifrån utseendet (förutsatt att det inte rör sig om abnorma avvikelser), typ "han har mycket muskler, han måste ha höga testosteronnivåer" eller "han är rippad, han måste ha höga testosteronnivåer" (det finns ju också tjejer med lite fett på kroppen, som en sidenote).b

baldrick
2007-07-12, 21:51
Tack Tolkia.

Bra svar. :-)

Grandmaster
2007-07-13, 00:06
Vad menar du med "kroniskt" egentligen (det finns många definitioner på det)? Det är inget som läker ut av sig själv, däremot finns det individer som med motion, viktnedgång och rätt kost kan hålla det på en nivå där behandling inte behövs.

Ang. testosteron så tror jag inte att det har någon direkt ämnesomsättningsreglerande funktion. Det går inte heller att se på en individ och säga om han/hon har särskilt höga eller låga testosteronnivåer utifrån utseendet (förutsatt att det inte rör sig om abnorma avvikelser), typ "han har mycket muskler, han måste ha höga testosteronnivåer" eller "han är rippad, han måste ha höga testosteronnivåer" (det finns ju också tjejer med lite fett på kroppen, som en sidenote).b


En del fel här.

Både låga och extremt höga testosteronnivåer (så som oftast endast åstadkoms genom exogen tillförsel/doping) korrelerar positivt med insulinresistens och diabetes. Överlag har höga testosteronnivåer en positiv effekt på ämnesomsättningen och medierar delvis fördelningen av fettmassa/muskler vid viktuppgång.

Man kan inte dra några definitiva slutsatser rörande en persons utseende, men det finns ansiktsdrag som korrelerar starkt med hög testosteronhalt hos människor, exempelvis markerade kind- och käkben ("fyrkantiga" ansikten), en längre överläpp än underläpp och djupt sittande ögon. Man kan även se på förhållandet mellan pek- och ringfinger, där längden på ringfingret är längre än pekfingret hos personer med hög testosteronhalt.

michael
2007-07-13, 13:15
En del fel här.

Både låga och extremt höga testosteronnivåer (så som oftast endast åstadkoms genom exogen tillförsel/doping) korrelerar positivt med insulinresistens och diabetes. Överlag har höga testosteronnivåer en positiv effekt på ämnesomsättningen och medierar delvis fördelningen av fettmassa/muskler vid viktuppgång.

Man kan inte dra några definitiva slutsatser rörande en persons utseende, men det finns ansiktsdrag som korrelerar starkt med hög testosteronhalt hos människor, exempelvis markerade kind- och käkben ("fyrkantiga" ansikten), en längre överläpp än underläpp och djupt sittande ögon. Man kan även se på förhållandet mellan pek- och ringfinger, där längden på ringfingret är längre än pekfingret hos personer med hög testosteronhalt.


Beror väl i hög grad på när testosteronet varit verksamt. En man genomgår ju sin första dusch i testosteron som spädbarn. Sedan försvinner det tills puberteten igen. Efter puberteten har epifyserna stängts och könsorganet färdigutvecklats. Kvar då är ju bara musklerna och kroppsbehåringen(eller snarare förlusten av den på hjässan) som återstår av testosteronets effekter.

Sedan inte förglömma en människas genetiska mottaglighet för dess effekter, en person behöver inte ha hög testosteron-halt i sig utan bara vara väldigt känslig/mottaglig för det. Case in point; http://en.wikipedia.org/wiki/Androgen_insensitivity_syndrome