handdator

Visa fullständig version : Om hundra år talar vi som en tecknad hund!


Allan
2007-07-11, 08:28
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=574&a=669251

Frågan är ju om det blir en skånsk hund eller en jycke från Sundsvall. Och vad händer med dialekter? I mina öron verkar de slipas av mer och mer - numer begriper man t o m Malmöbor, vilket inte var fallet för tjugo år sen.

bertbert
2007-07-11, 08:51
Jag blir nyfiken på att du säger att du begriper malmöbor nuförtiden. Vad är det som har ändrats på dessa 20 år?

Jag, som nyinflyttad malmöbo, tycker att man hör både den "riktiga" malmöitiskan, bred skånska men inte lika rullande och mumlande som på söderslätt, men även en mer normal utblandad skånska. Troligen talar jag själv den sistnämnda, då jag bott över 20 år i Helsingborg och knappt 10 i Lund.

Snafu
2007-07-11, 18:05
Hur låter Rocky? Jag trodde det var en tecknad figur?

Hardcore_pb
2007-07-11, 19:52
Med tanke på att svenskan blir allt mer influerad av andra språk tycker jag inte att Marian Radetzkis text om att vi borde byta modersmål till engelska är helt fel, varför inte? tänk fördelarna bara jobbmässigt med att alla pratar riktigt bra engelska och behålla svenskan som ett andra språk. Tycker någon det är viktigt att behålla svenskan som den är idag? Varför prata ett språk som bara 10miljoner människor förstår, det är vansinne!

bertbert
2007-07-11, 20:09
Hur låter Rocky? Jag trodde det var en tecknad figur?

Om du läser artikeln ser du att det handlar om låneord som integreras i svenskan.