handdator

Visa fullständig version : Handelshögskolan


Torwald
2007-07-11, 07:12
Hej alla biffar :)
Jag sökte till högskolan i år, och kom in på Handels i sthlm! Tänkte höra mig lite för, är det någon som vet lite om utbildningen och skolan? Jag ANTAR att utbildningen är bra, men det jag är osäker på är skolan och människorna. Jag pallar inte fem år med dryga backslicks som tror att de är något. Ok, det låter lite hårt kanske, men ni förstår nog poängen :smash:

Ingen här som till och med har gått där? Eller har vänner som har? Åsikter mottages tacksamt!

skaparn
2007-07-11, 07:18
Tänk efter. Om du inte tycker att du själv är en dryg backslick så är det nog inga problem. Du tog dig ju in - och så gjorde antagligen även flera som du.

Gratulerar till att få gå den enda skola med en ekonomutbildning där det faktiskt ger en fördel att nämna vilka som utfärdade examen. Dessutom tror jag det är en riktigt bra utbildning eftersom så mycket av näringsliv och politik samarbetar med skolan.

Torwald
2007-07-11, 07:27
Nej, hehe, jag är ingen dryg backslick ;) Hoppas jag! Nåja, det får mina vänner avgöra.

Jag känner som såhär: Det blir vad man gör det till. Jag inser också att jag är ganska fördomsfull, och att den bilden man fått målad för sig om skolans målgrupp mycket väl kan vara mestadels fördomar.

Kul att höra! Ja, och det är ju det som lockar (sammarbeten med näringsliv). Det och den imponerande statistiken över antalet anställningar inom ett halvår efter avslutad utbildning.

Cilia
2007-07-11, 08:22
Det finns massor av olika människor på handels.
En hel del dryga backslickers men fler andra.

Torwald
2007-07-11, 08:26
Jag nöjer mig med det. Har fått jättemycket positiv respons från vänner och bekanta nu på förmiddagen så jag känner helt klart att det är värt att ge en chans. Tack för inputen!

ante
2007-07-11, 10:08
Stort grattis!

Snafu
2007-07-11, 10:53
Handels e bra grejjer!

Torwald
2007-07-11, 11:26
Tack! Kul att höra! Fan, blir nästan lite taggad nu =)

soulsplinter
2007-07-11, 13:47
aaaw ja ska söka dit nästa år (har friår nu) :D får man fråga om du vet vad det var för snitt som krävdes för att komma in? alltså hur många poäng man bör ligga på ..

petersson
2007-07-11, 14:41
Nu vet jag inte så mycket om skolan men på reklamutskicket jag fick för ett eller två år sen verkade det som att de jobbar på att bli av med stämpeln att det bara går rika svenska snobbar där.

Prankie
2007-07-11, 14:58
Jag går i handelshögskolan i Umeå, måste säga jag tycker kurser är så luddiga och det känns som jag har inte lärt mig nånting nytt nu efter en termin. Det kanske är så med alla universitetstudier?

Palm
2007-07-11, 15:24
Jag går i handelshögskolan i Umeå, måste säga jag tycker kurser är så luddiga och det känns som jag har inte lärt mig nånting nytt nu efter en termin. Det kanske är så med alla universitetstudier?

Nope. :)

BigForre
2007-07-11, 15:48
Ska du läsa ekonomi så är Handels i Stockholm ett självklart val om du ska stanna kvar i Sverige. Bland ekonomiutbildningarna rankas den klart högst av näringslivet, vilket i praktiken innebär en stor fördel gentemot övriga ekonomistuderande från andra skolor. Ekonomi i är ju i och för sig gay, men alla är vi olika :D

NiXPhoenix
2007-07-11, 15:56
Hej alla biffar :)
Jag sökte till högskolan i år, och kom in på Handels i sthlm! Tänkte höra mig lite för, är det någon som vet lite om utbildningen och skolan? Jag ANTAR att utbildningen är bra, men det jag är osäker på är skolan och människorna. Jag pallar inte fem år med dryga backslicks som tror att de är något. Ok, det låter lite hårt kanske, men ni förstår nog poängen :smash:

Ingen här som till och med har gått där? Eller har vänner som har? Åsikter mottages tacksamt!


Tyvärr, men i min mening är skolan sjukt överskattad.
Nej, utbildningen är inte bra, i alla fall inte de två första åren. Du får en bok att läsa i princip, lite häften också, sen är det minimalt med undervisning. Antar att det är så på de flesta ekonomiutbildningar i Sverige men jag hade tyvärr läst i nåt reklamblad innan jag började där att det skulle vara ganska mycket undervisning, mer än vad som är standard så att säga.
När det gäller de som går där så är det inte bara snobbar, men de flesta kommer nog från rätt välbärgade hem trots allt... Snobbar och wannabees kan man säga, det råder en viss kultur som de flesta till stor del inordnar sig i.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig haft så svårt att få vänner tidigare som jag har där. Är väl lite egen kanske, men inte så värst speciell egentligen, inte så värst social heller men som sagt, tidigare har jag aldrig haft några problem att hitta kompisar i plugget.


Nu vet jag inte så mycket om skolan men på reklamutskicket jag fick för ett eller två år sen verkade det som att de jobbar på att bli av med stämpeln att det bara går rika svenska snobbar där.


Jupp, det försöker de nog med, dock är det där just reklam. Det finns t ex ytterst få invandrare på den skolan, det är inget jag själv har några som helst problem med men det är en väldig skillnad mot vad man är van vid från vanliga skolor. Och nej, jag gick inte i skolan i Botkyrka eller nåt. :Virro

Lajne
2007-07-11, 17:09
aaaw ja ska söka dit nästa år (har friår nu) :D får man fråga om du vet vad det var för snitt som krävdes för att komma in? alltså hur många poäng man bör ligga på ..
Jag blev 87e reserv med 19.81 i snitt, så med andra ord borde 20.0 vara minimikravet, åtminstone om du vill känna dig säker på att komma in=)

Andreas Guiance
2007-07-11, 17:20
Tyvärr, men i min mening är skolan sjukt överskattad.
Nej, utbildningen är inte bra, i alla fall inte de två första åren. Du får en bok att läsa i princip, lite häften också, sen är det minimalt med undervisning. Antar att det är så på de flesta ekonomiutbildningar i Sverige men jag hade tyvärr läst i nåt reklamblad innan jag började där att det skulle vara ganska mycket undervisning, mer än vad som är standard så att säga.
När det gäller de som går där så är det inte bara snobbar, men de flesta kommer nog från rätt välbärgade hem trots allt... Snobbar och wannabees kan man säga, det råder en viss kultur som de flesta till stor del inordnar sig i.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig haft så svårt att få vänner tidigare som jag har där. Är väl lite egen kanske, men inte så värst speciell egentligen, inte så värst social heller men som sagt, tidigare har jag aldrig haft några problem att hitta kompisar i plugget.

Jupp, det försöker de nog med, dock är det där just reklam. Det finns t ex ytterst få invandrare på den skolan, det är inget jag själv har några som helst problem med men det är en väldig skillnad mot vad man är van vid från vanliga skolor. Och nej, jag gick inte i skolan i Botkyrka eller nåt. :Virro

Håller inte med. Jag har själv gått Handels i Sthlm (och är för övrigt invandrare, åtminstone andra generationens) och jag anser att den är ljusår före andra ekonomiutbildningar i Sverige (och det säger jag inte för att verka dryg). Utbildningsmässigt är den överlägsen övriga skolor jag kommit i kontakt med via polare, och karriärsmässigt är skillnaden än större.

Angående studenterna finns det alla möjliga sorter. Naturligtvis är höginkomsttagare överrepresenterade, men något annat är väl inte att vänta. Men det är absolut inte uteslutande folk med backslick som går på skolan; tvärtom har jag stött på allt från flummiga humanister till nördiga ingenjörer.

Sammanfattningsvis: Vill du läsa ekonomi och/eller göra något slags karriär är Handels det bästa valet i mitt tycke (Handels i Sthlm då dvs; övriga Handelshögskolor i landet är något helt annat).

Återigen beklagar jag mig om jag låter dryg, men när det gäller så viktiga val är det bättre att få höra sanningen utan omskrivningar=)

Edit: Vafan är detta för avatar och titel jag har fått haha

teal
2007-07-11, 18:45
Varför har folk så mycket hat mot välbärgade människor?
Jag anser mig inte vara bättre än andra folk, mina vänner anser sig knappast vara det. Det är så pinsamt..

Och här har du ett tips på hur du kan skilja på folk som är wannabes; Dom berättar gärna vad saker och ting kostar. För dom är det en stor sak att köpa en t-shirt för 1000:- och vill gärna berätta det för omvärlden. Om någon frågar KAN det vara ok att berätta vad saker och ting kostar (varför någon nu skulle vilja ha reda på det). Sen att folk säger det med glimten i ögat någon gång per år inom sin närmsta krets är en annan femma.

För övrigt har jag bara hört gott om Handels i sthlm, har ett par vänner som läser där nu och hade jag haft bra betg hade jag utan tvekan tagit chansen om jag kommit in där. Kör hårt och skit i folk runt omkring dig, gör det för din skull.

Löjtnant Blank
2007-07-11, 19:10
Varför har folk så mycket hat mot välbärgade människor?

Bara mot snorungar som lever kungligt på sina föräldrar. Brats är vidriga.

Daniel_S
2007-07-11, 19:26
Om universitetsvärlden är liknande den finska, så varierar utbildningens kvalitet inte alls om du är tillräckligt smart och intresserad att ta till dig information via böcker. Jag tvivlar att Handels pantar på kunskap som ingen annan skola besitter. Däremot kan skolans kontaktnät ge dig försprång för att skolan har ett gott rykte (läs: historiskt sett har studerandena varit duktiga och kunniga).

Rent kunskapsmässigt torde vilken som högskola som helst ge dig samma kunnande.

wintersnowdrift
2007-07-11, 19:27
Jag har en kompis som också börjar på Handels i höst, och han är trevlig så då är ni åtminstone två som inte är dryga backslicks ;).

Skämt åsido, Handels har ju definitivt högst status av alla ekonomiutbildingar i Sverige. Eftersom intagningspoängen är så pass hög tror jag att de värsta "nötterna" sållas bort - de har helt enkelt inte betygen som krävs. Sedan är toppbetyg naturligtvis ingen garant för trevlighet, men studiemotivation bör ju i alla fall finnas. Procentuellt sett är säkert fler studenter på Handels höginkomsttagare (eller kommer från en välbärgad bakgrund, snarare) än på andra skolor, men jag tror att du kommer stöta ihop med alla sorters personligheter.

Grattis till platsen och hoppas att du kommer trivas!

//Kristin

evil
2007-07-11, 19:37
Många inavlade snorungar kommer märkligt nog in på intervju efter att föräldrarna gjort en "donation".

Andreas Guiance
2007-07-11, 19:44
Rent kunskapsmässigt torde vilken som högskola som helst ge dig samma kunnande.

Ytterst tveksamt. Inte samma resurser vilket leder till färre undervisningstimmar, färre professorer per student, sämre professorer osv osv.

Cilia
2007-07-11, 19:52
Rent kunskapsmässigt torde vilken som högskola som helst ge dig samma kunnande.

Ytterst tveksamt. Inte samma resurser vilket leder till färre undervisningstimmar, färre professorer per student, sämre professorer osv osv.

Jag håller med Handels har en högre nivå än andra utbildningar och den enda som kan matcha de internationella utbildningarna med hög status.


Handels stora problem just nu är att skattemyndigheterna har förklarat att det inte är avdragsgillt för företag att sponsra skolan. Det kan göra att dom förlorar stora bidrag årligen.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det är avdragsgillt att sponsra idrott men inte utbildning och kultur.

sorry, OT

Slash
2007-07-11, 19:59
Många inavlade snorungar kommer märkligt nog in på intervju efter att föräldrarna gjort en "donation".

Det där är en seglivad myt. Ingen intagning på HHS sker genom intervju nuförtiden. Ett mindre antal personer tas in på särskilda meriter. Dessa personers föräldrar är typiskt inte speciellt rika.

Däremot finns det anledning att tro att en del personer betalat för att få bättre gymnasiebetyg. Särskilt de som kommer från Lundsberg. Se:
Elever köper bättre betyg (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835148,00.html)

Varför ens försöka ta sig in på Handels genom donationer när man kan få bättre betyg för ett par hundralappar?

Greg
2007-07-11, 20:07
aaaw ja ska söka dit nästa år (har friår nu) :D får man fråga om du vet vad det var för snitt som krävdes för att komma in? alltså hur många poäng man bör ligga på ..

20.0

Jag pluggar själv på Handels i Köpenhamn. Många anseende rankad högst av alla Ekonomiutbildningar i Norden.

Tack vare det generösa betygsystemet i Danmark så kom jag in.

teal
2007-07-11, 20:17
Löjtnant; jag lever gott på pengar som min far har tjänat, tillhör jag också den bunt vider som du inte gillar?

Är det fult att leva gott bara för att man har ekonomiskt stabila föräldrar? Ska föräldrarna låta bli att ge sina barn pengar? Jag tycker det hela påminner mycket om den svenska avundsjukan som finns, man vill ha det man inte har och kan man inte få det ska man tycka illa om det.

Givetvis finns det tomtar som tror att de är förmer bara för att de har föräldrar med god ekonomi och dom är endast omtyckta av den procent som är likadana..vilket innebär att de är få som gillar få.

Nu blev det lite OT, det ber jag om ursäkt för. Pratade för övrigt med en av polarna som läser där och han tycker att du ska köra på järnet. Framstående prestationer där kan väga tungt om du har det sociala som krävs sen när du är på arbetsintervju!

Slash
2007-07-11, 20:25
Tyvärr, men i min mening är skolan sjukt överskattad.
Nej, utbildningen är inte bra, i alla fall inte de två första åren. Du får en bok att läsa i princip, lite häften också, sen är det minimalt med undervisning. Antar att det är så på de flesta ekonomiutbildningar i Sverige men jag hade tyvärr läst i nåt reklamblad innan jag började där att det skulle vara ganska mycket undervisning, mer än vad som är standard så att säga.


Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig haft så svårt att få vänner tidigare som jag har där. Är väl lite egen kanske, men inte så värst speciell egentligen, inte så värst social heller men som sagt, tidigare har jag aldrig haft några problem att hitta kompisar i plugget.

Jag håller inte med om att undervisningen är dålig. Jag tycker att seminarier, seminarieuppgifter och inlämningsuppgifter på de flesta kurser håller hög klass. Gör man seminarieuppgifterna och inlämningsuppgifterna ordentligt innan svar finns tillgängliga, så förenklas inlärningen betänkligt. Jag kan jämföra med studier på KTH och där lämnas mer ansvar åt studenterna.

Daniel_S
2007-07-11, 21:03
Ytterst tveksamt. Inte samma resurser vilket leder till färre undervisningstimmar, färre professorer per student, sämre professorer osv osv.

Jag garderade lite med att tillägga "tillräckligt smart och intresserad". Dålig personal på skolan ger mycket sämre utgångsläge, men man får engagera sig mer bara.

Jämför man "toppskolorna" i Finlan med t.ex. mitt egna universitet, så skiljer det markant i utbudet av kurser på varje huvudämne, men nivån på de befintliga verkar inte variera. Professorers kompetens kommer jag inte att börja mäta.

The_RobRoy
2007-07-11, 21:34
Som jag har förstått det, så är det inte utbildningen i sig som gör att man lär sig mer, utan stämningen och folket är sådan. Alla är väldigt ambitiösa och drivna människor som hittar på massor av extra runt utbildningen, vilket gör att man skapar sig ett större kontaktnät som student (jämfört med civilingenjörer som ofta går sina år på högskolan och sen när dom är klara sticker dom upp huvudet och undrar om det finns någon som vill att man ska börja jobba)

Det är alltså folket som gör handels, inte någon exceptionellt bra utbildning, tror snarare tvärtom att en t.ex. I:are är rent kunskapsmässigt mer kompetent.

Andreas Guiance
2007-07-11, 21:51
Jag vill inte va den som är den, men det finns en anledning till att man inte hittar andra svenska högskolor på listor som denna:

http://rankings.ft.com/rankings/ebs

Och ja, Handelshögskolan i Köpenhamn är helt ok. Den återfinns lite längre ner på listan*whistle*

;)

Andreas Guiance
2007-07-11, 21:58
Jag garderade lite med att tillägga "tillräckligt smart och intresserad". Dålig personal på skolan ger mycket sämre utgångsläge, men man får engagera sig mer bara.


Ja det är klart. Man kan ju naturligtvis skaffa sig alla kunskaper på egen hand, men det gäller ju i praktiken för alla skolor så då blir det meningslöst att tala om skillnader i utbildningskvalitet:)

Daniel_S
2007-07-11, 22:41
Ja det är klart. Man kan ju naturligtvis skaffa sig alla kunskaper på egen hand, men det gäller ju i praktiken för alla skolor så då blir det meningslöst att tala om skillnader i utbildningskvalitet:)

Ok, jag ger dig den.

Jag tänkte utgående från: Välj Handels så blir du en bättre ekonom vs. annan skola gör dig till en sämre dito. En liten koppling till individen var min tanke :thumbup:

Andreas Guiance
2007-07-11, 22:53
Ok, jag ger dig den.

Jag tänkte utgående från: Välj Handels så blir du en bättre ekonom vs. annan skola gör dig till en sämre dito. En liten koppling till individen var min tanke :thumbup:

Det har du så klart helt rätt i:) En mindre begåvad person på Handels blir definitivt sämre än en mer begåvad person på en annan skola:thumbup:

NiXPhoenix
2007-07-11, 23:21
Ytterst tveksamt. Inte samma resurser vilket leder till färre undervisningstimmar, färre professorer per student, sämre professorer osv osv.


När gick du där egentligen?
Nu skriver jag aldrig ut schemat i princip utan kollar jämt på webben när man har lektion, men min erfarenhet av grundutbildningsskedet är att man läser två ämnen samtidigt.
Äh, hittade ett schema ändå, blev dock lite surt inställd till det då det såg ut att vara mer än jag trodde. Vore ju bättre om jag hade hittat nåt från andra halvan av vårterminen då det var extremt lite undervisning då vad jag minns.
Räknade ihop allt jag hade under de sex första veckorna, sen tog jag bort ett antal poster (jag vill ju få det att stödja min ståndpunkt) som "inlämning", avstämmning 10 min per grupp", extra frågeseminarium osv.
Det blev hur som helst 38 - 9 lektioner/föreläsningar.
Nio ser jag som sagt inte som något riktigt utan det är bara diverse extragrejer. 29/6~5 lektioner/föreläsningar. Knappt fem. Per vecka.
Det är inte mycket i för mig, i snitt ett seminarium eller en föreläsning per dag.

Indelningen är att det ena ämnet har lite mer undervisning, säg två föreläsningar i veckan och ett seminarium, det andra har en föreläsning och ett seminarium.



Jag håller inte med om att undervisningen är dålig. Jag tycker att seminarier, seminarieuppgifter och inlämningsuppgifter på de flesta kurser håller hög klass. Gör man seminarieuppgifterna och inlämningsuppgifterna ordentligt innan svar finns tillgängliga, så förenklas inlärningen betänkligt. Jag kan jämföra med studier på KTH och där lämnas mer ansvar åt studenterna.


Att slänga åt studenterna lite uppgifter (som till stor del är samma år ut och år in) och låta dem gå på ett seminarium en gång i veckan (vissa lärare pratar som om det är nån helig stund man får möjligheten att gå på) är inte för mig att satsa på studenterna.
Har inte mer än någon enstaka kurs på universitetet att jämföra med, där var det ännu mindre undervisning, men vad kan man vänta sig av en grovt flummig kurs med inga antagningskrav.
En sak som är lite kul dock är att jag inte är ensam av att ha liten erfarenhet av universitetsstudier. För nåt år sen så var det i alla fall ingen av de som är med i utbildningsrådet (ska försöka höja kvaliten på utbildningen) eller vad det nu heter, som hade gått på någon annan svensk ekonomutbildning.. Finns ju ett antal personer med den erfarenheten, som hoppat av efter några år för att de kom in på "den bästa skolan", men de har uppenbarligen inte lyckat leta sig dit.

stevebc
2007-07-11, 23:55
Jag blev 87e reserv med 19.81 i snitt, så med andra ord borde 20.0 vara minimikravet, åtminstone om du vill känna dig säker på att komma in=)Tänkte väl jag skulle hitta dig här i tråden din spjuver, hoppas du kommer in!!!! :thumbup:

Torwald
2007-07-12, 07:30
Oj, här har det hänt saker sedan igår! Väldigt intressanta diskussioner. Personligen har jag också hört (lösryckta?) rykten om att Handels är svårare att komma in på än att komma ut ifrån, till skillnad från många andra utbildningar. Jag har ingen erfarenhet av universitetsstudier över huvud taget, så jag ska inte ge mig in på att jämföra.

Angående betygen är det nog dessvärre 20.0 som är ett krav, men har man 19.8 borde man väl ändå kunna ordna till det lite snyggt? Det GÅR att komma in med mindre än 20, men i så fall genom särskilda meriter (dock krävs fortfarande minst 18) eller högskoleprov eller kontakter. En vän till mig kom in förra året med 19.3 tillsammans med ett rekommendationsbrev. Hon tackade dock nej!

Haha, nu är jag lite taggad! Vilka var det som skulle gå i år eller nästa år? Räck upp en hand!

egge
2007-07-12, 18:07
Jag blev 87e reserv med 19.81 i snitt, så med andra ord borde 20.0 vara minimikravet, åtminstone om du vill känna dig säker på att komma in=)

Jag blev 139:de reserv förra året på 1,6HP, har för mig att den som kom in "sist" hade 1,8HP. Jävla skillnad alltså. (Eller det kanske är olika antagningsgrupper för HP och betygssnitt.)

Dk1ng
2007-07-12, 23:24
Det är inte så mycket att fundera på. Om det är ekonomi du vill läsa och du inte vill konstla med att söka till diverse utländska lärosäten samt betala för utbildningen så väljer du HHS. I Stockholm har du dessutom bra möjlighet att kombinera HHS med andra utbildningar om du skulle vilja.

Snacket om brats och snobbar ska du ta med en nypa salt. Det mesta är rykten och fördomar som härstammar från okunskap. Min erfarenhet är att de allra flesta på skolan är riktigt trevliga och att gemenskapen är oöverträffad. Troligtvis har du några av de roligaste åren av ditt liv framför dig! :thumbup:

Mvh

Torwald
2007-07-13, 07:45
Jag blev 139:de reserv förra året på 1,6HP, har för mig att den som kom in "sist" hade 1,8HP. Jävla skillnad alltså. (Eller det kanske är olika antagningsgrupper för HP och betygssnitt.)

Japp, det är olika. 75% betyg, 15% HP och 10% särskilda meriter. Minns inte exakt nu, men tror att det brukar vara 1.8-1.9HP minimum?

michael
2007-07-13, 13:00
Ytterst tveksamt. Inte samma resurser vilket leder till färre undervisningstimmar, färre professorer per student, sämre professorer osv osv.

Men, haha!
Bullshit.

Man kan läsa sig till en ekonomiutbildning på valfritt stadsbibliotek i de större städerna här i Sverige. Är du driftig och har förmågan att lokalisera källorna av kunskap och motiverad att lära dig går det visst.

Jajje
2007-07-15, 18:01
Min storasyster går där.. Har gått där i 2 år nu och verkar trivas jättebra där. Riktigt bra utbildning och mkt trevligt :).

Torwald
2007-11-10, 22:35
Tänkte bara tacka för alla bra svar jag fick i höstas, och meddela att det går bra nu ;)

Pudzianovski
2007-11-10, 23:19
Men, haha!
Bullshit.

Man kan läsa sig till en ekonomiutbildning på valfritt stadsbibliotek i de större städerna här i Sverige. Är du driftig och har förmågan att lokalisera källorna av kunskap och motiverad att lära dig går det visst.

Ja, om man är typ Matt Damons rollfigur i Will Hunting kanske....

skans
2007-11-11, 00:34
Som jag har förstått det, så är det inte utbildningen i sig som gör att man lär sig mer, utan stämningen och folket är sådan. Alla är väldigt ambitiösa och drivna människor som hittar på massor av extra runt utbildningen, vilket gör att man skapar sig ett större kontaktnät som student (jämfört med civilingenjörer som ofta går sina år på högskolan och sen när dom är klara sticker dom upp huvudet och undrar om det finns någon som vill att man ska börja jobba)

Det är alltså folket som gör handels, inte någon exceptionellt bra utbildning, tror snarare tvärtom att en t.ex. I:are är rent kunskapsmässigt mer kompetent.


+1

OT: Läser själv till civilingenjör i Industriellekonomi på LTH som är en väldigt bra och bred utbildning med ca 18 timmars undervisning i veckan.

Torwald
2007-11-11, 00:50
18 timmar föreläsning? Det låter mycket ja! Jag har väl 16-20timmars lektion (föreläsning eller seminarie) på en typvecka.

För övrigt håller jag (med min begränsade erfarenhet) med om att det nog är miljön i skolan som gör studenterna mer än utbildningen. Drivna studenter sporrar andra studenter, det känns som ett faktum. Dessutom märks det väldigt väl i skolan att studenterna är ganska hett eftertraktade på arbetsmarknaden i och med att vi har företagspresentationer inbokade i stort sett varje dag och hela hösten är fullt uppbokad av presentationer och har varit det sedan länge.

skans
2007-11-11, 01:28
Föreläsningar, Semenarie, lab..

När jag läste i tråden så uppfattade jag det som att ni hade väldigt snålt med undervisning. Förstod det som att ni bara hade någon timme om dagen och resten självstudier (trött efter heldag med tentaplugg..).

Om det är en "ren" ekonomiutbildning som du är ute efter så är säkert Handels bästa alternativet.

NiXPhoenix
2007-11-11, 01:49
18 timmar föreläsning? Det låter mycket ja! Jag har väl 16-20timmars lektion (föreläsning eller seminarie) på en typvecka.

.



Det kommer att bli mindre med tiden, hehe. Hösten första året är väldigt intensiv. Har ni förresten nån form av mini-rättsvetenskap nu istället för etiken? Har hört ettorna prata om avtalsrätt eller nåt. I tvåan läser vi rättsvetenskap 20p nu.
Så jävla störande att det bara finns en aula som ni ettor verkar ha företräde till. *grr27* Har nästan obligatorisk närvaro på en grej på tisdag, börjar 8. :/


Föreläsningar, Semenarie, lab..

När jag läste i tråden så uppfattade jag det som att ni hade väldigt snålt med undervisning. Förstod det som att ni bara hade någon timme om dagen och resten självstudier (trött efter heldag med tentaplugg..).

.


Tog en koll på mitt schema nu nästa vecka och jag upplever det som att jag har ganska mycket inlagt, dock är det för att jag går om en kurs jag redan borde klarat av. :thumbup: Ska fan ta och öppna boken tror jag, ehh. Förra året klarade jag inte av att riva bort plasten. I år blir det nya tag!


Om man räknar bort den så har jag i alla fall sex saker den här veckan, 1.30*6 ger 9 klocktimmar.

appapa
2007-11-11, 02:12
Ja, om man är typ Matt Damons rollfigur i Will Hunting kanske....

Det där beror nog mycket hur man är som person. Jag lär mig bäst från böcker, jag går mest på våra föreläsningar för att träffa klasskompisarna och "komma igång". Har gått några kurser där jag gått på kanske 1-2 föreläsningar men ändå klarat tentan galant. Tycker ofta kursböckerna är mer omfattande vilket gör att man lär sig mer också (jag brukar läsa våra kursböcker från början till slut).

Slartibartfast
2007-11-11, 02:22
Vill du ha en ekonomutbildning med hög status utan en massa stekare så kom till Vasa och läs på Hanken. :thumbup:

http://www.hanken.fi/public/

Prankie
2007-11-11, 02:22
Jag upplever att det är mycket bullshit i skolan. Har snart avklarat första år i handelhögskolan i Umeå och jag har inte lärt mig nånting som är relevant med ekonomi. Visst, enstaka teorier om marknadsföring från Kotler men det mesta är ju ganska självklart om man inte har bott under en sten de senaste 20år. Jag kan tänka mig att alla handelhögskolan har liknande kurser i agendan då ekonomi i sig är ganska luddig. Vad kommer hända när program är slut, kommer jag känna mig att examen jag håller i handen kan jag lika gärna ha köpt från Ebay för 100dollar? Det viktigaste att göra under skolperioden är ju knyta kontakter, är man i en skolan med bättre status kommer man träffa "bättre" personer. Men slår det verkligen om man networking själv i fyra år?

Snabel
2007-11-11, 04:01
Jag upplever att det är mycket bullshit i skolan. Har snart avklarat första år i handelhögskolan i Umeå och jag har inte lärt mig nånting som är relevant med ekonomi. Visst, enstaka teorier om marknadsföring från Kotler men det mesta är ju ganska självklart om man inte har bott under en sten de senaste 20år. Jag kan tänka mig att alla handelhögskolan har liknande kurser i agendan då ekonomi i sig är ganska luddig. Vad kommer hända när program är slut, kommer jag känna mig att examen jag håller i handen kan jag lika gärna ha köpt från Ebay för 100dollar? Det viktigaste att göra under skolperioden är ju knyta kontakter, är man i en skolan med bättre status kommer man träffa "bättre" personer. Men slår det verkligen om man networking själv i fyra år?

Det kanske är dig det är fel på? Men ja universitetsstudier kan vara ganska "luddiga" i vissa delar men man lär sig 'alltid' något beroende på om man vill eller inte.

dessbee
2007-11-11, 07:52
20.0

Jag pluggar själv på Handels i Köpenhamn. Många anseende rankad högst av alla Ekonomiutbildningar i Norden.

Tack vare det generösa betygsystemet i Danmark så kom jag in.

Är det svårt med danskan?

Torwald
2007-11-11, 09:37
Det kommer att bli mindre med tiden, hehe. Hösten första året är väldigt intensiv. Har ni förresten nån form av mini-rättsvetenskap nu istället för etiken? Har hört ettorna prata om avtalsrätt eller nåt. I tvåan läser vi rättsvetenskap 20p nu.
Så jävla störande att det bara finns en aula som ni ettor verkar ha företräde till. *grr27* Har nästan obligatorisk närvaro på en grej på tisdag, börjar 8. :/





Tog en koll på mitt schema nu nästa vecka och jag upplever det som att jag har ganska mycket inlagt, dock är det för att jag går om en kurs jag redan borde klarat av. :thumbup: Ska fan ta och öppna boken tror jag, ehh. Förra året klarade jag inte av att riva bort plasten. I år blir det nya tag!


Om man räknar bort den så har jag i alla fall sex saker den här veckan, 1.30*6 ger 9 klocktimmar.

Jo, vi har rättsvetenskap nu, det är lite annorlunda upplägg jämfört med tidigare år. Vi läser både stat1 och RIK1 nu faktiskt, som ni läste i tvåan tror jag... Båda är 7,5p (eller 5 för dig då ;)). Jag förmodar att vi läser stat2 och RIK2 nästa termin, men jag har ingen aning egentligen. Det skumma är att vi läser makron först nästa år nu, eftersom vi har staten och riken nu. För mig är det inga problem, men många börjar ju utan några förkunskaper inom nationalekonomi och då är det fan rätt grundläggande att åtminstone ha ett hum om makron.

Vilket år läser du? Tyckte jag såg någon årgång 2006-småttingväska på Delta en gång ;)

Eddie Vedder
2007-11-11, 09:44
Men ja universitetsstudier kan vara ganska "luddiga" i vissa delar men man lär sig 'alltid' något beroende på om man vill eller inte.

+1

Jag tror det är väldigt vanligt att folk som studerar ifrågasätter vad (om något) man egentligen lär sig och uppfattar det mestadels som flummande som man behöver ha i korttidsminnet under en begränsad tid för att ta sig vidare till nästa kurs i stort sett.
Men som du säger lär man sig saker hela tiden, mycket är nog omedvetet och beroende på att man till stor del hänger i kretsar med likasinnade.

Om man t.ex. har fört en diskussion inom ett ämne med andra personer tidigare, sedan har man de facto studerat ämnet under t.ex. ett år och sedan träffar dessa personer igen och samma diskussion dyker upp, då tror jag det märks vilken kunskapsbredd man faktiskt fått tack vare sin utbildning. När man nu jämför med andra som inte utbildat sig.

Det här ska nu inte tolkas som att utbildning=allmänbildning och att personer utan utbildning omöjligen kan vara bildade, ABSOLUT INTE. Vill bara påpeka att jag tror ofta man kan märka vilken kunskap ens utbildning gett genom att faktiskt diskutera saker med mindre insatta och inte bara med kursare och/eller likasinnade.

pragmatist
2007-11-11, 10:03
Välj för farao inte utbildning utifrån hur kul en viss ort är att plugga på eller vilka kompisar du tror att du kommer få på en viss linje etc! Ditt val av utbildning har du med dig hela livet och om priset för att få de bästa möjligheterna i sitt yrke är att du tvingas umgås med en eller annan backslicksnubbe i fyra år så är det ju en droppe i havet - ditt yrke har du ju med dig i 40+.

Imni
2007-11-11, 10:41
Jag har en kompis som började där i år och han stormtrivs. Och då är han ingen backslick ala-stureplan kille över huvud taget. Finns nog alla typer där, precis som överallt annars.

Doris
2007-11-11, 10:43
Hej alla biffar :)
Jag sökte till högskolan i år, och kom in på Handels i sthlm! Tänkte höra mig lite för, är det någon som vet lite om utbildningen och skolan? Jag ANTAR att utbildningen är bra, men det jag är osäker på är skolan och människorna. Jag pallar inte fem år med dryga backslicks som tror att de är något. Ok, det låter lite hårt kanske, men ni förstår nog poängen :smash:

Ingen här som till och med har gått där? Eller har vänner som har? Åsikter mottages tacksamt!

Bara köra på, du kan alltid hoppa av om det itne passar dig.

Torwald
2007-11-11, 10:44
Jag har en kompis som började där i år och han stormtrivs. Och då är han ingen backslick ala-stureplan kille över huvud taget. Finns nog alla typer där, precis som överallt annars.

Vem är han? Kanske vet vem det är...?

Kanske ska klargöra att en hel del av mina fördomar blev krossade första dagarna...

Imni
2007-11-11, 10:45
...Vill bara påpeka att jag tror ofta man kan märka vilken kunskap ens utbildning gett genom att faktiskt diskutera saker med mindre insatta och inte bara med kursare och/eller likasinnade.

Jag kan bara notera vad jag märkt och det är att jag lärt mig sjukt mycket det senaste 1,5 året jag gått min utbildning. Så visst är det ingen blaha blaha man lär sig på universitet.

Imni
2007-11-11, 10:48
Vem är han? Kanske vet vem det är...?

Kanske ska klargöra att en hel del av mina fördomar blev krossade första dagarna...

Han heter Marcus, vill inte säga mer än så. Men jag tror att mångas fördomar skulle krossas om dem verkligen gick dit nån gång, precis som inom många andra områden...

Greg
2007-11-11, 18:19
Är det svårt med danskan?

Nej. Men det är en internationell linje. Vilket betyder att allting är på engelska.

www.cbs.dk Klicka på English.

The_RobRoy
2007-11-11, 18:43
Jag upplever att det är mycket bullshit i skolan. Har snart avklarat första år i handelhögskolan i Umeå och jag har inte lärt mig nånting som är relevant med ekonomi. Visst, enstaka teorier om marknadsföring från Kotler men det mesta är ju ganska självklart om man inte har bott under en sten de senaste 20år. Jag kan tänka mig att alla handelhögskolan har liknande kurser i agendan då ekonomi i sig är ganska luddig. Vad kommer hända när program är slut, kommer jag känna mig att examen jag håller i handen kan jag lika gärna ha köpt från Ebay för 100dollar? Det viktigaste att göra under skolperioden är ju knyta kontakter, är man i en skolan med bättre status kommer man träffa "bättre" personer. Men slår det verkligen om man networking själv i fyra år?

Inte för att vara taskig, men att bara ha en ekonomutbildning idag, är inte särskilt mycket att komma med. Ingenjörerna ser det ju ofta som en sidekick utbildning som man kan ta om man pluggar ½ år extra eller så, medans man läser sin civilingenjör.

Jag har läst lite grundkurser på ekonomlinjen och det är ju nästan så man sitter och skrattar ibland, när föreläsaren drar kommentarer som: "Jag vet att det här är lite svårt att fatta, så vi tar det väldigt sakta". Hela mentaliteten att man är halvt utvecklingsstörd när man går på ekonomprogramet gör ju inte direkt att man hinner lära sig särskilt mycket avancerade saker.

De som får riktigt bra jobb ifrån Liu:s ekonomprogram, är topp-eleverna som är lärarnas favoriter, dessa elever fixar lärarna jobb åt.

The_RobRoy
2007-11-11, 18:55
Tänkte lite mer på vad jag skrev, inte så mycket att komma med.. ..med det menar jag, om man vill landa dedär jobbet man verkligen vill ha direkt. Däremot går det ju alltid fint att jobba sig upp :)

Torwald
2007-11-11, 19:18
Inte för att vara taskig, men att bara ha en ekonomutbildning idag, är inte särskilt mycket att komma med. Ingenjörerna ser det ju ofta som en sidekick utbildning som man kan ta om man pluggar ½ år extra eller så, medans man läser sin civilingenjör.

Jag har läst lite grundkurser på ekonomlinjen och det är ju nästan så man sitter och skrattar ibland, när föreläsaren drar kommentarer som: "Jag vet att det här är lite svårt att fatta, så vi tar det väldigt sakta". Hela mentaliteten att man är halvt utvecklingsstörd när man går på ekonomprogramet gör ju inte direkt att man hinner lära sig särskilt mycket avancerade saker.

De som får riktigt bra jobb ifrån Liu:s ekonomprogram, är topp-eleverna som är lärarnas favoriter, dessa elever fixar lärarna jobb åt.
Inte för att vara taskig, men har man inte läst ett färdigt civilekonomprogram borde man kanske inte uttala sig om hur svårt eller lätt det är? Det är väl inte särskilt konstigt att introduktionskursen i mikroekonomi är busenkel??

Torwald
2007-11-11, 19:23
Sedan skulle jag vilja tillägga "källa på det?" angående att studenterna som får bra jobb efter utbildningen bara slickar sina lärares rövar. Måste vara en jävligt kass ekonomiutbildning i så fall. *bs*

The_RobRoy
2007-11-11, 19:47
Inte för att vara taskig, men har man inte läst ett färdigt civilekonomprogram borde man kanske inte uttala sig om hur svårt eller lätt det är? Det är väl inte särskilt konstigt att introduktionskursen i mikroekonomi är busenkel??

Jag tycker det är rätt konstigt att grundkurserna ska va busenkla, varför ska det vara busenkelt första året tycker du?

Jag har flertalet studiekamrater som läst hela ekonomprogrammet, måste man ha gått igenom alla utbildningar helt och hållet för att få ha en åsikt? Enligt mina kamrater har det inte direkt blivit jättemycket svårare sen, det är väl allmänt känt att läsa ekonomprogrammet är som att läsa på halvfart?

The_RobRoy
2007-11-11, 19:48
Sedan skulle jag vilja tillägga "källa på det?" angående att studenterna som får bra jobb efter utbildningen bara slickar sina lärares rövar. Måste vara en jävligt kass ekonomiutbildning i så fall. *bs*

Det var inte tal om något rövslickari som jag förstod det, de duktigaste eleverna som gjorde bäst ifrån sig i några kurser på slutet, skulle bli erbjudna jobb genom hans kontakter, det va något läraren gick ut och sa första föreläsningen.

Torwald
2007-11-11, 19:52
Hmpf, varför inte skaffa egna kontakter?

Håller inte med om att det är allmänt känt att det är som att läsa på halvfart att läsa ekonomi, men säger du det så...

The_RobRoy
2007-11-11, 20:00
Hmpf, varför inte skaffa egna kontakter?

Håller inte med om att det är allmänt känt att det är som att läsa på halvfart att läsa ekonomi, men säger du det så...

Jag generaliserar rätt mycket, det är väl klart någon ifrån linköpings ekonomprogram landat ett skitbra förstajobb, men det är sjukt ovanligt som jag förstått det. Ni från handels ligger ju bra mycket bättre till, svara gärna på varför kurserna ska va lätta för också..

jakke
2007-11-11, 20:02
Hmpf, varför inte skaffa egna kontakter?

Håller inte med om att det är allmänt känt att det är som att läsa på halvfart att läsa ekonomi, men säger du det så...

Jag har också hört det. Fast jag har hört att handels i sthlm har bra mkt högre nivå på sina kurser.

Grejjen med ekonomi enligt mig är att det blir så mycket vad man gör det till. Man behöver inte läsa all litteratur osv. för att bara klara sig igenom utbildningen. På samma sätt kan man välja lätta ämnen att skriva uppsats om osv...
Skillnaden på en elev som ansträngt sig och en som glidigt igenom utbildningen är ganska stor.

Källa: Jag sitter och pular med en c-uppsats i FEK nu.

Torwald
2007-11-11, 20:05
Hehe menade inte att de MÅSTE vara lätta, men vilka utbildningar har supersvåra introkurser? Jag har vänner som läser på diverse ingenjörsprogram och deras introkurser är ju inte rocket science de heller, direkt... Allt beror ju på vad man har för förkunskaper.

Jag håller dock med om att kurserna är lätta, men förstår ändå varför. Vad är en "svår" kurs egentligen? En kurs där alla kuggar? I så fall är min statisikkurs svår, den kuggade typ hälften förra året. Jag tycker den är skitlätt dock. Varför? För att jag har förkunskaper.

The_RobRoy
2007-11-11, 20:06
Jag har också hört det. Fast jag har hört att handels i sthlm har bra mkt högre nivå på sina kurser.

Grejjen med ekonomi enligt mig är att det blir så mycket vad man gör det till. Man behöver inte läsa all litteratur osv. för att bara klara sig igenom utbildningen. På samma sätt kan man välja lätta ämnen att skriva uppsats om osv...
Skillnaden på en elev som ansträngt sig och en som glidigt igenom utbildningen är ganska stor.

Källa: Jag sitter och pular med en c-uppsats i FEK nu.

Så är det verkligen, lägsta nivån kan va extremt låg och högstanivån är mest upp till eleven. Anledningen till att det blir svårt som ekonom från de vanliga universiteten (inte handels sthlm alltså) är just att företagen har väldigt svårt på ett par intervjuer att sålla ut dessa lägstanivåpersoner, därav skepcismen

The_RobRoy
2007-11-11, 20:13
Hehe menade inte att de MÅSTE vara lätta, men vilka utbildningar har supersvåra introkurser? Jag har vänner som läser på diverse ingenjörsprogram och deras introkurser är ju inte rocket science de heller, direkt... Allt beror ju på vad man har för förkunskaper.

Jag håller dock med om att kurserna är lätta, men förstår ändå varför. Vad är en "svår" kurs egentligen? En kurs där alla kuggar? I så fall är min statisikkurs svår, den kuggade typ hälften förra året. Jag tycker den är skitlätt dock. Varför? För att jag har förkunskaper.

Vi kan väl inte ha Torwald på kolozzeum som måttstock för vad som är lätt och svårt och bara för att man kan hitta ett specialfall som tyckte den svåra kursen va lätt, så har kursen helt plötsligt blivit lätt.

Man bör väl utgå ifrån något mer generellt, typ: Tid som en genomsnittselev lägger på kursen och hur resultatfördelningen blev på provet.

Civilingenjörerna i Linköping vet jag överlag svettas rätt rejält med Analys A (analys i en variabel), där svettas betyder = lägger ner mer tid än ekonomerna gör på sin mikrokurs.

Ändå är det cirka 60% (visserligen med rätt kraftig variation) som kuggar på tentan. Det klassar i alla fall inte jag som lätt.

Du som gillar källor:

TATM72 Analys A resultat (http://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=TATM72&provkod=TEN1&datum=&kursnamn=&sort=0&search=S%F6k)

Prankie
2007-11-11, 20:25
Med tanke att 30%-50% av elever kuggar vid första försök så är det nog inte så lätt ändå. Handlar mest om kapacitet i korttidsminne verkar det som. 800sidor kurslittratur på engelska per månad har vi ungefär. :Virro

Torwald
2007-11-11, 20:25
Det var inte riktigt så jag menade, och det förstod du nog. Jag sa ju att det var en kurs många kuggar, och då kan man ju fråga sig om det är för att kursen är svår eller för att studenterna är korkade. Detsamma måste väl gälla Analys A?

Jag tror dig, det är förmodligen tufft att läsa till civilingenjör på Linköpings, men jag tycker det är onödigt att smutskasta andra utbildningar för det. Jag kan bara jämföra med vänner jag har som läser andra utbildningar (de flesta civilingenjörer) och JAG tycker åtminstone inte att det som de gör verkar särskilt avancerat. Men som sagt, vi kan väl inte ha någon Torwald på kolo som källa :P

Laan
2007-11-11, 20:30
Det mesta handlar ändå om att vara driftig, smart, social. I verkligheten efter examen alltså.

Ja, jag har läst på två olika universitet, handelshögskolor i sverige och har en magister, så ta inte det ovan som något från en avundsjuk gymnasieelev =9

Greg
2007-11-11, 20:36
Hey, jag kan enbart prata för mig och min skola, men det är ingen Walk In The Park. Mycket beror på eleven också. Men att läsa in 1300 sidor Microekonomi på 7 veckor är inte direkt enkelt.

Palm
2007-11-11, 21:27
Inte för att vara taskig, men att bara ha en ekonomutbildning idag, är inte särskilt mycket att komma med. Ingenjörerna ser det ju ofta som en sidekick utbildning som man kan ta om man pluggar ½ år extra eller så, medans man läser sin civilingenjör.

Jag har läst lite grundkurser på ekonomlinjen och det är ju nästan så man sitter och skrattar ibland, när föreläsaren drar kommentarer som: "Jag vet att det här är lite svårt att fatta, så vi tar det väldigt sakta". Hela mentaliteten att man är halvt utvecklingsstörd när man går på ekonomprogramet gör ju inte direkt att man hinner lära sig särskilt mycket avancerade saker.

De som får riktigt bra jobb ifrån Liu:s ekonomprogram, är topp-eleverna som är lärarnas favoriter, dessa elever fixar lärarna jobb åt.

Hihi, det där känner jag igen :D Mådde riktigt dåligt under den enda föreläsningen i nationalekonomi jag besökte. Grova övergrepp på matematiska koncept i två timmar. *spy*

Med tanke att 30%-50% av elever kuggar vid första försök så är det nog inte så lätt ändå. Handlar mest om kapacitet i korttidsminne verkar det som. 800sidor kurslittratur på engelska per månad har vi ungefär. :Virro

Pff... Efter att ha skrämts bort från föreläsningarna sparade jag kursboken (omfg över 500 sidor!!!) till kvällen innan tentan (som blev godkänd). Hela kursen handlade ju mest om att klä saker man redan visste i eleganta fraser. Tacka vet jag riktiga ämnen där man kan spendera dagar med att försöka förstå konsekvenserna av ett uttryck som får plats i handflatan.

Palm
2007-11-11, 21:29
Hey, jag kan enbart prata för mig och min skola, men det är ingen Walk In The Park. Mycket beror på eleven också. Men att läsa in 1300 sidor Microekonomi på 7 veckor är inte direkt enkelt.

37 sidor om dagen?

Avesta
2007-11-11, 22:01
Glider genom civileknomprogrammet utan större besvär, men det gör även många andra.
Sålunda kommer det avgörande att vara vad jag är kapabel till att göra och gör, än vad ett papper vid namnet examen kan åstadkomma.

Greg
2007-11-11, 22:43
37 sidor om dagen?

På ett ungefär, ja. Att sedan ha ännu en kurs, på exakt lika mycket sidor. Sen är det rapporter, workshops, projekt, etc etc.

Utöver detta extra material, som artiklar och andra rapporter.

EDIT:
Självfallet var kurslitteraturen på engelska.

Torwald
2007-11-12, 00:08
Vi har också haft större delen av kursmaterialet på engelska såhär långt (inte juridiken såklart). Ingen big deal tycker jag, jag tycker det är skönt eftersom jag läste på engelska i gymnasiet.

Pallar inte såna här muskelspännardiskussioner. Kom ihåg att den här tråden från början bara handlade om "Ska jag tacka ja till platsen eller inte?", och den frågan är redan besvarad. Övrig diskussion har varit intressant, men det är mest jobbigt om det ska rinna ut i "min pappa är starkare än din pappa".

Greg
2007-11-12, 00:14
Vi har också haft större delen av kursmaterialet på engelska såhär långt (inte juridiken såklart). Ingen big deal tycker jag, jag tycker det är skönt eftersom jag läste på engelska i gymnasiet.

Pallar inte såna här muskelspännardiskussioner. Kom ihåg att den här tråden från början bara handlade om "Ska jag tacka ja till platsen eller inte?", och den frågan är redan besvarad. Övrig diskussion har varit intressant, men det är mest jobbigt om det ska rinna ut i "min pappa är starkare än din pappa".

Det som är störigt är att folk antar att en del ekonomiska linjer är simpla och knappt ansträngande, vilket jag försöker poängtera att det inte är, iallafall där jag för tillfället pluggar.

Om du ser kurslitteratur på engelska i mikroekonomi, statistik, makroekonomi, internationell ekonomi, Financial Accounting samt Financial Accounting Analysis så har du en grym engelska som vida överskrider mina Amerikanska/Kanadensiska samt brittiska klasskamrater.

Torwald
2007-11-12, 00:24
Jag tycker det låter som att du försöker göra dig löjlig över mina sagda språkkunskaper. Jag sa bara att jag gick min gymnasieutbildning på engelska, och det är sant, och om det sedan gör att jag är "bättre på engelska" än dina utländska klasskamrater, det kan jag inte uttala mig om. ...men med tanke på att man har funnit att mindre än en fjärdedel av den brittiska befolkningen vet vad "paradoxical", "chronological" och "facility" betyder*, så vet man fan aldrig...

* Källa David Jobber, Principles And Practice of Marketing

Andreas Guiance
2007-11-12, 00:44
Vi har också haft större delen av kursmaterialet på engelska såhär långt (inte juridiken såklart). Ingen big deal tycker jag, jag tycker det är skönt eftersom jag läste på engelska i gymnasiet.


Fördjupningsåren är allt på engelska (vilket iofs är rätt naturligt iom att man har så många utbytesstudenter på kurserna).

Greg
2007-11-12, 00:55
Jag tycker det låter som att du försöker göra dig löjlig över mina sagda språkkunskaper. Jag sa bara att jag gick min gymnasieutbildning på engelska, och det är sant, och om det sedan gör att jag är "bättre på engelska" än dina utländska klasskamrater, det kan jag inte uttala mig om. ...men med tanke på att man har funnit att mindre än en fjärdedel av den brittiska befolkningen vet vad "paradoxical", "chronological" och "facility" betyder*, så vet man fan aldrig...

* Källa David Jobber, Principles And Practice of Marketing

Försöker inte alls förlöjliga dina engelskakunskaper, du har säkerligen väldigt goda sådana, har ej pratat med dig på engelska, så hur ska jag veta hur det ligger till? Allt beror på kurslitteraturen. Professorer bestämmer, med skolans godkännande, kurlitteraturen för en specifik kurs. Jag kan inte uttala mig hur denna är på en del skolor.

Jag kommer lägga ner diskussionen, för att det inte är värt att ödsla tid att förklara att en del ekonom-linjer faktiskt är väldigt krävande och väldigt tuffa, när personer som har anklagar ekonom-linjer för att vara "No Big Deal", inte har gått en termin på en del/någon skol(a)or, där det faktiskt är tufft.

Med tanke på att jag går på en skola, som är känd som den tuffaste ekonomiska linjen i Norden (inga källor här, utan enbart hänvisar till vad skolan och folk som jobbar med rekrytering/höga uppsatta positioner i företag i Danmark, Sverige och Norge), ser jag detta som ett hån mot mitt intellekt samt mina kunskaper inom det Ekonomiska området (som jag personligen tycker är mer än goda).

Allting beror på kunskaper man har innan. Jag hade väldigt goda ekonomiska kunskaper, samt var väldigt intresserad av ekonomi, innan jag började på universitet. Jag hänger med bra och har väldigt goda betyg, dock inte sagt att jag har lagt ner en massa tid på saker som jag har funnit väldigt svårt och tidskrävande.

Jag skulle nog vilka säga att ingenjörslinjer samt läkarlinjer är betydligt svårare än min linje, just för att jag inte har kunskap eller intresse av dessa två.

Jag kan jämföra med Lunds Ekonom-linje. Vi har högre intensitet och mer att läsa och går igenom en hel del extra än vad personerna som går på denna linje gör. Det är den enda måttstocken jag kan ge er, eftersom jag inte har en aning vad andra läser på andra skolor.

Har ni fler frågor ställ dem gärna vid PM, så får jag se om jag orkar svara på dem. Denna diskussionen är korkad och det var otroligt dum att ge sig in i den i första början.

Greg
2007-11-12, 00:59
Ledsen men hann inte editera en sista sak:

Svenskan var kanske inte så god, så var snälla och ha överseende.

The_RobRoy
2007-11-12, 01:24
Alla ska såklart skydda sin utbildning med näbbar och klor, håller med att det egentligen bara är att lägga ner diskussionen innan den startat, det slutar alltid likadant.

Godnatt med er *kissass*

Snabel
2007-11-12, 01:52
jag läser 10000 sidor om dagen och går den hårdaste utbildningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jakke
2007-11-12, 01:54
jag läser 10000 sidor om dagen och går den hårdaste utbildningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kalle anka räknas tyvärr inte.

Torwald
2007-11-12, 06:36
Greg: Jag tror du missförstod tonen i mitt första inlägg. Jag sa aldrig att din ekonomiutbildning inte var någon big deal, jag bara sa att jag inte tyckte att JAG såhär långt uppfattade MIN kurslitteratur som någon big deal. Du behöver verkligen inte hävda dig, jag vet att Köpenhamn har rykte om sig att vara en bra ekonomiutbildning.

Om jag inte förstått saken helt fel så har ju även Handels ett ganska gott rykte, även jämfört med andra ekonomiutbildningar i Europa, och i så fall ligger det väl i i mitt intresse lika mycket som ditt att spänna mina muskler för min utbildninig precis som du gör för din? Vi är ju för bövelen på samma sida, jag förstår inte varför du måste hetsa upp dig. Vi tror dig, det ÄR säkert jobbigt, och jag har inte sett någon (vars argumentation inte redan krossats) som har sagt något annat.


Spring ner till kylen och se om du hittar någon överbliven farsdagtårta och var glad! *popcorn*

PS. Min pappa är starkare än din pappa! :D

Greg
2007-11-12, 09:21
PS. Min pappa är starkare än din pappa! :D

Det tror jag säkerligen. Han är riktigt klen.