handdator

Visa fullständig version : Ont i långfingrarna av grippers?


Whistler
2007-07-11, 03:30
Både jag och en kollega har fått samma problem av våra grippers:

Det knäpper i senan för långfingret på högerhanden (som är dominant för båda) och smärta som kommer när man klämmer grippern. För honom är det så illa att han fått sluta med grippers helt, men jag har precis börjat känna av det och avvaktar nu med träningen, eftersom det gått så illa för honom.

Någon av er som kännt av liknande? Tycker det borde vara rätt vanligt bland grippersentusiaster, men hittar inget relevant när jag söker (varken på forumet eller google).

Förhoppningsvis är det bara att senan blivit förkortad och behöver stretchas, men hur i hela friden åtgärdar man det?

Min träning har hittills bestått av att jag de två veckorna jag haft mina grippers gjort två-tre set om dagen med 10 repetitioner per hand på CoC#T och något enstaka försök på CoC#1 (som jag lyckades stänga efter en dryg vecka). Kör inga direkta pass med gripperna, mest att jag går ut i köket och klämmer lite när jag suttit för länge vid datorn.

Durayan
2007-07-19, 04:38
Om gripper är vad jag tror (är ingen gym-människa, så ord för redskap är inte riktigt min grej), en anordning öfr att tröna greppstyrka/fingrar, så ta det försiktigt.

Mycket generellt: I fingrarna sitter senorna medan musklerna som styr dessa sitter i underarmen. Muskler växer som bekant till tämligen snabbt om man tränar dem. Senor blir starka mycket långsamt i detta förhållande. Det tar ungefär sju år att få maxstyrka i fingrarna. I den obalans som uppstår när muskeln är stark, men senan inte har hängt med, kommer skador som ett brev på posten. Därför ska man träna fingerstyrka med måtta och stor klokhet och lyssna på sin kropp.

Arne Persson
2007-07-19, 14:59
Det sitter även mycket muskler i handen ca 13 st, som gör mycket av arbetet när du trycker grippers. Var EXAKT på långfingret sitter smärtan?

Whistler
2007-07-19, 15:20
Hittade en så pass bra bild att jag passade på att markera alla områden det känns i efter att ha stängt ettan:

http://www.requiem.se/~whistler/hand_anatomy_intro01.jpg

De två nedersta, dvs handleden och vid tummen, känns som om de blir bättre med stretching, framför allt tummen. Stretchar jag inte tummen ordentligt före jag klämmer så kan jag glömma att stänga den.

Durayan
2007-08-08, 08:26
Den ute i långfingret är en typisk varning på ringligamentet som håller senan på plats. Drar du av detta tar senan en "genväg" och hänger ned när fingert är böjt och det gör satans perkele ont. Då är det bara handkirurgen som hjälper, så ta det försiktigt tills du är smärtfri, sen kan du träna igen, men tänk på att det tar ca sju år innan senorna har full styrka, vilket ju är avsevärt mer än vad det tar för en muskel att bli stark. Skynda därför långsamt.