handdator

Visa fullständig version : träna utan frukost?


martial_man
2007-07-10, 22:56
Är det bra att springa och styrketräna på morgonen utan nån frukost? Hört att det ska vara bra för fettförbränningen? eller ska man typ drick en protein dryck innan och sen köra igång???

krilleh
2007-07-10, 22:58
Bästa vore att ta esapro. Det måste tas på tom mage för den extra effekten på proteinsyntensen.

Men annars så är någon slags gainer eller mat innan passet bra. Gå aldrig på tom mage utan nåt i dig.

Racso
2007-07-10, 22:59
Är det bra att springa och styrketräna på morgonen utan nån frukost? Hört att det ska vara bra för fettförbränningen? eller ska man typ drick en protein dryck innan och sen köra igång???

Styrketränar du för att bygga muskler eller bränna fett?

Whistler
2007-07-10, 23:01
Utslaget över dagen gör det ingen märkbar skillnad på när du motionerar, eller när du äter. Det som avgör om du går ner i fettmängd är endast om du ligger på kaloriunderskott, dvs gör åt mer energi än vad du stoppar i dig från mat.

mommy
2007-07-11, 09:06
Är det bra att springa och styrketräna på morgonen utan nån frukost? Hört att det ska vara bra för fettförbränningen? eller ska man typ drick en protein dryck innan och sen köra igång???

Du bränner inte mer fett för att du tränar innan frukost, däremot kommer då större andel av kalorierna du bränner från fett. Men det gör egentligen varken till eller från eftersom det är kalorierna som spelar roll, inte hur mycket av dem som är fett/kolhydrater.

Jag tycker absolut du ska äta nåt innan du kör igång, de allra flesta människorna presterar bättre med nåt i magen.

maRRtin
2007-07-11, 09:11
Styrketräning på tom mage är hur som helst ingen bra idé, snarare direkt kontraproduktivt.

mommy
2007-07-11, 09:18
Styrketräning på tom mage är hur som helst ingen bra idé, snarare direkt kontraproduktivt.

Nu säger jag inte att det är en bra idé, men tillsätter man EAA efteråt så att proteinbalansen blir positiv under en dygnsperiod ska det gå bra att träna på tom mage? Eller stämmer det inte: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1562636&postcount=12

Ello
2007-07-11, 09:21
Nu säger jag inte att det är en bra idé, men tillsätter man EAA efteråt så att proteinbalansen blir positiv under en dygnsperiod ska det gå bra att träna på tom mage? Eller stämmer det inte: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1562636&postcount=12

Före träningen, ännu hellre.

mommy
2007-07-11, 11:43
Före träningen, ännu hellre.

Jo, jag vet. Men nu handlade det om ifall det skulle gå bra att inte äta före, så om man nu absolut inte kan äta innan, så ska det funka bara man tillsätter EAA och fullvärdig kost efteråt.

King Grub
2007-07-11, 11:46
Ett EAA-tillskott är inte direkt "äta", vare sig tid- eller mängdmässigt. ;)

mommy
2007-07-11, 11:51
Ett EAA-tillskott är inte direkt "äta", vare sig tid- eller mängdmässigt. ;)

Nej, det är klart. ;) Men förlorar du inte den högre procenten fett som förbränns innan du ätit, även om det enda du får i dig är ett EAA-tillskott?

King Grub
2007-07-11, 11:52
Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet och är ett sämre bränsle under aktivitet än kolhydrat.

hasse36
2007-07-11, 12:19
Antag att man äter frukost, väntar 2 timmar och sedan konditionstränar man 30 minuter.

Hur mycket av de förbrukade kolhydraterna kommer från glykogen resp från frukosten?

mommy
2007-07-11, 12:49
Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet och är ett sämre bränsle under aktivitet än kolhydrat.

Så om man bränner större andel fett under ett träningspass typ morgonpromenad, så regleras det genom att man bränner mindre andel fett under resten av dagen?

King Grub
2007-07-11, 12:51
Ja, eller lagrar in mer. Vid en viss kaloribalans är fettförbränningen lika stor över dygnet oavsett aktivitetsnivå. Det är känt sedan länge att träning inte ökar fettförbränningen över dygnet.

Eddie Vedder
2007-07-11, 12:52
Så om man bränner större andel fett under ett träningspass typ morgonpromenad, så regleras det genom att man bränner mindre andel fett under resten av dagen?

Ja, ligger du inte på underskott kommer det motsvaras av större inlagring vid andra tidpunkter. Med andra ord är det ganska oväsentligt att förbränna mer fett under någon timmes aktivitet, vem räknar viktnedgång i antal timmar?

Fettinlagringen motsvarar alltid fettförbränningen vid kaloribalans och överstiger densamma vid kaloriöverskott.

mommy
2007-07-11, 13:11
Ja, eller lagrar in mer. Vid en viss kaloribalans är fettförbränningen lika stor över dygnet oavsett aktivitetsnivå. Det är känt sedan länge att träning inte ökar fettförbränningen över dygnet.

Ja, men det är ju logiskt förstås. Jag visste att större andel förbränt fett genom träning innan frukost inte innebar större fettförlust totalt, men jag hade aldrig reflekterat över hur det kunde komma sig. :)

martial_man
2007-07-12, 08:25
Asså det som jag menade i min fråga var att förbränner man mera på extra lagret i kroppen eftersom man inte har stoppat i sig något innan!! och är det okej att köra en timmes träning på en crosstrainer där jag bruka förbränna 820-840 kalorier och sen köra en helkropps träningspass?? För jag har kört det i typ 5 veckor och jag tycker det verkar bra??

King Grub
2007-07-12, 08:28
Du har fått svar. Det ökar inte fettförbränningen över dygnet, men däremot muskelnedbrytningen och din träning kommer troligen att verka nedbrytande och prestationsförsämrande i stället för tvärtom. Visst kan du göra så, men det är inte positivt vare sig för muskler eller träningsresultat.

Bönne
2007-07-12, 08:31
Styrketräning på tom mage är hur som helst ingen bra idé, snarare direkt kontraproduktivt.Är det verkligen så? Så klart är det inte lika effektivt som när man är fullproppad, men man hinner/orkar inte alltid att äta (eller så glömmer man det) - tycker det har funkat bra att träna ändå, men det skulle alltså förstöra mer än det gav att köra ett styrkepass på tom mage?

martial_man
2007-07-12, 08:35
Så typ vad är bra att ätalite snabbt på morgonen da som inte ärför mycket men endå man blir pigg av och får energi? Typ en protein dryck?

King Grub
2007-07-12, 08:55
Är det verkligen så? Så klart är det inte lika effektivt som när man är fullproppad, men man hinner/orkar inte alltid att äta (eller så glömmer man det) - tycker det har funkat bra att träna ändå, men det skulle alltså förstöra mer än det gav att köra ett styrkepass på tom mage?

Nedbrytningen kommera att vara kraftigt förhöjd och större än uppbyggnaden under hela passet och mer än en timme efteråt. Vill det sig illa lyckas man inte ens kompensera upp proteinbalansen till +-0 över dygnet, och ett fastande upplägg ger definitivt och obestridbart sämre förutsättningar för att överhuvudtaget kunna stimulera tillväxt.

King Grub
2007-07-12, 08:56
Så typ vad är bra att ätalite snabbt på morgonen da som inte ärför mycket men endå man blir pigg av och får energi? Typ en protein dryck?

Ja, det går bra. Protein (eller ännu hellre EAA) + lite kolhydrat (druvsocker/maltodextrin) räcker utmärkt.

martial_man
2007-07-12, 09:04
Vart kan man köpa EAA? och är det typ aminosyror av nån sort eller?

maRRtin
2007-07-12, 09:46
Vart kan man köpa EAA? och är det typ aminosyror av nån sort eller?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

maRRtin
2007-07-12, 09:53
Man får skilja lite på att äta något för att få energi och för att minimera nedbrytningen. För att orka träna är det inte säkert man behöver få i sig något och passet i sig kan gå ganska bra. Men för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar för muskeltillväxt är en dos EAA innan passet en bra idé.