Visa fullständig version : Mackrycket.
Perplexed
2007-07-10, 22:00
Hejsan..Jag har ett problem som är sjukt irriterande, kanske någon form av ätstörning, inte fan vet jag.
Varje kväll vid runt 21.00 - 24.00 får jag mackrycket, detta innebär att jag drar mig upp i köket och börjar käka massa mackor vanligtvis 5 - 11 mackor, + en massa gifflar och glass om det finns.
Typexempel;
Frukost: Havregrynsgröt med jordgubbar + två äggvitor. Omega3, äpple och C - Vitamin tillskott.
Lunch: Kycklingfilé eller tonfisk, med potatis och sås, + en hög med grönsaker.
Mellanmål: Banan + ett kokt ägg.
Middag: Panbiff med potatismos el dylikt (vanligtvis husmanskost - inkluderat kött, fisk, osv.)
Sen drar skiten igång, jag förstör hela dagen med en massa skräp mot kvällen, suget är minst sagt EXTREMT. Morsan gör likadant, kan det vara ärftligt?
Tips på hur jag skall göra? Är ganska desperat.:confused:
Hejsan..Jag har ett problem som är sjukt irriterande, kanske någon form av ätstörning, inte fan vet jag.
Varje kväll vid runt 21.00 - 24.00 får jag mackrycket, detta innebär att jag drar mig upp i köket och börjar käka massa mackor vanligtvis 5 - 11 mackor, + en massa gifflar och glass om det finns.
Typexempel;
Frukost: Havregrynsgröt med jordgubbar + två äggvitor. Omega3, äpple och C - Vitamin tillskott.
Lunch: Kycklingfilé eller tonfisk, med potatis och sås, + en hög med grönsaker.
Mellanmål: Banan + ett kokt ägg.
Middag: Panbiff med potatismos el dylikt (vanligtvis husmanskost - inkluderat kött, fisk, osv.)
Sen drar skiten igång, jag förstör hela dagen med en massa skräp mot kvällen, suget är minst sagt EXTREMT. Morsan gör likadant, kan det vara ärftligt?
Tips på hur jag skall göra? Är ganska desperat.:confused:
Du är hungrig helt enkelt. Laga vettig mat, ät den. Det handlar antaligen om den vanliga myten om hur man inte ska äta något efter klockan 6.
Kvällsfika. Jag skulle gissa att du är hungrig när det gått ett par timmar efter middagen. Har du gjort så här ett längre tag har du också jobbat in en vana som det kan vara ett styvt jobb att få bort.
En annan gissning är att du ät väldigt mån om att äta fettsnålt; det ser ut så av din frukost och lunch att döma i alla fall (varför äggvitor och inte ägg?). Äter man FÖR LITE fett så är det lätt att man inte blir riktig mätt, och framför allt att man fort blir hungrig igen.
Du skriver det precis som du hamna i en trans, men ät senare, ät mer, arbeta på din disciplin.
Jag säger först och främst som Tolkia, ät mer fett.
Men sen undrar jag om du känner hunger vid den tidpunkten eller om det mer är en oro/rastlöshetskänsla.
Jag kan få liknande känslor när jag är väldigt stressad och har svårt att slappna av.
Jag blir inte hungrig men ruskigt rastlös och känner en vilja att gå och äta något, bara för att jag inte vet vad jag annars ska göra.
Jag brukar låta bli dock. Däremot brukar det hjälpa att antingen lägga mig ner och göra avslappningsövningar, eller göra något annat som får mig att koppla av, och bort från tankarna på mat.
För mig kan det då vara att spela gitarr, eller se en film etc.
- Äter du för lite på dagen?
- Prova planera in ett kvällsmellis (låt gärna nötter, avocado, makrill, lax el. annan bra fettkälla ingå)
- Öka fettet rent generellt
- Ställ dig frågan: Är jag hungrig eller är jag sugen? Är jag rastlös?
- Vänta 15 minuter när du känner suget och se om det släpper...prova som Milia säger, att göra något
Men sen undrar jag om du känner hunger vid den tidpunkten eller om det mer är en oro/rastlöshetskänsla.
Jag kan få liknande känslor när jag är väldigt stressad och har svårt att slappna av. Jag blir inte hungrig men ruskigt rastlös och känner en vilja att gå och äta något, bara för att jag inte vet vad jag annars ska göra.
Jag brukar låta bli dock. Däremot brukar det hjälpa att antingen lägga mig ner och göra avslappningsövningar, eller göra något annat som får mig att koppla av, och bort från tankarna på mat.
För mig kan det då vara att spela gitarr, eller se en film etc.
Good post.
diablogtr
2007-07-11, 21:11
Mackor på natten är livsnödvändigt i min religion. Bland det godaste som finns :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.