handdator

Visa fullständig version : Lite frågor


bnmannen
2007-07-10, 21:34
Hejsan
Jag antar att en första post inte ska vara en massa frågor utan kanske för att hjälpa någon annan.. Har dock läst forumet länge utan att vara medlem och insett att här finns mycket kompetens..
Nu är det så att jag har problem och skulle behöva lite hjälp, tyvärr utan att ha gett något i gengäld innan.
Det är så att jag varit överviktig hela mitt liv, alltid älskat mat, gör det fortfarande. Dock har jag äntligen gått ner i vikt och väger 64kg. är en kille på 21 år och 173cm. En normal vikt med andra ord.. Vägde förut över 90 sträcket.
Det har jag klarat hålla ett tag genom mycket träning och att tvinhga mig själv att vara så nyttig det bara går, det har till och med gått för långt en period. Troddet jag var på rätt väg ett tag men nu har jag i ett par veckors tid fått infall var och varannan dag att trycka i mig av mat jag saknat tills jag blir spyfärdig.. Har sedan tvingat mig själv att "kvitera" ut detta så snbbat som möjligt genom fasta och intensiv träning..
Jag ber därför om lite råd, Finns det någon hemsida eller liknande att vända sig till för att få hjälp? Jag antar att det är bullemi jag sänkt mig i.. Vill dock gärna stanna annonym om det är möjligt.. Jag vet själv att vad jag gör kommer jag ångra medans jag trycker i mig men jag kan bara inte låta bli, Efteråt blir jag bara så jäkla besivken på mig själv.. Har sedan jag gått ner i vikt försökt hålla mig på 500kcal underskott varje dag för att uteslut felräkningar och liknande men nu är jag glad om jag håller mig på +-0 en dag. Varför har det blivit såhär?`Känns precis som att korppen skriker efter onyttigheter och att jag inte kan hejda det..
Tack för att ni tar er tid.

MVH
BNMannen

Nitrometan
2007-07-10, 21:45
Jag tycker du ska vända dig till en vårdcentral eller om det finns nån psykmottagning där du kan få hjälp.

Om du ska bli bra eller lyckas vända det här behöver du få professionell hjälp. Jag skulle hoppas på lite samtalsterapi.

Jag tror inte att nån kan hjälpa dig på ett forum så här. Du behöver hjälp. Hör av dig till sjukvården och försök få hjälp.

Tolkia
2007-07-10, 21:55
Jag tycker du ska vända dig till en vårdcentral eller om det finns nån psykmottagning där du kan få hjälp.

Om du ska bli bra eller lyckas vända det här behöver du få professionell hjälp. Jag skulle hoppas på lite samtalsterapi.

Jag tror inte att nån kan hjälpa dig på ett forum så här. Du behöver hjälp. Hör av dig till sjukvården och försök få hjälp.
+ 100000000. BUP, vuxenpsyk, ungdomsmottagning etc., lite beroend på hur det ser ut där du bor. Vet du inte vart du skall vända dig kan du alltid gå på psykmottagningen akut för att "komma in" någonstans; de kan förhoppningsvis slussa dig vidare.

Som en egen akutågärd: Sluta banta. Du är redan smal, och det finns inte en anledning i världen för dig att ligga på 500 kcal minus varje dag. Alla - ALLA - normalt fungerande människor utvecklar hetsätningsbeteenden efter tillräckligt lång svält, och att försöka kompensera överätningar typ hetsätningsattacker med att "banta bättre än tidigare" är att be om att få fler. Det är inte så konstigt egentligen - kroppen vill leva, och om den inte vet när den får mat nästa gång (det kan ju hända att han som bor i den har bestämt sig för att svälta/banta/tukta/straffa den) kommer den att ta så fort chansen finns. Bäst att passa på, för man vet ju aldrig hur länge det blir till nästa gång, typ. Det är inte särskilt konstigt att det blir så - det är opraktiskt och oftast ganska destruktivt, men det är inte konstigt. Som Fredrik Paulún lär ha sagt: "Man kan inte slåss mot hungern. Antingen dör man eller så äter man."